5 tips för en mer lättläst blogg

torsdag 5 november 2015 - 14:00 | 14 Kommentarer

BLOGG

 

Oftast när man läser tips om hur man ska bli en bättre bloggare (vad nu sedan det betyder), så är det tips i stil med "uppdatera ofta" och "bra bilder". Det har vi hört förut. 

Jag har ju redan en gång försökt ge lite mer ingående tips om hur jag själv tänker kring innehållet när jag bloggar - dem hittar ni här. Men den här gången tänkte jag helt frångå innehållet och fokusera mer på formen. Det ska vara lätt att ta till sig ett blogginlägg.

Med hjälp av några enkla medel ska jag presentera hur blogginlägget ser snyggare ut (nu kanske någon vill yla: "men ååå det är insidan som räknas", men jag hävdar ändå att det är lättare att ta till sig blogginsidan om bloggformen är behaglig).

 

 

FEM TIPS FÖR EN MER LÄTTLÄST BLOGG

 

 

1. Raka kanter. Justera kanterna så att de är jämna både till höger och vänster. Det blir vilsamt för ögat. De flesta använder bara vänsterjustering (och i extremfall centrering - använd för Guds skull inte det), men det allra snyggaste är så klart att justera i bägge kanter så att texten går jämt ut. Att bara vänsterjustera ger ett lite slarvigare intryck. Det här är kanske mitt bästa tips någonsin. 

2. Korta stycken. Det här gäller kanske främst de som skriver långa inlägg, men försök dela in texten i stycken som ser ut ungefär som styckena här ovan. Inte för långa - inte för korta. Utan så där lagom långa, så att man inte känner sig utmattad redan vid första anblicken. 

3. Svärtade ingångar. För att man inte ska tappa bort sig så lätt i texten brukar jag bolda de första två, tre orden för att hjälpa läsaren att hållas på spåret. Det är schysst mot läsaren och ser snyggare ut.

4. Hitta din bildstorlek. Att ha bilder i 700 olika format kan lätt ge ett hysteriskt intryck. Såklart kan man freestyla med kollage och spännande ihopplock, men jag brukar oftast köra med liggande eller stående 5x7 (se ovan). Och naturligtvis mellanslag mellan bilder om det kommer många i rad.

5. Använd webbfonter. Många bloggmallar har ju färdigt utvalda fonter (här på Sevendays har vi t.ex alla samma font), vilket är bra. Snirkliga skrivstilar och annat detaljrikt blir i längden besvärligt för ögat. Välj en font som är enkel och lättläst (googla om du vill säkerställa att den är en webbfont). Gör det så lätt som möjligt för dina läsare att ta till sig budskapet!

14

Kommentarer

  • Mela

    05.11.2015 14:22 (2 år sen)

    Jag har inte tänkt på det så mycket tidigare, men du har förstås helt rätt. Bra tips för alla bloggare! Jag har nån gång hamnat in på bloggar med t.ex. centrerad text eller skrivna i snirkliga fonter, men jag ska nog vara väldigt intresserad av innehållet om jag ska orka läsa ett sådant inlägg.

    • Linn Jung

      05.11.2015 14:37 (2 år sen)

      Exakt!


  • Ella Grangärd

    05.11.2015 14:32 (2 år sen)

    Heheh PANG, där blev träffad ,på första punkten. Använder ju alltid centrerad text i mina inlägg uups... Kanske jag borde ändra, har inte tänkt på att det kan ses som råddigt. Tack för tipset ;) Kram -e

    • Linn Jung

      05.11.2015 14:36 (2 år sen)

      Haha, GÖR DU?! Din knasboll. Men ljuvlig är du ändå!


  • Pia

    05.11.2015 15:39 (2 år sen)

    Raka kanter skulle jag så gärna köra med, men alltså jag hittar inte det på wordpress! Sjukt störande. Jag skriver helst allt med raka kanter.

    • alpo

      06.11.2015 15:02 (2 år sen)

      Raka kanter fås genom att måla och klicka på symbolen för "Justera" som fås fram genom att klicka på symbolen "Verktygsrad på/av" så att två verktygsrader framträder. Eller så funkar min Wordpressversion åtminstone (Windows 8):)

      • Pia

        13.11.2015 21:34 (2 år sen)

        Ja!! Där va den! Tack!


  • Anni

    05.11.2015 21:30 (2 år sen)

    Bra tips! Svärta ingångar ska jag pröva på, har tills trot att det bara hör till vissa bloggteman. Mellanslag mellan bilderna lämnar jag ibland medvetet bort, bara för jag tycker det ser fint ut. Ska pröva på båda dera och kolla vilket som är lättare att hantera som läsare.


  • Monika

    05.11.2015 21:40 (2 år sen)

    Det är verkligen viktigt hur en text ser ut. Om jag går in på en sida där det är en enda stor klump med text (utan styckeindelning), så är det sällan jag orkar läsa. Likaså om det är nå snirkiga bokstäver, som är svåra att tyda.


  • Linda Holm

    05.11.2015 22:56 (2 år sen)

    Oj, tror jag lyckats pricka in alla punkter! Det med bilderna tränar jag på ;).. Fast sen impulspublicerar jag aldrig/sällan inlägg, måste låta dem "smälta" en stund först ifall jag kommer på bättre formuleringar osv. Ganska jobbigt det också på sätt o vis :D Men håller med dig! Jag orkar inte läsa blogginlägg som blir för tunglästa, hur intressant innehåll det än må vara..


  • Karolina Åsmus

    06.11.2015 00:31 (2 år sen)

    Centrerade texter stör jag mig också otroligt mycket på! Men det där med raka kanter har jag aldrig tänkt på haha, men det är ju sant! vad du skriver. Tack för tipset!


  • Bopo

    06.11.2015 21:28 (2 år sen)

    Hej, tack för tipsen! Håller med om det mesta, men ville fråga om raka kanter. Jag frågar för att jag går en kurs i grafisk design som bäst och på föreläsningen om typografi fick jag höra att texter som är endast vänsterjusterade är mest lättlästa. Själv förespråkar jag raka kanter men det leder förstås till väldigt långa mellanrum mellan orden ibland, så jag funderar faktiskt på vad som är "rätt". Kanske det är olika på webb och tryckt? Svarta ingångar kan jag tycka att passar fint i strukturerade sakinlägg, men kanske det kan bromsa flödet i vissa fall? Allt det du skriver under "Vad jag tycker är viktigt när jag bloggar" håller jag med om till hundra procent :).


  • eivor / brunnsgatan

    07.11.2015 09:41 (2 år sen)

    Så sant! Även om jag själv inte följer alla punkter... Och sen finns det de som plötsligt i en mening skriver vissa ord med VERSALER. Till synes utan vettig orsak utan bara för att de har upptäckt caps lock-knappen. De bloggarna besöker jag aldrig igen.


  • Ulrika Fellman

    08.11.2015 22:18 (2 år sen)

    Tack så hemskt mycket för alla tips du lägger ut! Jag suger åt mig som en svamp! :)