När blev det så svårt att äta?

tisdag 21 juni 2016 - 07:00 | 50 Kommentarer

Det är viktigt att få i sig energi i alla former: protein, kolhydrat och fett. Det vet vi alla. Kostcirkeln, ni vet. Eller är den föråldrad numera?

 

Sedan barnsben har vi blivit itutade att fett är livsfarligt och orsakar hjärtinfarkter. Däremot lär lightprodukterna ge en cancer. Dessutom består margarin av vidrig palmolja, som både färgas, smaksätts och blandas med kemikalier för att få till konsistensen. Så nog är det väl ändå riktigt smör vi ska ha. Eller den magiska kokosoljan förstås. Den är nog allra bäst. Eller hur var det nu, visade nya studier att man fick någon sjukdom av den också?

 

Kolhydrater är inte heller att leka med. De gör en uppsvälld, sjuk och överviktig. Om man inte tränar regelbundet förstås, då behöver man nog tanka kolhydrater ibland. Förutom LCHF:are, de klarar ju sig utan kolhydrater. Men alla vet ju att socker är lika beroendeframkallande som heroin. Bäst att hålla sig till frukter. Eller vänta, är bananas for monkeys eller humans? Sen är ju frukterna fulla med bekämpningsmedel också. Allra bäst vore det såklart att odla eget. Kan man odla banan i Finland? Men sa inte förresten någon att kroppen inte känner skillnad på godis och frukt? Hjälp, kanske bäst att skippa allt som smakar sött, helt enkelt. Eftersom också aspartam är livsfarligt. Och stevia, vad är det ens?

 

Pasta innehåller gluten och gluten är rena rama giftet. Det vet alla. Ingen människa behöver gluten, faktiskt. Och ris kan ingen vettig människa äta, om hon inte vill få i sig arsenik förstås. Potatis, och allt annat som växer under jorden, är fullt med stärkelse, vilket är synonymt med fan själv. Men sen vet ju också alla att det är gammalmodigt med kolhydrater. Varför serverar inte alla restauranger alternativ till kolhydraterna redan? 

 

Proteiner är ändå viktiga, det kan säkert alla vara överens om. Proteiner får vi från kött! Men ät inte rött kött för ofta bara, för det orsakar också cancer. Fruktansvärt dåligt för miljön är det också. Ni har väl sett dokumentären! Nej, skippa det röda köttet helt vetja. Vitt kött är bättre, fisk och kyckling kan vi äta istället. Å andra sidan är kyckling kanske inte helt etiskt rätt med tanke på fåglarnas levnadsförhållanden. Och visste ni att hankycklingar avlivas under sin första levnadsdag eftersom de inte kan producera ägg? Så nej, kanske vi får bojkotta fågelfäna. Om de inte köps från någon rekoring eller vad det heter. Och fisk är förresten oftast fullproppad med konstigheter. Typ antibiotika och sånt! Eller var det kossorna det?

 

Kanske man skulle bli vegetarian! Då slipper man fundera. Då kan man få sina proteiner från soja istället. Fast alla vet ju att soja innehåller hormoner, vilket i sin tur kan leda till – just det, cancer. Dessutom är inte soja heller bra för miljön. Men baljväxter ska väl gå bra? Bönor och linser kan jag väl ändå äta med gott samvete? Mums! Men svanmärket då? Vi ska ju bara äta inhemskt, eller hur? Allt annat är helt oförsvarbart. Dessvärre har jag aldrig hört talas om finska bönor eller linser. Har ni? Men ägg kanske räcker som proteinkälla. Men ägg höjer ens kolesterol! Men... Kolesterol har man väl nyligen kunnat bevisa att inte ens har något med hälsan att göra? En BLUFF från läkemedelsindustrin! HA! Jag visste det! Så vi KAN alltså äta flera ägg om dagen! Men se till att det är frigående höns, för guds skull. Från en ekogård, självfallet.

 

Däremot tycker nog inte veganerna att vi ska äta ägg alls. Och veganism är ju hett just nu. Eventuellt det enda etiskt rätta, om man frågar en vegan åtminstone. Bli ett med jorden osv. Hur är det egentligen, är det en religion också, eller har det verkligen bara med kosten att göra? Så ihärdiga som de är att värva anhängare borde de nästan starta ett pyramidspel. Eller ursäkta, "multi-level marketing".  Sälja veganska hälsoprodukter och sånt. Hör yogan förresten ihop med veganismen eller inte, eller är det något helt annat? Och vad tror ni, måste man månne delta i missionerandet om man väljer att konvertera? Och var får man egentligen som vegan tag på de lokalproducerade proteinkällorna?

 

Och så var det ju det här med konserveringsmedel. Vår mat lär vara så fullproppad med sådant att vi är mer eller mindre mumifierade när vi dör. Vi är så konserverade att vi aldrig förmultnar, var det visst nån som sa. Och det dolda sockret då! Ketchup, yoghurt, dressing och halvfabrikat – hjärtsnörp nästa! Nu höll jag nästan på att glömma mjölkprodukterna, som alla vet att orsakar inflammationer och slembildning i hela kroppen. Inte ska vuxna människor dricka mjölk heller, det gör man inte någon annanstans än i Norden! Mjölk är för kalvar!

 

Och hur var det med alla rättvisestämpel? Vilka betyder egentligen vad? Räcker det med ett eco-märke eller behövs ett KRAV också? Och på tal om det, HUR kan Chiquitas bananer vara rättvisemärkta? Var inte de för något tag sedan inblandade i en maffiahärva? Eller var det en bluff? Eller har det tystats ner? Dessutom sägs det att frukter och grönsaker märks med KRAV-, eco- och alla andra rättvisemärken TROTS att de inte förtjänar det. Jag lovar, jag läste det någonstans på internet. Sannerligen, vi får börja odla allt själv. Det finns ingen annan utväg.

 

Och hur är det egentligen med...

 


 

Märker ni? Jag skulle kunna forsätta i all oändlighet. När gick middagen från att vara till för att fylla på energi till att bli ett politiskt och etiskt ställningstagande? När blev min hamburgare ett cheatmeal? När blev jag en kallblodig mördare för att jag äter kött? När blev mitt fredagsgodis en livsfarlig drog? När blev jag en egoist för att jag handlar det jag känner för när jag går i matbutiken? När började man få cancer av allt? När slutade vi äta enligt sunt förnuft? När slutade husmanskost vara hälsosamt? Och när blev allt så jävla farligt?

 

Nej, jag måste nog konstatera som Hanna: inte är det lätt att vara, eller äta, rätt.

 

ekologisk kallpressad kokosolja urtekram

Hälsofrämjare eller livsfarlig proppbildare, gränsen är hårfin...

Kommentarer

  • Lille John

    21.06.2016 11:43 (10 månader sen)

    Jamen du vet väl att det är fel att ÄTA? För då dör man? Det ser man om man tänker rent statistiskt: Alla människor som någonsin har dött har en sak gemensamt, alla var ätare! Det är ju solklart! Så du ska nog int äta något! Skämt åsido, som frukthandlarn sa, men jag tänker på ett sociologiskt fenomen som man kan säga att finns överallt idag: risksamhället. Det är fascinerande hur mycket som kan döda oss, förutom mat. När ryssland hade börjat fingra på Krim så skulle DE döda oss, några år före det hade vi svin och fågelinfluensan som skulle vara Svarta Pesten 2... Jag tänker många gånger att människor gör det stora misstaget att de förväntar sig leva för evigt och vara för evigt unga. För att inte tala om att man ska alltid vara "rätt". Att om man äter exakt rätt, rättvisemärkt på rätt sätt, rätt sorts mat så kommer man att leva tills man blir 1000 år gammal.

    • Pierre

      21.06.2016 17:43 (10 månader sen)

      Man blir inte 1000 år gammal, det bara känns så ;-)

    • Karolina Åsmus

      22.06.2016 07:24 (10 månader sen)

      Lille John: Jamen PRECIS så där är det ju. Du har alltid så vettiga kommentarer!


  • Malin

    21.06.2016 11:46 (10 månader sen)

    Alltså jag håller med om att det är en djungel och jag tycker definitivt att man ska ta allt med en nypa salt. Men! Folk blir ju sjuka av vad vi äter. Det finns så mycket skit i vår mat så jag tycker bara det är bra att det finns konsumenter som ställer krav och som gör medvetna val. Om alla fortsätter att äta skiten kommer det ju inte att ske någon förändring.

    • Linda

      21.06.2016 16:07 (10 månader sen)

      Men precis. Håller med.

    • Elisabeth

      21.06.2016 20:17 (10 månader sen)

      Ibland blir man ju sjuk av andra orsaker också, fast man äter rätt, och ibland av ingen annan orsak än att shit happens och så ska man försöka förklara varför. På 1600-talet var det Guds straff för att man hade syndat. Nu är det för att det har varit nånting i maten som man har fått i sig, eller inte fått i sig. (Därmed inte sagt att konsumenternas krav inte är det som fört matkvaliteten framåt (innan första världskriget brukade samvetslösa mjölnare blanda kritpulver i vetemjöl så det skulle bli riktigt vitt och fint. Urk.) Det jag tar med mig är att det är helheten som avgör, och att man inte behöver ta precis allting på blodigt allvar.


  • Annapanna

    21.06.2016 11:48 (10 månader sen)

    Tack för ett jättebra inlägg!


  • Tidstjuven

    21.06.2016 12:56 (10 månader sen)

    Klockrent Karro! ??


  • Pernilla Bergman

    21.06.2016 13:02 (10 månader sen)

    Efter att ha läst till licensierad kostrådgivare så blev många av de där myterna avdramatiserade. Det är just det att så många som inte kan tolka forskningsresultat går och uttalar sig i media. Så det råder stora missuppfattningar bland oss att det ena och det andra är farligt. Nu har jag bara konstaterat att allt i måttlig mängd. Bäst är det ändå att följa de finska kostråden eftersom de kommer från experter och är baserat på de allra största kostforskningarna i Norden.

    • Karolina Åsmus

      22.06.2016 14:54 (10 månader sen)

      Så kan det säkert vara! Ja precis, sunt förnuft och måtta med allt... :)


  • Erica

    21.06.2016 13:16 (10 månader sen)

    SÅ BRA SKRIVET!! Man blir tokig med mindre i bland, snat är allt livsfarligt!!


  • Jonna

    21.06.2016 13:29 (10 månader sen)

    Oj vilket bra inlägg!


  • hanna, förbanna

    21.06.2016 13:41 (10 månader sen)

    det är inte lätt, det här livet ;) tack för ett bra inlägg!

    • Karolina Åsmus

      22.06.2016 14:47 (10 månader sen)

      Nej det är ju inte det haha! Tack själv!


  • Nina S

    21.06.2016 14:13 (10 månader sen)

    Tack för ett super inlägg! Folk tänker för lite själva, tappat sitt sunda förnuft och känner inte efter så noga "de hä SKA ju vara hälsosamt så då borde ju också JAG må bra av de här". Vi alla är olika ner på cell- och gennivå, därför reagerar vi också olika på mat. Visst är det bra med mycket information, men kom ihåg att använda sunt förnuft och KÄNN efter hur just JAG mår av att äta på just det här sättet. Varför glömmer så många att det inte finns bara ett sätt som är det rätta?

    • Karolina Åsmus

      22.06.2016 14:47 (10 månader sen)

      Tack för kommentaren Nina! Precis så är det!


  • Janina

    21.06.2016 15:45 (10 månader sen)

    Yes precis, så bra skrivet! Sen igen finns det nog inget ekologiskt mer för världen är så förpestad så finns inget "rent" mer!


  • Jenna

    21.06.2016 15:46 (10 månader sen)

    Tack, Karolina! Du summerar verkligen alla tankar jag haft kring matdebatten de senaste åren.


  • Grön i Åbo

    21.06.2016 16:24 (10 månader sen)

    Jag fattar din point, men det är ändå viktigt att komma ihåg att allt det här som är så farligt nuförtiden kanske på riktigt är det, eftersom största delen av maten som äts tyvärr inte är ekologisk. Förr i tiden var det lite "helt samma" med vad man proppade i sig medan det idag liksom har blivit mer aktuellt nu att verkligen förstå vad maten innehåller. Jag tycker också det ibland verkar som att man får cancer av allt, men å andra sidan tror jag att det just beror på alla bekämpningsmedel i maten nuförtiden. Jag tror därför på ekologisk mat och tycker det är viktigt för folk att veta att det inte är själva MOROTEN som gör dem sjuka, utan det som man sprutat på moroten. Men visst, det har ju gått till en överdrift verkligen. Jag känner en person som inte kan följa med hem till någon eller ens ut och äta därför att hon är så livrädd för att äta annat än ekologiskt. Hon har knappast några vänner för hon tittar bara ner på andra som inte äter som hon. Så som man brukar säga: allt med måtta!

    • Elisabeth

      21.06.2016 20:26 (10 månader sen)

      Modern medicin, fred, statistik och ökande medellivslängd är de främsta orsakerna till att vi nuförtiden får cancer av allt. Vi lever i ett välfärdssamhälle där flockimmuniteten tillsvidare är hög, och människor lever längre. Att cancer var ovanligare förr berodde på att de flesta dött innan de blev så gamla att cellerna började åldras. En så liten sak som en rosentagg i tummen kunde orsaka en plågsam död i stelkramp eller blodförgiftning om man hade otur. Och dog man inte av sjukdomen dog man av behandlingen.

      • Jean

        21.06.2016 21:16 (10 månader sen)

        Personligen tror jag att det faktum att så många fler får cancer nu är att vi betalar för bekämpningsmedel som användes fram tills mitten av 70-talet och den färdigmaten vi vräkte i oss under 90-talet. Vi använder inte mer miljögifter nu, vi är bara mer medvetna om konsekvenserna att t.ex. spruta DDT på barn som får löss. Att ständigt äta mat som bestod till stor del av socker visade ju sig heller inte vara så hälsosamt. Det mesta går i lagom mängder, tyvärr används ju mjölkprotein och rester från mjölkproduktsframställning som utfyllnadsprotein i 90% av alla produkter, vilket gör att befolkningen i slutändan konsumerar enorma mängder mjölk.

        • Petra

          23.06.2016 18:14 (10 månader sen)

          Fast vi har inte mer cancer nu än vi haft tidigare år. Som någon skrev innan så består ökningen i de högsta åldersspannen, helt enkelt för att det är fler personer i de grupperna. Vi blir äldre och äldre. Justerat för antalet individer i gruppen finns det ingen ökning. Och tvärtom vad som brukar framställas i media har vi FÄRRE cancerfall nu jämfört med några decennier sedan i åldersspannet 0-50. Bättre mat, bättre levnadsvillkor och bättre kunskap ligger bakom detta


  • LillMorran

    21.06.2016 16:39 (10 månader sen)

    största orsaker till att vi mår dåligt. äter dåligt. är för att vi inte lyssnar på oss själva eller vad våran kropp behöver!...det är nästan svårast att faktiskt lyssna på sig själv och inte alls bli påverkad av avd allt och alla har att säga om vad som är bra eller dåligt....


  • Hanna Stigzelius

    21.06.2016 20:44 (10 månader sen)

    Ja inte är det lätt inte! Hoho!


  • Marias Memoarer

    21.06.2016 20:59 (10 månader sen)

    Klockrent!! Jag har redan så mycket att fundera på att jag inte jämt och ständigt kan fundera över vad jag egentligen äter. Gjorde jag det skulle jag knappt ha tid över att leva och vad är det för idé då? För mig är det viktigaste just nu att jag får i mig tillräckligt av vilken som helst sorts mat i princip, eftersom jag är en aning underviktig just nu och måste försöka gå upp i vikt, vilket är extrem svårt för mig även fast jag äter mycket. Jag kan inte börja förbjuda mig själv att äta dittan och dattan då. Såklart man ibland tänker på att välja ett lite bättre eller hälsosamt alternativ, men överlag tänker jag måttligt/lagom av allt, och så hoppas jag det räcker till för att leva ett normallångt liv. Det enda som jag just nu är medvetet extra försiktig med är socker, eftersom jag märker rent konkret att det gör mig sjuk och skapar/triggar infektioner i kroppen. Men även där fuskar jag ibland, det är extra svårt på sommaren kanske då glass och liknande lockar ibland! Men jag är medveten om att jag får "skylla mig själv" sen om jag fuskar för mycket med sockret, får urinvägskänningar nästan direkt..

    • Karolina Åsmus

      23.06.2016 12:48 (10 månader sen)

      Tack Maria!! :) nej precis, funderar man för mycket så får man till sist sluta äta känns det som...


  • Marianne Eriksson

    22.06.2016 02:07 (10 månader sen)

    Bra inlägg förutom att du borde kolla upp skillnaden mellan pyramidspel och multi-level-marketing :)

    • Karolina Åsmus

      22.06.2016 07:28 (10 månader sen)

      Jag vet vad skillnaden är, men pyramidspelare brukar likväl föredra att kalla sig för multi-level marketers.


  • Ellen Strömberg

    22.06.2016 07:52 (10 månader sen)

    Åååh vad jag känner igen de där tankegångarna alltså, man blri ju knäpp för mindre. Enda skillnaden är väl att jag ser LCHF:are som mera lika pyramidspelare än veganer... oavsett hur man äter så tror jag the key är att inte komma med råd oombedd. det är ju skitsvårt att hålla sig, ibland skulle jag (som är vegetarian) vilja bitchslappa vissa* köttätare med en flintastek och tvinga dem läsa statistik och fakta om hur ohållbar vår köttkonsumtion är. Men jag gör det inte (även om jag inte riktigt kunde hålla mig ifrån att mästra ltie här, hehe). Faran i när maten blir så laddad är ju att det skapar ätstörningar så himla enkelt, ätstörningar som inte ses som så allvarlgia eftersom man bara äter "hälsosamt". Gaaah.... Bra inlägg hur som helst! Du är fin på att skapa debatt! *De här militanta köttatarna beväpnade med 1000 kg bacon och med ett "min mat äter din mat"-skämt.

    • Karolina Åsmus

      23.06.2016 09:24 (10 månader sen)

      Haha ja så är det! Förstår helt irritationen när folk håller på och provocerar. Aningen förlegat med baconskämt, kan man tycka.


  • Lina Björkskog

    22.06.2016 11:52 (10 månader sen)

    Haha, verkligen ett superbra inlägg! Jag fortsatte lite på dina tankegångar här: http://www.linabjorkskog.com/kitchenstories/20-tips-dig-som-ar-vilse-kostdjungeln... ;)

    • Karolina Åsmus

      23.06.2016 07:49 (10 månader sen)

      Tack Lina! Jaa så bra inlägg av dig också! :D


  • Vegaanihaaste

    22.06.2016 22:28 (10 månader sen)

    Här kan man se varifrån kött kommer: https://elaintehtaat.fi/ Har ni hört om bondbönor eller nyhtökaura? Tuotantoeläimet syövät valtaosan tuotetusta soijasta. Esimerkiksi 65–91 % Amazonasin sademetsäkadosta on seurausta eläinten kasvattamisesta ruoaksi. Vegan mat smakar gått och täcker närigsbehovet: huolellisesti koottu vegaaniruokavalio sopii raskaana oleville, imettäville, lapsille ja nuorille. http://www.ess.fi/teemat/ruoka/art2275123 Testaa kuukaudeksi vegaaniruokaa ja saat joka päivä herkullisia reseptejä kuukaudeksi + tietoa ja vegaanituutorin joka opastaa ruokavalion koostamisessa. https://www.facebook.com/vegaanihaaste/?fref=ts Ympäristötuntija: Suomalaiset syövät selvästi liikaa lihaa: http://www.hs.fi/kotimaa/a1465965407370?jako=66da41d2391cf1f60d9c86c1a1b861f9&ref=fb-share Faktoja: Yhdistyneiden kansakuntien elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO arvioi eläinten kasvatuksen ruoaksi aiheuttavan kasvihuonepäästöistä noin 18 %, joka on enemmän kuin esimerkiksi koko maailman liikenteen aiheuttamat päästöt yhteensä. Toisaalta luku saattaa olla jopa 51 %, mikä ilmenee Worldwatch-instituutin raportista. Yhden naudan pihvikilon tuottamiseen tarvitaan 15 400 litraa vettä, joka on noin kymmenkertainen määrä viljaan, soijapapuun tai muihin palkokasveihin verrattuna. Juustokiloa kohden vettä puolestaan kuluu noin 3 200 litraa ja perunakilon tuottamiseen vain 290 litraa. Puoli kiloa naudanlihaa kuluttaakin saman verran vettä kuin päivittäinen suihkussa käynti puolen vuoden ajan Maailmassa teurastetaan vuosittain yli 55 miljardia maaeläintä, joista noin puolet kasvatetaan tehotuotantolaitoksissa. Tällaisen eläinmäärän kasvatus ja ruokkiminen vaativat suurimpien arvioiden mukaan jopa 45 % maapallon maapinta-alasta. Tällä maa-alalla eläimiä kasvatetaan, laidunnetaan ja niille kasvatetaan rehua. Myös Suomessa eläinmaatalous vie paljon tilaa: Noin 80 % peltopinta-alasta käytetään rehunviljelyyn. Tämä on yli viisi kertaa enemmän viljelystilaa kuin käytetään suoraan ihmisille menevän kasvisperäisen ruoan kasvattamiseen. http://www.vegaaniliitto.fi/www/fi/tietoa/miksi-veganismi/ymparisto

    • N.89

      23.06.2016 09:40 (10 månader sen)

      Men alltså dendär hemsidan du länkar till i början av kommentaren... Att rigga upp kameror och dra egna slutsatser är bara korkat.Gå till ett slakteri eller en farm och ttita själv, iställe för att basera åsikter på en aktivisthemsida! Det där är ju dessutom en promille av alla ställen runt om i Finland. tror du veganaktivister skulle publicera bilder där allt ser ut att gå helt fridfullt till? Korna är helt medvetslösa när de tappas på blod, att de rycker betyder inte att de är vakna eller vid medvetande. Veterinärer kontrollerar HELA TIDEN att allting går rätt till på slakterierna o det finns tydliga lagar på det här i Finland.

      • Jean

        23.06.2016 13:03 (10 månader sen)

        Lagar finns, tyvärr finns det inte resurser för att granska alla gårdar och slakterier. Personligen är jag starkt av den åsikten att djurtransporter borde förbjudas. Nuvarande lagstiftning tillåter transport upp till 24 timmar utan paus. Man bör övergå till s.k. slaktbilar som besöker gårdarna, på så sätt får djuret leva hela livet i lugn och ro på gården. Det skulle säkert höja priset ett par euro per kilo, men om man har råd med kött så har man råd att betala lite mer för köttet. Samtidigt kunde man sätta en 50% straffskatt på importerat kött för att främja den inhemska produktionen. Så länge vi har förutsättningar för en etisk inhemsk produktion så finns det ingen orsak till import. Finns ju t.ex. ingen Närpesbo som köper Marockanska tomater.


  • Jonna

    22.06.2016 23:54 (10 månader sen)

    SÅ bra inlägg!! Skönt att läsa att också andra tänker och stressar som jag. Efter cancern tänker jag just såhär, påriktigt, och det blir ju en slags ätstörning. Relax!


  • Inte är det lätt

    23.06.2016 12:33 (10 månader sen)

    Inte är det lätt att veta vad man ska äta idag. Jag har alltid ätit av det mesta som jag velat..men har också mått dåligt en stor del av mitt liv. Nu har jag senaste halvåret minskat i med socker och vitt mjöl och försöker göra så mycket mat som möjligt från grunden + att jag lagt till kosttillskott i min kost. Jag har aldrig tidigare använt extra tillskott heller utan tänkt att jag nog får i mig allt jag behöver ur maten. Men med dagens matutbud är det ganska svårt att få i sig 100% av alla vitaminer och näringsämnen ur enbart maten. Jag har aldrig mått så bra som jag gör nu! Och övervikten som jag lidit av i många år är nu helt och hållet borta och energin är på topp. Var och en ska få äta vad hon eller han vill men mår man inte bra så är det ju verkligen skäl att se över vad man egentligen stoppar i sig.. Något jag börjat tänka är "Ät inte sådan mat som inte ruttnar" den är ju antagligen full av skräp och det vill man ju inte ha i sin kropp heller


  • Matilda

    26.06.2016 19:50 (10 månader sen)

    Klockrent! Du satte ord på det jag gått och funderat på en längre tid. Oberoende hur man äter, så äter man fel enligt vissa.

    • Karolina Åsmus

      04.07.2016 09:05 (10 månader sen)

      Tack snälla! <3


  • Marica

    08.07.2016 23:42 (10 månader sen)

    Du slår huvudet på spiken! Hur man än vänder på steken så gör man fel! Det är inte lätt att leva idag! Bra skrivet! :)


  • CorinneGrönholm

    31.10.2016 22:24 (6 månader sen)

    Haha alltså vilket klockrent inlägg! Du skriver sjukt bra, stor tumme upp på denna! :)