Så kan det också gå.

söndag 30 juli 2017 - 18:27 | 16 Kommentarer

Ni minns att jag tidigare i år skrev om tidig hemfärd (och hur lääääänge jag önskade mig få vara kvar på bb). Tyckte det kändes snudd på galenskap att dra hem efter ett drygt dygn. I synnerhet när vi bor i Finland där man faktiskt fååår stanna i halva evigheter.

När jag skrev det fattade jag nog inte att förlossningar också kan vara som den här. Eller att känslan efter en förlossning faktiskt kan vara klar, sund och god. Att det allmänna tillståndet är liksom .. ja, närmast som vanligt. Fast lite gladare - och lättare!

Efter mina två andra barns förlossningar har jag varit ett suddigt, bortkommet vrak. Både fysiskt och psykiskt. Med Milken var kroppen helt utslagen och av Matheos första tid minns jag väldigt lite eftersom hjärnan var totalt mos. Gemensamt för båda var att jag var helt schlutt kaputt. Och att det var ett helvete att röra sig och försöka få till något som kunde klassas som amning. Ja, det är väl så det oftast känns - man är mörbultad och skör, inifrån ut.

Det är så jag minns de första dygnen. Hade inte i min vildaste fantasi kunnat tro att det kunde gå så här lätt, efter en sån helvetesfärd som denna graviditet har varit. Jag fick sannerligen kompensation för ALLT här på slutet. Jag ska berätta mer om min förlossning när jag får min dator, men det är säkert tack vare att förlossningen var helt smärtfri, smidig och snabb (PLUS att jag själv var svinnöjd med min andning och min förberedelse - jävligt bra jobbat, kroppen!) som tiden nu efteråt har gått så smooth.

Nå, nu när jag säger så där kommer säkert tredagarsgråten och skjuter ner mig från rosa molnet i morgon. Men hittills har jag haft alla marginaler på min sida. Babyn äter och sover som en kung. Förutom det fladdriga fladdret som ska föreställa min mage känner jag ingenstans att jag har fött barn. Mina boobs ha levererat, humöret har levererat och sömnen har varit god. HUR ÄR DET ENS MÖJLIGT?

I dag, när babyn fyllde 37 goda timmar, frågade jag försiktigt vad som krävs för hemfärd. Och i mitt fall var det 48 h (pga tidigare barn i valohoito). Att den frågan sku komma från min mun - ja, det sku jag aldrig i mitt liv ha trott (förrän jag hörde det med egna öron). Jag är så redo för hemfärd. Så återhämtad och fylld av längtan till det nya livet. Tydligen existerar det även mirakelfödslar. Skulle inte vara direkt förvånad om det visar sig att jag till på köpet fött Jesus 2.0.

Ps 1. Hon var ju för övrigt något i hästväg den här biffen. Om man adderar mina två andra barns födelsevikter får man hennes. 2,9 + 1,1 = 4. JAG har fött ett fyrakilos barn! Mäktigt.

Ps 2. I dag är det ett år sedan jag gifte mig med mannen på bilden. Detta var väl ett lite väl traditionellt sätt att fira sin första bröllopsdag på (är jag en romantisk komedi eller vad?). Men det är smällar man får ta. 

 

2017 07 29 04.51.17 22017 07 30 11.49.31 12017 07 30 04.56.29 1

16

Kommentarer

  • Alexandra Grahn

    30.07.2017 18:47 (2 månader sen)

    Längtar inte efter mos i huvudet men OJ va man börjar längta efter bebisen när man ser de här bilderna! Underbart.

    • Linn Jung

      30.07.2017 22:36 (2 månader sen)

      Hoppas fortare än du anar!


  • Frida

    30.07.2017 20:09 (2 månader sen)

    Som icke-mamma har du ingen aaaaning om hur skönt det är att höra en positiv förlossningsstory för en gångs skull (så man inte behöver bära kyskhetsbälte de tionde kommande åren...)

    • Linn Jung

      30.07.2017 22:37 (2 månader sen)

      Tyvärr kan man ju aldrig veta vilken verklighet man får. Men tydligen kan man få en god upplevelse efter två sämre! Tack och lov.


  • Nina

    30.07.2017 20:22 (2 månader sen)

    Vad härligt med en riktig drömförlossning! Och sämre sätt att fira bröllopsdagen finns det verkligen! Hur många får en bebis i 1-årig bröllopspresent ;-)

    • Linn Jung

      30.07.2017 22:38 (2 månader sen)

      Ja, det var en bra present. Även om jag verkligen hade sett fram emot skumpan ;)


  • Karin

    30.07.2017 20:24 (2 månader sen)

    Grattis till gullig bebé och en fin förlossningsupplevelse! Starkt jobbat!


  • minna lindeb

    30.07.2017 20:35 (2 månader sen)

    Fantastiskt! Vill jätte gärna höra mer om förlossningen. Så fint alltså. Och fruktansvärt söt och goer baby.

    • Linn Jung

      30.07.2017 22:40 (2 månader sen)

      Ska skriva ihjäl mig bara jag kommer hem! Så meckigt att skriva milslånga förlossningsberättelser på mobilen. Håll ut! :)


  • Sarah

    31.07.2017 00:18 (2 månader sen)

    Grattis till nr. 3. Vilken söt biff ni fått ❤️ Vår trea kom också till världen på det enklaste , smidigaste sätt, värsta dröm förlossningen och hemma redan förrän killen var ett dygn.


  • Mia

    31.07.2017 01:38 (2 månader sen)

    Finaste Linn, varmaste grattisarna för ert lilla underverk! Vad fin hon är <3 Jag blir så glad när jag läser att du haft en fin upplevelse och att du är stolt över din kropp. Hoppas att du skriver ut ordentligt och berömmer dig själv och din kropp. Tycker det så ofta tas upp det negativa när det gäller förlossningar, världen behöver mera positiva kropps peppande förlossningsberättelser.


  • Manda

    31.07.2017 12:53 (2 månader sen)

    Grattis!! Vilken sööööt liten vän ni fått!!


  • Mi

    31.07.2017 16:48 (2 månader sen)

    Hör inte till vanligheterna att jag läser din blogg (eller bloggar över huvud taget ;) ) och definitivt inte att jag kommenterar. Men vill bara säga att jag alltid blir så glad i hjärtat då jag hör om såna här super förlossningar <3 Jag hade också en sån förlossning med första barnet och känsla efteråt är underbar! Man är wonder woman, adrenalin kicken precis efter förlossningen är grym! Jag hade kunnat gå igenom en till förlossning dagen efter kändes det som :D Med andra barnet blev det tyvärr raka motsatsen, en riktig skräckförlossning som trots allt slutade bra. Även om både förlossning och återhämtning var ett helvete :/ Där saknar jag fortfarande 1,5 år senare den där känslan jag hade efter första. Grattis till lilla stora knytet och lycka till med allt vad det innebär:)


  • Jenny

    31.07.2017 20:56 (2 månader sen)

    Kanske du t.o.m. börjar förstå de som väljer hemförlossning, måste ju kännas onödigt att åka till sjukhuset för en rask promenad? :D Visserligen vet man ju aldrig vad som händer och jag förespråkar inte hemförlossning åt alla, en kvinna ska föda där hon känner sig trygg, är det på sjukhuset ska hon föda där, är det hemma ska hon föda där, så enkelt är det, där man känner sig trygg och avslappnad blir det minst komplikationer. Nu har jag bara fött ett barn (på 4 kg) och den upplevelsen var verkligen häftig på många sätt! Hade kunnat gjort om det nästan direkt. Återhämtningen tog däremot lite tid och jag tyckte nog att det gjorde ont men absolut inte oöverkomligt ont utan allt var helt hanterbart (jobbigast var väl när jag hade ett enormt krystbehov innan jag var helt öppen och måste stå emot krystvärkarna). Men att du lyckats föda helt smärtfritt, wow! Visste knappt att det var möjligt med tanke på vad som ändå ska ut och var. Nåväl, hoppas på att få läsa mer om det sedan när du har tid :)


  • emzi

    05.08.2017 16:22 (2 månader sen)

    Voi lille <3