Träningslistan

söndag 4 juni 2017 - 21:04 | 0 Kommentarer

DSCN3341

 

Träning för mig är: 

Vissa perioder roligt och lätt, andra perioder jobbigt och sen ännu en del perioder som bortblåst. När det är lätt känns träning som en naturlig del av den jag är och jag tycker det är roligt. Det håller i sig ett par månader ungefär. Sedan händer något (sjukdom, resa, ni vet) och träningen tasmas. Då är jag redan så bekväm i mitt tränings-jag att jag inte tycker det är nån big deal fast jag inte tränar på nån vecka - det kommer ju att gå lätt att börja igen... Men si det är det inte.

Veckorna går och mittiallt är jag inne i jobbiga fasen som, om den får fortgå utan att jag kommer tillbaka till lättheten, övergår i bortblåstheten. Där är jag just nu. Förutom att jag faktiskt sprungit två gånger den här veckan och i ett lotteri vunnit en månads gymkort som jag ju såklart måste utnyttja, så månne inte det är en lätt period bakom hörnet nu!

Träning är även ett sätt att ta hand om mitt psyke och stärka min motståndskraft mot stress. Och därför är jag glad att jag, de perioder när jag inte direkt tränar, ändå är ute och går eller cyklar varje dag. Det är alltid något! 

 

Min favoritträning:

Turskidåkning är vad min kropp trivs bäst med men det ser jag inte som träning. Inte heller paddling och vandring som också är favoriter. Liksom ridning och de flesta slags bollsporter, vilket jag saknar från alla år med gympa i skolan. Handboll i hela Sportis på tillvalsgympan är fortfarande ett av mina bästa Sursikminnen. Men det här ser jag mera som sätt jag gillar att röra på mig

När det kommer till träning, då får jag nog säga löpning. Helst trail som det så ju heter nuförtiden, för då får man skutta och tänka på var man sätter fötterna och glömmer att det eventuellt är tungt. 

 

En sport jag skulle vilja pröva:

Rally. Eller motocross. Inget jag vill börja med sådär på riktigt, men jag tror jag skulle gilla det och hade inte tackat nej till att testa en gång. Tror som de flesta andra att jag är en bättre förare än de flesta andra och jag älskar att sladda på grusvägar!

Sen hade det varit roligt att testa på någon slags långdistansgren. Nåt som kräver uthållighet och envishet. Tävla i distansridning, hundspann, eller typ Nordenskiöldloppet - världens längsta skidlopp på 220 kilometer. Inte så att det känns viktigt eller troligt att jag skulle genomföra något som skulle kräva så mycket engagemang i både tid och pengar, men ibland får jag för mig att jag skulle vilja göra nåt sånt. Bara för upplevelsen och kicken man får av att klara något stort.

 

Det bästa med att träna:

Att man blir så rödbrusig och fräsch efteråt. Och känslan av styrka och uthållighet. Jag har aldrig varit spänstig, snabb eller explosiv men stark, seg och uthållig - det är min kropp i ett nötskal.

 

Det sämsta med att träna:

Att inte träna. Det är bara det som är sämst. Eller att träna för mycket. Det kan ju gå åt det hållet också.

Jag kan väl inte säga att det direkt handlade om träning, men när jag körde sopbil för nio-tio år sedan sportade jag en sommar med att ibland cykla till jobbet, jobba som ett djur (att köra sopbil är ca. 10% körning och 90% fysiskt slit) och sen cykla hem igen. Med tjugo kilometer till jobbet. Dessutom åt jag medvetet alldeles för lite. Jag fick anemi, järnbrist, och blev sjukskriven två veckor. Allt på grund av nåt slags starkt, slankt ideal jag hade då. Och ändå såg jag mig själv som rätt fri från utseendehets!

Sedan dess har min kroppsbild överlag bara blivit sundare och sundare, liksom mitt förhållande till träning. Jag tränar för att jag mår bra av det, och sådär periodvis som jag tror de flesta gör, och för mig idag är träningen bara sämst när den uteblir.

 

Kategorier:

Välbefinnande

0

Kommentarer

Ingen har kommenterat denna sida ännu.

Skriv kommentar

Observera att kommentarsfunktionen inte stöder användningen av emojis.