Konstruktiv kritik versus smutskastning

onsdag 19 juli 2017 - 18:47 | 4 Kommentarer

Vet ni vad som gör mig riktigt förbannad? När man på sociala medier gnäller på företag och/eller produkter, utan att först ha sagt något rakt till ägarna. Jag har de senaste veckorna stött på flera fall där någon öppet klagat (på Facebook och på bloggar) på mindre lokala företag och deras produkter – utan att ha talat med ägarna först. Hur tänker man ens då?

 

Det är liksom en sak att tala lite skit om giganter som H&M eller McDonalds (de står stadigt ändå), men att klanka ner på småföretagare på sociala medier tycker jag är helt oförsvarbart. Det känns otroligt naivt att man inte inser vad ens inlägg kan ha för konsekvenser för ett mindre företag. Konstruktiv kritik är bra, men smutskastning är något helt annat.

 

Jag förstår inte riktigt vad det är man vill åstadkomma med sån här skit, men det känns som att det är dramatiken man går igång på. Det är lättare att skriva klagande texter än konstruktiva texter – det är helt enkelt lättare att spy ur sig negativitet. Dessutom kan det kännas jobbigt att ge konstruktiv respons face to face. MEN om man inte klarar av att göra det, då ska man tamejfan hålla käften på internet också. 

 

kaffia

 

MISSNÖJD? HÄR ÄR EN GO-TO-LISTA

 

1. Tala med ägaren, gärna face to face och direkt på plats om det är möjligt. På så sätt får företaget chans att direkt korrigera eventuella misstag. Om det känns alltför jobbigt att ta det ansikte mot ansikte, mejla.

 

2. Hur svarar företaget/ägaren på din feedback? Bemöts du väl? Tas dina åsikter i beaktande? Kanske du till och med blir nöjd? Bra! Då var vi klara här. 

 

3. Bemöts du däremot illa, har servicen varit dålig, ignoreras dina åsikter? Om du på riktigt har behandlats illa och företaget förtjänar negativ publicitet – då börjar det vara läge att skriva skit på sociala medier. 

 

4. Rannsaka dig själv: har du rent av beställt en produkt du bara inte gillar? Förtjänar företaget verkligen skit för det? Låt oss säga att jag går till en frissa och ber dem klippa mitt hår kort och färga det lila. Sen ångrar jag mig eftersom jag ser förjävlig ut. Är det verkligen frissans fel, eller är det mitt eget problem? 

 

Kommentarer

  • CorinneGrönholm

    19.07.2017 20:32 (3 månader sen)

    Heja vilket bra inlägg!!


  • LillMorran

    20.07.2017 11:00 (3 månader sen)

    Visst ska man försvara sig som företag, det kan man och ska göra så ifall man vill! Men ibland så är det bästa bara att hållas tyst. För det behöver inte vara en stor grupp som har ens uppfattat att det har varit nåt negativt på gång. Och går du som ägare o börjar skriva en massa på sociala medier o media så blir det ju till en stor grej! Kan ju hända att jag sticker ut från mängden, men jag uppmärksammar sällan det som skrivs på socialmedia, all socialmedia. För om man riktigt funderar, så gynnar ingen social media till direkt face to face kontakt, eller hur? ...Och människor kommer alltid att ha sina åsikter, vare sig man vill det eller inte. Så jag kör med principen, uppmärksammar man det inte, så syns det inte och man behöver inte ens störa dig på det! :)


  • Caroline

    21.07.2017 13:30 (3 månader sen)

    Bästa jag läst på länge! :)


Skriv kommentar

Observera att kommentarsfunktionen inte stöder användningen av emojis.