Vitamincheck

tisdag 14 mars 2017 - 22:30 | 10 Kommentarer

Här idag då jag och Luka var på kompishäng kom det på tal om vitaminer på bruk. Vilka vitaminer skall man försöka komma ihåg att äta? Och skall man ens äta nått, eller kan man få allt behövligt från kosten? Jag äter dagligen mina vitaminer på burk, och är lite nojig ifall jag glömt att ta dom, speciellt Betolvex (B12) som jag har ätit redan i några år, förutom under graviditeten. Jag tror att B12 får mig att vara lite piggare än vanligt. Multivitamin, B12 och mjölksyrebakterier tar jag på morgonen, och magnesiumcitrat på kvällen. Omega-fettsyror har jag tidigare ätit, men det har lämnat av ren lathet. 

Nu vänder jag till er, ni som vet och kan. Hur tänker ni angående vitamin på burk? 

 

IMG 3699

Kategorier:

Hälsa

10

Kommentarer

  • Hanna Stigzelius

    15.03.2017 03:16 (1 månad sen)

    Jag äter d-vitamin under vinterhalvåret men annars inget! Tror inte man behöver om man äter mångsidigt. Barnen får multivitamintabletter eftersom i synnerhet den äldre äter så dåligt. Och då jagvsrit gravid har jag nog ätit!

    • Linda Mäkinen

      17.03.2017 21:16 (1 månad sen)

      Så är det säkert, alltså att bara man äter mångsidigt så räcker det :)


  • Pia

    15.03.2017 09:24 (1 månad sen)

    Efter att jag lidit av järnbrist en längre tid har jag blivit en flitig användare av vitaminer på burk. Att lida konstant av trötthet gör att man är villig att testa allt ifall det skulle hjälpa. Så jag äter D-vitamin, C-vitamin + zink, järn, B12 och ibland omega 3. Men jag ser nog till att äta väldigt mångsidigt tillika.

    • Linda Mäkinen

      17.03.2017 21:18 (1 månad sen)

      Det är nog också en stor anledning till att jag äter dessa vitamintillskott - jag var tröttast i stan (kändes det som om) och då tänkte jag att det lönar sig att testa iaf - och nu känner jag mig piggare, men det kan ju vara massor med anledningar till det. Men skadligt kan det väl inte vara att äta vitaminer på burk? Hmm :)


  • Rebecca

    15.03.2017 12:40 (1 månad sen)

    Jag tänker på följande vis: Vi nordbor behöver d-vitamintillskott, så att ta D-vitaminer är nästan prio ett. Sedan är B12, magnesium och zink viktiga för mig. Mjölksyrebakterier är väldigt mycket hemåt att ta, spaciellt lacto 7, som innehåller 7 bakteriestammar till skillnad från andra märken. Så det var min syn på saken :)

    • Linda Mäkinen

      17.03.2017 21:19 (1 månad sen)

      Magnesium märker jag nog genast om jag inte tagit, speciellt då jag tränar. Annars vet jag ju inte om det är så stor skillnad om jag äter vitaminer på burk eller inte - men tar dem ändå för säkerthetsskull! Speciellt nu när jag varit tröttare och blivit piggare efter att jag började äta vitaminer..


  • cilla

    15.03.2017 20:48 (1 månad sen)

    En varierad kost ger på det stora taget allt kroppen behöver. Kroppen är ju fiffig också på det viset att den t.ex. tar upp mer järn ur kosten om du behöver mer och mindre om du har bra påfyllt i lagren. B12 är ett vitamin som det finns gott om i animaliska livsmedel och det är främst äldre och veganer som behöver tänka extra på det. D-vitamin är ju solen bästa källan till och under den mörka tiden på året här hos oss är ett sånt tillskott toppen även om också fet fisk, ägg och berikade mjölkprodukter bidrar. Vissa tillstånd gör att tillskott kan vara på sin plats, men generellt så är det inget som behövs om man tittar på forskning på ämnet. Vill man ändå använda något tillskott, vänd på burken och läs på innehållet, kolla upp mängden vitamin som ingår. Vattenlösliga vitaminer kommer överskottet ut med urinen men tar man något multi-tillskott eller ett enskilt tillskott som innehåller fettlösliga vitaminer i mycket större mängd än rekommenderat dagligt intag så lagras överskottet i kroppen och för mycket är inte heller bra - även det kan leda till trötthet, illamående osv. Ännu en sista aspekt på mitt långa inlägg i frågan är att vitaminer från mat är lättare för kroppen att tillgodogöra sig än i form av tillskott, således är det kanske i längden billigare och ger mer att satsa på varierad kost än många tillskottsburkar i skåpet. Mat är ju dessutom gott ;)

    • Linda Mäkinen

      17.03.2017 21:21 (1 månad sen)

      Tack tack för din kommentar, vettiga tankar och det var ju just det här jag var efter - att få lite tankar kring vitamintillskott. För nu funderar jag faktiskt att få jag "för mycket" B-vitamin, när jag äter tre preparat som innehåller både B12 och B6-vitaminer. Måste studera noggrannare, och testa mig fram! Och ojaa, håller med om att mat är GOTT :D


  • Pernilla

    17.03.2017 14:17 (1 månad sen)

    Skriver under Cillas kommentar. En vanlig grundfrisk 30-åring behöver inget av det där, förutom d-vitamin som under den mörka delen av året kan vara bra, och det enda vitaminet som läkare rekommenderar eftersom vi Finländare oftast får i oss för lite av det. En varierad kost är det man ska satsa på. På det viset får du i dig naturliga vitaminer som du oftast inte får i dig på burk. Det är bara åldringar, sjuka och undernärda som behöver vitamintillskott.

    • Linda Mäkinen

      17.03.2017 21:22 (1 månad sen)

      Tack för din tankar - varierande kost är säkert det man behöver. Men kan det vara "skadligt" att äta vitamintillskott?! Skall försöka "forska" lite i det :)


Skriv kommentar