Nattskift

onsdag 5 juli 2017 - 16:50 | 3 Kommentarer

Har du funderat nångång hur man bäst sköter ätandet under nattskiften? Det har jag. Idag stötte jag på Olgas svar om detta ämnet. Klicka in här.

Insåg att jag haft rätt bra tänk. Jag äter:

Frukost när jag kommer hem, ca. 8-tiden (oftast lite rejälare, med stekt ägg och nåt annat)

Lunch när jag vaknar, kan bli allt mellan 14 och 17

Mellanmål vid 19-tiden

Middag på jobbet när allt lugnat sig och man har läget under kontroll, ca 23-24-tiden.

Mellanmål, nåt litet, typ banan eller kokt ägg, under natten ännu ifall jag blir vrålhungrig.

Ibland dricker jag en pepsi i början av kvällen eller när jag börjar nattskiftet. Det håller mig igång hela natten, dricker ju annars inget kaffe. Vatten ser jag till att dricka under hela natten, men inte för sent på morgonsidan.

Hur gör ni andra? Hur många nattskiften har ni i rad?

Jag kör alltid 2 eller 3 i taget. Vill gärna inte ha fler i gången. Är helt okej att göra natturer. Dessa skift är lite annorlunda och ger lite variation. Oftast är det lugnare tempo och man får göra allt i egen ordning. Enda minuset är att man jobbar väldigt ensam (och jobbar när alla andra sover) och om det är många oroliga patienter så kan det kännas otryggt. Det är bara du själv som kan ordna upp saker och ting, just där och då. Känner dock att detta är min starka sida, att inge trygghet och klara upp saker, så allt brukar nog lösa sig.

Träning har jag svårt att orka med just under nattperioderna, men ibland kan jag få energi att köra en länk på morgonen efter att jag slutat vaka och före jag lägger mig för att sova. Eftermiddagarna när jag vaknat från sömnen orkar jag inget, utan går som en annan zombie här hemma...

carpellaaugusti4

 

 

Kategorier:

Allmänt prat

3

Kommentarer

  • B

    05.07.2017 19:49 (21 dagar sen)

    När jag började nattskift så blev jag rekommenderad att inte äta på nätterna, tydligen har folk som gjort det här fått magproblem. Jag har följt det rådet rätt bra. Men dricker rätt mycket te och Sodastream-vatten och jag brukar ha med en burk Skyr eller Riisifrutti. Den äter jag nån gång mellan 23 och 2, när hungerskänslan börjar ge sig till känna. Ibland när jag kommer hem äter jag en smörgås, oftast inte, äter sen frukost/lunch när jag vaknar mellan 11-13. Kör 12-timmars skift 19-7 och två på raken. Har testat att gå till gymmet dan efter ett nattskift och konstaterat att jag är en bra bit under min normala prestationsförmåga.

    • Jessica

      06.07.2017 10:57 (20 dagar sen)

      Jo, det är nog lugnare för magen om man äter lätt och sparsamt. Äter jag nåt senare än 12-strecket så har jag ofta små magkramper på morgonsidan. Så rådet att inte äta är ju ganska bra. Men i början av nattskiftet måste jag ju nog äta. Så du äter inget efter 19 då du börjat då? Förutom Skyr då mitt i natten. Det är ju nog väldigt lång tid i mina öron. Och inget mer till frukost? Jag skulle aldrig somna på morgonen om jag inte var mer mätt än så, och heller inte klara av att sova en längre tid. Jag sover oftast till 16 de första dagarna. Sen dagen då jag slutat jobba kan jag sova till endast 12-13 för att sen kunna somna normalt på kvällen igen.

      • B

        06.07.2017 21:08 (20 dagar sen)

        Oftast äter jag nog en smörgås modell större före jag far på nattskift. Jag är nog rätt immun mot hungerskänslorna om jag inte har möjlighet att äta dvs jag har inte tagit mer med än den där skyr-burken. På morgonen när jag kommer hem är jag oftast så trött att jag går och sova genast utan att gå via kylskåpet.


Skriv kommentar

Observera att kommentarsfunktionen inte stöder användningen av emojis.