Visa alla inlägg skrivna september 2017

lördag 23 september 2017 - 07:40

Svar på läsarfråga - planering av tid

Godmorgon! Det är en extra tidig uppstigning för mig den här lördagen, eftersom det är dags att dra en stilkurs på Korsholms vuxeninstitut. Jag kommer hålla den två lördagar i sträck mellan 10 och 14:15. Igår hann jag med en snabbtitt på hur man ska få igång alla grejer (det är ju alltid det elektroniska som bråkar när man väl ska börja *peppar peppar*) och på utrymmena. Ser fram emot dagen.

 

yle4

yle3

 

Ibland har man ett riktigt bra flow på allting man gör, ni vet dagar när allt känns på topp? En sådan kick fick jag på torsdagen. Vaknade upp i tid, tvingade mig själv iväg på morgongym (vilker jag aldrig ångrar, synd bara att det är så otroligt jobbigt att ta sig dit haha) och körde sedan till Yle för att sminka Elin till Strömsö och två stycken barn.

Sedan väntade tre stycken fransförlängningskunder som gick som på räls. Märker dock att tre är verkligen på gränsen för vad jag orkar göra på en dag. Fransarna är så pillriga att göra och kräver full koncentration. 

 

yle1


Jag har fått en fråga om just hur man pusslar och på med livet och jobb, som jag tänkte passa på att svara på. 

"Du verkar vara otroligt bra på att planera din tid. Tidiga morgonträningar och alla olika jobb du koordinerar. Hur strukturerar du för att få allt att gå ihop, och hur orkar du stiga upp så tidigt och träna på morgonen?"

 

Det här är nog något som de flesta (inklusive jag själv) får jobba med dagligen. Livspusslandet. För mig som inte har barn och endast behöver prioritera mig själv och kvalitétstid med nära och kära, är pusslandet kanske liite lättare. Det är svårt att sätta fingret på hur jag strukturerar upp det, för visst blir det också svettiga dagar när saker överlappar varandra med 2 minuters marginal. Men här är några saker jag kommer på!

 

  •  Min bästa vän har varit Google kalendern där jag bokar in franskunder, tid för Sevendays, Arbiskursen, YLE-timmar och frilansjobb. Den kan man lätt koordinera med andra personer och boka in gemensamma grejer! Jag brukar försöka strukturera upp dagen i pass, beroende på vad som står på agendan.

  • Tänk dagen i block, men tidsramer som passar dig. Jag behöver åtminstone femton minuter mellan jobben, för att kunna ladda och och börja koncentrera mig på något nytt. I torsdags t.ex, hade jag en morgonträning 06-07, lite Sevendaysjobb, jobb på YLE 8-10, en franskund 11-12:30, en andra franskund 13-14:30 och sista franskundern 15-17. Efter det jobb med Sevendays 17:15-18. På alla pauser kan jag typ svara på mail, gå ut med Nisse eller äta ett mellanmål.

  • Känn igen hur du jobbar bäst. Är du mest kreativ på morgonen? Stämpla in en halvtimme tidigare! Behöver du många pauser? Ta en bensträckare eller en nypa frisk luft nu som då! Vet du att du blir stressad av att rusa från sak till sak så försök att tacka nej till något. Hellre att man jobbar 100% bra med en grej, än att du jobbar halvstressigt med två.

  • Boka också in ledig tid. Det är världens mest uttjatade men fungerande knep. Bestämmer du en springrunda med någon, skriv in det i kalendern som att det vore jobb. Boka in brunchen, egentid på kvällen osv. Kalendern blir kanske full, men det är desto större chans att du faktist inte dubbelbokar dig eller struntar i egentiden om den bokstavligen är inplanerad.


    yle2

 

Gällande hur man orkar upp och träna på morgonen, så är det  tugnt för mig också haha. Tror också här att det handlar om att känna vad som passar dig. Morgonträning är inte för alla. Jag vet att jag jobbar bäst efter att få ha stigit upp, svettats lite och rensat tankarna på morgonen. Visst känns det motigt när alarmet ringer typ halv sex, men känslan efteråt slår allt. Morgonträning är en vana, så det krävs att man gör det några veckor innan det börjar gå på automatik! Mitt tips är att ladda kaffekokaren färdigt på kvällen, plocka fram alla träningskläder och packa gymväskan - så är det bara att stiga upp och köra iväg ♥

torsdag 21 september 2017 - 07:30

Regnrocken - så blir du snygg i ur och skur

 

Okej så vi kan alla komma överrens om att den finska sommaren aldrig kom, och nu är det dags att hålla ut ännu en höst och vinter! Därför har jag letat reda på några regnrockar som kanske gör det liiite roligare att cykla/gå till jobbet, ta ut hunden på promenad eller stå ute medan barnen leker. Jag talar om regnrockar med stil. 

 

När jag jobbade på Seven Roses för ett par år sedan, fick vi in en otroligt snygg marinblå regnrock med vita snören från Lexington Company. Köpte den inte då och gissa vad, ångrar det ännu idag! Då skulle man minsann gladeligen ha visat upp sig i stan. Nadia kom in med en störtskön olivgrön rock från Odd Molly, som jag också blev sugen på. Det är nog dags att uppdatera den delen av basgarderoben. Här kommer några favoriter!

 

Skarmavbild 2017 09 20 kl. 15.56.39 side

I höstens trendfärg från Tom Joule / Klassisk coat från Rains

 

Skarmavbild 2017 09 20 kl. 15.58.12 side

En snygg cape mot spöregn från Petit Bateau / Klassisk rock som markerar midjan från Rains

 

Skarmavbild 2017 09 20 kl. 20.41.39 side

 

Trendig leopard från Masai / Romantisk rosa från Odd Molly 

 

 

 

 

Skarmavbild 2017 09 20 kl. 20.42.01 side

Sportig bomberjacka och regnkjol från Ilse Jacobsen

 

Skarmavbild 2017 09 20 kl. 15.58.32 side

Sportig hoodie från Ivy Park/ Färgbomb från K-Way

 

 

Nog blir det väl lite roligare att stå ute i regnet med något av dessa på sig? Min favorit är absolut capen från Petit Bateau, tänk att matcha dem med ett par höga stövlar, svarta tighta jeans och en långärmad polotröja med ett par stora armband. Hur trendigt och vattentätt som helst.

 


 

Idag steg jag upp och körde ett pass morgonträning och nu ska jag strax iväg till YLE för att sminka och fixa hår inför inspelningar på Strömsö. Kul! Efter det väntar tre stycken franskunder, så borde väl vara klar sådär klockan sex ikväll nån gång. Har på känn att det blir en lugn och tidig kväll. Ha en skön torsdag ♥

onsdag 20 september 2017 - 14:00

Heidi & the City för Lidl

I förrgår lanserades Heidi Klums klädsamarbete med Lidl, vilket för mig har varit extra förväntansfullt. Jag tycker för det första att samarbetet är väldigt otippat och överraskande. Vad får Heidi Klum ut av samarbetet? Vilken målgrupp vill hon nå ut till? För det andra har jag aldrig köpt kläder från Lidl och visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Men spännande resultat!

Nåja, så här står det om kollektionen Heidi & the City: "Heidis första kollektion är en hyllning till New York och alla självsäkra kvinnor därute. Varje dag matchar de djärva detaljer med snygga basplagg. Djuriska mönster möter starka färger och sprider massor av livsglädje i storstadsdjungelns vardag". 

 

 

 

 

Skarmavbild 2017 09 20 kl. 10.00.39

Bomberjacka för 19,99 €

 

Skarmavbild 2017 09 20 kl. 10.01.23

Lädersneakers för 26,99 €

Skarmavbild 2017 09 20 kl. 10.11.37

Jumpsuit för 19,99 €

Skarmavbild 2017 09 20 kl. 10.12.10

Byxor för 14,99 €

Skarmavbild 2017 09 20 kl. 10.20.25

Skjorta för 11,99 €

Skarmavbild 2017 09 20 kl. 10.21.10

Läderjacka för 69,99 €

 

Hiss eller diss? 

Jag är lite kluven. Har svårt att tro att ett så stort företag som specialicerar sig på flera saker (som i Lidls fall mat, hygienartiklar m.m) också kan leverera stilsäkra plagg som håller i kvalitén. Lite som när klädkedjor lanserar make up. Samtidigt tycker jag att produktbilderna ser väldigt snygga ut, och speciellt läderjackorna och skjortorna som knappt kostar någonting. Enkla basplagg med det där lilla extra som är lätta att kombinera med resten av garderoben. Det här är nog plagg man vill ta på och känna på lite innan ett köp! 

Trots ett samarbete med en supermodell, känns kollektionen lite för kommersiell för att jag ska kasta mig i bilen och köra till närmsta butik. En sak som stör mig, är att alla kläder så otroligt billiga. Jag förstår att grejen med den här kollektionen är att nå ut till många och till de som kanske annars inte shoppar otroligt mycket kläder, men i vilka arbetsförhållanden tillverkas ett par lädersneakers som kostar 26 € i butiken? 

Väntar med spänning tills någon kan ge en recension.

tisdag 19 september 2017 - 20:30

En helg som gick

 

På lördag morgon steg jag upp 4:30 och tog mig till gymmet för ett väldigt tidigt morgonpass. Wasa Sports Club har börjat öppna sina dörrar redan klockan fem på morgonen, vilket är sjukt bra om man har en hektisk dag framför sig och vill ha undan träningspasset från morgonen. Ja nå nu skulle min lördag inte bli hektisk, närmare sagt fylld av god mat och en bästa vän.

 

Vi hade länge planerat en tjejhelg med Jessica och äntligen fick vi till det! Började med en sjukt god frukost på Kuuma när jag kom fram. Tydligen är de kända för sin avokado-toast och det gjorde mig inte besviken. TIPS ni som söker frukosttälle i Helsingfors.

 

21908313 10155744133897767 1600995397 o

 

Efteråt blev det en välbehövlig powernap, champagne och jorgubbar. (Det här påminner mig om ett inlägg jag ska skriva, om saker som jag stör mig på). Flera gemensam nämnare vi tycker om haha. Hela helgen har egentligen gått i matens tecken vilket är precis som det ska vara ♥

 

21875644 10155744133262767 179561817 o

21895059 10155744133187767 810016553 o

 

Vi (läs: Jessica) hade bokat bord på Social Boulevard, som får bli inläggets andra tips på restauranger i Helsingfors. Helt otroligt god mat med inspiration från medelhavet. Meningen är att middagen ska bli en social grej där man delar på rätter och provar sig fram. Sedan blev det drinkar och avslut på Grotesk.

 

21908666 10155744133012767 880485766 o

Kan vi bara ta ett ögonblick och beundra den otroliga kamerainställningen på iPhone 7 plus? Jag har som vanligt inte satt mig in i min telefon tillräckligt, men såg på Ebba Von Sydows instagram en bild med suddig bakgrund. HUR har jag inte märkt den här inställningen tills för ett par veckor sedan? 

Det är för övrigt en bild på en del av frukosten på Strindbergs, som blir dagens tredje och sista tips. Vi valde en "all day breakfast" som verkligen höll mig mätt tills läggdags. Helgen får 10/10 skålar.

söndag 17 september 2017 - 15:00

Favoritkombon - svart och vitt

hej2

hej8

hej7

 

Skor Dinsko
Byxor Tiger of Sweden
Polo Lindex
Kavaj Hunkydory

 

hej9

Kavaj2

Wow, svart och vitt är verkligen min favoritkombo för tillfället? Tycker att varje stilhelhet jag visar är en mix av svarta byxor, svart kavaj och en ljus tröja haha. Det betyder hur som helst att basgarderoben kommer till användning. Skorna är de mest använda för tillfället - läderloafers från Dinsko som känns som ett andra skinn på foten.


Nästa vecka kommer bli en hektisk en, vilket jag redan nu är förberedd på. Jag har extra mycket franskunder inbokade, på onsdagkväll börjar min make up-kurs på Vasa Arbis och på lördag ska jag hålla stilkurs vid Korsholms Vuxeninstitut. Förutom det här blir det vanligt jobb med Sevendays och så ska jag hinna med att boka in modeller för nästa fotografering för Napra Rehab.

 

Nu kör vi!

lördag 16 september 2017 - 19:30

Höstens mode- och träningstrender

Missade du Sevendaysbilagan i torsdagens VBL? No worries, HÄR kan du läsa en av artiklarna som jag pratade om i ett tidigare inlägg.

 

Skarmavbild 2017 09 15 kl. 15.48.53Skarmavbild 2017 09 15 kl. 15.49.04


Förutom höstens modetrender,
nosade jag på ett annat tema och skrev en artikel om hur du kommer igång med träningen i höst. Träna i olika element som vatten, luft och jord.
Har någon av er provat på aerial yogan? Jag blev väldigt intresserad av att köta ett pass, men är lite rädd för att gå själv haha. Brukar inte vara feg med att prova nya grenar, men det känns som att det här är mycket annorlunda träning mot vad jag är van med.

 

Nu ska vi ut på språng här i Helsingfors, har bokat bord till Boulevard Social ikväll men först senare, så blir en drink innan. Ha en skön lördagskväll!

lördag 16 september 2017 - 06:10

Godmorgon lördag!

 

Vad passar väl bättre, än Sevendays egna morgonlista den här tiden på dygnet? Är på väg nertågandes till Helsingfors för att spendera helgen med Jessica och ta en helt egen tumishelg. Kommer bli så otroligt skönt! Jag är för att resa med partners, familj och i stora gäng, men ibland är det skönt att bara ta en tjejhelg. 

 

WhatsApp Image 2017 09 01 at 19.06.3

Tjejhelgen i Stockholm med Sandra för två veckor sen! Foto: Ella Grangärd


Det bästa med morgnar är: Känslan av något nytt, fräscht och kreativt. Jag är verkligen en morgonperson när det kommer till kritan och går hellre och lägger mig i tid och vaknar upp tidigt. Det är något speciellt med att vara produktiv på dygnets första timmar.

Då stiger jag upp: Eftersom mina dagar varierar väldigt mycket, beror det på dag till dag förstås. Tränar jag innan jobbet ringer klockan 05:30, annars kan den ringa mellan sju och nio, beroende på hur dagen ser ut.

 

17572136 10155183439597767 335753689 o


Det här äter jag till frukost: En stor kopp kaffe och dricker en smoothie ♥


Det första jag gör på morgonen: Säger godmorgon och tittar på vad klockan är.

 

lex1


Den perfekta morgonen ser ut så här: En perfekt morgon får man vakna upp och känna sig utvilad, dra på en liten springrunda för att få upp energin och hungern, göra en härlig frukost med plättar, kaffe och smoothie. Inte ha bråttom vid frukostbordet. Det är de fina vardagsmorgnarna som ibland är de perfekta.


Så här länge tar det att göra mig klar för skola/jobb: Jag kan göra mig själv klar på 30 minuter, men sen ska Nisse ha sin promenad och sin mat osv. Så är jag påväg någonstans reserverar jag nog en timme.

 

brunch7


Mitt alarm på telefonen är: Irriterande, den förinställda ringsignalen som iPhone har.


Mitt bästa tips mot mogontrötthet: 

1. Gå och sov tidigare (förstås)
2. Börja morgonen med en 5 minuterns meditation
3. Ta en kort morgonpromenad i friska luften.
4. Ladda kaffekokaren och gör en smoothie dagen före så är det frukost on the go!

 

lunch1

fredag 15 september 2017 - 10:55

Fredagshumöret på topp

a22

a24

a25


Skor Zign
Läderbyxor Ellos
Cape TU
Skjorta Andiata
Väska Tommy Hilfiger

 

 

a26

a29

a30

a31

Äntligen fredag! Det har varit en händelserik vecka på många plan, bland annat har jag skrivit på ett nytt jobbkontrakt (!) som gör att min höst och vinter blir ännu roligare. Anna-Lena avslöjade i sin blogg tidigare i veckan att hon har tackat ja till nytt jobb, vilket gör att jag kommer ta hand om Sevendays efter henne. Så otroligt kul! Tänk att man började som praktikant 2015 och nu får ha en av de roligaste jobben. Tycker förstås det är så sjukt tråkigt att hon lämnar kontoret, men samtidigt gör hon ett otroligt inspirerande karriärsdrag. Där har ni någon jag ser upp till både när det kommer till karriär och personlighet. 

 

Här är några bortglömda bilder från Stockholm förresten. Bar detta på torsdagens Fashion Night. Lamskinnsbyxorna är definitivt ett av mina mest använda plagg under höstsäsongerna och kommer nog köra på många stilhelheter tillsammans med dem också denna säsong. Vill ni satsa på något riktigt klassikt, är svarta läderbyxor ett säkert kort. Lack som material kommer ganska starkt i höst, men jag satar nog hellre på läder i längden. 

måndag 11 september 2017 - 14:00

Uppdatering av livet

 

Godmorgon nya veckan! Jag fick en superhärlig start på måndagen och trots lite för lite timmar sömn i helgen, känns det som att jag endast har roliga saker att se fram emot. Den här veckan blir det mycket jobb (förutom idag när jag chillar lite), träningar, planering av resa och i en sväng till Helsingfors för en tjejhelg. Har längtat så mycket efter lite miljöombyte efter Stockholm och Helsingfors blir en perfekt paus i vardagen. Nu tänkte jag visa lite vad jag jobbat med på senaste tiden! 

 

21618303 10155718138627767 1401568285 o 1 side
Det här är
ett gammalt jobb men som nu i veckorna publicerades i Vasabladets Bygga & Bo-bilaga. Det är en fortsättning på bygget av Marie och Andreas hus, denna gång i en mera "Hemma hos"-vinkling. 

Som näst kommer det att komma två artiklar i Mode & Hälsa-bilagan som jag skrivit. Vilket jag ser sjukt mycket fram emot, det är alltid spännande att få se slutresultatet, layouten och bildvalen.

 

21469876 10155718138497767 319916747 n 1


Många fransförlängningar har
det också blivit. Efter att ha hållit en liten paus i att ta emot nya kunder, har jag öppnat upp nya tidsbokningar nu. Gör ca 4-5 i veckan vilket är alldeles passligt och mera hinner jag inte med. Det här är en gammal bild på Sandra.

 

21458630 10155713065297767 1720514105 o 1

21533841 10155713065457767 535741847 o
Ett annat projekt som just startat igång - som jag inte berättat om tidigare - är ett jobb med företaget Napra Rehab. Jag kommer att fungera som modellscout, sminkös + hårstylist och stylist under ett flertal fotograferingar i höst,  när de kommer förnya sitt brand och fotografera nya produktbilder. Jag är så taggad! Vi körde igång förra veckan med en första utomhusfotografering på Söderfjärden och på springbanan i Öjberget.

Jag fick faktist två Sevendaysbloggare som modeller (Jens och Jessica) och de gjorde ett helt suveränt jobb. Ni kommer få höra mera om det här projektet i höst gissar jag, eftersom det är pågående. 

 

 

Där var en snabbuppdatering av livet. 

 

 

 

 

fredag 8 september 2017 - 12:00

Listan om bloggar

Jag bloggar för att: Uppehålla mitt skrivande (vilket jag så gärna vill), dokumentera min vardag och förhoppningsvis bidra med inspiration eller tidsfödriv till den som känner för det.

 

Jag läser andra bloggar för att: Nå nu hör bloggläsandet till en del av mitt jobb, så läser egentligen väldigt få bloggar utanför det. Hade jag mera tid skulle jag läsa bloggar för att få inspiration. Men gillar Sevendaysbloggarna förstås!


Den första blogg jag läser på dagen: Den som uppdaterat på Sevendays och syns i "nya blogginlägg"-rutan.

 

Skarmavbild 2017 09 08 kl. 09.46.57


Den här typen av blogg saknas: Tycker att bloggvärlden är ganska mättad just nu. Kanske en ny Bloggkoll eller Finlands svar på Dagny Carlsson?


Det här skrivs det för mycket av i bloggar: Jag är inte intresserad av småbarnsliv och renoveringsprojekt, så därför tycker jag kanske att det skrivs för mycket om det (fast det egentligen skrivs mera om mode och skönhet haha). Främst eftersom jag inte har barn och har noll intresse av att själv renovera. 

 

home office 336378 960 720

Blogg eller vlogg: Jag gillar bloggare som kan göra både och! Däremot ska vloggarna inte vara långa och utdragna. Bloggen vinner nog i slutändan om jag måste välja.


Atmosfären i den finlandssvenska bloggvärlden är just nu: Bra.


Det här tycker jag om sponsrat innehåll: Heja sponsorering! Att bloggaren får betalt för sina inlägg är väldigt bra, och att företag får synliget är win-win. Däremot hoppas jag att bloggare skulle förstå värdet i spons och inte sälja sig för billigt. 

 

 

napra9Ett sammarbete med Napra Rehab


Mitt mål med min blogg är: Ja, just nu har jag lite bloggtorka som det säkert märks av. Jag ska ta mig en dag och sätta mig ner, fundera på bloggen och kanske ändra den ännu mera. Nu så länge är målet att jag ska få utlopp för mina tankar och kreativitet.


En bloggare jag vill byta liv med för en dag: Emilia De Poret.