Skor inomhus- ja eller nej?

torsdag 9 mars 2017 - 07:40 | 14 Kommentarer

Nu ska jag måla upp ett scenario för dig:

Du ska på middag till en vän, du vet att det kommer bli många rätter, vin och eventuellt ett glas någon annan stans efteråt. Du tar på dig en klänning, piffar till håret, accessoerar och lägger på ett par snygga klackskor. Perfekt. När du kommer fram till din vän tar du av jackan, hänger upp den i garderoben. Ger din kompis en stor kram, hälsar på alla i tamburen. Du får en blick. Och tar av klackskorna. Kvar står du i en fin festklänning och i bara strumpbyxor. 

 

collage

 

En sak jag kom att fundera på när jag hörde på podden "Säker stil" igår under min springtur, är hur folk tänker kring att bära skor inomhus. Nu syfter jag alltså på fester och middagar. Beger man sig t.ex USA eller Sydeuropa bär alla skor inomhus när det vankas kalas. Eller har jag sett för mycket på Real Housewives? Kan någon bekräfta min teori??

Däremot känns det som att det här i Finland är en självklarhet att gästerna ska ta av sig sina skor när man kommer in, oavsett säsong. Jag förstår föstås att man som värd inte vill ha massa snöslask och grus på nyslipat golv eller på mattan. Eller om man har golv gjort av känsligt material. Samtidigt tycker jag att skorna gör så otroligt mycket av en stilhelhet. Hela idén och klassen försvinner när man tar av sig klackarna och står i bara strumpbyxor. Eller ännu värre, barfota.

 

sandals 1307714 960 720

I Säker stil podden menar de att golv ska få ta lite slitage och att det hör till med märken. Jag håller inte riktigt med, för vill också respektera andras hem och inte nöta sönder. 

 

Lösningen är ju att ha med ett par inneskor som du inte gått ute med, och förstås fråga innan "är det okej att ha på sig skorna?". Jag som vill ha klack till klänning måste försöka hitta ett par med grovare klack som inte lämnar ett märke i mjuka golv. På en lite mindre fin tillställning kan man ju bära ballerinas istället. Vad som helt men inte barfota.

Önskar att alla kunde göra som mig (hehe) så slipper man känna sig lång och ensam. Precis likadan är min kompis Sandra, hon skulle aldrig gå på fest utan att ha skor på sig. Älskar det! ♥ Kan vi alla komma överrens om att bära snygga inneskor på nästa fest? Eller är det jag den enda som irriterar mig på att stå i fin klänning och barfota? Jag vill veta om det här är ett fenomen och hur folk gör hemma hos sig! Har ni valt golv med tanke på det här eller är det en icke-skandinavisk grej?

(Nu pratar jag ju mest när det gäller fest och då skorna verkligen gör en del av stilhelheten. Inte vill jag gå hemma med skor på eller när man är på myskväll. Hoppas ni fattar.)

Men en sak vet jag: När jag bygger hus ska golvet vara klackvänligt och man ska alltid få gå inne med skorna på. 

 

 

 

Taggar:

Kategorier:

Stil

14

Kommentarer

  • hopihopi

    09.03.2017 10:37 (4 månader sen)

    Jag håller med dig! Jag tycker det ser så fånigt ut att inte ha skor på inne när det är fest. Jag väljer väldigt sällan klänning eller kjol vid såna tillfällen, helt enkelt för att jag inte vill gå i bara strumpbyxor. Jag är kort och jag tycker att det förstör helheten stilmässigt att bara gå omkring i strumpor. Har jag byxor på så märks det inte lika mycket, men samtidigt känner jag mig inte lika festlig eller finklädd då.

    • Julia Holmqvist

      09.03.2017 20:53 (4 månader sen)

      Speciellt om man vill förlänga sin siluett blir det ju extra knepigt när man tar av skorna. Mitt i allt kan stilhelheten se "avhuggen" ut så jag förstår dig! Man kan ju försöka hitta ett par snygga innepumps men precis som jag skriver, man vill inte vara ensam med skor.. Hoppas att vi finländare blir bättre på det :)


  • E.

    09.03.2017 10:58 (4 månader sen)

    Var på begravning för en tid sen var kaffebjudningen ordnades hemma hos en släkting. Alla (så såg det ut iaf) hade skor på sig inne, en del hade uteskor (vinterskor) då de kom och böt sedan till finskor inne. Andra putsade helt enkelt av sig ordentligt innan de kom in med samma skor som de haft ute. På sommaren tycker jag att man utan problem ska kunna gå in på fester med skorna på, förutsatt att det inte är dåligt väder.

    • Julia Holmqvist

      09.03.2017 17:37 (4 månader sen)

      Det låter som en smart lösning! Just att byta om från vinterskor till finare inneskor, just för att undvika skråmor av grus osv. Jag håller också med om att sommaren är mera avslappnad, där folk springer mera in och ut på terassen utan att byta om. Det känns också mindre slaskigt och mer skonsamt för golvet :)


  • Liisa Mendelin

    09.03.2017 11:51 (4 månader sen)

    Jag funderade också på det när jag lyssnade på säker stil-podden (min guilty pleasure). Det verkade så självklart för Ebba och Emilia att man alltid har på sig skorna inomhus, det förvånade mig. Jag är nog lite av en slacker här och brukar oftast ha med mig yllesockor som jag tar på mig när jag tar av mig vinterskorna. Piffig sidenklänning med sköna yllesockor? Javisst säger jag :D. Vill ju inte frysa. Sommartid skulle jag ändå ha på mig finskorna inomhus, men torka av dem ordentligt.

    • Julia Holmqvist

      09.03.2017 17:39 (4 månader sen)

      Älskar säker stil! (för det mesta). Det lär faktist på dem som att de alltid hade på skorna i alla fall på fest. Jag skulle inte vara lika noga med att bära skor, om det inte är ok för värden. Men att göra yllesockorna till en grej fungerar ju också! Bara man bär det med stolhet :D


  • Sofia

    09.03.2017 12:41 (4 månader sen)

    Lyssnade också på avsnittet och är inte lika stäng i min åsikt som dem, men nog ska man få ha skor inomhus på fest! Dock tycker jag absolut att den som vill ha skor måste tänka på vilka skor hen väljer och absolut ta inneskor med sig vintertid. Man vill ju inte besvära värden/värdinnan. En rätt bra lösning som jag har upplevt var att de som ordnade festen delade ut mjuka klacklappar som man fick fästa under klacken, typ såna man kan limma under stolsben bara att mindre :D

    • Julia Holmqvist

      09.03.2017 17:40 (4 månader sen)

      Jag håller med, ett par tunna, fina klackar lämnar oftast märken i trägolv och framför allt plastmatta. Har också upplevt att man ofta får ha på skor om man frågar värden innan :) Haha exakt det knepet använde jag mig av på min examensfest! Klippte små "kuddar" åt mig, målade dem svarta och fäste under skorna när vi hade bjudning hemma! :)


  • Calli

    09.03.2017 18:07 (4 månader sen)

    Jag har varit på flertal nyårsfester i Stockholm, var damer bar skor med klack med en självklarhet jag aldrig upplevt här hemma. Skönt! Jag håller med att barfota inte är så hippt till finklänning...

    • Julia Holmqvist

      09.03.2017 19:04 (4 månader sen)

      Till en så fin fest som nyår skulle jag nog behålla på skorna oavsett tror jag hehe.. Annars förstörs nog looken :)


  • Alexandra Grahn

    09.03.2017 21:08 (4 månader sen)

    Beror väl mycket på VAR man är och HURUDAN fest det är. På vårens studentfester är det aldrig ett problem tycker jag eftersom man då ofta rör sig mycke inne och ute och behåller alltid skorna på. När jag tänker efter så har min farmor, som alltid klätt sig elegant, haft skor på sig på lite finare fester vi varit på. Ska bli mer som fammo, på med skorna när det är fest dom är ju en del av outfiten!

    • Julia Holmqvist

      10.03.2017 07:36 (4 månader sen)

      Ja! Jag tror at äldre generationen (just farmor/mormor) har skor på oftare, för det har min med nu när jag tänker efter. Jag vill ju ha på skor oberoende på hurudan fest det är hehe, men bra..jag ska också bli med som fammo :) !


  • A

    11.03.2017 17:08 (4 månader sen)

    Jag ser det nog som en självklarhet att kunna ha skorna (vanligtvis nog "inneskor") på fest. Tycker t.o.m att det skulle vara lite oartigt att begära att gästerna ska ta av skorna. Förstås skulle jag inte uppskatta att gäster kom in med leriga skor på yllemattan, men ja, du fattar ?


  • Titi

    29.04.2017 19:42 (3 månader sen)

    Absolut finskor till finare fest! Har stöt på samma problem och ibland själv gått i skor inomhus, när andra har tassat bar/strumpfota. Tycket det är en komplimang för värden om man har skor på sig ?