fredag 4 mars 2016 - 16:58

Stretcha hjärnan

Läste en populärvetenskaplig artikel häromdagen som presenterade fem sätt att hålla hjärnan i trim. Jag har själv sett vad som händer när jag utsätter min hjärna för långvarig stress (jag började glömma saker, orkade inte koncentrera mig mer än korta stunder och grät nästan varje dag) så jag vet av egen erfarenhet hur viktigt det är att ta hand om dendär geleklumpen innanför skallbenet. Och att det är bra med en påminnelse då och då. 

Här är några av tipsen:

1. Fira alla små framgångar
Det är mer effektivt att vara glad över många små framgångar än få större. Ju tidigare på dagen du lyckas med något desto bättre motiverad känner du dig under resten av dagen. Framgång höjer energinivån vilket gör oss glada och uppmuntrade, medan låg energi gör oss deppiga. 

Det här skriver jag under! Jag börjar numera varje dag med en hundpromenad. Det får mig att känna mig "på gång" och dessutom plockar jag några kilometrar på min ute-utmaning, vilket ger mig en känsla av framgång. Det gör mig verkligen mycket mer aktiv och glad resten av dagen.

2. Var fysiskt aktiv
Nå det känner ju alla till att hjärnan mår bra av ett aktivt liv. Det ökar syretillförseln vilket påskyndar tillväxten av nya hjärnceller, vilket i sin tur gör hjärnan mer plastisk och effektiv. Vi lär oss bättre och snabbare helt enkelt när vi har fler neuroner att skapa nervbanor med. Så hur du än gör det - håll igång kroppen!

3. Stretcha
Alltså hjärnan, stretcha hjärnan. Liksom med kroppens alla andra muskler behöver hjärnan användas för att inte tyna bort. Ni vet detdär med att köra nya vägar till jobbet, skriva med fel hand, lära sig spela ett instrument, brainstorma nya idéer - det är för hjärnan vad crossfit är för kroppen. 

Det här är kanske det min hjärna är bäst på - jag är en riktig idéspruta, speciellt i kombination med mina bästa vänner. Idéerna tar liksom aldrig slut och ofta tar de över när jag egentligen ska fokusera på något annat. Dessutom älskar jag att prova något nytt och lära mig nya saker. Jag är inte alltid uthållig (piano, fiol, gitarr, trumpet...har tröttnat varje gång) men det ger ju bara mer variation!

 

torsdag 19 november 2015 - 09:40

Mediträna din hjärna

Häromdagen köpte jag Modern Psykologis specialnummer om hjärnan för att ha nåt att läsa på tåget när jag åkte från jobbet. En av artiklarna handlade om meditation och bekanta namn och ansikten dök upp. Richard Davidson och Matthieu Ricard är två frontfigurer inom forskningen kring meditation och effekterna på vår hjärna. Matthieu är buddhistmunken/biokemisten som med sina 34 000 timmars meditationserfarenhet var en av de som fick sin hjärna scannad 2008 då man inledde en stor studie för att undersöka hur meditation eventuellt påverkar hjärnstrukturerna. Richard är psykologi- och psykiatriprofessorn som utförde studien och som sedan dess har publicerat mängder av artiklar och böcker och startat forskningscenter som undersöker den välmående hjärnan.

Meditation är sedan dess ett hett ämne inom positiv psykologi och forskningen kring lycka och välbefinnande. I mina studier till psykologisk coach läste jag vetenskapliga artiklar och gick på lektioner där vi provade på ledd meditation, och vi pratade om hur meditation funkar och vad det egentligen är. 

Visste du att människor som mediterar regelbundet har en starkare aktivitet i vänstra främre pannloben? Vänstra främre pannloben, eller prefrontala cortex, är en del av hjärnan som är kopplad till positiva känslor. Forskare har även sett att personer som har en högre mental motståndskraft och återhämtar sig lättare vid motgångar har en starkare koppling mellan vänstra prefrontala cortex och amygdalan som har en central roll i känslolivet. Vänstra prefrontala cortex, som hör till den del av hjärnan som man kan kalla för medveten eller tänkande, säger helt enkelt åt amygdalan, som hör till den mer snabbt agerande, omedvetna delen av hjärnan, att dämpa sig istället för att gå på högvarv och skapa oro och försätta personen i ett starkt känslotillstånd.

Det här förklarar ju varför munkar och alla andra som mediterar på daglig basis alltid tycks vara så harmoniska och glada. De har tränat sina hjärnor att dämpa den där funktionen som får kroppen och tankarna att rusa igång och agera i affekt. De har istället skapat en motorväg av nervbanor till positiva känslor. 

Vill du höra Matthieu Ricard själv prata om sin syn på medvetande och välbefinnande så kan du titta på denna korta video: