måndag 10 april 2017 - 18:52

Vandra med Vasa Arbis

DSCN2454

Jag vill puffa för en dagsvandring med fokus på välmående och mental hälsa som jag leder i Vasa den 27 maj. Ett samarbete mellan Vasa Arbis och Sevendays resulterade i flera kurser ledda av oss bloggare, och nu i maj är det min tur att bidra med det jag gör bäst: nämligen lyckovandra! 

Under vandringen som är ca 10 km lång tar vi pauser för att dels dra nytta av naturens goda effekter på vår hälsa, genom sinnesnärvaro och avslappning, och dels provar vi på ett par övningar från positiv psykologi. Övningar som är vetenskapligt beprövade och utvecklade för att höja lyckonivån. 

Den här kursen är ingen quick fix för att snabbt bli lycklig, för jag tror inte på sånt. Den här kursen  är en skön dag ute med frisk luft, goda samtal, fysisk aktivitet och inspiration för det där som är så viktigt i livet: att ta hand om sig både till kropp och själ.

  

Varmt välkommen med!

Mer info och anmälan hittar du här på Vasa Arbis kurssida.  

söndag 19 mars 2017 - 12:57

Höjden och djupet med Annelie Pompe

Nästa tisdag kväll, 21.3 kl 18:30 kommer Annelie Pompe till Academill i Vasa för att föreläsa och hålla workshop. Jag och min kompis Lisa har köpt biljetter och jag ser så mycket fram emot det här!

Annelie, ifall du inte känner till henne, är en svensk 35-årig äventyrare, föreläsare och guide som bland annat bestigit Mount Everest och har slagit världsrekord i fridykning (126 meter på ett andetag - jag fattar inte!). Det ska bli så spännande att få höra henne berätta om sina äventyr! Efter föreläsningen håller hon dessutom en workshop i hur man förbättrar sin andning och får bättre hållning och avslappning. Och det är ju aldrig fel att träna på!

Innan föreläsningen har vi tänkt gå ut och äta nånstans och eftersom jag och Lisa är mitt uppe i planering inför höstens uppstart av flera Äventyrsklubbar så har vi avsatt hela dagen för häng och pepp. Så roligt att ha sånt att se fram emot! 

 

Biljetter till föreläsningen finns på Netticket. Ses där! 

 

Skarmavbild 2017 03 19 kl. 13.20.47Bilden är hämtad härifrån

onsdag 5 oktober 2016 - 13:42

Tips från barnen

Den här veckan startade med två utedagar i Kiisk tillsammans med femmor och sexor i Ytteresse, Överesse samt Bäckby skolor. Min kompis Ami, Mattias Kanckos och Kristoffer Nylund var också där för att hålla varsin station med program på skolornas samarbetsdag. 

IMG 20161004 084551

Jag och Tjirro tog emot eleverna till vårt läger som jag hade satt upp nere vid Kiisksjön. Där pratade jag äventyr och bjöd på en glimt av vår Kungsleden-tur och vårt kommande projekt. Vi lekte fram andra saker man kan göra utomhus, repeterade kunskaperna kring allemansrätten och spånade kring vad vi alla kan göra för att ta hand om vår värld och naturen omkring oss på ett hållbart sätt. 

Och barnen hade förstås en massa bra tips! Se fast, här är bara en bråkdel av dem: 

- använd inte så mycket tvål/schampo när du duschar

- duscha inte så länge

- ät upp all mat

- släck lamporna

- ät inte en massa godis

- cykla eller gå när du ska nånstans kort

- ge bort dina kläder när du växt ur dem

- skräpa inte ner

- ät mer vegetariskt

Tänk om vi alla skulle ta till oss dessa otroligt enkla miljöspartips i vardagen. Självklarheter för en del kanske, orka bry sig tycker andra. Jag vet iallafall att jag regelbundet tummar på några av punkterna, till exempel lyckas jag alltid låta grejer mögla längst in i kylskåpet... Så jo, alla kan vi göra ändring för att hjälpa till!

DSCN5097Som avslutning på utedagarna satte jag och Ami oss vid Bockabron på after work á la vildmarksguider: utvärdering, snacks och te

måndag 22 augusti 2016 - 12:01

Lyckovandra med Vasa Arbis

Genom ett samarbete mellan Vasa Arbis och Sevendays kommer jag att hålla tre Lyckovandringar med olika teman längs vandringsleder i Vasatrakten i höst. Om du är nyfiken på vad Lyckovandring handlar om och tycker om att vara ute i skog och mark så tycker jag att du ska komma med! 

Vi kommer att vandra i lugnt tempo, pausa för lunch och kaffe och prova på enkla övningar från positiv psykologi. Övningarna handlar om att öka det inre välmåendet på olika sätt, t.ex. genom att träna tacksamhet eller upptäcka sina personliga styrkor. Vi kommer också att ta tid för att njuta av naturen till fullo, eftersom naturliga miljöer är de bästa för vårt välmående.

 

Låter det intressant? Läs mer och anmäl dig HÄR. Observera att första Lyckovandringen är redan torsdagen 1.9 och att vandringarna hålls på vardagar. 

DSCN3658

Ps. Även genom Pedersöre MI kommer jag att leda Lyckovandringar. Gå in på kurssidan och läs mer om du bor här norröver och vill ut och vandra med mig! Dessa vandringar hålls varannan lördag med start 17 september.

fredag 24 juni 2016 - 12:53

Skön helg på recept

Midsommar. Nu står naturen i sin skönaste skrud. Allt når ju sin kulmen såhär i högsommartider och vem vet, månne är naturen och grönskan som effektivast för vår hälsa just nu? Ju grönare, friskare, vackrare, mer livfull natur desto större verkan kanske? 

Naturen är ett vaccin mot stress och krämpor, bara att dosera enligt behov och önskemål. Biverkningsfritt och gratis! Finns inte på recept ännu här i Finland vad jag vet men här får ni ett av mig, alla ni som gillar att må bra och vill höja immunförsvaret både fysiskt och psykiskt. Börja med en kur på tre dagar så ska du se att du får en extra skön midsommar!

 

1. Gå ut till din favoritplats.

2. Sätt dig bekvämt och avslappnat och vila blicken någonstans framför dig. Ta några djupa, lugna andetag och blunda sedan. 

3. Rikta uppmärksamheten till ljuden omrking dig. Vilka ljud omger dig? Lyssna efter ett ljud åt gången, lägg märke till tonhöjd, volym, vilken riktning ljudet kommer från. Finns det ljud som är konstanta, eller sådana som överraskar? Låt alla ljud finnas och nå ditt medvetande. Ett åt gången och till sist alla samtidigt.

4. Öppna långsamt ögonen och se om du kan behålla uppmärksamheten på hörseln. Känn hur närvarande du är i det som händer, just nu. Se om du kan bära med dig den känslan resten av dagen. 

 

Repetera, om du känner för det, på olika tidpunkter under dagen. Låter havet, fåglarna, festen, trafiken, vinden annorlunda på kvällen? Hur är det att försjunka i närvaro när naturen är som tystast? Eller är den nånsin tyst?

Skarmavbild 2016 06 24 kl. 13.34.05Hör du skillnaden? 

lördag 12 mars 2016 - 11:44

Positiv psykologi med Benjamin och Emelie

Här kommer ett tips till er som tycker att det är spännande med beteendevetenskap: Positiv psykologi med Benjamin och Emelie. Det är en podcast som handlar om välbefinnande, motivation och allt sånt som har med människors beteenden att göra. Benjamin och Emelie har studerat neurovetenskap och positiv psykologi vid Högskolan i Skövde något år innan jag gick, och driver nu vid sidan av sina vanliga jobb en pod där de delar med sig av det senaste inom beteendeforskning. En pod som faktiskt har blivit en av Sveriges populäraste med över 50 000 lyssnare.

De berättar sakligt och intressant om t.ex. varför vi prokrastinerar, vad som gör oss lyckliga och hur det går när vi börjar jaga efter det perfekta livet. Mycket igenkänning men samtidigt mycket substans, för de delar inte bara med sig av egna åsikter och erfarenheter utan har en stadig vetenskaplig grund som de utgår ifrån. Rekommenderas varmt! 

11011251 1592196094360151 3226806811181046508 nBild hämtad från poddens Facebooksida

lördag 5 mars 2016 - 10:34

"Damn you Steve"

Brené Brown är en av mina favoritforskare. Jag riktigt njuter av att lyssna på henne och hur hon förklarar oss människor. Hon för fram kunskap på ett så jordnära sätt samtidigt som man vet att det ligger år av arbete och högar av vetenskapliga artiklar och data bakom det hon förmedlar.

Det här animerade klippet dök upp i mitt facebookflöde i morse. Se det så förstår du vad jag menar! Här pratar hon om varför många av oss skyller på andra när det skiter sig i livet och varför vi ska sluta med det.

Vill du höra mer om Brenés spännande forskningsområden empati, mod, sårbarhet eller autenticitet kan du bara gå in på Youtube och söka på Brené Brown! Jag vågar lova att du kommer att möta igenkänning och lära dig något om dig själv.  

fredag 4 mars 2016 - 16:58

Stretcha hjärnan

Läste en populärvetenskaplig artikel häromdagen som presenterade fem sätt att hålla hjärnan i trim. Jag har själv sett vad som händer när jag utsätter min hjärna för långvarig stress (jag började glömma saker, orkade inte koncentrera mig mer än korta stunder och grät nästan varje dag) så jag vet av egen erfarenhet hur viktigt det är att ta hand om dendär geleklumpen innanför skallbenet. Och att det är bra med en påminnelse då och då. 

Här är några av tipsen:

1. Fira alla små framgångar
Det är mer effektivt att vara glad över många små framgångar än få större. Ju tidigare på dagen du lyckas med något desto bättre motiverad känner du dig under resten av dagen. Framgång höjer energinivån vilket gör oss glada och uppmuntrade, medan låg energi gör oss deppiga. 

Det här skriver jag under! Jag börjar numera varje dag med en hundpromenad. Det får mig att känna mig "på gång" och dessutom plockar jag några kilometrar på min ute-utmaning, vilket ger mig en känsla av framgång. Det gör mig verkligen mycket mer aktiv och glad resten av dagen.

2. Var fysiskt aktiv
Nå det känner ju alla till att hjärnan mår bra av ett aktivt liv. Det ökar syretillförseln vilket påskyndar tillväxten av nya hjärnceller, vilket i sin tur gör hjärnan mer plastisk och effektiv. Vi lär oss bättre och snabbare helt enkelt när vi har fler neuroner att skapa nervbanor med. Så hur du än gör det - håll igång kroppen!

3. Stretcha
Alltså hjärnan, stretcha hjärnan. Liksom med kroppens alla andra muskler behöver hjärnan användas för att inte tyna bort. Ni vet detdär med att köra nya vägar till jobbet, skriva med fel hand, lära sig spela ett instrument, brainstorma nya idéer - det är för hjärnan vad crossfit är för kroppen. 

Det här är kanske det min hjärna är bäst på - jag är en riktig idéspruta, speciellt i kombination med mina bästa vänner. Idéerna tar liksom aldrig slut och ofta tar de över när jag egentligen ska fokusera på något annat. Dessutom älskar jag att prova något nytt och lära mig nya saker. Jag är inte alltid uthållig (piano, fiol, gitarr, trumpet...har tröttnat varje gång) men det ger ju bara mer variation!

 

torsdag 18 februari 2016 - 17:43

Vägar till välbefinnande

Vad kan man egentligen göra för att ta hand om sitt välmående, må bättre psykiskt och höja sin livskvalitet? Eftersom jag är övertygad om att vi aktivt kan bygga välbefinnande och förebygga psykiska problem kommer här tre exempel på vägar att gå.

 

1. Skapa sinnesro och närvaro

Bli mer medveten om det som händer här och nu istället för att älta det som varit eller drömma sig bort i en möjlig framtid. Lägga märke till de små stunderna i livet som sist och slutligen är livet. Stilla sinnet och låta hjärnan vila från alla intryck.

Hur? Ägna korta stunder varje dag till meditation eller träna savoring genom att stanna upp i vardagliga sysslor och njuta av upplevelsen, t.ex. värmen, smaken och doften av förmiddagskaffet. Eller skapa stunder varje dag när det är okej att grubbla/älta - säg en kvart - och när tiden är ute har du grubblat klart för dagen och släpper tankarna till nästa gång.

 

2. Stressa ner

Långvarig stress och förhöjda kortisolnivåer ökar risken för hjärnskador. Så ta hand om hjärnan och se till att den inte överbelastas och att den får sin behövliga vila varje dag.

Hur? Prioritera dina sysslor - vad är verkligen verkligen viktigt för dig, och vad kan vänta eller kanske till och med bli ogjort? Få koll på dina värderingar och acceptera att ingen människa inte kan vara allt eller göra allt. För att inte uppslukas av alla "måsten" och ideal och möjligheter till självförverkligande måste vi tyvärr aktivt välja - och välja bort. 

 

3. Öka din glädjedos 

Fokusera lite mer på de goda sidorna av ditt liv och skapa fler möjligheter till tacksamhet, glädje, förundran, optimism och vänlighet i vardagen. 

Hur? Skriv ner "tre bra saker som hänt idag", varje dag i en vecka: beskriv vad som hände, varför det hände och hur det kändes att vara med om det goda som hände. Eller lägg 15 minuter/dag i en vecka på att skriva om din bästa tänkbara framtid: hur skulle ditt liv se ut om ett, fem eller tio år om alla dina stora och små drömmar skulle gå i uppfyllelse? Eller utför fem goda gärningar under en och samma dag i veckan som kommer: ge blod, skotta/sanda grannens uppfart eller skriv glada vykort och droppa dem i slumpmässiga postlådor på en kvällspromenad.

 

 

söndag 24 januari 2016 - 21:48

TED

Nu är rinkan packad och bilen servad, tidigt i morgon bitti bär det av till Syöte på vintertur. Vi hörs igen nästa helg!

Fram till dess vill jag tipsa om TED.com, där du kan kolla in bland annat följande fascinerande och lärorika föreläsningar om två ämnen som jag personligen tycker är riktigt riktigt intressanta: skam och mindset. Bara 20 respektive 10 minuter långa - helt klart värda att lägga tid på! 

 

Brené Brown - Listening to shame

 

Carol Dweck - The power of believing that you can improve

 

På sidan finns mängder av föreläsningar av olika slag. TED är en tvärvetenskaplig konferens som hålls i USA varje år och i samband med den filmas dessa föreläsningar som läggs upp på nätet. Idén bakom TED är nämligen att sprida idéer. (Obs! Risk finns att du inte får nåt annat gjort ikväll om du klickar dig vidare!)

 

_________________________________________________________

UTEÅRET 2016

134 / 1000 km

1 / 100 nätter

0 / 10 turer

0 / 1 solo