onsdag 18 maj 2016 - 09:15

Hälsomotivation

Jag tänkte vi skulle snacka lite djupare saker än avokadomacka här idag. Nämligen motivation. Och framför allt motivation till hälsa och hälsosam livsstil.

 

Motivation, inspiration, drivkraft, varför och därför, orsak och verkan, vilja, lust och skäl. Kärt barn har många namn och en hel del kan läsas in under dessa uttryck och benämningar. I dagens läge matas vi med massa motivations- och inspirationscitat till höger och vänster i diverse sociala medier. Så mycket att de för många bara scrollas förbi obemärkt, eller ännu värre irriterat. Men vad händer om vi stannar upp ett tag och funderar på vad motivation egentligen är och innebär? Och så skalar jag ner det till endast några få jobbiga, viktiga citat, det är okej visst? ;)

 

fitness motivation quotes

 

Motivation är A och O. Det är den inre motivationen som driver oss att komma någonstans i vardagen och livet och det är motivation som behövs för att vi ska göra bra beslut och val. För faktum är att vi konstant och hela tiden tar beslut och gör val, ibland helt enkelt genom att inte göra det. Men hur ska vi kunna göra bra beslut om vi inte vet varför vi gör ett visst val eller vart vi vill komma genom att göra det. 

 

Motivation går alltså hand i hand med målsättningar. Med ett mål eller en målsättning så odlar du din motivation. Det spelar ingen roll om det handlar om att hitta motivation för att sticka ut och löpa eller för att göra den där extra insatsen på jobbet eller leka ytterligare en kvart med ditt barn då du egentligen har annat att fixa med. Oavsett vad det handlar om så behöver du veta vad det är som motiverar dig, varifrån motivationen kommer, för att få saker gjorda och verkligen vilja göra dem. Visst finns det en hel del saker som vi bara "måste få gjort" men det kan löna sig att nu och då stanna upp och fundera VARFÖR måste jag få det här gjort? Varför har jag från början valt att ha det här på min to-do-list? Vad ger det här mig? Och vart kommer jag nå genom att göra det här? Kommer jag dit jag vill komma? 

 

När man stannar upp och reflekterar över sådana frågor så hittar man (förhoppningsvis) grundtanken i varför man gör en viss grej. Man hittar källan till sin egen motivation och därmed sin drivkraft. Speciellt när det kommer till hälsa och träning så tycker jag det är viktigt att man alltid nu och då ska stanna upp och fundera över frågorna här ovan, istället för att bara köra på som man alltid gjort. Målsättningarna kanske har ändrats eller så är du i en period där du ser träning som nödvändigt ont och behöver inspirera dig själv igen. En målsättning kan vara ett löplopp några månader fram, det kan vara att undvika socker för att hållas piggare på eftermiddagen eller att stretcha mera för att slippa ryggont. Målsättningarna behöver inte alltid vara storartade. 

 

Många är ändå av den åsikten att de tränar och är hälsosamma för att helt enkelt må bra utan några mer detaljerade målsättningar. Och vetni, det är jättebra! Jag hör även själv till det gänget där hälsa och träning är ett intresse och en självklarhet och jag vill vara hälsosam för att må så bra som bara är möjligt. Har man ett genuint intresse för en viss sak så är det inte svårt att motivera sig inför det, och det blir helt enkelt en vana. MEN även för "en sådan som oss", haha, så kommer det dåliga dagar och det är motivationen behövs samt påminnelsen om målsättningen och varför man ska göra ett visst val och inte ett annat med tanke på hälsan. 

 

motivation is what gets you started habit is what keeps you going44 

Det kan inför sådana gånger vara värt att ha en färdig plan. Redan när du lägger upp dina målsättningar så tänk då ut vad som du ska motivera dig med dagar då du vill strunta i allt. Ha planen klar före det händer. Det kommer alltid komma bumps on the road, men en plan kan vara vad som avgör om de stannar upp dig helt eller om du tar dig förbi dem och gasar vidare.

 

Personligen så har även jag den senaste tiden hamnat att stanna upp och fundera över min egen hälsomotivation. Jag vet ju varför jag ursprungligen gör valen jag gör och vad som är viktigt för mig. Men dagsmotivationen har svikit. Jag vet att jag inte går upp i vikt av att äta en godispåse eller att missa en träning. Och det är absolut helt okej att göra det ibland. Men om det blir för mycket av de två scenariorna så vet jag att jag inte mår bra. Jag har befunnit mig i en spiral där jag inte sovit om nätterna och kompenserat med socker om dagarna. Förutom en ojämn energi nivå så var det huden och hyn som fick ta smällarna. Kanske inte så att någon annan märkte det men tillräckligt mycket för att jag själv insåg att det inte var så jag ville ha det. Det blev min motivation till att skippa sockret och tre veckor senare så är mina "gamla vanor" (eller nya bättre) tillbaka. Det är så lätt att falla i dåliga spiraler men påminner du dig om varför du vill göra förändringar så går det att komma ur dem igen. Så en fräsh hy ger just nu mig den lilla extra inspirationen jag behöver ibland för att hålla mig till de hälsosamma val jag planerat.

 

För dig är det kanske något helt annat?! :) Kommentera gärna och berätta varifrån du får hälsomotivation. Vad peppar du dig med när du egentligen inte orkar eller vill göra de hälsosamma val du planerat från början? 

 

DSC 3

 

En sista sak. Den senaste tiden har det varit väldigt mycket snack om kroppar och bikinihets här i bloggvärlden. Med tanke på det så vill jag bara säga oavsett vilken motivation man har för hälsa och träning så är det okej. Det är okej om man tränar för att gå ner eller upp i vikt, för att slimma till sig inför strandsäsongen, för att ha mer energi om morgnarna, för att åldras med värdighet eller någon annan av tusen orsaker. MEN det viktiga är att motivationen kommer inifrån dig själv och inte från yttre påverkan och sociala attityder och föreställningar. 

 

Man skulle kunna diskutera kring motivation hur länge som helst, men kanske det får räcka för idag. Vill ändå avsluta med ett av mina absoluta favorit quotes för att binda ihop det här paketet.

Puss på er!

 

IMG 7019 

 

måndag 8 februari 2016 - 12:13

Hitta orken i februarimörkret

Februari redan, vilket innebär att vi tack och lov sedan en dryg månad tillbaka går mot ljusare tider. De här veckorna och den här månaden kan ändå kännas som en enda lång transportsträcka mot våren och det kan hända att man behöver lite råd för att orka ta sig igenom dagarna och mörkret.

 

I och med att jag själv inte fått dra på mig träningskläderna på lääänge nu så blir det inte heller i dag något träningsinlägg, utan mera ett må-bra-inlägg. Åkte nämligen på ett bakslag sjukdomsmässigt. Första medicinen mot min lunginflammation bet inte så ett sönderhostat revben senare är jag nu inne på kur två. Har aldrig någonsin varit så här sjuk och dessutom så här länge (inne på fjärde veckan nu..), så 2016 har inte direkt börjat som jag tänkt mig. Suck. Meeen måste såklart hoppas på att jag nu är på rätt väg och tänkte under tiden försöka ge några tips på vad man kan göra för att försöka tanka extra energi. 

 

- Gå ut mitt på dagen

Om det bara är möjligt med tanke på dittt jobb så är ett superbra tips att ta en promenad mitt på dagen. Frisk luft, det är ljust ute och kanske till och med soligt, gör att du tankar massor av energi. På många arbetsplatser kan man flexa med tiden på lunchen och ta en paus på mellan 30 och 60 minuter. Om man planerar lite och tar med sig egen lunch så går det oftast rätt fort att luncha och man kan efteråt ta en 20-30 minuters promenad. Detta avbrott i jobbdagen både fysiskt och mentalt kan vara guld värt, både med tanke på hur du jobbar under eftermiddagen men också hur du mår och vilken energi du har på kvällen. 

 

image6

 

- Håll på rutinerna men bryt mönster

Det här är för övrigt ett av mina favoritmotton att leva efter och jag kommer nog komma tillbaka till det i många andra sammanhang. Just vintertid kan det vara otroligt bra att ha det tankesättet i bakhuvudet när man ska orka med vardag efter vardag och vecka efter vecka. För att förklara det enkelt så är det alltså viktigt att skapa rutiner som fungerar gällande sovtider, mattider, träningstider och så vidare. Människan är en varelse som fungerar bra med rutiner och kroppen mår bra av rutiner. MEN det är också viktigt att bryta av ibland och helt enkelt bryta mönstren. Pratar man om vardag och vinter så kan det vara att planera in någon middag med en vän en kväll, kanske gå på bio, hitta på något roligt under helgen eller annat. Något som du kan se fram emot och som bryter av den rutinerade vardagen. Det är helt otroligt vad en kaffestund med några vänner en vanlig onsdagskväll kan fylla en med energi, trots att man tidigare på dagen kanske inte förstod hur man skulle orka göra något efter arbetsdagen. 

 

image7

 

- Ta hand om dig själv

Många börjar ta hand om sig, och framför allt sitt yttre, lite extra när det närmar sig sommaren. Men hur skulle det vara om du gav dig själv lite extra omvårdnad redan nu?! Inte bara genom bra kost och motion utan även försöka lyxa till det lite med att gå på massage, kanske få till några extra bastuturer för att rensa kroppen, lägga ansiktsmasker, skrubba dig och smörja in dig och även ge dig själv stunder till total avslappning och återhämtning. Att ta hand om sig själv både på utsidan och insidan ger en extra energiboost och möjligheterna vad du kan göra är oändliga när man talar om den klassiska "vardagslyxen". Acceptera dig själv, respektera dig själv och ge dig själv lite extra omvårdnad och kärlek.

 

image8

 

- Prova något nytt

Om allt känns tråkigt och trist och det känns länge tills våren kommer så kan det vara en bra idé att pröva något nytt för att få ny energi och på sätt och vis inspirera sig själv. Det kan vara allt från att lära sig lösa sudokun till att pröva något nytt pass på gymmet eller börja lära sig ett nytt språk eller en helt ny hobby. Det sägs att man håller sig friskare och mer skärpt om man kontinuerligt lär sig något nytt och av egen erfarenhet så får man också mer energi än vad det tar. Känslan då man märker att man kan lära sig något nytt och att det faktiskt är roligt är toppen! Fundera på vad du skulle vilja prova på och lära dig och ta tag i det! Som sagt behöver det inte vara något världsomspännande och stort om du inte vill det, utan det kan bra vara något du kan syssla med i hemmet. 

 

image9

 

I somras fick jag prova på kajakpaddling på riktigt. Visst hade jag testat förr men aldrig med riktig och proffsig utrustning och med en suverän instruktör. Och shit så otroligt kul det var och jag levde länge på den nya energin det gav. (Nu kanske inte kajakpaddling är det mest optimala att börja på med just nu, men ni fattar poängen ;) ...)

 

Ska försöka knåpa ihop något peppande träningsinlägg snarast och så har jag även en hel del nyttobakrecept som jag känner att ni behöver ta del av. :) Allt gott!

 

 

 

tisdag 22 september 2015 - 11:05

Fri från smärta med tennisboll

Hur skulle det vara om jag berättade för dig att du kan få gratis massage i ditt hem varje dag och när som helst? Fantastiskt va? Okej, kanske inte den skönaste och mest avslappnande massagen och du måste faktiskt jobba lite själv... men ändå en sådan massage som reder ut knutar och ömma ställen, kanske framför allt i nack- och ryggområde. 

 

Nu pratar jag nämligen om att använda en tennisboll till hemmamassage och muskelvård. Många har säkert hört talas om, och själv kanske använder, foamrollers. Kommer nog skriva mer om dem en annan gång, men kort sagt så använder man foamroller för att mjuka upp muskler genom att rulla över dem och tanken med tennisboll är den samma. 

IMG 1531

Man pratar om triggerpunkter, det vill säga sådana ömma punkter där musklerna bildat så kallade knutar. Är rätt säker på att alla känner igen att ha en sådan "knut" vid nacken eller axlarna. De kan till exempel komma av mycket stillasittande med spänningar framför datorn eller av styrketräning. Ibland kan man ju faktiskt vara tvungen att gå till massör, fysioterapeut eller annan inom branschen för att få hjälp, men det går att göra rätt mycket själv.

 

Till användningen då. Ställ dig mot en vägg och lägg tennisbollen bakom dig samtidigt som du trycker den mot väggen. Börja rulla tennisbollen över ryggen genom att röra på dig själv. Det vill säga du måste böja på knäna och röra dig till sidorna och upp och ner. Ibland kan du hamna att flytta tennisbollen med händerna om du till exempel helt ska byta sida av ryggen. När du hittar en sådan triggerpunkt så ta då och gör mindre cirklar på det stället och stanna sedan upp och tryck på just den punkten där du känner som mest smärta. Tryck tills du känner att smärtan avtar och muskeln börjar slappna av och återgå igen till cirklar och kanske till att hitta en ny triggerpunkt. Kom ihåg att eftersom allting i kroppen hör ihop så kan du behöva lösa upp en triggerpunkt längre ner i ryggen för att bli av med nackont och vice versa.

IMG 1520

IMG 1528

Det är upp till dig själv hur länge du orkar hålla på, men 10 minuter kan vara en lämplig tid att sikta på. Du kommer inte bli kvitt smärtan efter en gång utan får ha lite tålamod, men redan efter en gång kan du märka att det känns mjukare i muskeln du jobbat med. Naturligtvis kan man också jobba med tennisbollen på andra ställen, men ville främst tipsa om ryggen eftersom det är ett av de vanligaste problemområden då det kommer till spänningar. Det finns också specialgjorda bollar för detta ändamål, så kallade trigger balls eler pressure point balls, men man behöver inte alltid köpa alla dyra redskap då det finns sådant man kan använda hemma. Många äger en tennisboll och om man inte gör det så kan man införskaffa en för ungefär ynka 1€.

 

Själv använder jag tennisboll så ofta jag kommer ihåg, speciellt efter rygg- och axelträning. För några veckor sedan hade jag en strålande smärta i ena armen som jag kände kom från skulderbladet. Om jag bara hade väntat ut smärtan hade det med säkerthet tagit åtminstone en vecka att återhämta sig. Nu körde jag med tennisboll så ofta jag orkade i två dagar (kanske 4 gånger per dag i 10-15 minuter) och efter det var smärtan och muskelknuten som bortblåst! Så absolut värt ett försök att ta in tennisbollen i vardagen.