Säkra tecken på att du är jeppisbo

måndag 15 februari 2016 - 07:55 | 50 Kommentarer

Linn skrev ner tio säkra tecken på att man bor i Vasa. Spot on. Jag ville göra en Jeppis-motsvarighet. 

 

Du vet att du är jeppisbo när...

 

Andra tycker att Schaumans stinker, medan du tycker att det luktar tryggt och hemma.

 

Du fortfarande kallar det Schaumans. Och Jim & Jill. Och Trend. Och JT.

 

Du blir alldeles upprörd när du hittar ett paket av Atrias maletköttpaket i din kompis kylskåp.

 

Det säkraste vårtecknet är det välbekanta ljudet av en viss skateboard mot gågatans stenar.

 

Du går igenom Prisma med öl i korgen och ber till högre makter att du inte ska springa på de där äldre släktingarna.

 

IMG 0466

 

Du varje år blir lite extra patriotisk runt Runebergsdagen. Och självständighetsdagen. Mest för att det ju faktiskt är jeppisskalden Runeberg som skrivit Vårt land. Som faktiskt skrevs på svenska först(!!!).

 

Du någon gång blivit så förbannad över något du läst i dagstidningen att du hotat med att säga upp den.

 

Du skyller stadens långsamma utveckling, och allt annat också för den delen, på Museiverket.

 

Du nångång besökt karaokebaren vars namn vi inte nämner - och innerligt hoppats att det inte finns bildbevis.

 

Du hela året går och väntar på den där ena veckan när Jakobstad vaknar till liv under sommaren - och du varje år slåss med kollegorna om att få ledigt under just denna vecka.

 

IMG 5738

 

Du fortfarande inte riktigt vet hur trafikljusen vid Skolparken fungerar.

 

Du har tappat allt hopp om att ett köpcenter nånsin ska byggas i staden och är övertygad om att gropen på torget kommer att stå kvar ännu år 2020.

 

Du som tonåring inte gick till Halpa-Hallis matavdelning när du stämde träff vid köttdisken med kompisarna.

 

Man vet vilket ställe folk är på väg till när de säger att de ska "ut" på lördag kväll.

 

Du på sommaren kan åka till Fäboda utan att stämma träff med någon, du hittar ju ändå alla där.

 

IMG 5679

 

Du är vän med åtminstone en av stadens taxichaufförer på Facebook.

 

Oavsett vem du pratar med befann just han eller hon sig mitt i centrum den där dagen i november 1999 när bomben sprängde. Alla du pratar med har antingen hört smällen eller sett inälvor flyga förbi köksfönstret. 

 

Du varje sommar möts av "hade/hode som vejt na om dehär e på semester" - vart du än går.

 

Du hälsar på Makuuni-, Melody- och Korv Görans-personalen när du möter dem på stan.

 

Du kan köra bil överallt eftersom du lärt dig att köra bil i Jeppis.

 

IMG 5672Glömde jag något? Fyll på i kommentarsfältet!

Kategorier:

Humor Listor

50

Kommentarer

  • Anonyyym

    15.02.2016 10:29 (2 år sen)

    Men jaa :`) om man skulle flytta tillbaka dit ändå... Men ett vårtecken är också när man hör det avlägsna ljudet av motorcyklar!

    • Karolina Åsmus

      15.02.2016 11:28 (2 år sen)

      Jamen visst, Jeppis har sina fördelar också! Mm det är det ju förstås, men den där ena skateboarden finns bara i Jeppis ;)


  • Ida-Marie

    15.02.2016 11:09 (2 år sen)

    Haha dehär va superbra! :D


  • linnea p.

    15.02.2016 11:18 (2 år sen)

    Är från Pedersöre men haha jepp, skateboarden! Tänker också att särskilt för män så måste ett typiskt tecken vara att de har ett smeknamn. Helst ett som slutar på -tti eller -kku, men oavsett så är INGEN man från Jeppis utan smeknamn, det är jag säker på.

    • Karolina Åsmus

      15.02.2016 11:29 (2 år sen)

      Jo det här gäller väl nog ganska många pedesiboa också förstås! Haha SANT det där med smeknamnen också!


  • Robin Isomaa

    15.02.2016 12:14 (2 år sen)

    Ett par tillägg: - Du tycker att det skrivs för mycket om Kokkola i tidningen. - Du talar fortfarande om Netti. - Du var länge omedveten om att trafikreglerna även gäller cyklister eftersom du lärt dig cykla i Jeppis.


  • K

    15.02.2016 12:55 (2 år sen)

    ..kanske inte Atria.. Men om man hittar SNELLMANS MALETKÖTT hos någon som bor utanför pampas, DÅ blir man glad!

    • Karolina Åsmus

      15.02.2016 17:25 (2 år sen)

      Nej men man blir ju irriterad på att nån i Österbotten köper Atria, eftersom det är Snellmans man ska stöda förstås ;)

      • Biffen

        15.02.2016 20:01 (2 år sen)

        Det finns många Atria leverantörer runt Jakobstad. Men, det är ju förstås Jeppisbor vi pratar om nu och de vet ju inte vad som finns efterSandåsen, Edsevö eller Järnbron till Larsmo ;-) Så, det är klart en Jeppisbo blir förbannad om han hittar något han inte känner igen i kylskåpet


  • Anna Ahlskog

    15.02.2016 13:04 (2 år sen)

    Stämmer bra. Jag har bara bott i Jeppis i 10 år, men känner mig verkligen som en Jeppis bo nu. Jag känner mest igen mig om Jakobs dagar, det finns 52 veckor om året, men bara en vecka som det händer något. Resten av året är det ganska så dött, speciellt på vintern. Man börjar ju undra varför jag bor här. =)


  • Janne

    15.02.2016 13:22 (2 år sen)

    Du har aldrig väjt för en fotgängare, tvärtom gasar du på lite när du ser att någon är nära skyddsväg så att du ska hinna före.

    • Karolina Åsmus

      15.02.2016 17:25 (2 år sen)

      Hahah!

    • Elin

      15.02.2016 19:12 (2 år sen)

      HAHA så sant! :D Man håller alltid på att bli lite extra överkörd på övergångsställena i Jeppis efter att man ha bott i Åbo en tid, var folk faktiskt stannar då man ska gå över ;)

      • Karolina Åsmus

        15.02.2016 19:38 (2 år sen)

        Jag var helt AMAZED när jag bodde i Stockholm och t.o.m. BUSSARNA stannade för en!

        • jupp

          15.02.2016 21:19 (2 år sen)

          jaaa..he väl nog bara en jeppisbo som stiger framför bussen: )

          • Elin

            16.02.2016 11:50 (2 år sen)

            Man behöver nog int stiga ut framför den för att den ska stanna sidu ;)


  • Gabi

    15.02.2016 14:09 (2 år sen)

    Hahha jätte bra :D Ludde har rätt. De e ännu netti o när jag först cykla i hesa kunde jag inga cykel regler för jag lärde mig cykla i jeppis ;)


  • Sandramaria

    15.02.2016 17:42 (2 år sen)

    Hahaha, jag kallar mig själv för halv jeppisbo eftersom min fästman e därifrån men jag kunde ändå känna igen de flesta påståendena! ;D

    • Karolina Åsmus

      15.02.2016 19:26 (2 år sen)

      Haha ja alla i Jeppis med omnejd kan säkert känna igen sig! :D


  • Yvonne

    15.02.2016 18:01 (2 år sen)

    Eftersom alla känner alla vet alla var du bor, så det är onödigt att använda blinkers, framför allt när du ska ut ur en rondell?

    • Karolina Åsmus

      15.02.2016 19:27 (2 år sen)

      Hahahh, stämmer också, verkar inte som att NÅN använder blinkers här i stan...

    • Patrik

      15.02.2016 20:05 (2 år sen)

      Jag är Jeppisbo som bor i Piteå nuförtiden och kan meddela lite överraskande att man använder ännu mindre blinkers i Piteå än i Jeppis.


  • Vincent

    15.02.2016 18:02 (2 år sen)

    Ha du viri naa ti låådo, var ett uttryck man använde i Jeppis förr

    • Karolina Åsmus

      15.02.2016 19:30 (2 år sen)

      Det hade jag aldrig hört, men mamma kände igen det och förklarade för mig haha :)


  • Cissi

    15.02.2016 18:33 (2 år sen)

    Hmm, är visserligen inflyttad jeppisbo, men jag kände inte igen på en enda av punkterna.. :D

    • Karolina Åsmus

      15.02.2016 19:33 (2 år sen)

      Hehe märkligt, då har du nog inte bott här tillräckligt länge! ;)


  • Ingmar Juselius

    15.02.2016 19:31 (2 år sen)

    Du inte kan besöka café Skorpan utan att berätta om det för hela världen. Och så älskar du Jaro, förstås!

    • Karolina Åsmus

      15.02.2016 19:33 (2 år sen)

      Hahah också sant! Jaro älskar vi förstås, speciellt när det går bra!


  • Anci Jylhä

    15.02.2016 20:03 (2 år sen)

    Att ställa sig vid Korv Görans efter 30 år av kontinuerlig frånvaro från Jeppis och Deeka vet att jag vill ha en smakbit utan sallad. Att man bör känna till vem Fantasia, Dreadlinde, WDM, Ragnar Hare var och få små nostalgitårar i ögonen när man talar om Stockmans och Forumscafe', Terassohööni o Bondhööni, Källarn, terazzo och Suominens Jägarsmörgåsar. Att när man besöker After Eight ser alla möjliga gamla bekanta där. Bör nämnas, att jag tillbringade mitt liv där mellan 1963-1987, varför uppdateringen är något föråldrad.

    • Karolina Åsmus

      16.02.2016 00:35 (2 år sen)

      Haha ja det är ju också härligt! Vi har alla förstås lite olika jeppisreferenser, men ändå många gemensamma!


  • Jimmy

    15.02.2016 20:41 (2 år sen)

    Du vet du e Jeppisbo då du vet namnet på alla pultsare Du vet att du e Jeppisbo då andra vet mer om dig än vad du vet själv


  • Kitty

    16.02.2016 00:32 (2 år sen)

    Va kul! Ja det mesta pricka rätt för mig, bara några som kändes obekanta. Kul med så många kompletteringar i kommentarsfältet. /Kitty

    • Karolina Åsmus

      16.02.2016 00:36 (2 år sen)

      Kul att det gillas! Nej alla punkter kan förstås inte stämma in på allihopa :)


  • Petra

    16.02.2016 01:15 (2 år sen)

    Jeppisborna vet inte hur man använder blickers i rondellerna...eller vissa vet inte ens att det skall användas.


  • Sandra

    16.02.2016 02:12 (2 år sen)

    Hahah jag kände inte igen så många av pungkterna, men har bara bott här 1,5 år så! Visste int ens att här finns en karaoke bar :D Minns ännu första gången jag kände dendär jeppislukten och trodde först att min granne tömmer sitt avlopp eller nånting, men så var dendär lukten i hela stan och jag var så confused! Och sen trafiken här, härregud håller på att bli överkörd varje dag jag går eller cyklar. Har stött på så många kulturkrockar redan, kommer alltså från södra finland, men det är väl bara att försöka anpassa sig :D

    • Karolina Åsmus

      16.02.2016 14:50 (2 år sen)

      Det är väl inte officiellt "karaokebarer" egentligen, men det finns ett par barer som åtminstone HAR karaoke haha. Haha ja, jeppistrafiken och jeppismentaliteten är något alldeles eget - men nog vänjer du dig ;)


  • Nellie

    17.02.2016 23:01 (2 år sen)

    Skrattade högt åt "du skyller stadens långsamma utveckling, och allt annat också för den delen, på museiverket" :D :D :D haha underbart inlägg! Jeppis <3

    • Karolina Åsmus

      24.02.2016 18:28 (1 år sen)

      Tack så mycket, kul att det gillas! Jeppis 4-evErrr <3


  • Pessi

    19.02.2016 17:47 (1 år sen)

    Men omg bruden dendär listan var så löjligt klockren! Awesome :'D


  • Andrea

    21.02.2016 18:50 (1 år sen)

    Alltså bästa listan på LÄNGE!!! :D :D


  • Tokodii

    04.08.2017 17:27 (15 dagar sen)

    Livar upp tråden om det går. En sak jeppisbor håller hårt i näst efter Mose lag är högerregeln. Efter 20 år borta från jeppis får man passa sig, annanstans tar man det lite soft o smidigt i korsningarna men i jeppis...prkl!