Vår jord är död!

torsdag 27 april 2017 - 19:02 | 11 Kommentarer

Mitt tunnelväxthus blev bara ett år gammalt och är nu förlorat, men det är inte hela världen. Vad som dessvärre är hela världen är hur våra jordar mår (jordar som i mylla och inte som i jordklot). Malin skrev redan om dokumentären, men jag kan inte låta bli att toucha ämnet lite jag också.

Härom kvällen sändes dokumentären "den sista skörden" på SVT. I mitt facebookflöde är det många som har reagerat på hur det verkligen är runtom i världen och jag själv blev nästan illamående när jag tittade på den. Fastän vi mer eller mindre alltid köper ekologiskt när det finns och dessutom odlar egna grönsaker så fick jag sådana skamkänslor och tårar i ögonvrån.

odla

Först och främst. Vi äter ganska mycket mer grönsaker idag än vad vi tidigare har gjort. Yey oss, tänker du... Men så var det den där lilla detaljen att det som produceras innehåller så mycket mindre näringsämnen än vad grönsaker och frukt gjorde förut när man gödslade med riktig kodynga och inte besprutade för minsta lilla ohyra. Jorden är död. På många ställen finns det inga mullämnen alls och då blir underlaget lite ökenaktigt som en hård skorpa. I det här växer det vi äter, och den enda orsaken till att det kan växa är för att producenterna tillför konstgödsel. Den så kallade "näringen" som till största del inte ens tas upp av växterna utan rinner ut i grundvattnet.

Det är inte bara ute i världen var den här misshandeln pågår. Vi är inte bättre här heller med våra ettåriga sädesslag som år efter år ska sås, underlaget ska plöjas, harvas och what not... och glöm då inte att näringen ska tillföras och skadedjur bekämpas. Våra jordar är lika levande som en sandhög och visserligen går det att odla i dem också om man kontinuerligt tillför näringsämnen. 

Vad vi behöver är mer organiskt material till jorden (mat åt maskarna!), växelbruk och grönträda. Det låter så gammaldags men jag skulle säga att det är ett modernt tänkande i och med att vi blivit mer medvetna om vad som pågår och att det är fullständigt idiotiskt att bruka sönder jorden på det sätt som vi gör. I synnerhet växelbruk skulle det vara så mycket bättre om dagens bönder sysslade med. EU sätter antagligen käppar i hjulen och tycker att ens skörd borde vara så stor som det bara är möjligt (häv på mera gödsel bara!).

odla 2

Växelbruk ja, det är det sättet att odla som gör att jorden inte utarmas och dör. Det finns grödor som tillför näring i jorden och grödor som behöver mer eller midre näring. Odlar man de här i rätt ordning så sköter naturen sig själv och man behöver inte tillföra sådana mängder näring som annars skulle krävas. Förutom näringen så är växelbruket ett måste om man vill undvika sjukdomar. 

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något, och jag föreslår att det enklaste sättet att påverka är att handla lite bättre råvaror. Ekologiskt, närproducerat och grönsaker enligt säsong. Sedan är det ett steg i rätt riktning att odla ens en liten pallkrage med sallat åt sig själv om man har möjlighet. Så rekommenderar jag verkligen att du tittar på dokumentären, den är mycket sevärd.

Kategorier:

°Inspiration

11

Kommentarer

  • .

    27.04.2017 22:11 (3 månader sen)

    Växelbruk är nog något som dagens bönder gör här, dokumentären speglar snarare jordbruk i USA och centraleuropa. Har man växtätande djur är flerårig vall det vanliga, hos oss ligger den tre år sedan sår vi om. Att äta mera grönsaker hjälper inte världens jordar, snarare ska vi äta mer nötkött för att bönder ska anlägga mera vall och ha mer gödsel

    • Sandra Neuman

      28.04.2017 12:42 (3 månader sen)

      Det är ju en glad sak att få höra att allt inte är på det här sättet :) Men har alla bönder växtätande djur? Jag håller inte med om att lösningen är att äta mer nötkött, snarare att odla mer näringsrika grönsaker och mer mångsidigt.


  • Malin Nyman

    27.04.2017 22:48 (3 månader sen)

    Fina bilder, och bra att även du tar upp ämnet! Det är verkligen så oerhört viktigt att vi börjar förstå det här, för det har ALLT att göra med både nutid och framtid. Som du med skriver, vi kan alla dra vårt strå till stacken. Det må kosta lite mer just nu, men det är tamejtusan allas våra liv det i slutändan faktiskt handlar om. På riktigt alltså. Dagens moderna jordbruk är inte naturligt nånstans! Dagens massproduktion av mat är respektlöst mot allt liv på vår planet, vågar jag påstå.

    • Sandra Neuman

      28.04.2017 12:48 (3 månader sen)

      Javisst handlar det om oss alla! Det är så mycket bättre på alla vis om vi slutade konsumera kläder från billig-ställen och köpte bra mat istället. Jag är jätteglad åt att tv-programmet om Mandelmanns blev så populärt, så att dagens samhälle får se hur det borde gå till för att bli en hållbar produktionscirkel.


  • .

    28.04.2017 08:13 (3 månader sen)

    Dessutom är inte EU intresserad av att maximera skörd, däremot väldigt intresserade av att reglera gödsling. Man får bara gödsla enligt markartering.

    • Sandra Neuman

      28.04.2017 12:44 (3 månader sen)

      Bra det! Hoppas de förstår att reglera vad för slags gödsel som sprids också.


  • Nina Överholm

    28.04.2017 18:07 (3 månader sen)

    Jag har inte ännu heller sett på dokumentären (jag är just nu beroende av Outlander på Netflix) men jag såg för ett tag sen nåt liknande som fick mig att helt sluta köpa grönsaker från USA (fast egentligen är det nästan bara batat som importeras därifrån, vad jag märkt) . Jag tror ganska starkt på vår finländska grönsaksproduktion, även om det säkert här också förekommer mycket konstgödsel. Men hurra för närproducerat, så man vet hur maten produceras!

    • Sandra Neuman

      28.04.2017 19:36 (3 månader sen)

      Jaa, jag vet inte riktigt fastän det är inhemskt... Tex kål och potatis. När man kör på de större vägarna här i trakten så tycker jag att kålen alltid odlas på samma ställe år efter år :/ Det känns som att man borde övergå till endast ekologiskt närproducerat, men det kunde kanske bli lite enformigt ;) MEN, jag fick höra av en kund idag (som har bott i Holland) att där är de väldigt noga med växelbruket och att de använder ganska lite konstgödsel.

      • Nina Överholm

        28.04.2017 22:19 (3 månader sen)

        Det låter ju bra! Men det finns väl nog alla sorter överallt...


  • Bonde

    30.04.2017 09:01 (3 månader sen)

    Här i Nykarleby har vi Jeppo Biogas som är en otrolig resurs om man vill odla ekologiskt. Ekologiskt utan djur här är möjligt genom att man kan röta växtmaterial tex vall och sedan ta tillbaka gödseln iform av rötrest. Jag tror det är framtiden. Dessutom ger det gas som kan ersätta tungolja till stor del. Det som stör mej som ekologisk odlare är att handeln tar mellanskillnaden för vad det kostar att odla ekologiskt. Exempel på potatis, odlaren får 45 cent kilot för ekopotatis, handeln tar 1.85 cent. Konvetionell potatis får odlaren ca 20 cent och i butik kostar det ca 80 cent. Det enkelt räknat betyder att handeln tar 80 cent för att det står ekologiskt på produkten. Vad ja vet har inte handeln mer problem med bladmögel, lägre skördar osv.

    • Sandra Neuman

      01.05.2017 22:40 (3 månader sen)

      Hurra vad bra med alternativa metoder! :D Men att eko-odlare får mindre betalt är ganska sunkigt.... varför ska det vara så? :(