Visa alla inlägg skrivna mars 2016

torsdag 31 mars 2016 - 13:37

En trerätters

 

Ju längre paus man har från bloggen, desto högre blir tröskeln att skriva ett nytt inlägg. Nu har jag ändå fått flera värmande kommentarer om den här bloggen inom en kort tid, så det pushar ju faktiskt en att fortsätta trots "svårigheterna".

Ni undrar säkert hur det gick med den där långfredagsmaten jag skrev om senast - om det blev succé eller skamhörnan för yours truly. Vitsordet blev helt okej, för samtliga fem gav både förrätt och efterrätt full pott, medan huvudrätten fick högsta betyg av en och medelmåttligt av fyra. Samtliga rätter var givetvis helt utan animalier.

 

deviled eggs

 

Våra ägg bestod som synes av avokador. Receptet till dem kommer från Vegomagasinet.se, men var jag hittat inspirationen till de övriga kommer jag inte ihåg. Här ska ni ändå få lite helgmatsinspiration:

 

Deviled eggs

100 g grovt riven blomkål
0,5 dl majonnäs (jag använde aioli, recept här)
1 tsk vitvinsvinäger
1 tsk dijonsenap
0,5 tsk curry
1 krm cayennepeppar
salt
svartpeppar
6-8 avokador

Blanda alla ingredienser och smaka av. Klicka på avokadohalvor och dekorera om du har lust. Mängden räcker till 6-8 personer.

 

shepherds pie



Shepherd's Pie

2 lökar
4 vitlöksklyftor
3 selleristjälkar
4 morötter
4 dl gröna linser
ca 2 tsk timjan
3 lagerblad
buljongpulver
1 dl rödvin
sojasås
salt
svartpeppar
vatten

potatismos på 1-1,5 kg potatis

Allt utom moset steks på och sjudes tills linserna är mjuka. Vatten tillsätts lite åt gången så "grytan" inte blir för torr.
Linsröran i botten på en ugnsform, potatismos ovanpå och så gratineras anrättningen i 200 grader i ungefär en halv timme. 

 

 

karamelliserad ananas

 

Efterrätten krönte middagen och var den godaste på år och dar:

Kokosflarn

50 g smält smör
2 msk socker
2,5 msk ljus sirap
2 dl kokosflingor

Blanda ingredienserna och klicka ut på 2 plåtar, 1 msk/klick.
Grädda i 6-8 minuter i 175 grader.

Karamelliserad ananas

1 ananas, delad i klyftor
50 g smör
1,5 dl socker
0,5 dl t.ex. Cointreau

Smält ihop socker och smör till sockret börjar karamelliseras och blir bärnstensfärgat. Ta av plattan och häll på likören. Ställ tillbaka på plattan och låt bubbla tills sockret smälter igen.
Lägg ananasklyftorna i sockret och koka tills de är mjuka.

Servera med glass.

 

 

fredag 25 mars 2016 - 13:04

Glad påsk!

glad pask

 

Glad påsk på er! 

Jag har stått i köket hela långfredagsförmiddagen, och snart vankas det mat. Om det blir gott, delar jag med mig av recepten, om inte, kryper jag upp i soffan med svansen mellan benen och skäms.

torsdag 24 mars 2016 - 13:52

Projekt Frystömning

 

klappagrot

 

Hos oss framskrider projekt Frystömning med gott resultat så här långt. Alla "gamla" bär ska förtäras innan nya fryses in, det är åtminstone projektplanen. I dag kokade jag klappagröt på röd- och svartvinbärssaft. Godaste gröten i mannaminne, tyckte gubben, och jag är beredd att hålla med.

De flesta bär åker ner i våra smoothier, men klappagröt är också ett gångbart alternativ. Tyvärr blir det inte av att jag kokar sådan alltför ofta även om vi båda tycker det är gott. 

I dag kommer första satsen påskgäster, i kväll dyker Åbosonen upp, och när han väl är hemma utlyser vi påskfrid i huset. Eller frid och frid, det blir ju livligare än vanligt, och modershjärtat gläds! 

Hoppas ni alla får just precis en sådan påsk ni önskar er! 

onsdag 23 mars 2016 - 17:29

Pesto till påsk, kanske?

pesto

 

Let's talk about pesto. Det finns inte bara en variant av pesto - den man lagar på basilika och pinjenötter - utan hur många varianter som helst. Man tar vilken färsk ört som helst och blandar med vilka nötter eller frön som helst och mixar, och jag kan nästan lova att allt blir gott, oavsett vad man lagt i. Min favorit under många års tid var pesto på persilja och valnötter. Sedan bytte jag ut valnötterna mot solrosfrön och pumpakärnor, och numera använder jag oftast dessa i pesto, pinjenötter använder jag aldrig. De är visserligen goda, men jag tycker de är onödigt dyra.

Förutom örter, kan man ha i nässlor, spenat, ja, nästan vad som helst med gröna blad. Dill, persilja och basilika blir en riktigt god blandning som passar bra t.ex. med grillad lax. I peston på bilden har jag basilika och spenat. Den åt vi med spaghetti och stekt tofu.

Har du någon favoritblandning du tycker jag ska testa? Mitt ungefärliga pestorecept hittar du här (klick!)

tisdag 22 mars 2016 - 12:04

Ris à la Malta utan mejerier

 

risdessert 1

 

Det är ju inte direkt så att jag uppfunnit krutet, men jag blev så glad över att komma på ett sätt att tillreda en av mina absoluta favoritdesserter utan att använda mejerier, så jag vill gärna dela med mig till andra intresserade. I förra veckan blev jag plötsligt en dag sugen på risgrynsgröt, och för första gången i världshistorien kokade jag den på något annat än komjölk, d.v.s. på rismjölk. Riktigt gott blev det, det är ju inget konstigt i att rismjölk passar med ris. Konsistensen blev inte riktigt som vanligt, och jag gillade faktiskt denna variant mer, så rismjölk it is i framtiden.

Och som vanligt när jag kokar risgrynsgröt kokar jag alltid så pass mycket att det blir över till följande dag. Grötresterna blandade jag med vaniljsås på havre (Oatlys, men det går givetvis att använda vilken växtbaserad vispgrädde som helst) och så åt vi hjortronsylt till som jag pimpat med lite citron. Mycket gott.

måndag 21 mars 2016 - 11:48

Färggrant var det här

 

Ni har säkert väntat med spänning (!) på att få se resultatet av mitt virkprojekt, så nu tänker jag inte hålla er på sträckbänken längre. Jag påbörjade projektet redan sommaren 2014, men kom inte så långt innan jag märkte att något var fel, så jag gömde garnet, virknålen och det halvfärdiga arbetet i en kasse och glömde bort det hela.

I och med att Hyllis flyttade in vårt vardagsrum för ungefär en månad sedan, fick jag syn på kassen och tänkte att nu eller aldrig ska arbetet färdigställas. Jag började med att riva upp halva arbetet och slänga andra halvan. Och så började jag på nytt. Och så fortsatte jag, varje lediga stund, tills jag inte orkade virka en millimeter till. Från början tänkte jag hålla mig till färre färger, men jag blev bara ivrigare ju längre jag kom, så jag fick åka in till stan och skaffa mera garn i flera färger. 

Fråga mig inte var jag ska ha pläden, för jag vet inte. Till en början får den nog ligga på en hylla i garderoben och vänta på bättre tider. Men en vacker dag passar den nog in någonstans i all sin färgglada glans. Jag lever på hoppet.

 

virkad plad 1 2

 

söndag 20 mars 2016 - 10:43

Påskagult

paskkok 16

 

 

vardagsrum pask 16

 

Det var så sent som i början av denna vecka som jag insåg att påsken faktiskt infaller redan nästa vecka. Vilken tur då att jag plockat fram mina gula textilier och glasdetaljer för en tid sedan. Jag har också köpt hem en riva memma, men den tänkte vi hugga in på redan i dag, så det blir nog att köpa en eller två till innan påsken är över.

Så mycket annan typisk påskmat blir det inte hos oss på förekommen anledning - alltså inget påskalamm, ingen pasha och heller inget frosseri i ägg. Ett par Mignonägg har jag faktiskt köpt, men dem ska jag skicka bort till fjärran land. En påskefterrätt har jag redan klar, men för övrigt är maten nästa helg ett stort frågetecken - men det löser väl sig, sa han som sket i vasken.

tisdag 15 mars 2016 - 11:43

Pad Thai-nudlar med tillbehör

 

Ni ska inte tro att vi fastat bara för att det inte dykt upp några nya recept på nästan en vecka. Däremot har vi gått på sparlåga när det kommer till att tillreda mat. Flera dagar i förra veckan åt vi rester, en dag åt vi ute och en dag var vi bortbjudna på mat. Mycket behändigt, eftersom jag var extremt upptagen med att virka varje lediga stund. Lyckligtvis rodde jag virkprojektet i land i söndags, så nu är det ur världen, och jag kan börja leva som vanligt igen.

Mina ledord när det gäller matlagning är få ingredienser och snabbhet. Ibland måste också den mest principfasta frångå sina principer, inte minst när hens barn uttrycker klara önskemål om söndagsmiddagen. Det var nämligen så att yngre sonen överräckte ett receptkompendium han fått när han varit på en matlagningsdemonstration på Vegana, och så pekade han på några recept som han ville att modern skulle tillaga. Och modern gör som barnet önskar. Så klart. Och det resulterade i detta:

 

pad thai noodles

 

Pad thai-nudlar med bakad tofu och jordnötssås. Receptet härstammar alltså från Vegana, men några små ändringar har jag förstås gjort utifrån innehållet i vårt kylskåp och skafferi.

 

Jordnötssås

2 dl jordnötssmör
2 dl ananasjuice
1-1,5 tsk salt
2 vitlöksklyftor
en bit chili eller lite cayennepeppar
1,5 msk tahini
saften av 1-1,5 lime
0,5 dl hackad persilja (eller koriander)
ev. 2 msk hackad mynta


Mixa allt.

 

Bakad tofu

1 paket naturell tofu
1,5 msk sojasås
2 msk näringsjästflingor
1,5 msk olja


Skär tofun i små kuber och marinera i de övriga ingredienserna en stund.
Bred ut kuberna på en ugnsplåt och baka i ca 20 minuter.

 

Pad Thai-nudlar

olja
4-5 vitlöksklyftor, rivna
2 gula lökar, skurna i strimlor
5-6 morötter, grovt rivna
ca 1 liter strimlad vitkål
0,5 purjolök, skuren i strimlor
1 paket fullkornsnudlar (eller risnudlar)
vatten
3-4 msk sirap
2 msk tamarindpasta
3-4 msk sojasås
2 tsk sambal oelek
saften av en halv lime


hackade rostade jordnötter (jag hade rostade pumpafrön, syns inte på bild eftersom jag kom ihåg dem efter att jag huggit in)
hackad persilja (eller hackade korianderblad, jag köpte hem fel örter)

 

Tillred nudlarna enligt anvisningarna på förpackningen.

Fräs vitlök och gul lök i olja i några minuter. Tillsätt morötter, kål, purjolök, sirap, tamarind och limesaft och fräs i några minuter. Klipp nudlarna och blanda i grönsakerna. Fräs en liten stund.

Servera med bakad tofu och jordnötssås. Strö hackade jordnötter (eller pumpafrön) och hackad persilja (koriander) ovanpå anrättningen.

 

 

 

 

 

 

 

tisdag 8 mars 2016 - 16:21

Grodda mungbönor

 

groddar polarbrod

 

Den här våren är groddar årets hetaste trend, och jag gillar ju för det mesta att ligga i framkant när det gäller mattrender, höhö.

Ända sedan slutet av 70-talet har jag funderat på att testa på det här med att grodda, men jag trodde alltid att det var omständligt. Det fanns ju inget internet på den tiden, ej heller YouTube, där man enkelt kunde lära sig nya tricks.

Nå, världen ser annorlunda ut i dag, samtidigt som gamla välbeprövade metoder funkar lika bra som tidigare, och i förra veckan kom jag mig äntligen för att köpa hem en förpackning mungbönor. Det visade sig vara hur enkelt som helst, och nu harmas jag över att jag inte gjort detta tidigare.

 

Om du också är intresserad av att testa, ska du få en enkel beskrivning här:

Mät upp 1 dl torkade mungbönor och lägg dem i vatten i en ganska stor glasburk i ca 12 timmar.
Skölj dem ett par gånger och sila bort vattnet.
Lägg en bit handduk som lock och fäst med en gummisnodd.
Placera burken upp och ner t.ex. i torkställningen för disk.
Skölj mungbönorna 2-3 gånger om dagen. Efter tredje dagen är groddarna klara. Förvara dem i kylen, men se till att äta upp dem inom fyra dagar för att inte bli dålig i magen av dem.

 

Receptet på polarbröd hittar du i min receptförteckning. Kolla fliken Recept i den vinröda/lila balken uppe på sidan.

fredag 4 mars 2016 - 10:53

Förvandling i sikte

 

vardagsrum mars 16

 

Nu närmar sig en förvandling här hemma. Höst- och vintermattorna kommer att rullas ihop och bäras upp på kallvinden, och så blir det lite påskgula inslag i inredningen. Jag kommer verkligen att sakna vår vardagsrumsmatta, men då har jag ju något att se fram emot när höstmörkret börjar rulla in över oss.

Denna sportlovsvecka (nej, jag har inte varit ledig och nej, jag har inte idkat vintersporter) har jag haft mindre jobb än vanligt, så jag har för det mesta kunnat hittas i soffan med ett virkprojekt i famnen. Jag är ju periodare när det kommer till handarbete. Det är allt eller inget som gäller. Jag önskar jag kunde handarbeta som vanligt folk, det vill säga plocka fram arbetet när jag har tid, och inte som nu stressa fram allt annat som ska göras så jag ska kunna sätta mig ner för att virka. Denna vecka har jag till exempel inte lagat mat från scratch en enda gång, utan bara plockat ihop rester ur både kyl och frys och tillsatt lite färska grönsaker. Inget illa i det förstås - det är ju bara bra att det äntligen blir lite åtgång på allt man samlat på sig.

Oh well, saker och ting kunde ju vara mycket värre. Som till exempel läget i presidentkampen i USA.