fredag 2 juni 2017 - 15:00

Det här med att träna

Veckans Sevendays tema är TRÄNING - och det hör ju till en av mina favoritsaker här i livet, så lets go!

 

Träning för mig: en väldigt viktigt del av mitt liv, eftersom jag mår mycket bättre när jag kan träna. Och är helt enkelt en mycket mera trevligare typ när jag tränar. 

 

Min favoritträning: är ju helt klart Kayla Itsines träningsprogram. Jag har sagt det förut och gör det igen - det är bara för bra, och så otroligt beroendeframkallande. Drömmer om att få ordna uteträningsevenemang med programmet och bra musik. 

 

Det bästa med att träna: Att märka att konditionen och styrkan blir bättre. Känslan efteråt är ju också ganska okej!

 

Det sämsta med att träna: Då jag har mina dåliga dagar, när det känns så segt att träna. 

 

En sport jag skulle vilja pröva: SUP SUP SUP bland annat - har en massa som jag skulle vilja prova på. 

 

En träningsgren jag inte förstår mig på: Förlåt Thomas och dina fina vänner, men golf! Jag borde ju inte ha någon åsikt i och med att jag har aldrig testat att spela en golfrunda. Det känns bara så lång utdraget, jaaa det är det rätta ordet. 

 

Därför tränar jag/tränar jag inte: Som jag skrev tidigare, för att må bra och inte bli lat - haha. 

 

Mina träningsmål: Bli starkare och snabbare (låter som om jag vore en löpare). 

 

IMG 3953

söndag 30 oktober 2016 - 16:00

Tips på att få igång träningen

Nu när jag igen hittat träningslusten tänkte jag dela med mig några enkla knep på att få igång träningen:

  • hitta en träningskompis. Allt går mycket lättare när man har en kompis som tränar, eftersom man backar aldrig ur när man bokat en träff på gymmet. Jag tycker det är så roligt att få träna tillsammans och peppa varandra. Jag orkar träna bättre när jag ser att kompisen brevid tränar på. Plus är ju att man får idka kvalitetstid UTAN barn!
  • ha en träningsform eller ett träningsprogram som passar dig. Tycker du om att springa, gör det eller hatar du det, varför ens sätta tid på sånt? Jag trodde inte att jag skulle kunna så blint följa ett träningspass i många månader, utan att tröttna. För mig är det Kayla Itsines träningsprogram som får mig att nästan vänta på nästa träningspass.  
  • testa något nytt. Kanske du alltid tänkt att du inte tycker om att gå på spinning (som exempel), men testa några gånger så kanske du ändrar dig och hittar träningslusten igen. Jag trodde aldrig i livet att jag skulle digga det, men under mina Vasa-år var jag på spinning några gånger i veckan - och saknar faktiskt det nu som då. 
  • träna med din familj, kanske ditt barn tycker om att cykla så varför inte kombinera familjetid med lite träning. En rask promenad med vagnen är även effektivt och skönt. 
  • och det här vet vi alla, känslan efter ett träningspass är ju bara för skön. Bara du kommer iväg så sköter nog resten sig. Sällan kommer man iväg till gymmet och backar ur först på plats. Utan det är nog den bekväma och varma soffan som känns mer lockande då man kommer trött hem från jobbet. IMG 1123

 

måndag 19 september 2016 - 10:00

Kroppen efter graviditeten

Tänkte att det är värt att dokumentera tankar kring kroppen så här 7 veckor efter graviditeten och förlossningen, för man har en tendens att glömma hur fantastisk kvinnokroppen är. Största delen av graviditeten gick i spyandets och illamåendets tecken, men som tur mådde jag relativt okej de sista 7 veckorna av graviditeten. I början av graviditeten levde jag främst på vätska, fastän de inte ens hölls i mig. Senare åt jag allt som jag bara kunde äta, chips, mäccismat, cocis - jaa väldigt ohälsosamt men jag kunde inte bry mig mindre för ville bara ha nått i mig. Gick väl upp 11-12 kg upp under graviditeten, och dessa kilon kom i slutet av graviditeten då jag gick upp 1 kg/vecka. Jag hade själv svårt med att gå upp i vikt i så raskt takt, men väl när jag såg min stora mage kände jag mig ändå helt okej med vikten. Stackars kropp säger jag bara, att först gå ner snabbt 7 kg och sedan plötsligt upp allt och lite till. 

Efter förlossningen fick jag tack och lov må fysiskt bra och illamåendet var ett minne blott. Så redan på BB började jag äta som en häst, alltså allt smakade ju så bra. Och äter faktiskt fortfarande stora portioner och njuter av alla måltider. Alla kilon som kom under graviditeten har försvunnit, säkert tack vare att babyn är ute och gillar att äta. Ammandet tar nog en massa energi, för jag tycker ibland att jag gör ju inget annat än äter och dricker vatten. Fastän vikten är nu samma som före graviditeten ser ju inte kroppen likadan ut. Musklerna är borta och magen är sig inte lik. Men vet ni, jag stressar inte alls över det UTAN känner mig riktigt motiverad att hitta tillbaka till min gamla kropp - en starkare och mera välmående. Att få träna upp sin kropp och muskler är något jag ser framemot. 

Visst märker jag att efter förra graviditeten var jag mycket snabbare i samma "gamla" form. Men nu känns det helt okej, för vart har jag bråttom? Kanske jag har på äldre dar (höhö) blivit mera snäll mot mig själv, och kanske accepterar mig och min kropp bättre. Jag har nu bättre tålamod och motivation att inte ha för bråttom, utan ger mig och min kropp den tid den behöver. Och sen spelar inte vikten så stor roll för mig, utan hur jag mår och hur jag känner mig. Visst måste jag erkänna mig att jag längtar till att ha byxor på mig som inte spänner på så att jag inte kan andas. Värdsliga ting, men sånt som jag tycker är viktigt för att jag skall må bra. En stark och välmående kropp och knopp är något jag eftersträvar. 

FullSizeRender 15

FullSizeRender 16

FullSizeRender 17

         Januari 2016                                Juli 2016                                  Augusti 2016                                                            

onsdag 7 september 2016 - 10:53

Tålamod med träningen

Bakom mig har jag nu snart ett års paus från tränandet. Som de flesta vet hade jag hyperemesis gravidarum (allvarligt graviditetsillamående) under största delen av graviditeten, så ni kan tänka er att träning var det sista jag tänkte på. Eller visst hade jag en längtan att få träna igen, men aldrig i livet att jag skulle ha kunnat träna under graviditeten. Måste nog erkänna att jag var väldigt avis på de gravida kvinnor som kan träna utan smärre problem. Klarade väl av enstaka promenader i slutet av graviditeten, annars var det väldigt lugnt på den fronten. Så nu efter att graviditetsillamåendet är ett minne blott (de lämna på BB, halleluja!) är jag så ivrig att få börja träna igen. Tacka vet jag att jag igen fick må fysiskt bra efter förlossningen, och har inte efter det haft desto värre fysiska problem eller besvär - känner mig lyckligt lottad som kunde nästan genast fara ut på promenad. För att få gå på vagnpromenad är något som jag sett framemot. Promenader med eller utan barnvagn är det som jag kommer att göra nu till en början och något jag gör dagligen. 

 

IMG 9126

 

Med Liam hade jag eftergranskningen 7 veckor efter förlossningen och fick då OK-papper av läkaren att få börja träna vanligt igen. Läkaren tyckte att jag helt hade återställt mig, och att jag kunde göra vanliga situps och dyl. Det firade jag då med en springtur, vilket jag skulle aldrig göra idag. Varför funderar ni kanske? Då var jag inte alls medveten om hur viktigt det är att träna upp sig efter en graviditet, som är ju en verklig påfrestning för kroppen. Jag menar då inte alls att det skulle vara fel att springa genast efter förlossningen ifall man kan, men i mitt fall som ändå haft en längre paus från tränandet är nog inget att rekommendera. Visst tränade jag bäckenbottenmusklerna efter förlossningen, men magmusklerna var inte något jag desto mera funderade på. I dagens läge pratas det mycket mera om sk. mammamage och diastas (magmuskeldelning) och jag har även själv läst på en del. Nu när jag var till rådgivningen fick jag en lapp med övningar på bäckebottensmuskler och har gjort dem tre hela gånger - med andra ord alldeles för lite. Kändes bara så omotiverat, men som tur hittade jag MammaMage-appen. En app där man tränar främst med att aktivera de djupa magmusklerna. Det finns olika nivåer i appen, och de låses upp i takt med då man tränar. Och det här passar mig ypperligt, för man vill ju komma till nästa nivå för att få nya övningar. Så jag har nu i en veckas tid tränat dagligen enligt Mammamage-appen och är helt fast. Kostade mig 2,99 e, så värt alla pengar!

 

IMG 4673

 

Tanken är att påbörja "gamla" träningen i oktober nångång. Och har eftergranskningen först i slutet av september, då är det ungefär 8 veckor sedan förlossningen. Skall nu till en början träna upp konditionen med dagliga promenader samt stärka bäckenbottenmusklerna och min "mammamage". Med gamla träningen menar jag träningen som jag gjorde innan jag blev gravid. Höll då på att träna enligt Kayla Itsines program, och hann göra det från januari-augusti 2015. Men det är värt ett helt blogginlägg, för det har varit den bästa träningsmetoden hittills. Försöker verkligen ha tålamod med träningen denna gång, för det tar tid att bygga upp sin kropp igen. Så skall vi också hoppas att denna träningsmotivation och - iver håller sig i väl när jag börjar. För jag om någon har haft mina svackor med träningen, då gymkortet stått och dammat under flera månaders tid. För mig borde det ändå räcka med att jag vet att jag mår så mycket bättre av träning och är piggare - ja helt enkelt än bättre version av mig själv (då menar jag inte utseendemässigt). 

 

Hur sätter ni upp träningen efter en graviditet?