Bota höstdeppen med rätt föda

måndag 24 oktober 2016 - 08:10 | 0 Kommentarer

På hösten är det många som drabbas av trötthet, stress eller rent av depression. Visste ni att det faktiskt finns något som heter årstidsbunden depression, som just vår- och höstdepression? Det är mycket vanligare än man tror och inget man behöver sticka under stol med! Jag tror nog att det var något sånt jag var inne på i våras när jag babblade om melankoli på våren.

 

Det jag tänkte skriva om idag handlar om hur man med hjälp av rätt kost kan lindra ångest- och depressionssymptom. Rätt mat kan inte ersätta terapi och/eller läkemedel, men har visat sig ha en mycket större positiv effekt på humöret än man kanske skulle tro. De livsmedel jag ska lista här kan hjälpa vid lindriga nedstämdhetsperioder och komplettera terapi och/eller läkemedel. Jag har läst runt så mycket på internet om det här att jag nu känner att jag vill sammanställa en lista på vad man bör stoppa i sig och vad man bör undvika. Fyll gärna på med egna erfarenheter i kommentarsfältet!

 

SATSA PÅ...

Kamomill

Kamomillte är lugnande och muskelavslappnande och hjälper därför vid sömnsvårigheter. Kamomill har en antibakteriell och inflammationshämmande verkan och därför även effektiv mot förkylning. Dessutom kan kamomill sänka blodtrycket.

 

Banan

Bananer innehåller proteinet tryptofan, ett ämne som omvandlas till glädjehormonet serotonin i kroppen. Bananen innehåller dessutom vitaminer (bl.a. B6 som reglerar blodsockernivåerna) som ökar vårt välmående och höjer vårt humör. Sist och slutligen är bananen en snabb energikick tack vare den höga halten kolhydrater. PMS? Depression? Ångest? En banan om dagen har visat sig kunna hjälpa. 

 

Mjölk

Minns ni att man brukade få ett glas mjölk när man hade svårt att sova som liten? Det ligger faktiskt något i det gamla husmorsknepet. Kalciumet har en lugnande effekt på musklerna och det mentala tillståendet och innehåller precis som banan det humörshöjande ämnet tryptofan.

 mjolk

 

Fullkorn & havre
Fullkornsbröd, fullkornspasta, fullkornsris... LCHF:are gör korstecknet, men fullkorn har också ett högt innehåll av tryptofan, proteinet jag nu nämnt några gånger. Så tanka kolhydrater under tunga dagar, det hjälper både kroppen och knoppen att orka. 

 

Vatten!
Studier har visat att åtminstone 25% av personer med stress lider av vätskebrist och stress bidrar som bekant även till ångest. Så en så enkel grej som att dricka ordentligt kan faktiskt hjälpa. Ett glas före varje måltid, ett till varje måltid – och så några till där emellan. Onödig grej att gå runt med ångest p.g.a. vätskebrist liksom...

 

Rosenrot

Det här lilla glädjepillret har jag bloggat om förr och det måste vara med på den här listan. Uppiggande, prestationshöjande, skärpande och t.o.m. ångestdämpande. Minskar stresshormoner i kroppen och ökar nivån av serotonin, dvs kroppens egna antidepressiva hormon. 

 

rosenrot1

 

Nötter

Under en stressig vardag när man kanske inte ens hinner äta ordentligt är nötterna perfekta. Med ett högt energi- och näringsinnehåll ger de en precis det man behöver för att orka. Nötter innehåller en massa nyttiga fetter, de höjer serotoninnivån och ger oss helt enkelt tillräckligt med energi (kalorier) som ett mellanmål bör innehålla. Nötter är också rika på magnesium, vilket ökar välmåendet och minskar trötthet.

 

Tomater & vattenmelon

Dessa två röda godingar innehåller antioxidanten lykopen som förbättrar sömnen – och sömnen är som vi alla vet livsviktig för humöret. Lykopen kan dessutom förebygga vissa cancersoter samt hjälper huden att hållas rynkfri, så det är ju också ett stort plus.

 

Äppelcidervinäger

Äppelcidervinägern är typ den nya kokosoljan – den lär ska vara bra mot allt. Den hjälper matsmältningen på traven, den renar kroppen inifrån, hjälper mot acne och hudproblem, den är antiinflammatorisk och den funkar både invärtes och utvärtes för en massa olika hälsogrejer. Dessutom lär den vara uppiggande, alltså helt klart en produkt värt att ha i skåpet under vinterhalvåret! En shot om dagen gör bra för magen osv. 

 

DSC 0717

 

Grönt te
Te är inte bara hälsosamt, antiinflammatoriskt och fullt med antioxidanter. Det lär dessutom ha en lugnande effekt på kroppen, hjärnan och har visat sig vara ångestdämpande vid jobbiga situationer.

 

Kaffe & koffein
OBS! Om man har anlag för panikattacker bör kaffe undvikas eftersom det höjer hjärtfrekvensen och kan t.o.m. höja risken för panikångestanfall. Om man däremot lider av stress eller en lindrigare nedstämdhet/ångest kan kaffe ha en uppiggande och hälsofrämjande effekt.

 

Ytterligare livsmedel att gärna stoppa i sig...

Spenat, bönor, nötter, naturell yoghurt, frön, mandlar, sjögräs, ostron, lever, nötkött, ägg, apelsiner, lax, surkål, sparris, avokado, madlar och alla sorters bär. Överlag är alla slags vitaminer viktiga, så spring och köp i pillerversion om inte annat. C-, D-, B-, omega, magnesium, selen, krom, zink... Skriv upp en inköpslista nu genast!

 

hallon blabar

 

UNDVIK...

Alkohol

Kanske inte så chockerande. Alkhol är direkt ångestframkallande, inte bara p.g.a. dumheter man kanske råkar göra  i fyllan, utan även rent kemiskt. Det dumma är att alkoholen först dämpar ångesten, för att sedan göra att den kommer tillbaka med dubbla krafter. Som många andra droger helt enkelt.

 

Nikotin 

Nikotin påverkar sömnen negativt och är dessutom inget vidare för kroppen... Kan du inte sluta helt? Dra ner lite i alla fall!

 

Raffinerat socker & friterad mat

Alltså tyvärr. Att tröstäta typ glass och donken är alltså ingen hit eftersom dessa livsmedel helt enkelt höjer ångesthormoner i kroppen. Godis, bullar, kex, läsk, saft, pommes... Försök att skippa det så långt det går. Sen finns det även raffinerat socker i många livsmedel, t.ex. frukostflingor och en del yoghurtar. Men hej, kom ihåg att man även mår psykiskt bra av att ha en dag i veckan då man tillåter sig att äta skräp också. Mycket viktigt!

 


 

Det allra viktigaste är givetvis att äta mångsidigt och regelbundet och att sova ordentligt. Sen vet vi ju alla redan att motion och träning ökar dopaminet och serotoninet i kroppen, vilket i sin tur omvandlas till hormoner som hjälper oss att sova bättre. Kost, motion och sömn – vi har hört det förr, men det stämmer fortfarande. Så för att summera: ta en banan, gå ut på en promenad och drick ett stort glas mjölk före läggdags.

 

Källor: iFORM, HealthyLifeTricks, StegFörHälsa & MåBra.

Kommentarer

Ingen har kommenterat denna sida ännu.

Skriv kommentar

Observera att kommentarsfunktionen inte stöder användningen av emojis.