Hur bra är ditt hemoglobin?

tisdag 22 augusti 2017 - 19:00 | 4 Kommentarer

Kom på att skriva lite kort om hemoglobinet efter förra inlägget. När jag födde dottern så förlorade jag en massa blod och mitt hemoglobinvärde var runt 50, efter två påsar blod kom mitt hemoglobinvärde upp till hela 80. Så då vet ni hur dålig jag var. Jag måste ha en sköterska med mig till wc varenda gång under sjukhusvistelsen pga risken för att svimma, och jag fick absolut inte låsa om mig.

Mitt värde var lite över 80, 89 tror jag, när jag skickades hem och fastän jag åt järntabletter då såg jag till att äta rejält med järnrik mat såsom spenat, lever, broccoli, fågel, rött kött osv. Och det tog inte länge förrän jag fick upp det till normalvärde. Jag älskar ju både lever, broccoli och spenat. (På bilden dock blomkål men även den en jättebra och nyttig råvara)

lunchlever2

Så, vad är hemoglobin?

Hemoglobin förkortas ofta Hb. Hemoglobin är ett protein och finns i de röda blodkropparna. Det är hemoglobinet som transporterar syrgas från lungorna och ut i kroppen. Bindningen mellan syre och hemoglobin är inte stark och därför binds syre sen lätt i lungorna till hemoglobinmolekylen och frigörs lätt ute i vävnaderna.

Blodets hemoglobinkoncentration varierar från person till person. Genomsnittsvärdet är ca 150 g per liter blod. Män har en högre hemoglobinkoncentration än kvinnor. Hemoglobinets färg beror på hur många syre-molekyler som är bundna till varje hemoglobinmolekyl. Molekylen är ljusröd när den är mättad med syre och blåaktig när den inte har bundit. Artärblodet, som är nästan fullmättat med syre, är därför ljusrött. Vid passagen genom kapillärerna (våra minsta blodkärl) avger blodet i genomsnitt 25 % av syret, så därför är venblodet betydligt mörkare än artärblodet.

Mogna erytrocyter saknar kärna och kan därför inte dela sig. Produktionen av nya erytrocyter måste ske genom delning av stamceller. Stamcellerna ger upp hov både till röda blodkroppar (erytrocyter), vita blodkroppar (leukocyter) och blodplättar (trombocyter).

Hos fostret produceras erytrocyter, de röda blodkropparna, huvudsakligen i lever och mjälte. Sedan övertar benmärgen gradvis produktionen. Under barndomen ersätts delar av den blodproducerande benmärgen i rörbenen av fettvävnad. Efter puberteten sker därför produktionen av blodkroppar främst i platta ben såsom bröstbenet, bäckenbenet och revbenen.

Normal erytrocytproduktion är beroende av att kosten innehåller tillräckligt med protein, järn, koppar, vitamin B2, vitamin B12 och folsyra.

Det är järnet i hemoglobin som binder syre. Ungefär 70% av järnet i kroppen är bundet i hemoglobin. Järn recirkuleras i kroppen. När gamla erytrocyter dör (ca efter 120 dagar), frigörs järnet från hemoglobinmolekylen. Sen transporteras det till levern för lagring eller till benmärgen där det återanvänds. Trots effektiv återanvändning förlorar kroppen hela tiden små mängder järn. Det sker genom utsöndring med urin, svett och genom avstötning av tarmepitelceller och hudceller. Och med menstruationen. Här måste vi få in detta med kosten. Kött, lever, äggula, bönor, nötter och grönsaker är viktiga järnkällor.

Folsyra och vitamin B12 är nödvändiga för syntesen av DNA och därmed för produktionen av material till dottercellernas kärna vid en celldelning. Om det finns för lite av dessa vitaminer i kroppen drabbar det all celldelning. Folsyra bildas i växtbladen och av många bakterier. Vi får folsyra genom grönsaker och animaliska produkter, tex lever och njure, som är lagringsplatser för vitaminet. Folsyrabrist kan bero på bristande tillförsel men också på bristande absorption från tarmen. Under graviditet uppstår brist lättare än annars på grund av fostrets höga celldelningshastighet.

Vitamin B12 bildas av vissa bakterier. Vi får det av att äta animaliska produkter. En vegetarisk kost innehåller lite av detta vitamin. Det dagliga behovet av vitamin B12 är mycket litet jämfört med de mängder som normalt finns lagrade i kroppen. Det tar därför flera år innan symtom på B12-brist dyker upp. Den vanligaste orsaken till vitaminB12-brist är ändå oftast inte att det finns för lite vitaminer i kosten utan på att det inte produceras tillräckliga mängder intrinsic factor i magsäcken. Instrinsic factor är nödvändig för absorptionen av B12 i tarmen och har man inte det så är det inte bra. Vitaminbrist på B12 ger anemi.

Så, känner du dig ständigt trött och hängig så kan det löna sig kolla upp sitt hemoglobin! Det kan vara en orsak till håglösheten och på att du ständigt flåsar i trapporna. Eller så är det konditionen som behöver förbättras... Kom också ihåg att äta mycket c-vitamin samtidigt eftersom järn binds lättare då inne i kroppen. 

Normalvärden här under. Har man under dessa uppfattas man som anemisk och behöver kollas upp lite. Är värdena under 100 är det höjd anemirisk men är du ung och frisk annars så kan man bara få en tillsägelse att äta järnrikt eller ta tabletter, men det ska alltid kollas orsaken till anemin. I mitt fall var det pga massiva blödningar, som förlossningen, som orsakade mina låga värden och det var på väg uppåt och därför skickades jag hem trots att mitt värde var långt under det tillåtna.

 

Hemoglobinvärdet för kvinnor: 120-150 g/l

Hemoglobinvärdet för män: 130-170 g/l

Kommentarer

  • hopihopi

    23.08.2017 19:24 (30 dagar sen)

    Tack för påminnelsen! Jag brukar ha lågt hemoglobin och kommer aldrig ihåg att koppla ihop sämre träningsprestation och trötthet med järnbrist. Nu när jag läser detta blir det igen så självklart.


  • Jessica

    23.08.2017 21:57 (30 dagar sen)

    Varsågod :) Jo, har själv svårt att komma ihåg detta så roligt om inlägget även hjälper andra.


  • Minna

    27.08.2017 12:53 (26 dagar sen)

    Jessica, du skriver så bra och levererar information som många borde läsa. Ett litet tillägg till detta med HB.Jag led, under mååånga år, av konstant trötthet och ingenting hjälpte för att åtgärda det låga HB jag fightats med. Ända tills några läkare föreslog hormonspiral (inte som preventivmedel i först hand) för att minska mina blödningar. Ja jag vet det finns många som är emot dylikt men jag fick ett såååå mycket bättre liv. Tröttheten försvann, HB steg och numera är det ingen vårdpersonal som kommenterar ett lågt HB. Tyvärr borde detta ha skett långt tidigare i mitt liv. Gläds i nuet :)


  • Jessica

    28.08.2017 07:44 (25 dagar sen)

    Tack Minna! Och tack för tipset om hormonspiral. Alla har vi våra knep för att må bra. Hoppas ditt tips hjälper någon annan också.


Skriv kommentar

Observera att kommentarsfunktionen inte stöder användningen av emojis.