Visa alla inlägg skrivna juni 2017

fredag 30 juni 2017 - 08:05

Så mycket mer än läkemedel

*I samarbete med Vasa Centralapotek*
 

Vad förknippar ni apotek med? Medicin och recept? Sterila miljöer? Då kommer ni ändra åsikt alldeles strax. Efter mitt besök till Vasa Centralapotek förra veckan har min uppfattning ändrats helt och hållet. Till apotek går man för att handla allt.

I våras flyttade Vasa Centralapotek från sina gamla utrymmen till stans bästa lokal och hade öppningsdag första maj. Förra veckan besökte jag äntligen de nya utrymmena, för att ta en titt på vad som erbjöds. Och vilket fräscht ställe! Det är ljust, stort, luftigt med passlig belysning som gör att man inte får dendär sterila känslan apotek ibland kopplas med. Jag siktade direkt in mig på deras skönhetsavdelning förstås, och blev positivt överraskad. Apotek har minsann allt för både yttre och inre.

 

19457806 10155454659052767 984506889 o

19401217 10155454659207767 1711269 o

19402361 10155454659137767 1430447530 o


Som sällskap fick
jag med Emma och Ella, som båda jobbar på Vasa Centralapotek. Emma är tekniskt biträde och vet allt om apotekets skönhetsprodukter. Det är också hon som fixar apotekets Instagram och Facebook. Ella är provisor och berättade lite om tankarna efter flytten till Hovrättsesplanaden. 

19401472 10155454659082767 1453277109 o

19401013 10155454659127767 827899079 o


Vid apotekets skönhetshörna finns flera bekanta märken för mig som E.l.f och Youngblood, men också för mig nya märken som Her, 417 och Urtekram.

E.l.f är ett budgetmärke som ni kanske hört om tidigare? Jag använder själv vissa produkter av dem, speciellt läppennorna och brynfärgen är väldigt prisvärda. De flesta produkter ligger på mellan 4,95 - 8,95. Så det blir billigt och kul att gå till kassan.

19403348 10155454659147767 502340489 o 

Youngblood är en serie jag första gången fick kontakt med under estenomstudierna. Att just Vasa Centralapotek har tagit in märket är ett resultat av efterfrågan. Emma berättade att de ordnade en omröstning på deras Facebooksida där kunderna fick önska vilket märke de ville se i butiken.

Youngblood Mineral Cosmetics innehåller 100% rena, naturliga mineraler och är utan parabener och andra konserveringsmedel. Det här är ett väldigt kvalitativt märke som jag rekommenderar er med intresse för make up. Testa. 

 

19400747 10155454659222767 581542333 o

19401298 10155454659002767 1132866055 o

19401267 10155454659017767 243274373 o

19478376 10155454659067767 1244900857 o


Lite andra produkter
jag kände och klämde på var deras doftande nagellack från Sensinity (utan formaldehyder) och lite solskyddsprodukter nu till sommaren. Emma visade också sin favoriprodukt från det för mig nya märket 417: En underbar body peeling. 

 

19402420 10155454659122767 1000426938 o


Att gå in
till Vasa Centralapotek är som att gå in till en vanlig butik, fast lite lyxigare. Du får personlig service och behöver absolut inte komma in med ett recept för att känna dig välkommen. Det är så det ska kännas! 

Deras två stora nyheter just nu är att Löwengrip Care & Color precis kommit in. För dig som mot förmodan har missat detta märke kan läsa mera här. Den andra nyheten vill jag skriva extra noga om, eftersom jag själv prövat produkterna under en tid och har chansen att lotta ut fina vinstpaket åt er!

 

19531621 10155471493352767 1719380456 o


På Vasa Centralapotek
 finns den fantastiska ekologiska serien "Morning Haze" från det danska märket Urtekram. Märket är svenskägt i dag men grundades i Köpenhamn år 1972. Det här är alltså en helt ekologisk hud- och hårvårdsserie som är eco-certifierad, vegansk och cruelty free. Ovanstående produkter har jag testar och tänkte ge en snabb recension på vad ni har att förvänta er.

 

19496358 10155471493337767 549642746 o


Först ut är 
Morning Haze Cream- deodoranten, som är fri från alkohol och aluminium. Jag använder redan en deo från apoteket och den här gjorde mig lika nöjd som min tidigare. 

 

19496202 10155471493367767 841933492 o


Handtvål och handkräm. Jag tog handkrämen till jobbet för att låta kollegorna pröva på. Det blev min favorit! Också Emma från apoteket rekommenderade den här eftersom den har en härlig svag doft och innehåller naturliga vitaminer, proteiner och hyaluronsyra.

 

19495864 10155471493377767 143957093 o

 

Urtekrams Morning Haze bodylotion innehåller vitamin C och E samt näringsämnen från hjortron, fläderbär och tranbär. Min favoritprodukt efter handkrämen är absolut spraybalsamet. Världens bästa och praktiska produkt! Jag sprayar alltid efter bastu och sim, eftersom håret inte behövs tvättas så ofta. Hellre sköter jag mitt hår med få produkter och ekologiska sådana. 

 

19449389 10155471493357767 1677414243 o


Sist ut från
serien är schampo, balsam och duschgel. Alla produkter innehåller här också Vitamin C,E och näringsämnen från hjortron, fläderbär och tranbär. I kombo med hyaluronsyra får huden fukt. Urtekrams serie överraskade mig väldigt positivt! När ni köper denna rekommenderar jag att handla de produkter som "hör i hop", för bästa resultat. Släng ett extra öga på hur länge en produkt klarar sig öppen (på deon t.ex 6 mån) också ♥

 

NU till en vädligt kul nyhet! Jag kommer lotta ut hela FEM vinstpaket till er läsare, som alla innehåller produkter från Urtekrams hud- och hårvårdsserie Morning Haze. Alla paket innehåller:
Schampo, balsam, duschgel, body lotion, sprejbalsam. Tre av paketen innehåller dessutom handkrämen och två av paketen innehåller deodoranten. Jag väljer slumpvis ut vilka paket som tillfaller vilken vinnare, och de kan avhämtas från apoteket.

 

För att delta i tävlingen ska du bara göra följande:

- Följ Vasa Centralapotek på Instagram eller Facebook (skriv gärna i kommentaren var ni följer)
- Kommentera mitt blogginlägg.

 

Jag drar de lyckliga vinnarna nästa vecka, stort lycka till ♥

Tävlingen är avslutad.

 

Vasa Centralapotek
Hovrättsesplanaden 15
vaasan.keskusapteekki@apocentral.fi
www.apocentral.fi

 

onsdag 28 juni 2017 - 07:03

Medievanor och massmedier

Veckans lista Sevendays är jag extra pepp på att fylla i! Medievanor och mediekonsumtion är ett otroligt intressant ämne, hoppas många bloggare fyller i listan så man får ta del av deras tankegångar. Själv studerade jag massmedia & kommunikation som kort biämne i vintras (inser i skrivande stund att jag aldrig bett om intyg) där vi talade mycket om hur medievanorna ändras och vilka kanaler folk förlitar sig på. Att dessutom jobba i ett mediehus bidrar ju inte till mindre intresse. Här kommer veckans lista!

office 625892 960 720

  • Det första nyhetsmediet jag konsumerar på morgonen är: Vasabladet. Jag kan snabbläsa e-tidningen på morgonen men har oftast lite för lite tid hehe. När jag kommer till jobbet läser jag webbartiklarna igen för att kolla vad som kan lyftas till Sevendays.

  • I framtiden kommer massmedierna att: Jag tror att massmedierna kommer fortsätta digitaliseras precis som de gjort nu. Jag hoppas på någon slags motreaktion till digitaliseringen men tror inte det kommer hända. I framtiden kommer medierna bli mer personifierade och riktade till specifika målgrupper. Det kommer också finnas mera extrema och oberoende medier. I framtiden kommer massmedierna finnas enbart i telefon och på platta. 

    Jag hoppas att massmedierna skulle våga ta sig av ännu svårare politiska frågor och att speciellt public service-kanalerna inte skulle vara så rädda att trampa makthavarna på tårna. Jag hoppas att vi i framtiden också kan läsa mera grävande journalistik, men då krävs det att människor hellre läser sånt ät click bait-rubriker och överdriva artiklar i kvällstidningsanda. Som det är nu.

  • Papperstidning, e-tidning eller ingendera: Helst av allt skulle jag välja papperstidning, men skulle ändå inte hinna läsa den på morgonen. Så säger e-tidning.

  • Jag betalar/betalar inte för nyheter eftersom: Jag betalar inte eftersom jag jobbar med det.

    twitter 292994 960 2
  • Min favoritapp i nyhetsväg:  Måste säga instagram faktist. Ni vet instagram stories-funktionen som konton kan ha? Tycker det är en fantastisk funktion för att få snabba nyheter direkt från morgonen.

 

  • Jag använder sociala medier för att: Följa med vad andra gör, för att få inspiration, tips och för att visa andra vad jag håller på med. Sociala medier är ju ett sätt att få bekräftelse, vare sig vi vill medge det eller inte.


  • Instagram för mig är: En app som jag verkligen gillar! Tycker Instagram har kommit tillbaka starkare än någonsin med nya funktioner och smidiga lösningar. Instagram ger mig den uppdatering jag behöver och dessutom är jag själv en rätt så flitig användare.

 

  • Jag är bra/dålig på att vara källkritisk: Får man ge sig själv en klapp på axeln, gör jag det nu. Jag är källkritisk och synar saker noga. Inte dagliga nyheter (de sväljer jag ganska snabbt) men när det kommer till större händelser och nyheter som sprids viralt på t.ex. Facebook brukar jag nog fundera en eller två gånger extra.

tisdag 27 juni 2017 - 15:00

Vilken bikini till vilken kroppsform?

Ett önskeinlägg kommer levererat med glädje! Idag tänkte jag tala om kroppsformer igen, och hur man kan välja "rätt" bikini till sin kroppsform. Att vara medveten om sin kroppsform kan kännas som en trygghet för någon som kanske inte direkt känner vad hen passar i eller är bekväm i. Att alla kan ha alla typer av bikinin och simdräkter är väl självklart. Så se det här som en riktlinje om du vill framhäva eller balansera upp proportionerna.

Vill du veta vilken kroppsform du är, läs mitt tidigare inlägg.

 

V-form

Den supersnygga, atletiska formen har smala höfter och breda axlar. Vill du balansera upp övredelen?

  • Satsa på en färggrann nedredel på bikinitrosan och gärna en med volang. Det breddar höften.
  • Överdelen får gärna vara enkel och rund i formen (kontrast mot kantighet).
  • Vill du hellre använda simdräkt rekommenderar jag en med mönster, låg skärning och U-ringning. 

    19550938 10155475434812767 982105471 n

 

 

A-form

Din fina kroppsform har smal överdel och större höfter. Känner du att du vill balansera upp nedredelen?

  • Använd överdelar med som bandeau och halterneck, vilket ger illusionen av större byst. Satsa på en överdel med detaljer och mönster.
  • I kombination med en mörkare nedredel och hög skärning som får benen att se längre ut och rumpan mindre, ger det din kroppstyp en balans.
  • Vill du hellre ha en simdräkt? Satsa på en med detaljer vid bysten och en med hög skärning.

    19576446 10155475434227767 1739227656 o

 

H-form

En av den vanligaste kroppsformen. Du har en vacker, rak kropp. Jag som har denna, kan ibland vilja skapa en illusion av lite kurvor och midja. Vill du också göra det, testa på det här:

  • Utskurna baddräkter är a och o! Det ger både midja, höfter och byst. 
  • Mönstrade bikinin lägger fokus och förstorar just byst och höft.
  • Bikini med knytband

 

 19512023 10155475433797767 2141603017 n

O-form

Den vackra, kurviga formen O har större byst, mindre höfter. Ingen midja. Vill du skapa en illusion av midja och kanske framhäva höfterna mera, testa detta:

  • Satsa på en underdel med mönster eller i en bredare modell
  • En simdräkt/tankini passar dig
  • En med O-form har oftast också stora byst, så gå till ett riktigt underklädesproffs för att få hjälp att hitta en bra övredel.


19549755 10155475433512767 708070404 o

X-form

Du har en väldigt snygg form med midja, höft och byst i balans. De flesta bikinis passar på dig!

  • Matcha över- och underdel
  • Använde en underdel med hög skärning

 

 19244391 10155475433237767 574126364 n

torsdag 22 juni 2017 - 11:00

En rosa torsdag

Godmorgon! Steg upp extra tidigt idag för att tidsintälla det här till er ♥ Gårdagen blev en dag full med jobb till kl 16, en fransförlängning, intervallträning, en fransborttagning och bums i säng. Har börjat planera inför midsommar lite och sakta men säkert packa väskan. Ska på midsommarfrukost imorgon till Västervik innan det bär av till Larsmo skärgård! Jess!

19449479 10155457685102767 1856841608 o

19449640 10155457685087767 1929875741 o

 

Kör en väldigt annrolunda look på mig själv idag än var jag brukar. Rosa läppar när hände det senast? Har nyansen "Exotic" på KICKS på läpparna och för överigt ganska naturligt. Eller ja, naturlig för att vara mig. 

 

19451770 10155457685097767 1107838418 o 1

19402668 10155457685082767 402467467 o

 

Fick också fransarna fixade igår av Josefina. Det blev en påfyllning av D-böjning med längden 14 mm. Vi lät de kortaste fransarna vila från förlängningen. 

 

19212716 10155457685072767 1290710484 o


Idag väntar BEASÅS
till lunch, jobb och en fransförlängning på eftermiddagen förstås. Efter det tar jag ledigt.  G L A D   T O R S D A G ♥

onsdag 21 juni 2017 - 08:45

Min midsommar

Veckans tema på Sevendays är (surprise surprise) midsommar! Det blir en liten kortare jobbvecka och på fredag är jag helg ledig. Ser SÅ fram emot tre helt lediga dagar utan franskunder, sminkuppdrag eller tid på kontoret. Älskar mina jobb men nu tänker jag maxa ledigheten.

Det känns nästan som när man jobbade på Strampen, och den enda garanterade lediga helgen var midsommarhelgen. När man jobbade lunch på torsdag och loggade ut redan vid 15-tiden. Vilken lyx. Här kommer midsommarlistan! Fyll i den du också. 

 

  • Det här är planerna för midsommar: Det blir en fredag ute i Larsmo skärgård! Ser jättemycket fram emot årets midsommar eftersom det kommer bli en härlig mix av gamla vänner och nya bekantskaper. Midsommar är till för att lära känna nytt folk och vi har planerat att spela beachvolley, äta god mat, ordna en olympiad och fira lite andra grejer. Det blir toppen ♥


    19402464 10155454091382767 1367255224 o
    19402699 10155454091377767 270111401 o
  • Det bästa med midsommaren är:  Att få umgås med vänner, bada bastu och ägna en hel kväll åt att bara göra sånt man tycker är roligt. Jag har endast haft otroligt lyckade midsommrar och tycker det känns extra pirrigt i magen när man vet att hela helgen är ledig.

 

  • Det sämsta med midsommaren är: Myggen! Och förstås om inte vädret är på topp. 

     

  • En tradition jag inte bryter: Jag har inga jättestarka traditioner. Har testat på att varje år binda en egen blomsterkrans men på något sätt är det lättare att beställa en eller strunta i det helt hehe. Fint på foto, obekvämt i verkligheten.


    15822952 10154889264822767 9014252049753731866 n210464331 10152477154638774 6181192209673826765 n
  • Ett måste på midsommarbordet: Då väljer jag grillad halloumi och ett gott, vitt vin.

  • Tre tips för en lyckad kväll: Ordna en olympiad (den bästa av underhållningar), drick inte för mycket snaps och klä dig enligt väder! Jag brukar oftast byta om till en finare klänning under middagen men sedan åker en stickad tröja på.

 10354661 10152181372903193 2897283744576416175 n

19400993 10155454089202767 1407075546 o

  • Jag firar/firar inte midsommar för att: Jag firar midsommar för att man ska ta varje tillfälle i akt att fira.

  • Ett starkt midsommarminne: Förra året blev en spontanare. Dagen före hade vi ännu inga planer men så bestämde jag att vi skulle fira hemma i Sundom. Tur nog hade några vänners vänner inga planer heller och vi blev ett väldigt blandat och underbart chack! Tänk så lyckat det kan bli. Sandra ordnade olympiad och vid vårt dansnummer klädde en ut sig till en midsommarstång och friade till henne i slutet. Alltså en så lyckad kväll.

tisdag 20 juni 2017 - 15:00

Sluta glänsa!

En av de viktigaste produkterna i mitt sminkskåp är pudret. Jag vill gärna ha ett solpuder, ett transparent puder, ett puder i banangul nyans, ett färgat puder och så min nya favorit: HD-pudret från NYX. 

 

19250123 10155451137302767 252719665 o

19250197 10155451137292767 1540641813 o

 

De flesta puder har en mattande effekt, vilket gör att du slipper glänsa under dagen. När man sminkar för t.ex. tv-inpelningar är det transparenta pudret extremt viktigt! Används på alla, vuxna som barn. Speciellt män med högre hårfäste börjar glänsa vid tinningarna efter en stund i studioljuset. Mitt budgettips är att köpa detta HD-puder. Använd till vardags om du lätt blir glansig i t-zonen.

 

19398781 10155451137277767 1958245275 n

 

Trots att pudret ser grönt ut i burken, blir det inte grönt på hyn. Färgen neutraliserar istället rödheter eller rosa hudton.

 

19400883 10155451137297767 1709466336 o

19401572 10155451137267767 41421422 o


Så här såg
jag ut igår efter appliceringen. Vi skulle dessutom fotografera en reklamkampanj hela förmiddagen så då behövdes det extra mycket mattning. 

 

 

 

måndag 19 juni 2017 - 07:30

Hunkydory Pre Fall 2017

Får man tala om höstens kläder redan? Ja men iallafall pre fall-kollektionerna som kommit ut för en stund sedan! Jag är inte så mycket för sommarrea i butikerna som går igång tidigare och tidigare varje år. Handlar jag något på rea ska det antingen vara ett riktigt statementplagg eller något som jag behöver till basgarderoben.

 

Men just det, pre fall var det jag skulle öppna den här måndagen med. Senast har jag börjat spana in mig på Hunkydorys underbara kollektion. Jag tycker de redan fått in några av höstens trender som olivgrönt och sammet. Hunkydory är för övrigt ett märke som jag aldrig blivit besviken på. Har endast en kavaj och en cape från dem, men kvalitén är värd prislappen. Ett tips till dig som gillar skandinaviska märken! Här är en mina favoriter från hösten:

 

19265277 10155438440342767 41269720 n side


Den olivgröna färgen är ju väldigt vacker till sena höstkvällar! Tänk i kombination med solkysst hy. I min bas har jag dock mycket mörkblått och är inte hundra på den kombon, så ska ta en funderare vilka typer av färger som jag vill satsa på i höst.

 

19239487 10155438440392767 5122950 n side

19244120 10155438440347767 1476192012 n side


Pastellerna hänger ännu med och den ljusblåa, stickade tröjan fungerar både i höst och i sommar med ett par snygga shorts eller byxor. 

 

19239785 10155438440402767 1296470177 n side

19206271 10155438440407767 1233257422 n side

 

Vad tycker ni om flera smygtittar på hösten? Yay/nay? Med tanke på att man är ute och seglar bland julkollektionerna i inredningsvärlden, så är det här ju lugnt.

 

Idag blir det jobb på datorn hela dagen! Eller egentligen ska jag först vara med och modella till en reklam, men efter det blir det bara kontoret. Sedan väntar en franskund och lite födelsedagsfirande. Trevlig måndag ♥

fredag 16 juni 2017 - 13:31

Ovanligt bra vardag

Jag hade en helt FANTASTISK torsdag igår. Tänk att livet kan kännas så bra mitt i veckan också? Hade hur som helst lite minus på sömnkontot men vaknade upp på villan i Västervik med en Nisse brevid. Min syster fixade frukost inkluderat Peanut butter från LA och så lämnade jag bebis på sommarkollo och körde till jobbet. 

yle4

yle3

yle2

yle1

 

Första jobbet för dagen blev en Strömsö-grej 8:30 vilket var skönt. Kunde sova liite längre och få en ganska lugn och harmonisk start på dagen. Sminkade en person och så var det klart! Efter det väntade jobb på kontoret och vi fotade bl.a. en kampanjannons ute i Sundom. Perfekt med tanke på solen som man måste njuta av så länge den levererar.

 

 

När jag kom hem hann jag städa lite och fixa i ordning innan dagens enda franskund kom. Vi gjorde en C-böj och 14 mm. 19:00 stämplade jag ut och tog kväll.

yle6


En kväll på villan med bebis ♥ Nisse befinner sig i någon sorts tonårsperiod och lyssnar ALDRIG när man ropar eller vill något. Han ska bara busa, inte lyda och jaga tikar. 

Det var det. Kanske inte så speciellt men vardagarna är nog bäst då de flyter på i vanlig ordning. Har ganska bra med inspiration för tillfället men inte så mycket extra tid. Nästa vecka ser schemat ännu mera hektisk ut, men i juli rätt lugnt *peppar peppar*. Den här helgen kommer gå åt Energyrun och lite jobb. Mitt i allt är det måndag igen hörni!

torsdag 15 juni 2017 - 16:36

Den stora musiklistan

Precis som resten av bloggvärlden är jag också ute och njuter av det fina vädret! Därav lite sämre uppdatering men ni fattar. Jag ska bjuda på en lista idag och imorgon kommer det nytt. Håll i hatten ,det är musiktema på Sevendays.

 

musician 203479 960 720


Musik för mig är: En räddare i nöden. Jag ÄLSKAR musik. Visste ni förresten att jag studerade på musiklinjen i gymnasiet och studerade sång + piano ett år efter studenten? Det var väldigt nära att jag skulle utbilda mig till musikpedagog, men som tur blev det estenom och underbara jobb på den fronten. Musik för mig är livet.


Jag lyssnar helst på: Det som matchar mitt humör. På Spotify blir det förstås mest mainstream pop/hip hop, borde bli bättre på att lyssna på Jazz som jag förr gjorde. 


Den bästa låten att starta morgonen med: Just nu är det 24K Magic - Bruno Mars


Ett instrument jag vill kunna spela: Gitarr! Har gått lite lektioner men skulle vilja vara en proffs som alltid kan ta med gitarren och spela från huvudet eller på gehör. Är väldigt avundsjuk på folk som kan spela på gehör, går det ens att öva upp?


En musikstil jag inte förstår mig på: Alla musikstilar har väl sin charm, antar jag. Däremot väljer jag själv bort metalmusik där grunt och growl används.


Det här blir årets sommarplåga:  Jag har på känn att Despacito kom lite för tidigt för att bli sommarplågan, så därför har jag ingen koll. Hoppas på No Vacancy av OneRepublic!


En låt jag kopplar till ett minne: 

Den här ♥ Påminner mig om studentåret 2011 på många sätt! Jag och mitt gamla flickgäng har t.o.m en inövad dans till den här!! Det blir en ordentlig flashback, tror nästan den här kommer med på årets midsommarlista.

 

Spellistan som ger mig energi: 

Denna, en mera hiphop-betonad spellista 

Denna, spellistan jag sprang marathon till

Denna, en lista att köra bil till

 

Min mest spelade låt någonsin: Hur tar man reda på det? Mest spelade NÅGONSIN?? Känns som att det måste vara någon låt som fanns på CD:ns tid, när inte så många alternativ fanns. Kanske:


Hehe var den otippad? Tror faktist det kan vara mitt mest seriösa svar. Mest spelade 2016 var Sexual.

 

 

 

måndag 12 juni 2017 - 14:04

7 ätbara skönhetsprodukter

Skarmavbild 2017 06 12 kl. 13.53.49


Hej på er!
Idag sitter jag på kontoret och tänkte tipsa om en kort artikel jag skrivit till Foodly. Om saker du har i skafferiet som faktist kan hjälpa dig både i matlagning och i din skönhetsvård. Oljor är ju ett klassiskt exempel, men vet du vad du kan använda ägg och ananas till? Tryck på bilden för att ta reda på ♥