Visa alla inlägg skrivna oktober 2015

lördag 31 oktober 2015 - 16:35

HALLOWEEN MAKEUP - SAM WINCHESTER

Nu har helgen äntligen börjat! Kom just tillbaka hem efter att ha fixat min syster inför kvällen. Hon kommer vara karaktären Sam Winchester(?) från serien Supernatural.

 

family matters

Vi gjorde en liknande makeup med sår, blod och hela faderullan. För att förstå att det är en man hon föreställer använde jag mig också av skägg.

sam1

sam2

Såren är både av latex och vax, men tycker vaxet är betydligt lättare att jobba med.

sam4

sam5

sam6

Superkul att göra en manlig figur igen! Lösskägg är jättelätt att göra. Du bara klipper hår (från peruk eller eget hår) och duttar fast på ansiktet med ansiktslim. Nu väntar jag på att kvällens festvärdinna ska komma hit, så ska jag hjälpa henne med en sminkning. Sedan är det min egen tur!

Hoppas ni får en bra kväll, vare sig det blir halloweenfirande eller inte.

fredag 30 oktober 2015 - 19:11

STREET

Den andra stylingen jag gjorde i Jakbostad var med inspiration av stylisten Lotta Luolamo. Här var det mera tuffhet, mix av material och attityd som gällde. De häftiga byxorna och de tre pälsvästarna är lånade från Seven Roses. Så en liten sneakpek på det:

jouhi6

jouhi5

jouhi4

Sminkningen jag gjorde gick i lila och grönt, lite samma nyans som byxorna. Tanken är att denhär helheten ska passa på scen och då är det viktigt med en makeup som syns. Visst tuffa bilder?! VARFÖR är man inte själv lika bra att ta bilder och leka med ljuskällor? Här är det ju då Sofia Jern som stått bakom kameran.

 

 

 

 

fredag 30 oktober 2015 - 09:06

MINIMALISM

Första stylingen vi gjorde igår var inspirerad av den danska stylisten Elisabeth Bye Martinsen, en utmaning att få intresse i bilder med ganska "tråkiga" färger! Som tur hade jag världes bästa fotograf Sofia Jern bakom linsen som fångade upp exakt det jag ville. Lite gråskaligt, men festligt. Här kommer lite smakprov:

 

DSC 1403

DSC 1414

jouhi10

 

Sminket modellen Johanna fick var en enkel ögonmakeup med ljusa nyanser och röda läppar. Det som inte syns på dessa bilder är att hon bär 15 cm höga, klarröda klackskor som fångar upp läpparnas färg.

 

jouhi7

Hon har också ett skimmer i ansiktet för att stråla lite extra. För er som undrar kommer både tröjan och den gråa kappan från Seven Roses, och är av märket Hunkydory. Jag får ofta låna kläder därifrån till mina stylingar vilket jag är så tacksam över.

torsdag 29 oktober 2015 - 15:27

NU ÄR VI PÅ GÅNG


Nu är vi äntligen framme! Ikväll ska vi göra en fotografering och några stylingar i Jakobstad. 

studio1

studio2

Vi hade bokat en studio här i stan, men börjar ändra oss nu i sista stund. Sofia som ska fotografera bor i en så perfekt lägenhet för vårt tema! 

studio3

studio4

 

Vi ska köra första fotograferingen med minimalism som tema. Där tänkte vi använda den vita soffan mot en vit vägg i lägenheten. Andra och tredje fotograferingen är både afrikansk och streetstyle-influerat, vilket kommer passa perfekt med pälsarna, läderfåtöljerna och lite afrikanska detaljer. Lägenheten har dessutom perfekt takhöjd för det här. Resultatet kommer senare!

torsdag 29 oktober 2015 - 10:49

FUNGERAR SNIGELSEKRET?

I förrgår blev jag faktist påverkad av min klasskompis Hanna, och beställde en produkt som hon rekommenderade: Baba De Caracol Active Gel Serum. 

lifebutikenbild från lifebutiken.


Det här är alltså ett snigelserum som ska bleka ärrbildningar, minska rynkor och förnya huden effektivt. Serumet innehåller 35% snigelsekret från skogssnigeln. Vad tror ni? Hanna hade själv fått rekommendationen av en person inom skönhetsbranschen. Jag orkar inte gå in på de vetenskapliga forskningarna, men jag är jättenyfiken på att testa! Frågan är om det kommer kännas som att kleta snigelslem på sig haha.


Testar på produkten mest för att de ska bleka ärrbildningar, inte för rynkornas skull. Det som är "synd" är att jag går på privata ärrbehandlingar under hösten, så det kommer vara svårt att avgöra hur mycket serumet själv bleker.

 

Så, har någon testat på den här och vad har ni för erfarenheter? 

 

 

onsdag 28 oktober 2015 - 10:34

ALL GOLD EVERYTHING GOLD

guld1

guld3

Som i princip varje höst är bronsiga skuggor en av höstens sminktrender, så tog tillfället i akt och testade en makeup endast i guld och brons. Började med att lägga en guldprimer i ansiktet och sedan tog det aldrig stopp haha. Galasminkning-guld som nästa?


guld4

guld2

 

Bas
Mary Kay luminous-wear liquid foundation, Ivory & Bronze
Make Up Store loose powder, natural
Kicks baked eyeshadow, milkyway (highlight)
E.l.f Illuminating face primer

Ögon
Maybelinne the One by One volume express maskara
Make Up Store eyedust, dust
Mary Kay mineral eye colour, copper glow
IsaDora eye shadow trio ,havana browns
IsaDora eyebrow styler, 52

Läppar
Mary Kay mineral eye colour, copper glow
Max Factor läppstift, Mulberry

guld6

 

Alla ni med blåa ögon ska haka på bronstrenden i höst. Jättesnygg kontrastfärg som gör att den blåa färgen poppar fram.

För övrigt kör jag en liten kortare skoldag (dock i lite tråkigare makeup än den här) och InDesign-kurs ikväll. Lite springträning där emellan så är onsdagen också packad med program. Bra så!

 

tisdag 27 oktober 2015 - 13:16

TIPS- EYE COLOUR BAR

Efter förra budgettipset på palett kommer här ett tips på en mera färgglad palett från IsaDora. Liten, behändig, och färgerna är ju bara för härliga! Fick en idé på sminkning direkt jag öppnade locket, så stay tuned!

 

isa0

isa3

Paletten går i pastellfärger och har ett godkänt pigment. Som vanligt kan man fukta penseln innan för att få en mer täckande färg. Vilken är din favorit?

isa1 checker

 

Från och med idag är jag helt ledig (!!) från jobb denna vecka. Hur ofta händer det? Ikväll ska jag njuta av ledigheten och kanske kicka igång glöggsäsongen, så mysigt. Hoppas ni får en bra tisdag!

måndag 26 oktober 2015 - 10:10

HALLOWEEN- REPTILE

Nu är det några få dagar kvar tills halloweenhelgen. Vet du ännu vad du ska klä ut dig till? Med den här halloweenmakeupen lär du i alla fall inte smälta in i mängden. Så här blir du en hungrig reptil:

gren2

Du behöver: Vax, grön färg (typ ansiktsfärg), grön och svart skugga, ljusgrön penna och eventuella linser. Vaxet  och linserna är köpta från punanaamio och kommer hem på ett par dagar! Så beställ idag och du hinner garanterat få dem till helgen.

gren1 
1. Ta vaxet med en spatel och värm upp i händerna. Applicera sedan på huden där du vill och jämna ut kanterna med fingrarna. Jag har applicerat på kindbenen och täckt ögonbrynen. 

2. Måla ansiktet grönt med en ansiktsfärg. Rita sedan fjäll i ansiktet med den ljusgröna pennan.

3. Applicera en mörkrgön och svart skugga på ögonen. Applicera maskara.

4. Fukta en pensel och lägg samma gröna skugg på läpparna.

5. Lägg i linserna och läs instruktionspappret noga! OBS. Om du inte är van att lägga in linser, gör det först av allt annars finns riksen att du smetar ut sminket.

6. Happy Halloween :)

gren7

gren4

gren9

Fjällen ritade jag bara dit på måfå, men det ger en snygg effekt i hela ansiktet!

gren10

gren6

gren5

Egentligen får man lägga "utbuktningar" var man vill, i pannan kunde också vara lite häfigt. Gör INTE mitt misstag och applicera foundation som bas i ansiktet. Det gjorde så att vaxets kanter kom fram mycket starkare. Annars är jag väldigt nöjd och linserna gör ju verkligen susen!

grenn

söndag 25 oktober 2015 - 16:32

EYELINER FOKUS

Hej på er! Idag är det fokus på enkla ögonlock och tjock eyeliner. På läpparna har jag ett av mina hemgjorda läppstift, blandat med ett från Maxfactor.

eye2

eye1

eye7

Bas

Lumene Longwear blur foundation, 3
Make Up Store Loose Powder, natural
E.l.f Healthy Glow Bronzer
Kicks Baked Eyeshadow, milkyway (som highlight)

Ögon

Ben Nye Eye Definer Sl-9 Black
L'oreal False Lash Wings maskara
Isadora Eyebrow Styler 52
Max Factor Eyebrow pencil
Depend lösögonfransar

Läppar

Egetgjort läppstift
Maxfactor "Mulberry"

 

eye4

eye6

eye8

 

Efter att ha bloggat i två veckor(!!!) så skulle jag vilja höra vad ni tycker. Vad vill ni se mer/mindre av? Jag har ett önskeinlägg med festsminkningar för glasögonansikten på gång, men tar gärna emot mera förslag. 

 

lördag 24 oktober 2015 - 14:18

IT'S BRUSH O'CLOCK

Hej på er! I dag tänkte jag tipsa er om de viktigaste makeup-penslarna enligt mig. Då jag började studera estenom köpte vi ett set penslar, och förrådet har utökats med åren. Listar de viktigaste och mest användbara penslar som behövs. Man behöver inte 3652 olika typer för att klara sig genom dagen liksom.

 

borstar

1. Ögonbrynsborste. Den här använder jag för att borsta upp eller forma ögonbrynen. Finns i annan modell när borsten ser ut som en maskaraborste.

2. Foundationpensel. Använder du inte fingrarna för att smeta ut foundation så är den här penslen ett måste! Lite plattade och lite bredare för att få en så jämn yta som möjligt.

3.Eyelinerpensel. Jag nvänder mig av en vinklad pensel för att lättare komma åt ögonfranslinjen lättare. Finns också i rak modell.

4. Ögonskuggsborste. En eller två baspenslar är att rekommendera. Tex en tjockare och en tunnare.

5. Skuggningsborste. Används för att skugga och sota färger som redan är applicerade. Modellen har kortare och kraftigare strån.

6. Kabukiborste. Används för applicering av mineralpuder. Borsten är kort och tjock för att man ska kunna arbeta in mineralpudret i huden.

7. Läppstiftpensel. Jättebra att applicera läppstift med! Ger en tydlig läppkant och är behaglig mot läpparna.

8. Pensel för krämskugga. Om du avnänder skuggor i krämform är det bra att ha en pensel menat för det.

9. Puderborsten. Den vanligaste borsten, används för puder och rouge/skugga om du vill.

10. Concealerpensel. Med den här applicerar du lätt concealer på mörkheter och röda fläckar.

11. Highlight borste. Den är sneddad för att lättare kunnda applicera highlight på kinderna. Eller rouge.

12. Ögonbryn/Ögonlockspensel. Använder du skugga på brynen är den här penslen bra. Ger rätt vinkling både på brynen och på globlinjen om du applicerar skugga med den.

 

Sådär ja! Är det för många penslar för ett bas-set? Missade jag någon? Bilderna är tagna från Kicks, Makeupstore, Chanel, Makeuphouse, Dermoshop och E.l.f's hemsidor.