Visa alla inlägg skrivna juli 2017

lördag 29 juli 2017 - 08:30

Där kroppen finner lugn

Nästa gång jag börjar slarva med träningen, ska jag tänka tillbaka på hur otroligt skönt det var på gymmet igår. Hade inte tränat sedan måndagen och mådde SKIT. Alltså trött, hängig och omotiverad. Efter ett träningspass var känslan som botblåst! Det ger verkligen positiv energi till både kropp och huvud. Varför glömmer jag bort att ta hand om mig själv? 

 

villa1

villa7

villa8

 

Som pricken över i:et tog jag Nisse i bilen och körde ut till villan mot kvällen. Vi körde familjekväll all in med en underbar sallad som jag ska testa göra själv någon dag, häng ute på terassen, skumppa och jorgubbar, kortspel och hela köret. Jag sov här tills idag och att vakna upp i Västervik ger kroppen ett lugn.

 

villa2

villa3

villa4

villa5

villa6

 

Solen kikade ju fram trots allt. Spelar ni också Pidro? Det traditionella österbottniska kortspelet man "måste kunna" tydligen. Tur jag kan det haha.

 

Idag ska jag starta dagen med en springtur här ute på villan och kanske ett dopp. Eller så en varm dusch. Sedan är det städdag på gång med storstädning av bil, lägenhet och kaffebesök. Ikväll firar vi att en av mina bästa vänner blivit klar jurist ♥ Ser fram emot en bra sista julilördag!

torsdag 27 juli 2017 - 08:00

Tillbaka till basplaggen

blackandwhite1

 

Hello! Här går jag och Nisse på Jakobstads gator. Eller snarare *gick, igår. Flexade ut en timma tidigare och åkte iväg för lite häng. Bra så! Här är förresten kavajen jag nämnde i veckans lista. En av mina bästa köp. 

 

blackandwhite2 side

blackandwhite10

blackandwhite7

 

Igår började planeringen av Foodlys nästa evenemang! Så håll utkik här i augusti, jag lovar att det är något ni inte vill missa. Själv kommer jag skära ner på timmar f.o.m 5.8 och satsa på lite semester, en sväng till Stockholm, franskunder, YLE-jobb och planering av höstens kurser. 

 

blackandwhite12

blackandwhite6


Det blev en
stilhelhet i säker basgarderob-anda. Eller egentligen berodde det på att inspirationen inte flödade. Jeansen är från Tiger, T-skjorta från Mango, mitt bästa köp kavajen från Hunkydory, gamla ballerinas från Ralph Lauren, läderväskan är tillverkad i Grekland och Nisse är ju...ja Nisse. 

 

blackandwhite9


Här är ett
av fynden från Jakobs Dagar! Ett armband signerat By Malene Birger. Nu låter jag som en liten märkesnörd men det är jag också. Lite. Tror dock att det här kommer kommer SÅ mycket till användning i livet. 

 

Idag jobbar jag på kontoret igen och ikväll är det två franskunder + träff med Rebecca och Ella som gäller. Ha en skön torsdag!

onsdag 26 juli 2017 - 00:00

Frågestund!

Jag minns inte senast jag skulle ha haft en frågestund för er ♥ Så nu är det dags! Ask me anything  om stil, mode, skönhet, livet eller vad ni nu är nyfikna på. Men min framtid är osäker och livet lika så, så lovar inte att jag har svar på allt haha. Men ska försöka! Jag ger det några dagar och om du nån gång har tänkt kommentera är det här tiden att göra det.

 

15676261 10154889264802767 3678475508071486983 ofoto Anu Mattila. Wow, vet inte varför jag valde en bild i brudklänning?

 

 

tisdag 25 juli 2017 - 11:00

Veckans blogglista: Mode & stil

Ni har ju troligtvis blivit bekanta med vårt koncept "veckans blogglista" vid det här laget? Veckans tema fick bli mode och stil, en klar favorit för mig! Jag som jobbar mot att prata mera stil här i bloggen ska också bli bättre på att fota hehe. Det blir mest telefonbilder och en mix av partybilder. Här kommer den.

 

Mitt intresse för mode är: Stort. Efter att ha studerat till estenom har intresset växt väldigt mycket och jag tänker egentligen inte på det mera. Jag följer gärna med i modebranschen, trots att jag jobbar på att få min garderob tidlös.

 

20394939 10155581502152767 209894827 o

20427182 10155581502027767 1384686326 o

20427083 10155581460837767 36610757 o


Så här beskriver jag min stil: Jag tror att man utifrån skulle beskriva den ganska klassisk, men det stämmer inte riktigt. Jag har mycket klassiska plagg, men är mera bekväm av mig. Typ jeans och t-skjorta bär jag hemma. Själv skulle jag säga en mix av minimalistisk-klassisk-marin. Min favoritfärg är mörkblått och vitt, jag bär gärna kavaj med byxor samt föredrar loafers framför klackskor på vardagarna. Har alltid smycken men inga stora statement-halsband. Jag följer inte trender (eller förstås, man blir ju omedvetet påverkad). Till fest har jag gärna kjol, en topp och kavaj med ett par pumps. Älskar tidlösa plagg och vill gärna ha sådant som inte går ur mode nästa säsong.

 

20424784 10155581467762767 607700501 o

20427182 10155581467747767 989915848 o

20427098 10155581466792767 1160335420 o

20399124 10155581468597767 108480437 o

20394779 10155581458857767 1123729455 o

20399302 10155581484297767 154465210 o

20394584 10155581470587767 150248105 o

20348163 10155581469507767 835003218 o

 

Jag köper mina kläder: Från nätet för det mesta. 

 

Min favoritdesigner: Oj det är nog jättesvårt. Av nordiska designers är Ida Sjöstedt, Lars Wallin, Filippa Knutsson och Malene Birger favoriter. Finska designers har jag inte så bra koll på *skäms* och finska klädmärken överlag är inget jag handlar. Tipsa gärna!

Pratar man om de riktigt stora modehusen tycker jag designers som Olivier Rousteing, Nicolas Ghesquière, Karl Lagerfeld och Anthony Vaccarello är värt ett name drop.

 

o ANTHONY VACCARELLO facebook e1460021430303


Stil är viktigt/oviktigt efterom: Jag slår ett stort slag för att stil ska bevaras och jobbas med ännu mera! Jag längtar tills den dagen som mode blir mera erkänt inom konstbranschen, eftersom det är en konst. Mode handlar om att vara kreativ, uttrycka sig och berätta om sig själv utan att behöva säga ett ord.

Stil är viktigt eftersom vi bara har en möjlighet att ge ett första intryck. Stil är viktigt eftersom kläder kan hjälpa en att känna sig självsäker, snygg och redo för utmaningar. Jag älskar känslan när stilen känns helt hundra och man känner sig som den bästa versionen av sig själv. 

Det är självklart att jag tycker stil och kläder spelar en stor rol. Vare sig vi vill det eller inte, är ytan också en del av vår person. Inte en avgörande del men ett första intryck av en fantastisk inre sida. I höst kommer jag hålla två stilkurser och det vore konstigt om jag inte tycker stil ska jobbas med. 

 

20399479 10155581485187767 64566834 o

20354127 10155581482767767 131295087 o

Foto Ella Grangärd

20353837 10155581458912767 578224975 o¨20394493 10155581458947767 1676120743 oFoto Caroline Eriksson

 

Det här saknar jag i garderoben: Just nu är jag ännu på jakt efter den perfekta trenchen, en kostym i vitt och ett par beiga pumps från Tiger. Har typ samma modell i svart läder och kan ärligt säga att de är de BÄSTA skorna jag någonsin haft. Så otroligt bekväma, lätta att gå i och snygga. Nästa gång det är dags att investera i ett par riktigt bra skor så rekommenderar jag de här till 100%.

U55925019Z 1Q7 back

Produktbild från Tiger of Sweden

 

Jag lägger så här mycket på kläder i månaden: Det varierar väldigt mycket beroende på hur behovet och möjligheterna ser ut. Min budget berättar att jag lagt ut 350 €  på kläder i juli. Jag tycker om att räkna på pris per användning! 


Mitt favoritplagg: Det är nog en väldigt svår fråga haha. Man har väl olika favoritplagg beroende på årstid? Två plagg jag använt väldigt mycket är min quiltade jacka från Lexington Company, och den andra en svart kavaj från Hunkydory. Det här fotot är taget av Michelle Blomqvist år 2014, och jackan används ännu lika flitigt!

 

20354028 10155581502172767 1246066426 o

 

 

Det här blev nog längsta listan hittills. Men så är det när något står en nära hjärtat. En note to my self: bli bättre på att dokumentera stilhelheter. 

måndag 24 juli 2017 - 11:00

Tillbaka till verkligheten

Det var med tunga ögon och en trött kropp som jag vaknade imorse i Vasa. Här har man inte satt sin fot sedan onsdag morgon och skulle helst inte vilja sätta min fot här idag heller haha. 

Förra veckan hjälpte jag Sofie med Foodlys mattorg på onsdag och torsdag. Vi hade bland annat program för barn med ponnyridning och besök av massa härliga djur. Två gånger ordnades en mellanmålskurs för barn och så fick man bektanta sig med traktorer. 

Själv var jag mer intresserad av Reko-ringen som sålde sina produkter hela dagen (synd bara att jag kom hem igår kväll, allt hade väl blivit dåligt i bilen) och de lokala bryggerierna som sålde tasting-glas av sina produkter. Vi hade årets kock Mattias Åhman där, och Aroma som ordnade café tillsammans med Robert's Coffee. En hel del med andra ord!! Efter en 16h dag på torsdag tog jag en kortare fredag och passade på att njuta av Jakobstad. 

 

20316979 10155578010227767 148283962 o

Och som vanligt har jag tagit .. noll bilder. Men det tyder kanske på bra dagar och kvällar när man glömmer bort telefonen? Veckan kan i alla fall summeras på följande sätt:

 

- Fem dagar på en plats som jag gillar mer och mer.

- Fyra morgnar med frukostar.

- Tre fantastiska fynd. Jag ska visa dem senare, hittade ett ljuvligt armband, en skjorta och en mässingstake.

- Två Jaro-matcher.

- En kväll ute på stan (se bild ovan) men ett underbart gäng. Jakobs Dagar levererade en fantastisk lördag med nya bekantskaper, gamla bekanta, en massa snus, vin, kärlek och dans. 

 

Kanske därför man har lite tunga ögon idag: att komma tillbaka till verkligheten är inte alltid det lättaste.

 

onsdag 19 juli 2017 - 08:00

Tillbaka till 90-talet

Veckans lista på Sevendays är "Min generation" och jag tycker det var väldigt uppfriskande att få gräva tillbaka i minnet. Egentligen har jag ju starkare minnen från början av 2000-talet, men är man 90-talist så är man. Här kommer listan.

 

Jag är född: 1993.


Under mitt årtionde hände det här: Nelson Mandela friges efter 27 år i fängelse (och hinner ju också bli Sydafrikas första svarta president), Kroatien och Slovenien förklarar sig självständiga, den första webbplatsen någonsin skapas på Internet, M/S Estonia förliser i hårt väder på Östersjön, Finland blir medlem i EU, världens första klonade får Dolly visas upp och Titanic har premiär. Mycket händer! Mina föräldrar gifte sig också, min syster föddes och vi köpte hus. That's about it. 

 

winter 2438791 960 720

 

Folk klädde sig på följande sätt: Åh, älskar att gå tillbaka till dåtidens mode. Nyckelorden får väl vara jeans (högmidjade, hängselbyxor), crop tops (halterneck), adidasbyxor, grunge-mode, collage, tryck, färggrant och cykelbyxan. Har jag glömt något? 90-talet levererade ju i princip ALLT.

 

2c99e877ee82da276e8e68fe5b8c2b8e

9cc7b0f0953154f04d3bd791e182e22d

c7b35fa66b353a00c915d99509d05504

 

Mitt årtionde förknippar jag med: Jag förknippar det personligen med lågstadietiden. Var ju bara sju år gammal när vi bytte milennium. Jag förknippar 90-talet med halare, kuoma-stövlar och Sundom If-dräkter. Nittiotalet betyder också filmer som "Hopea Nuoli" och "Svanprinsessan".


Den bästa låten från året jag är född: 1993 bjuder på många godingar. Jag som lyssnar på hiphop tycker att den här förtjänar sin egen hyllning:

 

 

Och den här uppträdde jag med sista året i gymnasiet. Tänk att det faktist är 24 år gammal låt? Så otroligt bra än idag.

 

 


En kändis som är född samma år: Ariana Grande.


Min generation växte upp med: Skrivstil, trumpetjeans, utvecklingen av internet, CD-spelarens död och den första Ipoden.

 

ipod 1752964 960 720


Det bästa med att vara född under mitt årtionde: Som jag tror många håller med om: att vi inte hade skärmar och datorer som barn. Jag är så tacksam över att jag hann växa upp i den tiden när vi lekte ute på rasterna, spelade spel och gick omkring med utebyxor. Sociala medier och skärmtid har jag mer än tillräckligt av i mitt nuvarande liv!

tisdag 18 juli 2017 - 09:30

MÅNDAG - POSH SPICE

20182199 10155554884717767 1595671478 o

 

Godmorgon! Vart gick hela gårdagen egentligen? Måndagarna går alltid otroligt snabbt och det känns som att man typ jobbar ikapp det som man missat och förbereder resten av veckan. Imorgon åker vi till Jakobstad och jag kommer att stanna där till söndag. Det blir jobb onsdag, torsdag och lite fredag. Sedan bara ledig tid. Ser SÅ fram emot att få komma bort från Vasa och insupa lite annan atmosfär och träffa andra människor. 

 

20216437 10155554884627767 90769197 o

Som svar på min egen fråga gick gårdagen till jobb, en fransförlängningskund och kaffe på Strandgatan. Fick också hem en väldigt fin gåva som snart kommer att hänga på väggen. Körde i princip inget smink igår förutom Jeffree Star Cosmetics liquid lipstick på läpparna, i nyansen Posh Spice. 

 

Idag jobbar jag från kontoret hela dagen och efteråt blir det (surprise surprise) en franskund. Fick redan träningen gjord i morse så ikväll ska det packas inför resten av veckan. HUR i hela friden ska jag få med allt? Det är kläder för tre jobbdagar, för stranden, för fest, för ledig tid och för kyliga kvällar/varma dagar vi talar om. Tur man har studerat estenom så får försöka leva upp till yrket och packa säker stil hehe. Ha en skön tisdag!

 

lördag 15 juli 2017 - 10:08

H E L G

Vet ni hur skönt det kändes att få gå och sova igår, utan väckarklocka imorse? Hade tidsinställt allt färdigt för Foodly och Sevendays på Facebook redan igår. Nu ska jag ta tag i dagens jobb (fransförlängningskund, gör normalt aldrig sånt på helgen men nu blev det ett undantag) och sedan är det dags för en dag med tjejerna. Ikväll ska vi till Strampen på mat och drinkar! Är så glad just nu. Helger är bäst.

 

20106955 10155539662862767 1863246376 o

 

Det har för övrigt varit em rätt busy vecka med vanligt jobb, tre franskunder, en kväll i Jakobstad (Nisse hängde med under hela dagen), ovanligt lite träning och traditionsenliga Skäriteatern i Replot igår. Nästa vecka blir ännu roligare och ännu mer upptagen eftersom det är Jakobs Dagar på gång! Vi från Foodly kommer ordna ett mattorg den 20.7. Läs mera här. Jag kommer stanna från onsdag-söndag. Hoppas vi ses i vimlet ♥

 

 

 

 

 

 

fredag 14 juli 2017 - 11:00

Låt oss prata mat

Varning för matbildsbomb! Veckans tema på Sevendays är mat och jag har mest gått helt galen på alla middagsbilder min telefon innehåller. 

Mat är: Något jag älskar då det kommer i rätt form, vid rätt tillfälle och i rätt atmosfär. 

 

19893714 10155532855882767 301344387 o

19897721 10155532855797767 414335609 o

20048811 10155532855752767 1053561142 o 1

19897650 10155532855557767 200608548 o

19911710 10155532855682767 839476319 o


Fick jag äta endast en rätt livet ut, skulle det vara: Skulle nog välja en riktigt matig sallad med ruccola, halloumi, jordgubbar, balsamico, soltorkade tomater, olivolja, quinoa och hummus.


Det här äter jag inte: Kött.

 

19814344 10155532855802767 675169380 o2

19886025 10155532855622767 1573096294 o

19893593 10155532855677767 360669141 o2


Min favoritrestaurang: Av alla jag provat i livet är det väldigt svårt att bestämma endast en. I Vasa där jag bor finns det ingen restaurang som ger mig en riktigt "wow"-upplevelse. Ganska mediokra, Strampen har ju förstås den bästa miljön. De bästa restaurangerna jag ätit på har funnits i Grekland, LA, Lissabon och Kaunas! Som jag kommer ihåg nu på rak arm. CATCH, Gramvousa (Kreta), Officina do Duque, och en fantastisk restaurang i Kaunas jag inte minns namnet på.

 

En stark matupplevelse: Det måste vara en av många kvällar i Kastelli (Grekland) då vi sitter med min familj på absoluta favoritrestaurangen Sunset med en karaff av husets vin, saganaki, grekisk sallad, friterade auberginskivor, en tonfiskbiff. Sköljer ner maten med en shot raki och sitter med en fantastisk utsikt. Varje kväll där blir ett starkt minne ♥

Skarmavbild 2017 07 12 kl. 10.41.26


Min relation till mat: Idag är den bra! Har varit dålig men nu tycker jag om mat, vill äta god mat som ger mig näring och energi, inte sådant som ger tomma kolhydrater och ett blodsocker som går upp och ner.


På morgonen äter jag: Jag äter inte frukost varje dag, men när jag gör det kan det bli naturall yoghurt med bär, en smoothie eller varmt vatten med mjölk och honung. Jag tror INTE på att man ska tvinga i sig frukost "bara för att det hör till". Istället väljer jag att lyssna på min kropp. Är den hungrig, behöver den mat? Känner jag mig inte hungrig äter jag helt enkelt senare på kontoret. 

Skarmavbild 2017 07 12 kl. 10.41.09

 

Min paradrätt i köket: Sedan Rebecca lärde mig att göra en sallad med spenat, quinoa, ost, svamp, soltorkade tomater och cashewnötter har jag blivit riktigt duktig på det. Eller egentligen är det svårt att misslyckas. Och så är jag grym på tacos haha.


Det här tycker jag om dieter och matföreskrifter: Som sagt tycker jag att man ska lyssna på kroppen i första hand. Är det någon som inte vill äta kolhydrater, föredrar vegansk mat eller vill äta soppor så bryr jag mig inte. Var och en känner sig själv bäst. Matföreskrifter kan vara bra för vissa och för andra passar det inte. 

 

resizedimage800532 dermo2

resizedimage800532 after eight jakobstad2

resizedimage800532 nisse1

resizedimage800529 18742200 10155368938057767 1832284681 o side2

 

TUR att det blir berneaisesås på Svenska klubben idag, som så många fredagar hittills! Magen har kurrat sedan morgonen när jag skrev listan.

Taggar:

Kategorier:

Listor

Skriv en kommentar 0

tisdag 11 juli 2017 - 09:55

Serietips för musikälskare

Godmorgon(förmiddag?). Gissa vem som är lite sjuk i kroppen? Igårkväll blev det ett superbra FIT-pass på gymmet. Vi tränade mest teknik vilket är bra för mig som är jätte oteknisk haha. Tyvärr är kroppen inte så van med vissa rörelser och efter att ha gjort x-antal clean & jerks har jag fått blåmärken på nyckelbenen och på smalbenen. Det förklarar min dåliga teknik lite..

 

Men skoj var det! Nu är det ny dag och jag har ju världens bästa jobb framför mig. Jobbar förmiddagen hemifrån, sedan väntar lunch med Ella, kontoret och en fransförlängningskund. 

 

braid2

braidInnan gymmet igår

 

 

Nu under sommaren har jag helt glömt bort att kolla ikapp alla mina älskade serier, mest för att jag har noll extratid framför skärmen och för att jag inte är van att fixa ner avsnitten. MEN igår tog jag en sen kväll och såg ikapp Empire. För er som missat denna fenomenala serie: jag är avundsjuk. Önskar att jag hade alla säsonger osedda av Empire så man kunde gräva ner sig under täcket några dagar och njuta. Här har ni den ultimata serien!