Namn som börjar på M.

måndag 10 april 2017 - 18:30 | 202 Kommentarer

M trasket

 

Om man en gång har fastnat i ett bokstavsträsk är det svårt att ta sig upp. Här avser jag alltså namn man ger sina barn. Mina barn har tre namn var, två förnamn och ett efternamn, alla börjar på M (Maya Milea och Matheo Maximilian). I min familj började barnen på L, i mammas började barnen på D. Och så vidare i all oändlighet.

Konstigt egentligen hur vanligt det är att ge syskon namn som börjar på samma bokstav. Varför gör man så egentligen? Vad spelar det för roll om hundra år, när man är utflugen och vuxen?

Nåååja, nu har jag gått i den fällan och kommer mig inte upp. Har jag en gång börjat på det här spåret betyder det att jag inom loppet av fyra månader måste hitta två bra namn på M till det nya barnet. Att bryta mönstret nu skulle bara vara underligt (mitt ena barn som inte tycker att en baby är världens bästa juttu vill att den ska heta Bajskorven Jung, för att tydligt särskilja sig från oss andra).

Jag tycker att det finns rätt så många bra flicknamn på M, men pojknamn är svåra att hitta. De enda jag i dagsläget kan tolerera är Morris och Morgan. Men där tar det stopp (och när jag sedan tänker på att jag måste uppfinna ett mellannamn blir jag utbränd på direkten).

Alla M-namn för pojkar är så himla sjuttio-åttiotaliga (Markus, Mathias, Mikael - ni fattar). Jag tycker i smyg att det skulle vara lustigt att ta ett sånt namn, typ Mårten, men när jag ens tänker på att jag ska presentera mina barn blir det skrattfnatt "Jo hej, det här är mina barn Matheo, Milea och ... MÅÅÅRTEN!".

Det måste liksom ändå klinga i någorlunda samma stil (tänk Martha, Mini eller My). Hur står det till med M-namn i era förråd? Har ni några bra pojknamn på lager?

 

(Obs! Ni behöver inte tipsa om Melwin, Mio, Malte, Max, Moritz, Melker, Mikkel, Milian, Milo, Milton, Mick, Marley eller Måns - de har jag fått kompisspam om redan och de funkar inte pga orsaker eller för att de redan finns runt omkring mig).

Kommentarer

  • Malin Mathilda

    10.04.2017 18:28 (1 månad sen)

    Du hade ju redan dissat Måns, det heter vårt mellanbarn. Förvånandsvärt ovanligt i Finland. Den yngre heter Malakias i mellannamn, efter äldre släkting på fäderne. Å själv har jag två M-namn. Det var mitt bidrag. Men det där med syskon på samma bokstav. Kobönderna döper alla kalvar födda på år 1 på A-bokstaven, år 2 på B, år 3 på C osv. Månne int det har någo med samhörighet att göra? Då när alla hette Karlsson och Andresson.

    • Linn Jung

      10.04.2017 18:33 (1 månad sen)

      Ah! Kobönderna, vad urgulligt! Och Malakias - har ett foto på en sån öl jag en gång drack här i min dator. Fint namn!

      • Hanna

        10.04.2017 21:06 (1 månad sen)

        Du måtte ha en stor dator eftersom du kan dricka öl i den... ?

    • Maria

      11.04.2017 00:16 (1 månad sen)

      Molkas,Modas, Midas, Mandus, Mox, Moses, Mahdi, Machati, Mazin, Mabuz, Math

    • Yessy

      11.04.2017 21:18 (1 månad sen)

      Milian Milan Mateus Mockus Mattis Mischa Mervin Merril Motte Morten Malva My Meja Marta


  • Erika

    10.04.2017 18:31 (1 månad sen)

    Mingus såklart! :)

    • Linn Jung

      10.04.2017 18:34 (1 månad sen)

      Men det är ju Joanna Hanséns katt! :D


  • Jessica

    10.04.2017 18:33 (1 månad sen)

    Mason Mandor

    • Linn Jung

      10.04.2017 18:34 (1 månad sen)

      Hur uttalar man det första?

      • Jessica

        10.04.2017 18:41 (1 månad sen)

        Som mejson uttalar jag det :)


  • Emma

    10.04.2017 18:34 (1 månad sen)

    Maddox Milian,det är en tiopoängare! Kram från en medsyster

    • Linn Jung

      10.04.2017 18:37 (1 månad sen)

      Ja, har ju alltid haft stor likhet med Angelina Jolie! :)


  • Anette

    10.04.2017 18:39 (1 månad sen)

    Manuel, Mille, Martinus, Marius, Moltas

    • Linn Jung

      10.04.2017 18:44 (1 månad sen)

      - Manuel är för stifft - Mille kallas Milea av Matheos kaveris - Martinus är för mycket Marcus och Martinus - Marius är Kakkakaffes - Moltas låter som en ny i sydösterbotten (kunde lika gärna döpa honom till Molpe). HAHA, jag är så enkel att ha och göra med i den här frågan.


  • Sofia

    10.04.2017 18:41 (1 månad sen)

    Marius och Milner är de ända jag kommer på så här på rak arm!

    • Linn Jung

      10.04.2017 18:45 (1 månad sen)

      Se Marius ovan. Och Milner är Mileas smeknamn.


  • Nette

    10.04.2017 18:42 (1 månad sen)

    Malcolm, Marion, Manuel.

    • Linn Jung

      10.04.2017 18:46 (1 månad sen)

      Malcolm kan jag inte uttala och Marion är ett flicknamn och Manuel är så stifft. Men tack, älskar att ni hjälper mig! <3


  • cia

    10.04.2017 18:43 (1 månad sen)

    Mario, Marek är fina namn?

    • Linn Jung

      10.04.2017 18:46 (1 månad sen)

      Marek är Matheos kompis! Men Mario är ju rätt kul. Super-Mario var ju en bra typ!

      • Heidi

        11.04.2017 16:49 (1 månad sen)

        Marek e åxå en sjukdom hönsen kan ha, sku int vill döp nåt barn ti he!


  • Sofia

    10.04.2017 18:44 (1 månad sen)

    Mackenzie då?

    • Linn Jung

      10.04.2017 18:47 (1 månad sen)

      Känner bara en flicka som heter så! :)


  • Sini

    10.04.2017 18:49 (1 månad sen)

    Mali, Malo, Malcom, Malakai, Maik, Marcel, Mario, Marius, Maxie eller kanske Melton? :D

    • Linn Jung

      10.04.2017 18:56 (1 månad sen)

      Elton heter min gudson och Melwin hans storebror - där kunde Melton kanske komma in som trea! :)


  • Tanja

    10.04.2017 18:49 (1 månad sen)

    Malte till tilltalsnamn. "Mina barn Matheo, Milea och Malte" - solklart! ;-) Kommer tyvärr inte på fler som du inte dissat redan...

    • Linn Jung

      10.04.2017 18:51 (1 månad sen)

      Ja, Malte gåååår inte när det finns så många barn runtomkring mig som heter så! Synd på jättefint namn!


  • Lina

    10.04.2017 18:50 (1 månad sen)

    Maurits!

    • Linn Jung

      10.04.2017 18:55 (1 månad sen)

      Men min kusin heter Moritz och det är så himla lika!

      • Nina

        12.04.2017 09:55 (1 månad sen)

        Ääh, inte kan man haka upp sig å likheter :) Jag och kusinens kids heter Edvin och Edward och int ha nån klagat ännu ;) Dom är f.ö. nästan lika gamla o vi har villorna bredvid varann :P


  • Marie

    10.04.2017 18:50 (1 månad sen)

    Morris Manfred! Hur är det med "smeknamn" då? Micke, Matte, Mille, Molle. Molger!

    • Linn Jung

      10.04.2017 18:54 (1 månad sen)

      Ja smeknamn är ju det bästa jag vet! Tycker jättemycket om Matte! Men dessvärre är Molle en död katt och Micke är en kock. Manfred låter som en otäck tysk farbror som förvarar barn i sin källare. Och Molger låter som ett påhittat namn i ett barnprogram på SVT. Men Morris - GULD!

      • Tove

        12.04.2017 10:20 (1 månad sen)

        Hej hej, Manfred är min österrikiska värdpappa anno 2004 och världens härligaste lilla gubbe! :D


  • Moni

    10.04.2017 18:50 (1 månad sen)

    Mario och Milos.


  • Jenny

    10.04.2017 18:51 (1 månad sen)

    Du hade så fina namn där redan i din vänskapskrets att det här blev svårt! Men kanske Marc, Mico eller Marlon. :)

    • Linn Jung

      10.04.2017 18:58 (1 månad sen)

      JA, det är URSVÅRT! Jag sa ju det! OMÖJLIGT! :) Mico heter många här. Och Marc går inte pga. slembollen Marc Anthony. Marlon låter så american cowboy i en film.

      • Jenny

        10.04.2017 19:13 (1 månad sen)

        Haha kanske Mark istället. Miro låter coolt. På näte kunde man kombinera era två namna (Linn o Sami) så föreslog den Albert och så sätter man M framför så Malbert ?

        • Linn Jung

          10.04.2017 19:16 (1 månad sen)

          Malbert! Det är det bästa jag har hört! :D Vilken kanonbebis!


  • Malin

    10.04.2017 18:53 (1 månad sen)

    Malthe/Malte

    • Linn Jung

      10.04.2017 18:59 (1 månad sen)

      Det fanns på den förbjudna listan!


  • Sofia

    10.04.2017 18:54 (1 månad sen)

    Så kul! Vi blev utbrända och närapå skilsmässa då vi skulle hitta på ett pojknamn på J för att matcha storasystrarnas namn. Så vi var tvungna att avvika och ta ett helt annat namn. Men det blev helt okej ändå! ? Jag kommer med.. Mark, Mick och Mario ?

    • Linn Jung

      10.04.2017 18:59 (1 månad sen)

      Mick är bra! Det gillar jag!


  • elin

    10.04.2017 18:55 (1 månad sen)

    Manne!

    • Linn Jung

      10.04.2017 19:00 (1 månad sen)

      Manne är coolt, men vi kallar fortfarande Matheo uteslutande för Manni eller Mannat här hemma. Kanske liiiiite för likadant?


  • Charlotte

    10.04.2017 18:55 (1 månad sen)

    Mauritz!

    • Linn Jung

      10.04.2017 19:00 (1 månad sen)

      Min kusin heter Moritz, så lite för lika!


  • Helena

    10.04.2017 18:57 (1 månad sen)

    Martin har du inte ännu dissat :'D Magnus är Karins man och Melchior en av de vise männen... Muhammed eller Mustafa?

    • Linn Jung

      10.04.2017 19:03 (1 månad sen)

      Ja hohho, det här är så svårt! Muhammed och Mustafa har jag inte i min absoluta närhet, men det känns svårt pga. snudd på kulturell appropriering?


  • Johanna

    10.04.2017 18:59 (1 månad sen)

    Mox :)

    • Linn Jung

      10.04.2017 19:03 (1 månad sen)

      Ja, det var ett nytt! Mox! Tja?


  • bodil

    10.04.2017 18:59 (1 månad sen)

    Kanske du sett den här, men här finns tydligen en massa namn. http://www.babynamewizard.com/baby-name/boy/m Vi har tre döttrar som har namn på fyra bokstäver från Astrid Lindgren, de två första var ganska lätta, men den tredje, oj hjälp! :)


  • Johanna

    10.04.2017 19:00 (1 månad sen)

    Manne!


  • B:s mamma

    10.04.2017 19:03 (1 månad sen)

    Melker! :)

    • Linn Jung

      10.04.2017 19:04 (1 månad sen)

      Finns i den förbjudna listan!

      • B:s mamma

        10.04.2017 19:12 (1 månad sen)

        Sidu bara! Sori, de missade ja, måste ha läst slarvigt! Å ja som va så nöjd då ja kommit på ett som ingen annan ännu hade! :D

        • Linn Jung

          10.04.2017 19:13 (1 månad sen)

          :) Ingen fara, tack i alla fall!


  • Saragunmarie

    10.04.2017 19:04 (1 månad sen)

    Mozart! ?

    • Linn Jung

      10.04.2017 19:06 (1 månad sen)

      Ja, det skulle han iaf blir ensam om!


  • Daniela Blomqvist

    10.04.2017 19:07 (1 månad sen)

    Oj jestas hur svårt, specillet då du har så fina namn på nej-listan. Tänkte föreslå Milo tills jag kom dit. Men hur uttalar du de? "Miiilo" eller "Milooo"? Kanske Milou?

    • Linn Jung

      10.04.2017 19:08 (1 månad sen)

      De Milon jag känner uttalar med långt i! Milou heter en flicka jag känner.


  • Johanna

    10.04.2017 19:08 (1 månad sen)

    Marvin/Marwin, Melker, Mio

    • Linn Jung

      10.04.2017 19:11 (1 månad sen)

      Melker och Mio finns på den förbjudna listan! Och Marwin har jag dåliga vibes av pga. läbbig typ. Yhyy!


  • Malena

    10.04.2017 19:10 (1 månad sen)

    Jag har funderat om man verkligen kan utesluta alla namn som släktingar, kusiner eller kompisars barn har. Så länge det nu inte finns i absoluta närheten. Troligtvis kommer ju inte de personerna att umgås i framtiden ändå, och ifall de skulle så händer det ju att man har namnen i bekantskapskretsen ändå... Morris är helt bäst! Manlio vet jag en kille som heter. Moritz är coolt. ?

    • Linn Jung

      10.04.2017 19:12 (1 månad sen)

      Ja, det är bara jag som är så känslig över att jag inte vill ha samma namn som alla, du har nog helt rätt. Och så har du förstås helt rätt i att Morris är bäst.


  • Hanna

    10.04.2017 19:14 (1 månad sen)

    Mike? Alltså Miike, inte Majk.

    • Linn Jung

      10.04.2017 19:17 (1 månad sen)

      Jag har faktiskt tänkt samma med Mika. Med långt i. Men kanske i huvudsak som flicknamn då! Synd bara att vi lever i the land of Häkkinen.

      • A-L

        10.04.2017 19:50 (1 månad sen)

        Miika heter min (tvåspråkiga) man. Med två i delvis just för att skiljas från namnet som Häkkinen har ;)


  • Pia

    10.04.2017 19:16 (1 månad sen)

    Mischa


  • Oca

    10.04.2017 19:17 (1 månad sen)

    Milos, Mickel? Synd du ratat Marius för det är ju såå fint. Min yngsta heter Marius Thor Mikael.;)

    • Linn Jung

      10.04.2017 19:18 (1 månad sen)

      Milos låter som en grekisk ö och Mickel finns på den förbjudna listan!


  • Ida Nelson

    10.04.2017 19:18 (1 månad sen)

    Mervin, Micah... eller Mowgli Ljung :D Angående bajskorvar så blir såna syskonrelationer också riktigt bra. Int för att du fråga men kände så igen känslan!!

    • Linn Jung

      10.04.2017 19:20 (1 månad sen)

      Jaa, jag litar fullständigt på att det kommer gå jättebra (jag menar, värre kan det inte bli, utan bara en positiv överraskning). Synd att Mowgli är så svårt att säga högt, för det ÄR ju ett rätt trevligt namn ändå. Men jag kan inte uttala det utan att staka mig!


  • Linda

    10.04.2017 19:19 (1 månad sen)

    Maxim/Maxime är fint.

    • Linn Jung

      10.04.2017 19:21 (1 månad sen)

      Lite som en spänstig rysk cirkusartist! :)


  • Hanna L

    10.04.2017 19:28 (1 månad sen)

    Milver. Så heter en kompis före detta pojkvän. Har alltid gillat namnet!


  • Sofia

    10.04.2017 19:28 (1 månad sen)

    Hmm.. Marcel? Mattis? Micha? Moses? Minou (unisexnamn enligt den källa jag hittade det i)? Milas? Mike? Vet inte om dessa har blivit föreslagna redan, orkade inte scrolla ända upp till början igen ;)


  • mommo/fammo

    10.04.2017 19:28 (1 månad sen)

    Matti, Mattis, Mikko


  • Melli

    10.04.2017 19:29 (1 månad sen)

    Mars , Magnus , Malte, Mélanie, Malou, Milou :) Jag har också regler med första namnet, fem bokstäver (orkar folk uttala..) och S som sista bokstav. Inget R (så vanligt med r-problem). Drömmer om en dotter i framtiden och Funderar aktivt på namn redan. Haha! :D

    • Melli

      10.04.2017 19:41 (1 månad sen)

      Mars heter vår äldsta i andra namn .Mario gillar jag också. Och är rätt säker på att jag Funderar på det här ikväll.. : D


  • Lina

    10.04.2017 19:31 (1 månad sen)

    Morris får mig bara att tänka på katter och morrhår, vet inte hur många kissemissar som man har träffat som heter Morris hehe. Men how about Mani, Miller, Maryn Matthieu, Maxwell, Miloh eller Moe?


  • Carmen

    10.04.2017 19:34 (1 månad sen)

    Maurice


  • Kirsten

    10.04.2017 19:37 (1 månad sen)

    Mischa, Maxi, Malek, Mingus? Riktigt svårt det här ju!


  • Eva

    10.04.2017 19:40 (1 månad sen)

    På vår förskola har vi bröderna Mario och Massimo.


  • Marica

    10.04.2017 19:41 (1 månad sen)

    Min systers barn(älsta i förskola och de yngsta blir 2 snart) heter Meja, Milja, Meri och Malva och det tycker jag är så mysigt, de hör ju ihop så klart deras namn ska matcha. (Sen är det lite väl svårt för en potatishjärnad-moster ibland. Så oftast heter de en blandning av dessa eller valfritt syskonnamn ? ) tips på pojknamn har jag inte, men jag slänger ur mig det första på M som jag får framtvingat, kanske Magne (betyder typ i stil med "liten men stark")


  • Mira

    10.04.2017 19:43 (1 månad sen)

    Mattis! (Som Mattis i Ronja Rövardotter, men kanske för likt Matheo?)

    • Linn Jung

      10.04.2017 22:53 (1 månad sen)

      Tycker det funkar bra! Speciellt nu när vi slutat kalla Matheo för Matti :)


  • Johanna

    10.04.2017 19:44 (1 månad sen)

    Matte Mico, Morris Micah eller kombinera Morris Matte Mannil ? Eller Mixu ?


  • Martina

    10.04.2017 19:49 (1 månad sen)

    Kanske Minus?

    • Sofia

      10.04.2017 21:20 (1 månad sen)

      Minus - så vackert!

      • Linn Jung

        10.04.2017 22:14 (1 månad sen)

        Plussade på sticka, fick en Minus.

        • Sofia

          11.04.2017 07:28 (1 månad sen)

          Ja men tänk: Mattis Minus ?


  • Malena

    10.04.2017 19:50 (1 månad sen)

    Markus Martinus :D

    • Linn Jung

      10.04.2017 22:15 (1 månad sen)

      Haha, odrägliga snorungar!


  • Carmen

    10.04.2017 19:50 (1 månad sen)

    Malek, Maurice?


  • C

    10.04.2017 19:52 (1 månad sen)

    Marten


  • M

    10.04.2017 19:52 (1 månad sen)

    Malte, Max, Malek, Marcelo, Michele


  • Jenny

    10.04.2017 19:55 (1 månad sen)

    Minus, Mattis, Molgan, Maurice, Maximus, Moses, Miguel, Maxwell, Miles, Malcolm, Marcel, Myles, Mauricio, Mariano, Marston, Mickey.

    • Linn Jung

      10.04.2017 22:15 (1 månad sen)

      Mickey är trevligt, bravo!


  • Lina

    10.04.2017 20:02 (1 månad sen)

    Mattis, Milson, Meo, Moe och Melias


  • J

    10.04.2017 20:10 (1 månad sen)

    Nämen herregud, alltså med risk för att göra dig sur (jag är nog annars ett fan) ge upp detdär med M, så fånigt, välj ett namn som ni gillar och passar babyn sen. Det blir väl antagligen så att ni skämmer bort minstingen lite extra iallafall så då är det väl passande att hen får ett speciellt namn :-)


  • Johanna

    10.04.2017 20:10 (1 månad sen)

    Gillar Miro :) Miro Mathias Ljung, hur fint klingar inte det?


  • Popcornlyan

    10.04.2017 20:10 (1 månad sen)

    Molgan, Morris, Martin, Malte, Malwin, Melvin,


  • Kim

    10.04.2017 20:12 (1 månad sen)

    Malaki är ett fint namn. Du vet väl att barnen kallar morgonvården för morris? Eftis och morris. "Morris, ska du på morris?" Moses? Molly/Mollie, Minou, Mira, Minja, Marion...

    • Linn Jung

      10.04.2017 22:54 (1 månad sen)

      Japp, eftis och morris pratar vi nog om här! Morris på morris.


  • Mirja

    10.04.2017 20:14 (1 månad sen)

    Magnus heter min äldsta :) Melvin är också fint :)


  • Anna-Kajsa

    10.04.2017 20:18 (1 månad sen)

    Miron!


  • J

    10.04.2017 20:27 (1 månad sen)

    Matheo, Milea & Eliah, sista är ett namn med några bokstäver ur de andras namn, sån logik är ju också acceptabel :)


  • Nicoline Björklund

    10.04.2017 20:33 (1 månad sen)

    Mira eller Mattis! :)


  • Lotta

    10.04.2017 20:34 (1 månad sen)

    Mads, Musse, Marlon,


  • Cami

    10.04.2017 20:34 (1 månad sen)

    Moses...


  • MamaJ

    10.04.2017 20:44 (1 månad sen)

    Min systerson heter Mox :)


  • Bunny

    10.04.2017 20:46 (1 månad sen)

    Miro är coolt! Marcin eller Marcassin har jag alltid gillat! Mikki, Miko, Malcom, Meir, Mert, Mander, Magne, Maki, Manning, Manuel, Marron, Milan, Monte, Miles? Jag tycks fastna för dihär kortare namnen :D


  • Sofia

    10.04.2017 20:47 (1 månad sen)

    Milan , uttalas Miilan.


  • livingwithmycamera

    10.04.2017 20:47 (1 månad sen)

    Mecki?


  • Anne

    10.04.2017 20:55 (1 månad sen)

    Mawenzi (en bergstopp i Tanzania), Malaika (ängel på swahili - kanske mera flicknamn), Manasse.


  • Popsi

    10.04.2017 20:57 (1 månad sen)

    Mark, Miro


  • Annah

    10.04.2017 21:05 (1 månad sen)

    Varför inte Emilio, Emmanuel, Emrik, Emmet. Uttalas ju med "M" i början :-)


  • S

    10.04.2017 21:06 (1 månad sen)

    Methodius


  • Eva

    10.04.2017 21:10 (1 månad sen)

    Miles, Mack, Marlo


  • Sarah

    10.04.2017 21:14 (1 månad sen)

    Marino, Mirto, Moses, Mio


  • Anna

    10.04.2017 21:32 (1 månad sen)

    Mingus, Miliam


  • Maria

    10.04.2017 21:54 (1 månad sen)

    Mitchel eller Michail


  • A

    10.04.2017 22:10 (1 månad sen)

    Mesak, Micke, Madeo, Mincent, Mogens, Mars eller Minte.


  • Kata

    10.04.2017 22:13 (1 månad sen)

    Mimer, Milas, Mindor, Manolo, Massimo.

    • Sasha

      11.04.2017 19:41 (1 månad sen)

      Morris Mimer eller Mimer Morris?


  • K

    10.04.2017 22:26 (1 månad sen)

    Magnar? Manfred? Molger?


  • Emelie

    10.04.2017 22:26 (1 månad sen)

    Marcell :)


  • Mirre

    10.04.2017 22:27 (1 månad sen)

    Tänker föreslå det österbottniskaste av dem alla: traktornamnet Massey :D! Marley? Mork? Mini?


  • Lou

    10.04.2017 22:28 (1 månad sen)

    Kan man heta Mo? Vi har en Malte (och Moa) och han är bäst ??? Mange... Byt till L eller S ja ifall de blir fler så kan ni ju ha två var...de kan ni ju skylla på sen att ni tänte...om de inte blir fler... de finns ju så fina namn på S och L. Testa!


  • R-M

    10.04.2017 22:35 (1 månad sen)

    Max :) eller Måns


  • malin/ en gul apelsin

    10.04.2017 22:36 (1 månad sen)

    Malin så klart! Fast ja, det är inte så unisex att det passar på en kille. Ett annat snyggt namn är Mim, jag tycker det är underbart. Och Midas minns jag att vi funderade på i något skede, men legenden kring den enda Midas jag känner till är inte så härlig, så det gick bort (och så fick vi flickor). Mattis är bäst hittills tycker jag av pojknamnförslagen. Matheo, Milea och Mattis. Vilken trio!

    • Linn Jung

      10.04.2017 22:57 (1 månad sen)

      Ja, Malin har jag på min lista. Vi har en faster Malin på en gammal tavla hemma i Karis. Och så har jag ju två härliga kompisar som heter Malin och du och gud vet vad. Malin är så fint!


  • Pamela

    10.04.2017 22:44 (1 månad sen)

    Jag gillar Matteus!


  • eKorren

    10.04.2017 22:47 (1 månad sen)

    https://svenskanamn.alltforforaldrar.se/populart/pojknamn/m Matilda eller Mauritz/Maurice. Du hör själv hur fånigt det senare låter jämfört med ett redigt Mauritz. My eller Moses. Mira eller Mordvin. Nää, inte det sista... Kolla utländska namnsajter, kan ge idéer.


  • Liss

    10.04.2017 22:48 (1 månad sen)

    Mark Mac Marin Marvel Mickey Milan Miles Monty Movitz


  • Pamela

    10.04.2017 22:49 (1 månad sen)

    eller Marius


  • Jenny

    10.04.2017 22:54 (1 månad sen)

    Mirek


  • jane

    10.04.2017 22:56 (1 månad sen)

    Merlin ??


  • jane

    10.04.2017 22:59 (1 månad sen)

    morris är ett dåligt val med tanke på eftis (eftermiddagsvård) och "morris" (morgonvård före skolan) tycker jag


  • Sara

    10.04.2017 23:41 (1 månad sen)

    Milan!


  • Sara

    10.04.2017 23:43 (1 månad sen)

    Matteus Max Michel Milan Mateo Mel Manne Milias Milian Milas


  • Lotta

    10.04.2017 23:46 (1 månad sen)

    Musse eller Mini <3


  • Tjorven

    10.04.2017 23:47 (1 månad sen)

    Malik? Uttalas med långt a, Maalik :)


  • Carina

    11.04.2017 00:29 (1 månad sen)

    Messias Micke Matt Matthew Monica Mona Maud Mildred


  • Tina

    11.04.2017 00:41 (1 månad sen)

    Det har var nog lätt kvällens underhållning! :D Lite mer ovanliga killnamn på M är Mihok, Maik, Marco (hade en kollega med det namnet som uttalade det som Marso), Maxus, Mikel och Mio (men det kanske är för känt från Mio min Mio).


  • Roger

    11.04.2017 02:00 (1 månad sen)

    Det där börjar verka lite hysteriskt. Varför inte Mixei.


  • Ingrid

    11.04.2017 07:04 (1 månad sen)

    Mose, Melek, Marwin ?


  • Christine

    11.04.2017 07:18 (1 månad sen)

    Mack, Måns, Matt, Minea, Moa, Maja(Maya) Gräddnos? ? P.s jag tror nog 70-80 tals namn snart blir populära igen, typ Markus, Johan, Anna, Therese.... ?


  • foglia

    11.04.2017 07:46 (1 månad sen)

    Mirko eller Mitro? Melvina är ett fint flicknamn tycker jag. Lycka till!


  • foglia

    11.04.2017 07:55 (1 månad sen)

    Mirko eller Mitro? Melvina är fint. Lycka till!


  • mm

    11.04.2017 08:46 (1 månad sen)

    Ända sedan jag läste detta inlägg igårkväll har jag gått omkring och Mmmm.. men det finns ju inga namn som accepteras. xD får väl ta ett namn med ett silent M i början, typ Memanuel(läs:emanuel). Eller ett namn på N, close enough. :D nejmen lycka till med valet, blir intressant och se vad det blir!


  • Jonna

    11.04.2017 09:31 (1 månad sen)

    Du har fått mängder med förslag, men Manu finns inte i listan. Uttalas Manoo i den gulligaste versionen, men jag har också hört Máno. Det är väl egentligen en förkortning av Manuel, men det behöver man ju inte berätta om man inte vill...


  • Carolina

    11.04.2017 09:35 (1 månad sen)

    Fastän det inte dirket är något fel på Bajskorven Ljung, så kan det ju ändå vara lite pinsamt att ropa det i parken... Läs dödsannonserna, låter hemskt, men där brukar det komma upp jätte fina namn :)


  • Förslag

    11.04.2017 09:48 (1 månad sen)

    Vilken massa bra förslag. Här kommer ett till som inte ännu finns bland de övriga - Manolis. Vad sägs om det? :-)


  • Maria

    11.04.2017 11:52 (1 månad sen)

    marocco, mirocco, morocco, medwin, macou, mirou, miico, mico, kände en gång en som hette majkel... mysak, marv, miles (uttalat "majls")...alltid kul att slänga fram en massa namn. :) lycka till med namnvalet! själv hade jag och min man svårt att välja pojknamn under båda graviditeterna, men sen kom det ändå bara flickor så det gjorde inget. :)


  • Johanna

    11.04.2017 12:00 (1 månad sen)

    Måste föreslå Mihkel - superfint estniskt namn som klingar bra på både finska och svenska :)


  • M

    11.04.2017 12:28 (1 månad sen)

    Mandel? Som i 91:ans smeknamn, haha :D


  • Anni

    11.04.2017 12:41 (1 månad sen)

    Miska


  • Anni

    11.04.2017 12:47 (1 månad sen)

    Mimosa skulle låta vackert för en flicka. Mimosa Matilda eller Mimosa Mikaela


  • Julia

    11.04.2017 13:06 (1 månad sen)

    Majken


  • Erika

    11.04.2017 13:55 (1 månad sen)

    Mikkel!


  • Mia

    11.04.2017 14:06 (1 månad sen)

    Jag gillar både Mickel och Mose! Mattis som någon hade föreslagit var ju också fint.


  • Malle

    11.04.2017 14:18 (1 månad sen)

    Meneo, Milan, Mael, Mandus, Manuele, Marzio, Manning :) Malou, Myra, Medea, Malia.


  • Nillan

    11.04.2017 14:43 (1 månad sen)

    Mingus såklart :)


  • Vivi

    11.04.2017 14:45 (1 månad sen)

    Magnus! Det är ju guld och blir snyggt med ett coolt andra namn på M. Hejaheja!


  • Vivi

    11.04.2017 14:53 (1 månad sen)

    MUSSE!


  • M

    11.04.2017 15:12 (1 månad sen)

    Malec


  • Sofia C.M

    11.04.2017 15:20 (1 månad sen)

    Min kompis heter Maël, tycker det är fint. Kram och Ha en underbar Tisdag, hälsningar från Schweiz //Sofia (…http://sofiacm.com, min blogg för wellness och inredning)


  • Malena

    11.04.2017 15:57 (1 månad sen)

    Moses som ån skrev är ju fint! Eller så får Bajskorven bli Majskolven, så är det rätt bokstav i alla fall.


  • Marielle

    11.04.2017 16:01 (1 månad sen)

    Älskar danska namn, här en dansk sajt med flera guldkorn på M, http://www.min-mave.dk/navne/drengenavne/m/9. Syftar dock inte på Mads-Peter. Låter som dansk motsvarighet till Jean-Pierre :)


  • A

    11.04.2017 18:40 (1 månad sen)

    Maximilian :)


  • Sofia

    11.04.2017 20:29 (1 månad sen)

    Maxim är fint, tycker jag. Och Mauritz.


  • Ba

    11.04.2017 20:56 (1 månad sen)

    Jag drar till med Maicon :)


  • Erika

    11.04.2017 21:25 (1 månad sen)

    Namn har alltid fascinerat och detta var toppen kvällsunderhållning :) Tycker ändå jg drar längsta stickan med mitt förslag nu, håll i er :) Maurus Manfred Matheo, Milea & Maurus, jajjmän!


  • Pia

    11.04.2017 21:32 (1 månad sen)

    Mattis!!! Det är helt klart en Mattis ifall det blir en pojke.


  • Magdalena

    11.04.2017 21:42 (1 månad sen)

    Nu orkar jag inte läsa igenom alla kommentarer här så vet inte om detta redan föreslagits, men Maxim är trevligt? Sen kan du ju också vända på steken och köra namn som börjar på W ;) där finns ju nog också namn så det räcker och blir över!


  • Magdalena

    11.04.2017 21:44 (1 månad sen)

    Majkel! (Kom till mig strax efter att jag tryckt skicka på förra kommentaren..)


  • Iida

    11.04.2017 22:23 (1 månad sen)

    Morry, Moss, Mitchell,Marty, Mikel, Madu, Mano, Manny, Marsden och Morven.


  • nina

    11.04.2017 22:30 (1 månad sen)

    Morgan it is!


  • Ia

    11.04.2017 22:47 (1 månad sen)

    Jag har inte orkat läsa igenom alla kommentarer, så jag vet inte om dessaa redan kommit upp, och om du i så fall ratat dem, men jag kör: Mirko, Miro, Miska, Mats, Moritz


  • Fanny

    12.04.2017 00:50 (1 månad sen)

    176 kommentarer före min, alltså verkligen kvällens underhållning det här! Fast det står på förbjudna listan måst jag ändå säga att Milo sku passa jättefint tisammans med Matheo och Milea. Annars sku jag tipsa om nåt namn på N, det sku också gå snyggt ihop med de andras namn på M. Vet tex om tre bloggsyskon som heter Noëlle, Milo o Nicholas.


  • Fanny

    12.04.2017 00:53 (1 månad sen)

    Fast hej Morran?


  • anonym

    12.04.2017 08:00 (1 månad sen)

    Mister...tänk nu,Mister Mannil :D


  • Ingela

    12.04.2017 09:32 (1 månad sen)

    Malik Miliam Milma Malvina eller Maisi(e)


  • Ida

    12.04.2017 10:04 (1 månad sen)

    Milwar


  • Nina

    12.04.2017 10:07 (1 månad sen)

    Tänkte nog tusan ska jag kom på nå som ingen annan kommit på! Men nej, här har du nog ett digert utbud. Vi hade också superproblem med båda pojkarna (varför e flicknamn så myki enklare?!). Gubben ratade ALLT med första. Minns inte hur, men i nåt skede slängde jag ur mig Edward. Tänkte han ratar väl det också, men nej det dög o sen var det slutdiskuterat. Detta när Twilight och Edward Snowden var på tapeten, tänkte fan nu tror alla vi döpt honom efter Snowden xD Ännu har vi som tur e inte fått den kommentaren ;) Nå.. ungen fick ett namn o jag bad till gudarna att vi inte skulle få nån fler pojke. Stackars skulle ju få heta "Namnlös".. Nå, lillebror annonserade sig på ultrt och namnrumban var igång igen. Ville ha nåt som passade med första men I N T E samma bokstav! Denna gång var gubben mer förhandlingsbar med namn och ganska snabbt hittade vi hela TRE namn! Blev en Adrian (efter att resten röstat ner Ludvig). Alla nöjda o glada tills jag nyss läste att det var det populäraste namnet på -16 födda.. Fan.. :P


  • Sara

    12.04.2017 10:34 (1 månad sen)

    Madison (unisex), Marisol (spanskt, Mateo är också spanskt?), Millie (bokstaven m = milligram, millimeter osv), Mamie (Meryl <3), Moira, Maresi (boken <3).


  • K

    12.04.2017 10:46 (1 månad sen)

    Mette,Madde,Melody Mattis,Mojje,Morgan


  • Ida

    12.04.2017 10:52 (1 månad sen)

    Milwar


  • Ida

    12.04.2017 11:33 (1 månad sen)

    Har en kompis från Indien som heter Mihika (uttalas Mihiika), tycker det är fint. Dock flicknamn. Andra namn på M jag hittade på facebook är Milo, Manuel, Mengalvio, Matt, Mason, Mijo, Manno, Manzo, Menos och Marco för pojkar och Mona, Mette, Mariette, Megan, Mana och Mimi för flickor :)


  • Maria

    12.04.2017 11:38 (1 månad sen)

    Mats, Mertz, Majken, Majlis!


  • Danielas Dagbok

    12.04.2017 13:05 (1 månad sen)

    Jag är ÄNNU krångligare än dig, tänker att namnet varken får börja på Mi (= Milea) eller Ma (= Matheo) eftersom det då blir ojämnt/orättvist om ett barn lämnar "utanför" :D Sååå jag håller på Morris! Jättegulligt namn ju. Klingar bra också - Matheo, Milea och Morris!


  • Marie

    16.04.2017 09:53 (1 månad sen)

    Mingo, Malek, Mirka, Milja, Miró...


  • Susanna

    20.04.2017 10:08 (1 månad sen)

    Maurus!


  • Tina

    21.04.2017 18:03 (1 månad sen)

    Miklos och Melker har jag inte sett att någon tipsat om ännu.


  • Michaela

    24.04.2017 11:59 (1 månad sen)

    Minea två döttrar heter Minea och Manda, den tredje som väntas födas i början av juni ska få namnet Melina:) hade jag väntat en pojke hade vi valt Matheo eller Mileon.