Bygga bas

onsdag 12 juli 2017 - 20:21 | 0 Kommentarer

Hej på er! 

Rätt som det är så har juni och snart halva juli flugit iväg. Fattar knappt att det är sant och kan erkänna att det skär lite i hjärtat att så många ljusa sommarveckor redan är förbi. Som tur är så är ändå inte min semester förbi, tvärtom, den börjar NU! Hallelujah! 

 

Juni månad gick för mig till stor del åt att kurera och tillfriskna, tyvärr. Råkade på en njurinfektion och fick för första gången övernatta på sjukhus och det är en sådan gång som man verkligen inser att hälsan ÄR a och o och grunden till hela ens existens. Det är när man inte har den som man uppskattar den som mest. Överlag har jag varit väldigt mycket sjuk det senaste året och vet att det gått helt i relation med sinneslag och psyke. Tyvärr. 

 

MEN, som tur är finns det alltid chans till förbättring :) Därför är min plan nu under semestern att

BYGGA BAS! 

 

Många ser semestern som en chans till att helt koppla bort vardagen och verkligheten, äta vad man vill, frossa i diverse onyttigheter, slappa av så mycket som möjligt och inte behöva tänka på rutiner och träning förrän första jobbmåndagen närmar sig. Jag har absolut inte den inställningen nu. Tvärtom!

 

Visst, man ska självklart ta sig tid att slappa, koppla av och njuta av lediga dagar, men jag ser så fram emot att ha tid att rå om mig själv. Tänk att kunna träna när jag vill, hur mycket jag vill och hur länge jag vill utan att ha tidspress! Såå skönt! Att dessutom kunna prova nya nyttiga recept och bakverk gör att det bara kliar i fingrarna. Ska såå omfamna dessa veckor! (Sen kommer jag självklart ligga vågrät massa timmar och läsa ikapp massa skönlitteratur och kolla ikapp massa serier och filmer som jag inte hunnit med under året som gått).

 

Min inställning till både träning och kost kommer alltså nu framöver ligga på att bygga en så bred grund som möjligt. Eftersom jag till vardags jobbar på ett gym kommer jag hålla mig borta från inomhus träningslokaler så långt jag kan och istället träna utomhus och hemma.

 I stort sett siktar jag på följande träning: 

 

  • Promenader och löpturer, mestadels i lugnt tempo för att bygga grundkondition med visst inslag av intervaller. 
  • Hemmapass med egen kroppsvikt och lätta vikter. Många repetitioner (15-25) per övning för grundstyrka och mjölksyreuthållighet. 
  • Jobba mycket med basövningar så som knäböj, armhävningar och plankövningar. 
  • Stretcha ut kroppen så mycket som möjligt genom yoga och dynamiska rörlighetsövningar. 
  • Ägna mig åt alla sporter som faller mig in och som jag inte har tid med i vanliga fall. Det vill säga *blink blink* till alla som vill ha sällskap på tennisplan, beach volleyplan, på rullskridskotur, bara att höra av er! 

 

IMG 2315

Något av det smartaste jag gjort nu i sommar var att ta mig en liten pre-semester, eller andningspaus kan man kanske kalla det, i Italien. Gjorde gott och genom att jobba ett par veckor efter det jobbade jag även upp hunger för lediga dagar.

 

Så i och med att jag nu har tid till att göra vad jag vill så tänkte jag även försöka synas lite mer här. Vi ses och hörs! :)

 

 

Kommentarer

Ingen har kommenterat denna sida ännu.

Skriv kommentar

Observera att kommentarsfunktionen inte stöder användningen av emojis.