Visa alla inlägg skrivna april 2016

onsdag 27 april 2016 - 14:28

Chokobollar

 

chokladbollar

I dag var vi lite sugna på något gott till eftermiddagskaffet (fast det visade sig att gubben hann dricka upp sitt kaffe innan bollarna var klara), så jag mixade ihop några "nyttiga" chokladbollar. Tio bollar blev det av dessa ingredienser:

 

1,5 dl havregryn
2 msk kakao (gärna rå)
2 msk kokosolja
6 dadlar
2 msk kaffe
ca 2 tsk agavesirap
kokosflingor

Kör allt i mixer och rulla till bollar, som du sedan rullar i kokosflingor. Förvara i kylen.

Servera på fint fat, hehe.

måndag 25 april 2016 - 17:10

Raw cheesecake

 

Vilken dundersuccé Sevendays loppis blev! Ingen hade nog räknat med sådana folkmängder, och det var rent utsagt trängsel vid borden under den första timmen, men hej - the more, the merrier! Hoppas alla som ville gjorde många fina fynd. Jag var glad över att bli av med mycket sådant som jag inte längre behöver. Nu har jag mer rum i skåpen för nytt porslin, hehe.

 

raw cheesecake 2

 

I lördags passade vi på att tjuvstarta firandet av mors dag då båda sönerna - och givetvis mormor - var här hos oss, och för att alla skulle kunna ta del av maten och tårtan, blev det en helt växtbaserad meny. En läsare undrade hur det kom sig att vi ätit sniglar då hon fått för sig att vi är veganer. Det är vi alltså inte, det är bara yngre sonen som är det, och han bor ju inte hemma hos oss längre. Däremot strävar vi efter att äta vegansk mat fem dagar i veckan med tanke på vår egen hälsa och för att spara på jordens resurser och . Alla bäckar små.

Den här cheesecaken bjöd jag också på mors dag för två år sedan. Receptet hittade jag någonstans på nätet, men vem som stod för originalreceptet kommer jag inte ihåg. Dessutom har jag anpassat mängderna att passa den minsta av mina springformar (diameter 21 cm). Här är receptet, om du blev intresserad:

 

Botten:

2 dl cashewnötter
1 dl dadlar
en nypa salt

Mixa till en någorlunda jämn smet och tryck ner i en springform (lägg gärna bakplåtspapper i botten så att den lossnar lätt).


Fyllning:

ca 4 dl cashewnötter blötlagda i ca 4 timmar (sila av vattnet)
1,2 dl citronsaft (eller citron- och limesaft)
1,2 dl agavesirap
1,2 dl kokosolja
1/2 msk vaniljpulver
eventuellt vatten om det behövs för att få mixern att gå runt


Mixa alla ingredienser väl och häll på botten och frys i cirka en timme.


Topping:

150 g hallon
1,5 msk chiafrön
pinjenötter


Mixa hallonen till puré och rör ner chiafröna. Låt stå i 5-10 minuter och bred ut över kakan. Frys igen.

Plocka fram 15-30 minuter före servering och strö på hackade pinjenötter.

 

 

torsdag 21 april 2016 - 18:31

Blått och grönt

 

Ni har säkert väntat med spänning (or not) på att jag ska avslöja vårens accentfärg i vardagsrummet. Nå, jag kan glädja er och berätta att det är avgjort nu. Det blir blått. Och det blir grönt/turkost. Grönt i någon nyans för att knyta ihop med uterummet utanför fönstret, och blått för att jag inte kan stå emot den färgen just nu. Några kuddar som går i blått har jag skaffat, och en blå vas som jag helt enkelt inte kunde motstå, men några fler inköp är inte inplanerade. I stället ska jag ju förhoppningsvis bli av med en hel del gamla inredningsdetaljer som jag inte längre behöver på söndag. Det är alltså då som Sevendays loppis på Bocks infaller. Mellan klockan 14 och 17 är det dags!

 

vaser

 

onsdag 20 april 2016 - 11:03

Hellre tio sniglar i pannan än hundra i trädgården

 

Nu talar jag alltså inte om pannan som i området mellan ögonbrynen och hårfästet, utan om en snigelpanna eller annan ugnsform. Ibland äter vi något så äckligt som sniglar. Äckligt alltså om man tänker sig dem i trädgården, inte färdigt tillredda i sagda panna, för då är de riktigt mumsiga.

Hur gör man då? Har du ingen snigelpanna, tar du vilken som helst form som tål ugnsvärme, öppnar en (eller flera) konservburk med sniglar, låter sniglarna rinna av i ett durkslag och lägger dem i en form/panna. Vi gillar både vitlök och mögelost, så jag brukar ha i både och. Blanda ingredienserna som jag listat nedan, klicka över sniglarna och gratinera i ugnen på högsta grilleffekt i ungefär 10 minuter. Strö över hackad persilja. Gillar du inte de ingredienser jag listat nedan, tar du det du gillar. Sedan äter du härligheten med ett gott bröd som du doppar i det smälta smöret. 


100 g smör
2 klyftor vitlök
cayennepeppar
salt, vitpeppar
citronsaft
riven blåmögelost


Strö över hackad persilja.


sniglar marimekko

torsdag 14 april 2016 - 08:42

Vårloppis!

 

Hörni, söndagen den 24 april kl. 14-17 ordnar Sevendays loppisBock's Corner Brewery på Brändövägen 18 i Vasa!

Där kommer du att hitta mig och en hel del andra Sevendaysare stå och sälja bort sådant vi inte längre behöver men som gärna vill komma till nya kärleksfulla hem. Själv säljer jag mest bara inrednings- och köksprylar.

Här har jag plockat ihop ett smakprov på sådant jag ska sälja:

 

loppistile 1

 

Hope to see you there, och kom ihåg att ta med kontanter.

 

 

onsdag 13 april 2016 - 13:25

Grönt uterum

 

gront uterum 2 2

 

I vintras när sommarens nya textilier dök upp i affärerna började jag samla på mig inredningsdetaljer till uterummet. Jag ville ha en grön oas redan förra våren, men då fanns det inga gröna textilier att få tag på ännu. De kom först mot slutet av sommaren, och då var jag snabb att köpa hem en del, som vi sedan njöt av i vardagsrummet under hösten.

Vårt utreum har genomgått ganska många förändringar genom åren, men det är ju inga konstigheter i det, tycker jag. Andra kan vara av annan åsikt.

Denna vecka har jag sytt gardiner och kuddar, och det har osat ganska ordentligt här mellan varven, men ändå tycker jag att jag klarat det ganska bra. Jag har i alla fall inte slängt saker och ting omkring mig den här gången. Jag kan ju säga som så att symaskinen inte är min allra bästa vän.

 

Jag har försökt koppla bort bekymren genom att fokusera på uterumsinredningen. Egentligen är jag jättebekymrad - mer än vanligt - över min kära mammas hälsa just nu. Hon har varit intagen på sjukhus, men är hos oss nu sedan några dagar tillbaka. I morgon ska hon in igen för vidare åtgärder. Vad som händer efter det återstår att se. Vi uppskattar alla varma tankar ni sänder oss.

 

gront uterum

lördag 2 april 2016 - 17:42

It's on!

 

It's on! Terrassäsongen 2016 är högtidligen invigd! Som jag längtat. Fast så här i efterskott har hösten och vintern trots allt susat förbi i en väldans fart. Och realist som jag är inser jag ju att det kommande halvåret kommer att gå ännu fortare, så det gäller att njuta för fullt varje dag.

Vi tog ner ett halvruttet körsbärsträd i trädgården i dag, jag plockade nedfallna björkkvistar, rensade lite skräp här och där. Vår gård är snöfri förutom några få små isfläckar som är kvar, men marken är helfrusen än, så det där med att så och plantera får vi nog vänta med ett tag.

Men vi har ätit i uterummet, och det är underbart, det!

 

terrassoppning 16

fredag 1 april 2016 - 14:20

Tiara

 

Det har säkert inte gått någon förbi att jag är lite förtjust i Marimekkos porslin. Senast i raden av fantastiska mönster är Tiara, designad av Erja Hirvi. Jag såg ett smakprov på porslinet för några månader sedan, och har sedab dess suttit som på nålar och väntat att det skulle dyka upp i affärerna. Man kan ju gott säga att jag inte väntade förgäves - jag fullständigt älskar mönstret. Under de senaste veckorna har jag fyllt på mitt lager med både assietter, koppar och skålar. Och jag blir så glad varje gång jag dukar med dem. Säga vad man vill, men maten smakar absolut bättre från vackert porslin. (Detta är inget bloggsamarbete med Marimekko, jag hajpar porslinet bara för att jag tycker så himla mycket om det.)

 

 

orange 3