Hur hålla kvar motivationen?

onsdag 15 februari 2017 - 08:00 | 12 Kommentarer

Nu har jag tränat aktivt i snart i tre månader. Ni som läst min blogg länge vet att jag ogillar allt vad vikt- och träningshets heter, men att jag ändå alltid varit intresserad av hälsa och välmående. Jag tycker inte att det ena utesluter det andra, tvärtom. Så idag måste jag skriva lite om träning och hur jag lyckats att äntligen hitta en bestående motivation och ett sätt som fungerar för mig. 

 

Jag har börjat träna på gym... många gånger. Jag har varit så sjukt taggad varje gång: jag har skött kosten strikt, jag har kört stenhårt varje pass, jag har börjat följa en massa träningskonton på Instagram för att få inspiration, jag har skrivit upp resultat och mål, jag har tagit före- och efterbilder... Men sen har jag tappat motivationen lika snabbt som den dykt upp. Den här gången vågar jag däremot påstå att jag har hittat motivationen på ett helt annat sätt och jag ser verkligen ingen orsak till varför jag skulle sluta träna den här gången.

 

Det var i början på december som jag skaffade gymkort. Jag delade upp muskelgrupperna i tre olika pass och satte upp ett veckoschema: tre dagar styrketräning och en dag kondition. Och samma schema kör jag med fortfarande. Jag har fått öka vikterna en hel del, jag orkar springa längre, jag är piggare, starkare och känner mig friskare. Plötsligt är jag en person som stiger upp och tränar på förmiddagen, det skulle jag aldrig ha trott för ett halvår sedan! Men vet ni vad det viktigaste har varit för mig? Att jag har lagt upp ganska vaga mål: träna typ tre dagar i veckan. Öka vikterna sen när det känns som att det går. Ät nu kanske inte godis alla dagar i veckan. Ett skitdåligt pass innebär inte misslyckande. Det är helt okej att skippa konditionspasset någon gång. Stressa inte.

 

Häromveckan orkade jag ingenting under konditionspasset. Det blev istället till en halvtimmes promenad på löpbandet. Vad onödigt, tänkte jag först. Sen insåg jag att det ju ändå var hemåt. Veckan därpå orkade jag istället springa fem kilometer utan att pausa – en enorm bragd för att vara jag. Kanske berodde det på sömnen, kanske på kosten, eller kanske på att någon förkylning äntligen hade gått om helt, men poängen är att det inte spelar någon roll. Jag tar inte förgivet att orka springa lika långt nästa gång och jag kräver det absolut inte av mig själv heller, för det är inte det som är huvudsaken. Dagsformen spelar en stor roll och det är helt okej. Det är inte ett steg bakåt bara för att det gick bättre under förra passet. 

 

Genom att jag på något sätt lyckats omfamna det här tankesättet har min motivation hållits konstant eftersom jag aldrig känner att jag misslyckas. Det att jag tar mig till gymmet är en vinst i sig. En annan grej som varit viktig för mig är att skippa vågen, spegeln och måttbanden helt. För vad fan spelar de för roll? Den här gången följer jag inga fitnesskonton, jag väger mig inte och jag tar absolut inga före- och efterbilder. Jag vill inte träna av negativ yttre motivation och därmed gå till gymmet p.g.a. ångest, utan har strävat till att hitta den där mytomspunna inre motivationen som får mig att längta till gymmet för att jag får såna sjuka endorfiner av det. Och vet ni, jag har hittat den. Den är inte helt lätt att gräva fram, men när man väl landar i det är det så hiskeligt skönt.

 

Det här är inte före och efter någonting, det enda som har hänt är att jag numera är en person som tränar och mår bra av det. Men en dag i taget, det är inte bråttom någonstans.

 

hamburgare och vin2

Hamburgare och vin är fortfarande precis lika viktigt...

Kommentarer

  • CorinneGrönholm

    15.02.2017 11:08 (6 månader sen)

    Bra skrivet, håller med om att det inte är ska vara så att man ändrar på massor olika saker i livet, väljer bort dedär och dehär för att man ska börja träna. Tror att det viktigaste är att inte ta de så allvarligt. Jag har t.ex. inte tränat nu på ett tag, förutom att jag gått på promenader, och det är inte så farligt. Tror man ska straffa sig själv så lite man bara kan och just tänka som dig, att varje träningspass är hemåt oavsett om det är en promenad eller ett galet intervallpass. Heja dig och hoppas motivationen nu håller i sig :) Tänkte själv också dra ut och springa idag efter jobbet. Bara för att det är fint väder och det känns som något jag har lust med just idag!

    • Karolina Åsmus

      16.02.2017 11:32 (6 månader sen)

      Tack Corinne, vilken fin kommentar! Håller med dig helt :)


  • aidai

    15.02.2017 14:59 (6 månader sen)

    Bra inlägg med vettiga funderingar! :) Så roligt att höra hur folk allt mer börjat lyssna på kroppen istället för att enbart sträva efter vikt, form ellet antal träning i veckan. Det är ju kroppen vi måste lyssna på och inte våra allt för ofta orealistiska mål. Dagens samhälle uppmanar ju tyvärr sällan till lagom, utan mera allt eller inget tänk! Vill vi gå framåt i träning och prestera måste kroppen må bra helt enkelt. Jobbar själv ett dygn med tre lediga efteråt och vilken skillnad det är att träna dagen då jag slutat mitt jobbdygn! Det blir till totalt fiasko att lyfta tungt o springa långt eftersom kroppen behöver återhämtning. Intressant och lärorikt dehär med att lyssna på kroppen! Ha det bäst o skickar med lite träningsboost! :)

    • Karolina Åsmus

      16.02.2017 11:33 (6 månader sen)

      Tack så mycket för din kommentar! Håller med dig helt, och det är ju faktiskt SVÅRT att hålla en sån här inställning till träning har jag märkt... Det blir så lätt att man jämför sig och känner sig dålig om man inte ser "framsteg" direkt. Ha det gott du med!


  • Ellen

    15.02.2017 15:03 (6 månader sen)

    Mycket bra skrivet! Och tränat! Ville bara tipsa om det enda träningskontot jag följer på insta: i_hate_workouts av och med Brita Zackari. Skönt avslappnat och ändå peppande! Och hennes man Kalle följer jag också, men det är av... eeh andra orsaker... *dregel*

    • Karolina Åsmus

      16.02.2017 11:35 (6 månader sen)

      Tack Ellen! Jo jag har faktiskt sett det där kontot, helt ljuvligt haha! Tack för tipset, ska kolla in Kalle också ;)


  • Christina

    15.02.2017 19:59 (6 månader sen)

    Jamen ja! Träningskickarna är de absolut bästa. :) Å jag trivs så bra på gymmet där jag tränar för att personalen är trevlig och de ledda passen ibland är såna energikickar.


  • Danielas Dagbok

    16.02.2017 18:04 (6 månader sen)

    jaaaa vad bra inlägg!!

    • Karolina Åsmus

      17.02.2017 12:21 (6 månader sen)

      Tack Daniela! :D


  • Nina

    17.02.2017 15:34 (6 månader sen)

    Härligt! Försöker få igång mig själv igen, men e svårstartad. :P Jag tror att vårt välmående handlar om balans och det verkar som att du hittat din balans :) En balans där man tar hand om kroppen, ger den god näring och motivation. Men samtidigt handlar de ju om att mata själen, att ta de där vinglaset och äta den där hamburgaren UTAN att ha skuldkänslor. :)

    • Karolina Åsmus

      28.02.2017 13:05 (6 månader sen)

      Oj, glömde svara på det här! Men jo, jag håller med dig, balans är just det vad det handlar om :)


Skriv kommentar

Observera att kommentarsfunktionen inte stöder användningen av emojis.