tisdag 29 november 2016 - 15:11

Några deadlines

deadlines

Sådant. Ifall någon undrar varför jag är lite trög för tillfället. Jag inbillade mig att jag inte hade sååå mycket att göra ändå, tills jag knåpade ihop den här listan och såg svart på vitt att jag nog tydligen har en del grejer jag borde göra istället för att skriva listor i Picmonkey. Så kanske det vore bäst att börja skriva den där uppsatsen nu då. Jag brukar faktiskt aldrig lämna grejer till kvällen före så här. Men nåväl, man är väl inte en riktig studerande före man sitter och panikskriver ännu timmarna före deadline. Borde väl bara koka lite makaroner och sen fara till Ollis ikväll för att göra den här parodin på studielivet ännu lite tydligare. 

tisdag 29 november 2016 - 11:17

Lillajul och första advent

Julstjärnor, risgrynsgröt, eld i spisen, tända ljus, snö... Jag har haft en supermysig helg och vips så är snart december här. Nog är det ju otroligt lägligt att alla julpynt dyker upp precis när allt är som allra mörkast och jobbigast. Genast känns det lite lättare, tycker jag. Dessutom känns det som att jag har julklapparna ganska bra på klart i år, väldigt skönt. 

 

julstjarna

jeppis

eld

 

För övrigt är det mycket på gång nu. Många deadlines, tenter, uppgifter och möten att hinna med ännu före det blir jullov. Till näst ska jag iväg på ett planeringsmöte – jag ska nämligen snart vikariera för första gången någonsin. Spännande! 

lördag 26 november 2016 - 11:00

Phone accessories

Kolla vilka söta detaljer jag fått hem till min mobil! Det finns få saker som irriterar mig så mycket som när batteriet i telefonen tar slut vid olämpliga tillfällen – typ på bussen (varför finns det aldrig uttag?!) eller på någon föreläsning (för på föreläsning behöver man ju telefon, haha!). Men nu har jag hittat min räddning, nämligen en liten power bank att ha med sig i väskan! En superöt sådan dessutom.

 

emoji power bank

skal

 

Bara att stoppa ner i väskan och plocka fram när batteriet börjar hota med att vara på sista versen. Och hur snyggt är inte det här skalet då? Förutom detta köpte jag också ett med ljust marmormönster. Bästa av allt? Allt det här tillsammans fick jag för under 10-lappen. Dagens tips: alla julklappar finns på eBay. Svinbra. Svinenkelt. Och svinbilligt. 

fredag 25 november 2016 - 23:21

Viktiga beslut en fredagkväll

Jag skrev en tent idag som gick över föväntan! Jag gick mest dit för att kolla lite hur tenten är uppbyggd, för att sen kunna skriva den på riktigt i januari, men så insåg jag att jag hade en ganska bra chans att komma igenom – och kanske inte ens med sämsta vitsordet. Jag går helt klart igenom någon slags motivationssvacka just nu, så det är ungefär så högt jag orkar sikta just nu: att bli godkänd, komma igenom, beta av och sedan ta tag i nästa kurs. Så det känns suveränt att det inte gick helt åt fanders idag. Peppar peppar.

 

Vad har jag annat gjort idag? Ätit godis. Kört bil i snöstormen. Tittat på Idol med ett halvt öga. Ignorerat allt som har med Black Friday att göra. Druckit ett glas vin. Fått ett knasigt erbjudande som jag ännu inte vet om jag ska tacka ja eller nej till... Men just nu ska jag titta på lite tv-serier före det är dags att sova. Jag har svårt att bestämma mig om jag ska återuppta tittandet av Sons of Anarchy eller Orange is the New Black, alla dessa livsbeslut alltså. 

 

karolinaaa

Med det checkar jag ut för idag, natti!

fredag 25 november 2016 - 08:00

Några inläggstips

corinne

 

Corinnes blogg hittade jag efter att hon och jag utpekats som "bloggtvillingar" på Finlandssvenskabloggares Instagram. Vad tycker ni, finns det några likheter? Vi träffades på Galan i lördags och nog ser man ju likheter, men kanske det mest var våra selfies som liknade ändå! Fast tja, alla blondiner med långt hår liknar väl varandra. Hursomhelst. I onsdags publicerade Corinne inlägget Jag har Vitiligo – och är Stolt över Det! och jag blev både ledsen, förbannad och glad när jag läste det. Välskrivet, viktigt och berörande. In och läs!

 

alternativmedicin

 

Jennie skrev i tisdags ett långt inlägg om en läkarstudents reflektioners syn på alternativ medicin. Kort sammanfattat: trots omfattande studier har man inte kunnat bevisa att alternativ medicin fungerar. Det finns så många konspirationsteorier gentemot sjukvården, så den här motsatsen var riktigt intressant läsning! I kommentarsfältet kommenterar en annan läkarstuderande också hens syn på saken, så gå in och titta där också.

 

blejk fejt fab

 

Okej, alla har kanske läst det redan, så det här kanske är ett sånt där no-shit-Sherlock-tips, men jag måste ändå ha med Ellens tacktal på den här listan. Jag känner mig typ lite så där stolt över att jag har läst Ellens blogg sedan ca tusen år tillbaka. Som när man har hört en bra låt före alla andra. BA SÅ NI VEJT SÅ HA JA LÄST HENNES BLOGG FÖRE ER liksom.

torsdag 24 november 2016 - 11:30

Måste bröst avsexualiseras?

Visste ni att det är en s.k. tissiviikko på gång som bäst? Tanken med kampanjen är att folk ska dela bilder på sina bröst, skriva sin berättelse kring dem och tagga detta med #tissiviikko. Detta för att avdramatisera brösten för att de faktiskt bara är bröst. Jag har länge varit tudelad i diskussionen kring att avsexualisera bröst helt och hållet.

 

Först undrar jag: går det ens? Ligger det inte i människans natur att det är skillnad på kvinno- och mansbröst? Eftersom människobröst är sekundära könskarakteristika känns det som att det rent biologiskt faktiskt är skillnad på kvinnors och mäns bröst. Om vi tänker tillbaka på den primitiva människan lär det ju ha varit ett sätt att välja partner på: bra höfter – bra förmåga att föda barn. Bra bröst – bra mat åt barnen. Precis som att kvinnorna förmodligen föredrog stora och starka män som kunde försörja, försvara och fixa föda. Jag tror på riktigt att det ligger väldigt, väldigt djupt rotat i människans natur att det är något sexuellt över kvinnors bröst och jag ser egentligen inte den direkta poängen med att försöka avverka det.

 

Jag tror med andra ord inte riktigt på att det bara är samhället som sexualiserat kvinnors bröst, även om det såklart hjälper till duktigt. Det jag däremot stör mig på är den sjuka fixeringen kring bröst, men bara en viss sorts bröst – i vissa sammanhang. Hängiga bröst vill ingen se. Ammande bröst vill ingen se. Obefintliga bröst vill ingen se. Men på en Victoria's Secret-modell är det helt okej. I en modetidning är det helt okej. Porrbrudens sillisar är helt okej. I just den här bemärkelsen håller jag med om att brösten är översexualiserade. De duger liksom bara så länge de motsvarar samhällets förväntningar på vad som är snygga bröst.

 

Något jag också kan irritera ihjäl mig på är att t.ex. Instagram ofta plockar bort bilder där kvinnor ammar sina barn (klick), medan utvikningsbilder nog får hänga kvar – så länge bröstvårtan är censurerad. Är inte det helt sjukt? Här finns flera exempel på där Instagram censurerat kvinnors kroppar som inte passar in i hur vi är vana att se kvinnors kroppar. Det här är ett bevis på just det – ramen för hur kvinnors kroppar ska visas upp är väldigt snäv. Därför skulle jag önska att helt vanliga bröst skulle få mer plats i media. Kanske det skulle vara en uppföljare till magarna och låren? Jag misstänker dessvärre att inte så många skulle våga skicka in något.

 

Jag hade tänkt bifoga en bild på mitt eget bröst där jag håller en hand över, men jag klarade inte av det. Sen hade jag tänkt ladda upp en bild i bh istället, men det gick inte heller. Jag är väl ett levande bevis på att bröst ännu är en ganska big deal. På ett sätt vill jag ju gå emot den känslan jag har och det är ju exakt det som är poängen med #tissiviikko – att avdramatisera brösten. Dessvärre är jag inte där ännu och bara det summerar väl min ungefärliga åsikt i frågan. Vad tänker ni? 

 

Mer bröstrelaterat: En vandrande mjölkmaskin?

 

2

Lånade bilden härifrån och tänker att kanske någon annan kan haka på istället!

torsdag 24 november 2016 - 08:00

Vad vann jag?

vad jag vann

Foto: Linda Sjölund

 

Så här såg jag ut när jag trippade ner från scenen i lördags. Här har Linda samlat en massa fina bilder från kvällen! Förutom att jag numera kan skryta med titlarna årets personliga blogg 2015 och årets blogginlägg 2016 fick jag även lite materialla grejer som pris. Jag är så himla glad över det jag fick och vill förstås visa upp dem för er också! 

 

blommor galan

galan 2016 priser

galan 2

arets blogginlagg

galan priser3

livbox2

DSC 0952

malene birger2

 

En blomma, en pokal (typ som värsta sportprestationen haha!), en Livbox, en Fresita... Ooooch, ja ni har sett rätt: en Malene Birger-börs! HERREGUD! Jag började nästan gråta när jag öppnade Karisma-paketet! EXAKT en sån där väska har jag spanat på i typ ett år nu, men int jöutast köpa. Så den landade verkligen hos rätt person, jag är så otroligt glad över den. Om någon är nyfiken kan ni se förra årets priser och goodiebag här.

 

Än en gång, tusen miljoner tack till alla som nominerade och röstade på mig. ♥

onsdag 23 november 2016 - 09:30

Tankar i mitt huvud idag

Hur kan mitt batteri gå från 100 till 83 procent på fem minuter?

Min kära vapendragare iPhone 5s börjar ge upp på alla möjliga sätt. Den är trög, kameran är dålig, minnet är konstant fullt, skärmen är trasig – och jag går ingenstans utan laddare p.g.a. det kassa batteriet. Det börjar alltså vara dags för en ny telefon så småningom, men jag är lite snål och kräsen på samma gång: jag vägrar köpa något annat än iPhone, men vill inte lägga ut sådana pengar heller haha...

 

Ordet kanske betyder ju KAN SKE.

Att något kan ske. Kanske! Herregud, hur kan jag aldrig ha tänkt på det tidigare? Jag tycker att det är så roligt när man upptäcker såna här grejer i språket som man aldrig tänkt på förr.

 

Hur kan vädret ens vara så här vidrigt?

Mörkt när man stiger upp, mörkt när man går hem. Grått, regnigt, pissigt... Vidrigt. Ja ja ja, alla vet hur det är, tråkigt att läsa om någon som gnäller på vädret. Men det upptar mycket av min irritationsenergi just nu. TUR att det är lillajul i helgen så vi äntligen får börja pynta med lite ljus i det här eviga mörkret.

 

Jag borde verkligen läsa på tent.

Jag har tent i kursen Grammatik och språkvård på fredag och jag har i ärlighetens namn inte börjat läsa ännu. Det är liksom på en aning högre nivå än högstadiets "märk ut predikatet och subjektet" och jag känner bara att jag inte vet var jag ska börja. Väldigt tröstande när en medstuderande säger: "Jag har läst i 2–3 veckor nu och jag tycker fortfarande att det känns lite rörigt..."

 

Är det där mensvärk eller dålig mage?

Alltid lika spännande. Jag är typ välsignad med världens lindrigaste mensvärk så jag kan aldrig riktigt hundraprocentigt vara säker på vad det är fråga om. Jag t.o.m. gillar att ha mensvärk eftersom den är "bevis" på att allting fungerar som det ska – och därför tar jag aldrig medicin mot värken heller. Men som sagt, jag får på sin höjd lite magknip och ont i ryggen, så jag har full förståelse för alla som har det värre, som hatar värken och som tar sju Panadol mot den. Vi är alla olika!

 

Det är julafton om en månad. 

Vad i helvete hände där?

 

Ska jag ha någon bloggjulkalender i år? 

I så fall borde jag ju börja fixa den nu! En throwbackbild varje dag kanske? Eller en massa olika roliga rubriker? Ett lifehack varje dag? Hmmm. Har någon nån rolig idé som jag kunde haka på?

 

PicMonkey Image

Såna tankar här! Vad tänker ni på idag?

tisdag 22 november 2016 - 07:00

Gnälliga gubbar

Sedan Jakob Center slog upp sina dörrar i Jakobstad har det föga förvånande förekommit en hel del diskussioner kring det nya köpcentret. Som amen i kyrkan hann centret knappt invigas före det började gnällas på namnet (som var för trist), på butikerna (som var för få) och på caféet (som alltid var för fullt).

 

Det är en sak att diskutera, ge feedback, lägga fram sin åsikt, önska och ha visioner, medan det är en helt annan sak att klanka ner, gnälla och prata skit – utan att över huvud taget försöka göra något åt saken. Min bägare bubblade ändå över när jag i en tråd på Facebook såg hur man ojade sig över hur det bara tagits "kvinnobutiker" till Jeppis, medan man i Kokkola öppnar "ordentliga affärer" (detta sedan Motonet fått bygglov i grannstaden). Andra gnäller över att det ju "faktiskt bara är två nya butiker" som kommit till staden: H&M och Cubus.

 

Både H&M och Cubus har herravdelningar och sist jag checkade behövde även män nya kläder ibland. De är inte kvinnobutiker, de är ytterst unisexuella. Dessutom borde väl alla vid det här laget veta att H&M är en fantastisk början som helt garanterat kommer att locka till sig nya butiker vart efter. Eftersom vi tydligen alltid ska jämföra oss med Kokkola kan jag informera er om att H&M kom till Kokkola år 2006 – och gissa vilken butik som öppnade redan nästa år, hösten 2007? Jo, Clas Ohlson. Detta är alltså, om jag har förstått den här idiotin rätt, en s.k. karabutik.

 

Det är lätt att säga att det borde öppnas flera butiker, det är lätt att peka finger och slänga ur sig en massa borden. Ännu lättare glömmer man bort att det faktiskt är någon som måste ta initiativ också. Vem borde öppna, för att vara exakt? Varför inte du själv som gnäller? Eller varför inte skicka feedback någonstans? Att spy ut galla på kaffepausen på jobbet, att skriva sura statusar på Facebook, att bojkotta kvinnobutikerna – det löser ingenting. Skicka ett mejl till beslutsfattare, skicka önskemål till de butiker ni vill se i staden, gör en namninsamling, hitta något! Men sluta GNÄLLA.

 

Man tycker att alla borde förstå att det inte går att öppna tretton nya butiker på en och samma gång. Vi behövde en början – och nu har vi äntligen fått det! Jakob Center är en nystart för Jakobstad. Så länge vi tillsammans ser till att stöda de nya affärerna kommer Jakobstad att bli attraktivt även för andra butiker. Men kära män, gnäll löser ingenting!

 

jakob center

måndag 21 november 2016 - 15:32

GALAN 2016

Nåja, nu har jag äntligen fått tummen ur för att visa lite bilder från lördagen och Galan 2016 som hölls i Vasa Stadshus. Kvällen började med att Emma och Daniela kom hem till mig för att dricka lite vin, locka håret (okej, Emma lockade våra hår...) och fixa till det där sista. När klockan började bli mingeldags gick vi bara raka vägen över gatan och gled in på Vasa Stadshus – skönt med gångavstånd!

 

galan forfest2

Färdiglockade och supertaggade inför kvällen!

 

galan 2016

Välkomstdrinkarna. 

 

galan roda mattan

På röda (lila) mattan! Bild: Joni Keko / Zoomi / Tetrix

 

galan1

Dags för mingel! Redan här började jag få ont i fötterna haha...

 

vasa stadshus 1

Taket och kristallkronan i stadshuset är så himla fina.

 

galan stadshuset

Jag hade äran att i år igen sitta bland de nominerade – i år på raden allra längst fram!

 

galan programvadar frande jungell kronlund alden

Arrangörerna Ida-Marie (Ziio) & Maria (Tidstjuven) samt programvärdarna Nicke och Janina (Yae).

 

samzimon

DSC 0889

Sam Zimon och Nellie Fors bjöd på underhållning!

 

modeshow galan 2016

Hur cool är inte den här tjejen då?

 

Estenomerna hade satt ihop modeshowen Wearable but WOW och jag älskade stilen rakt igenom! Man såg en tydlig röd tråd med en massa attityd och 90-talsinfluenser. Så himla snyggt! I det här inlägget har Emma fotat typ alla outfit, så gå in och kika där om ni är nyfikna. Förutom modeshow, musikframträdanden, videohälsningar från bl.a. Maria Montazami... Så var det förstås också prisutdelning! Här kan ni se en komplett lista på alla vinnare.

 

karolinas kaos galan

 

När min kategori ropades upp petade Daniela mig i sidan, men jag viskade bara: "Äh sluta nu, jag vinner inte i år". Så när Jenna (som förra året delade ut priset för årets personliga blogg) sa: "Årets blogginlägg... Samma person som jag delade ut pris till förra åreeeet...", trodde jag inte att jag hörde rätt. Men jodå: "Karolinas Kaos!" skulle upp på scenen. Smått i chock trippade jag upp på och försökte ge någorlunda vettiga svar på frågorna som ställdes. Supernervöst men otroligt roligt! Vad ska jag ens säga? Jag fattar ingenting, men TACK NU SÅ MYCKET! Ni är bäst!!

 

ellen stromberg blejk fejt fab

Världens bästa Ellen kammade hem priset för årets blogg!

 

När Galan officiellt var avslutad gick ryckte de tag i mig för en liten intervju som åkte ut i livestreamen, men jag antar att ganska många hade stängt av i det skedet redan. Nåväl, sedan gick vi vidare till Bank där efterfesten hölls. Tog lite småplock, minglade och... fick syn på Ted och Kaj! Jag blev helt stel och visste inte hur i hela världen jag skulle bära mig åt för att våga ta en bild med dem. Nå, då löste Emma problemet, tog mig i armen och släpade med mig till deras bord och sa...