Hälsovandring i Salamajärvi

tisdag 19 september 2017 - 11:52 | 0 Kommentarer

I helgen var vi från Pedersöre MI på Hälsovandring i Salamajärvi nationalpark. Ett par deltagare hade annullerat sina platser så det blev till sist sju glada vandrare, jag och Tjirro som åkte från Bennäs på lördagsmorgonen för att ta oss an Vaatimen kierros, en 18 kilometer lång rundvandringsled genom tallskogar och över myrar.

Framme vid Koirasalmi och södra entrén till nationalparken tog vi en kaffe inne i naturstugan och startade sedan vandringen i lätt duggregn och frisk luft. Temat för lördagen var återhämtning och närvaro. Så skönt att inleda helgen och vandringen med att sänka kraven och takten.

Lunchen intog vi vid Heikinjärvi
vindskydd, i uppehåll men lite kylig vind från sjön. Lite senare när vi kommit in skogen och fått lä från vinden, tog vi igen paus vid en lugn bäck för en närvaroövning som jag verkligen gillar. Att pausa är ju trots allt något av det bästa med vandring - att ta sig tid att uppleva, njuta och se sig omkring. Betrakta de gulnade björklöven som sakta flyter förbi, och höra tranorna som lyfter nånstans långt borta. Det är ju därför man går ut, eller hur? För att landa och vara närvarande.

Runt femtiden var vi framme
vid Pyydyskoski, en vacker rastplats uppe på en liten höjd. Nedanför rinner en bäck och här finns vedskjul, utedass och en fin kåta. Vi tog en powernap och sedan var det dags för middag och mys runt elden inne i kåtan.

Natten blev relativt varm tack vare lågtrycket och de flesta hade sovit gott. Några i hängmatta och de flesta av oss i tält. Efter frukost indroducerades dagens teman som var positiva känslor och personliga styrkor. Vi vandrade vidare efter att ha huggit ved och hämtat släckvatten till nästkommande besökare. Det var fortfarande mulet men iallafall uppehåll och luften var otroligt frisk.

Vid Ahvenlampi slog vi oss ner för lunch och precis när vi ätit klart kom dagens enda regnskur, kort och intensivt, i följe av några solglimtar. Vi tog en rask promenad runt tjärnen för att sedan slå oss ner igen för att prata om positiv psykologi och öva på att identifiera våra egna personliga styrkor.

Efter en avrundande paus vid kanten av Koirajärvi, med fina samtal och en övning att ta med hem, avslutade vi vandringen sent på söndag eftermiddag och styrde kosan tillbaka mot Bennäs igen.

Det var en kort helg som kändes mycket längre - på det allra bästa sättet. I det enklaste kan man hitta så mycket, och under bara aderton kilometrar en regnmulen helg kan man uppleva att tiden står stilla.  Åtminstone för mig var det så. Tiden fick stå stilla och alla tankar och vardagsfunderingar var som bortblåsta. Det fanns bara där och då; några naturglada kvinnor och en hund nånstans i höstskogen. Våra tankar och en hög himmel där ovanför molnen. Tack för en skön vandring alla!

Tips för dig som vill vandra i Salamajärvi:

• karta kan beställas från Koirasalmi naturstuga, eller köpas på plats (observera att öppettiderna varierar)
  • det rekommenderas inte att dricka vatten från bäckar och sjöar i området, så räkna med att bära med 1,5 - 2 liter per person och dag och kolla upp de platser där man kan fylla på, ex. vid Ahvenlampi
  • tälta är endast tillåtet på särskilda tältplatser och i närheten av befintliga vindskydd
  • det finns även ödestugor, hyresstugor och övernattningsmöjligheter vid Koirasalmi naturstuga ifall man inte vill tälta