Saker man inte ska säga

fredag 31 mars 2017 - 11:00 | 10 Kommentarer

Jag råkade ramla över några riktigt informativa och intressanta klipp på Youtube häromdagen: vad man inte ska säga åt [en person med något som skiljer sig från normen/"det vanliga"]. Sånt här skulle ju typ skulle behöva visas i skolor, för precis så där är det: ibland vet man bara inte hur man ska göra eller inte göra och ibland blir det fel utan att man menar det. Här följer några klipp på vad man inte ska säga åt någon som stammar, åt transpersoner, åt någon med autism eller åt någon med cancer.

 

 

 

 

 

Summa summarum är väl ändå att det är allra bäst att fråga rakt och ärligt om man undrar något. HÄR hittar ni fler klipp från BBC Three med en massa olika intressanta teman. Vad är DU trött på att höra? Själv är jag ganska less på "höhhö pappa betalar" när man säger åt en finne att man är finlandssvensk, även om det inte riktigt går att jämföra med ovanstående teman. 

Kategorier:

Tips

10

Kommentarer

  • Fredrica

    31.03.2017 11:27 (2 månader sen)

    Här är ett till tips på en sån video: https://www.youtube.com/watch?v=SxB3sg9ZO9I (Jag som utbränd är otroligt trött på att höra hur folk "gick in i väggen men ändå skrev gradu och jobbade på två jobb", alternativt "vilade en vecka och sen blev allt bra") Och tack för de övriga videorna, jag tror det är bra att man lyssnar på folk med erfarenheter man inte själv har.


  • Isa

    31.03.2017 12:49 (2 månader sen)

    Bra tema! En fråga som oftast är onödig: "Har ni barn?" Om personen inte är förälder är det inte alltid säkert att det är ett jättebekvämt och roligt samtalsämne. Och om personen är förälder kommer barnen nästan garanterat att dyka upp i samtalet ändå förr eller senare. Oftast inom tio minuter. :)

    • Karolina Åsmus

      06.04.2017 09:15 (2 månader sen)

      Håller med... Eller "när ska du/ni skaffa barn?" när man säger att man inte har. Snark.


  • Emma

    31.03.2017 14:53 (2 månader sen)

    Hej på er, såg detta inlägg via en fb grupp och jag lever själv inom detta med Trans och bloggar om mitt liv som transkvinna, och tar bl a upp HBTQ frågor. Vill du/ni lära känna en mer och få mer info om detta så dyk in på min blogg och lämna gärna kommentarer och följ gärna bloggen på sociala medier, finns även på Instagram.. Mvh Emma P...


  • hopihopi

    31.03.2017 20:48 (2 månader sen)

    När ska ni skaffa barn? Hmm... för det första så kanske inte alla vill ha barn, för det andra så "skaffar" man inte dem, för det tredje så vad angår det dig, för det fjärde.. för det femte... Den där barnfrågan irriterar mig otroligt mycket. Ni lär nog märka sedan :)


  • Nina

    03.04.2017 13:22 (2 månader sen)

    Som nylänning i österbotten ha ja fått höra "ahaa...du tänker på linjerna!" då jag tackade nej till chips för att jag inte ville ha för tillfället, senare samma kväll "ja just de, du kan ju int dricka ur samma flaska för att du e därifrån" för att jag tackade nej till något igen eftersom att jag inte ville ha just då för tillfället. Allt var menat som skämt, men onödiga kommentarer i alla fall. Vilka stereotypier det finns mellan oss finlandssvenskar. Stör mig otroligt att den här personen som sa dessa kommentarer kanske hade en uppfattning om att jag som nylänning går med näsan i vädret och tycker att jag skulle vara en bättre människa än dem, och det är verkligen inte fallet.

    • Karolina Åsmus

      06.04.2017 09:19 (2 månader sen)

      Så störande. Känner igen det där fast åt andra hållet också, liksom att vi österbottningar är junttar haha. Lite synd att det ska vara så här t.o.m. inom Svenskfinland, för även om det är "på skämt" så har ju nog folk mycket fördomar.