Guide för skitdagar

tisdag 6 september 2016 - 10:16 | 0 Kommentarer

Hej och glad tisdag på er!
Eller så kanske den inte är så glad? Du kanske har en riktigt dålig dag på gång, och det är okej det också.

 

Överlag så är jag av den åsikten att höstdepression är lite av en kliché. Missutppfatta mig rätt, depression i sig är ingen kliché eller något att förminska, men man kan väl vara nere och må dåligt oavsett årstid. Finns det ens någon statistik på att det skulle vara flest depressioner som bryter ut under höstmånaderna? Ändå så assoccierar många hösten och allt mörkare och ruskigare dagar med att känna sig nere och ha dåliga dagar. 

 

Men oavsett om det är höst, vår, vinter eller sommar så tror jag att de flesta stöter på dåliga dagar. Och även om det är livets gång att inte ha fenomenalt bra dagar konstant, utan både realistiskt och på sin plats att känna sig lite nere ibland, så tänkte jag ändå bjuda på vad jag upplever kan förmildra den känslan. För att ändå må så bra som möjligt i sin svacka och för att lite kunna ta kontrollen över situtationen och inte känna sig helt handfallen. Om ni har andra bra tips förutom de jag ger så kommentera gärna! Man kan aldrig få för många tips för dåliga dagar. ;)

 

Träna 

Det här är kanske det lättaste sättet att få till en kick av välmående i kroppen men samtidigt kan det vara den tyngsta och svåraste uppgiften någonsin att motivera sig till en träning när man har en skitdag. Men OM du lyckas tvinga dig till någon sorts motion eller aktivitet så lovar jag att åtminstone en liten tyngd lyfts från axlarna. Både samvetet och din kropp fylld med endorfiner kommer tacka dig och det kommer kännas åtminstone lite, men antagligen rätt mycket bättre efteråt. 

 image2

 

Gå ut

Om det känns omöjligt att få till en träning när allt känns skit (vilket jag kan erkänna att händer mig, ibland finns det bara inte i min värld att träna), så försök i alla fall gå ut. Ta en promenad, en powerwalk om du så vill, eller bara lite planlöst strosande. Utomhusluften och en paus från hemmets (eller jobbets/skolans) fyra väggar ger en ofta ny energi, ett avstånd från de egna tankarna och om inte annat så får du en stund att gå och du är lite närmare en ny dag med nya möjligheter till att inte ha en dålig dag.

image7

image4

 

Ring en vän

Även om det kan kännas som att man absolut inte vill prata med någon som helst när man har en dålig dag så är det ofta just det som kan underlätta. Oavsett om du ringer någon för att prata om just det som känns skit i stunden (eller de facto att du inte kan sätta fingret på vad som är fel) eller om du väljer att prata om något helt annat så brukar man må bättre av att byta några ord med en vän. 

 

Ha alltid "comfort food" hemma. 

Vet inte riktigt vad den svenska översättningen för "comfort food" är för jag vill ändå inte kalla det tröstmat. Det är ju en klassiker att tröstäta glass med sked direkt ur burken eller sluka världens största lösgodispåse när man har en dålig dag och bara ligga i sängen. De här "maträtterna" är ändå ofta sådan mat som kanske får oss att må bra i stunden men sedan mår man ofta sämre än innan, både fysiskt för att man tryckt i sig massa fett och/eller socker men också pyskiskt för man inser att man inte gjorde något för sitt välbefinnande egentligen. Så är det i alla fall för mig. Däremot så vill jag uppmana att om det bara är möjligt hitta rätter som du kan längta efter och du känner att gör dig gott inifrån ut och som alltså är av lite nyttigare karaktär så att det är helt okej att "trycka". För mig är bananpannkakor en sådan rätt. Likaså avocadomackor, smoothiebowls och om jag påriktigt behöver mat så är min hemmagjorda tortillapizza med chevre och massa spenat en livsräddare. Den har jag faktiskt så gott som alltid ingredienserna till hemma och den är så himla mycket bättre än en beställd pizza. När vi snackar snacks så bara ääälskar jag edamamebönor och så länge jag ser till att ha dem hemma (i frysen) så nöjer jag mig med dem (istället för att tvingas gå till butiken och kanske falla för chipsen istället). 

image8

image6

  

SOV!

Mitt sista och alla tiders bästa tips är att sova. Om du bara har möjlighet så ta en powernap, gå och lägg dig tidigt eller om det verkligen är riktigt dåligt och du mentalt är djupt nere, så sjukskriv dig och sov en dag. Att sova innebär att vakna upp till en ny chans och även om det bara är en powernap på en halvtimme så känns det oftast otroligt skönt att ha fått en paus från sina tankar. Och speciellt om det "bara" är så att du haft en dålig dag så har du förhoppningsvis en annan energi och inställning när du vaknar nästa gång. 

 

Med dessa tips vill jag ändå inte på något sätt förminska att verkligen vara deprimerad och må dåligt. Naturligtvis är höstdepression en faktum för många och om man drabbas av det så ska man veta att det alltid finns hjälp att få för ingen ska behöva må dåligt i sin ensamhet. 

 

Kramar och kärlek!

(och ps. imorgon ska jag ta mig tid att svara på era kommentarer som jag ju blir så glad av att få men inte hunnit prioritera.)

Kommentarer

Ingen har kommenterat denna sida ännu.

Skriv kommentar

Observera att kommentarsfunktionen inte stöder användningen av emojis.