Visa alla inlägg skrivna november 2015

måndag 30 november 2015 - 15:55

MAKEUP- STORMEN GORM

Yess jag hann slappna av idag och gå lös på paletterna. Det är sådan nedvarvning att få slå på en bra playlist och testa mig fram på ansiktet! Idag blev det en makeup inspirerad av stormen utanför bara. Jag har använt mig av Mary Kays blå och vita skuggor, varvat med en helt rad andra ljusa och blå skuggor. På läppara är h&m's blåa skugga. 

is1

is2

is6

Egentligen hade jag inte alls en sån här sminkning i huvudet, men ibland blir det som det blir.

is4

is5

Dags att köra gymträning istället för länk ute i snöyran. Trevlig start på veckan ♥

måndag 30 november 2015 - 08:00

HELGEN SOM GICK

Måndagen kom emot med trötthet från min sida. Har haft full rulle i helg. Fredagen innebar skola och jobb på kvällen, varvat med 16(?!) timmars jobb på lördag. Har inte haft sådan lång arbetsdag sedan sommarens turer, så unnade mig sovmorgon till halv tolv på söndag. Någon annan som fått julfeelis förresten? Jag fick tack vare all underbar julinredning som kommit in till butiken. Jag njöt mig igenom lördagen med julmusik och massa paketering. 

ros4

ros

ros6

ros7

ros1

På söndag julstädade vi hemma och trollade fram julpynt. Äntligen! Ska försöka hinna få upp en makeup senare idag förresten, så trevlig start på veckan ♥

söndag 29 november 2015 - 11:12

BACK TO THE 30'S

Härnäst kommer inspiration från 1930-talet! Och också tredje delen av tidsserien. Jämfört med 20-talets mörka skuggor visar det här årtiondet en mera elegant och feminin sida. 

303 checkerbilder: vintagemakeup & glamourdaze


Som ni ser
skiljer sig 1920- och 1930-talets sminkningar på flera sätt. Bortblåst är kraftiga skuggor och istället använde man skimrande, lätta skuggor och tunna ögonbryn. Mascaran var ett absolut måste i sminkpåsen, och man applicerade endast övre fransraden. Typiskt för trettiotalet är läpparna som är formade mera som en pussmun. Populära färger var mörkrött, hallonrosa och rödbrun. Rougen användes också, speicellt dem i krämform. Happy painting!

301

56

Bas

Lumene longwear foundation
Make Up Store loose powder
Mary Kay mineral cheek colour, sparkling cider

Ögon
Isadora LA palette Nude
Ben Nye eyeliner, black
Maybelline One by One volume express maskara

Läppar
E.l.f lipstick, posh
IsaDora eyepencil 52 Heather

304

305

302

306

Om det är NÅGOT jag har svårt att använda själv när jag sminkar mig är det rouge. Har aldrig förstått poängen med att applicera den på äppelkinderna för att få en "kom-just-utifrån-fräsch" look. Förderar skuggning och highlight alla dagar i veckan, men ska det vara 30tals inspirerat så ska de! 

 

 

 

lördag 28 november 2015 - 10:00

SÅ GÖR DU EGEN TVÅL

tval7

Under våra labbar i höst har vi testat göra massor med olika produkter, och en av de enkalste har varit tvålen. Utan tvekan. Därför tänkte jag bjuda på ett litet recept så ni alla kan göra fina röda tvålar till julafton!

Du behöver: 

- Tvålmassa
- Vatten
- Tvålfärg eller pärlemorpigment
- Doft

Allt som man saknar kan beställas från t.ex Naturkosmetikkompaniet.

tval1

 
Jag och Jannike gjorde tvålar i färgen turkos, men man kan ju välja vilken färg som helst! Med 400 gram tvålmassa får man ca 5 tvålar.

tval3


1.
Skär upp tvålmassan och lägg den i ett vattenbad på spisen. Låt vattnet koka upp så att tvålmassan smälter under omrörning.

tval4


2
. Tillsätt önskad färg och doft. Till exempel 20 droppar röd färg och 15 droppar granatäpple. Rör om.

tval6

3. Häll tvålmassan i formar (varför inte i muffinsformar?) och låt stelna. Klart!

Så otroligt lätt att göra, och kul dessutom! När man väl har börjat ska det lagas tvålar i alla möjliga dofter och färger. Ni kan tacka mig senare ♥

 

 

fredag 27 november 2015 - 08:15

BACK TO THE 20'S

Okej så nu är det dags för nummer två i årtals-makeuperna: 20-talet! För ett, två år sedan var 20-talet väldigt mycket på tapeten efter filmen Great Gatsby och jag själv tycker om man ska ha en temafest med årtal ska det vara tjugotalet. Så får man klä sig i paljetter, pärlor, fransar och glitter! 

eyeshadowlipstick checkerBilder: eyeshadowlipstick, glamourdaze & Maybelline

 

Största inspirationskällan för kvinnorna var filmen och den ryska baletten. Efter man öppnade Tutankhamons grav 1922 utbröt också en Egyptenfeber. Allt skulle gå i egyptisk stil, från kläder och smycket till möbler och smink. 
Precis som på 10-talet fick hyn vara blek. Ögonen betydligt mörkare och sotade till fest, svarta ögonbryn och röda läppar. Jamen tänk Great Gatsby!

 

20

206

Bas
Lumene longwear blur foundation
Make Up Store loose powder
E.l.f glow bronzer

Ögon
Make Up Store micro eyeshadow, black vermont + shimmery bell
Max Factor eyebrown pencil, dark brown
Ben Nye eyeliner, black

Läppar
Kicks läppstift, dark spirit

201

203

204

 

Egentligen kan en 20-tals inspirerad makeup användas till vanliga fester också. Tänk bara lockar istället för den frisyr jag har, lite kortare ögonbryn är de förlängda jag gjort, och ett litet rödare läppstift så är nyårsmakeupen fixad! Vad tycker ni?

torsdag 26 november 2015 - 10:00

BLOGGKVÄLL VID MALIN'S FOODIE LIVING

Igårkväll åkte jag på en liten bloggträff hos Malin i Sundom. Ni vet, Malin med "Malin's foodie living". Jag har följt med hennes bravader på håll, men det här var första gången jag fick träffa henne på riktigt eftersom vi missade varandra på bloggalan. Så kul!

malin7

malin3

malin4

Jag åkte tillsammans med mamma som sällskap, så vi fick lite tid med varandra också. Förutom jag från Sevendays fanns det andra Sevendaysbloggare på plats också, som härliga Lillemor och Uffe!

Malin berättade lite om sina produkter och vad hon satsar på att ta in till butiken. Hon avslöjade också lite planer för det kommande året, bjöd på havtornsglögg, cupcakes och annat gott småplock. Jag måste erkänna att det var första gången jag besökte den fysiska butiken, och så mysigt det var! Kommer definitivt åka dit igen, speciellt nästa år...

malin5

malin2

malin6

Hennes senaste bok, en recpetbok med glutenfria recept. Julklappstips!

Vad som annars sker bakom bloggen kan jag ju snabbt briefa er om, för att försöka välkomna er med. Nu är jag äntligen på slutrakan av min yrkesexamen för företagare så hoppas hoppas jag blir klar i januari! Jag har dessutom sökt in till en ny utbildning på YA efter nyår, som sidostudier. Mina huvudstudier är ju ändå estenomutbildningen på Novia, och som bäst försöker jag klura ut vart det bär av på praktik i vår. Efter julen kommer jag sluta på ett av mina jobb, och fortsätta om vanligt i Vasas mysigaste butik. Sådär! Mycket på gång, därför var det extra skönt att få åka på bloggkväll igår.

Så tack Malin för att vi fick komma och hälsa på igår och koppla bort en stund ♥ 

 

onsdag 25 november 2015 - 09:51

EN VIKTIG INSÄNDARE

Min jobbkollega Marika publicerade ett inlägg på sin blogg för en tid sedan, och idag figurerar den som insändare i Vasabladet! Jag har jobbat inom restaurangbranchen i fyra år på sidan om studierna och har inte varit med om lika mycket som Marika, men absolut tillräckligt. Ett inlägg som också ger mig själv en tankeställare. Hur beter jag mig på krogen, mot ordningsvakten, eller till den stackare som ska leverera ut vårrullar 04 på natten? 

 

Skarmavbild 2015 11 25 kl. 09.40.52
skärmdump från Vasabladet

 

Trots att det här går utanför bloggens nisch vill jag ändå lyfta fram insändaren, eftersom jag vet precis hur det är! Som det står i hennes insändare: "Oavsett hur full du är har du alltid ett val. När jag är full går jag ­inte in på banken och tar banktjänste­mannen på rumpan och säger ”men lilla gubben, jag får väl lite bättre ränta på lånet”.". Det är så viktigt att komma ihåg att en krog/restaurang precis som banken är någons arbetsplats, och där ska man aldrig behöva känna sig kränkt eller hotad av kunder. Ni kan läsa insändaren här!

 

 

tisdag 24 november 2015 - 13:46

BACK TO THE 10'S

Efter att ha kommit ur galabubblan lite, och alla bloggare har fått skriva av sig är det tillbaka till vardagen som gäller. Själv fick jag massor med ny inspiration och idéer för min egen blogg, och först ut är att köpa en ny kamera så man kan få bättre bilder. Ni ANAR inte hur svårt det är att ta bild på sig själv med en stor, tjock systemkamera! Som dessutom inte har något fjärrkontrollsmöjlighet. Ska bara knega mig igenom kameradjungeln för att hitta en liten, smidig en som kan passa.

Som en liten tema-serie tänkte jag börja köra en genomgång av sminkningar under 1900-talet, och göra egna tolkningar av dem. Först och främst för att få friska upp minnet och förhoppningsvis inspirera er att testa lite annorlunda sminkningar till nästa fest. Hur låter det? Först ut: 1910!

vintagemakeupguide3 checkerbilder från vintagemakeupguide

 

 

1910-talets makeuper syntes mest på överklassens damer. Att ha en solbränd hy kunde man absolut inte tänka sig, eftersom det visade att man skulle ha jobbat ute i solen hela dagen som de fattiga. Helst skulle makeupen vara försiktig och väldigt naturligt blek. Rougen är en produkt som introducerades och slog igenom på 1910-talet. Ögonen kunde gå i en nätt nyans av brun, grå eller gul som väldigt försiktigt applicerades. Läpparna fick vara i samma färg som om du just försiktigt hade bitit i dem. Och buskiga bryn.

100

103

101

Bas
Mary Kay liquid foundation, Ivory
Make Up Store loose powder
Mary Kay mineral cheek colour, sparkling cider

Ögon
IsaDora eye colour bar, gul
Make Up Store marble eyeshadow, black vermont

Läppar
Make Up Store lipgloss, geranium
E.l.f lipstick, fantasy

102

För övrigt har jag alltså ingen maskara nu, utan bara ögonfransförlängningen. Gissa om det sparar tid! Som imorse när jag försov mig 30 min hehe, kunde bara kasta på kläder och ett par ögonbryn och gå ut genom dörren. Tipptopp!

 

 

 

 

måndag 23 november 2015 - 13:20

1 MÅNAD

Nu först inser jag att min blogg fyllde en månad(!) igår! Jag är stolt över att ha fått så fin respons och uppmärksamhet på ynka fyra veckor av mitt bloggliv. Många jag känner har bloggat i flera år, och när jag ser hur deras bloggar växer och utvecklas år för år kan jag inte mera än hoppas att min kommer gå åt samma riktning. Min blogg är ju en liten bäbis i världen ännu.

Nu ger jag mig själv en klapp på axeln för bra jobbat och bjuder på en grön måndagsmakeup! 

gron5

gron6

Bas
Lumene longwear blur foundation
Make Up Store loose powder
E.l.f bronzer

Ögon
H&M ögonskugga, grön
Artdeco eyeliner, tropical
Make Up Store microshadow, shimmery bell
E.l.f brow pomade

Läppar
We care icon magnetic lips

gron3

GRENN

söndag 22 november 2015 - 11:20

EN FÖRSTA GALARAPPORT

Nu har galan 2015 äntligen kommit och gått, och vilken upplevelse det var sen! Jag åkte på festen med Rebecca.

IMG 2974

Klädvalet för mig föll på en blå klänning med gulddetaljer och skor i guld. Båda plaggen är gamla, det enda jag hade investerat i enbart för galan var ett mörkrött läppstift. Rebecca hade en underbar klänning som ni ser, som faktist har varit hennes mormors. Mer än 50 år gammalt plagg!! Fatta vilken kvalité!

Vi kom tidigare för att få mingla med andra bloggare och vänner innan själva prisutdelningen. Sevendays hade ju sin monter där man fick kärleksbomba folk, och Autre hade ordnat med fotovägg och lotteri. Nu först inser jag hur dålig fotograf jag varit, bara bilder på mig och Rebecca har jag ju haha! Fast bloggvärlden lär översvämma av bilder från igår så ingen kommer missa det hur som helst. 

IMG 2973

Själva prisutdelningen ordnades i stadshusets sal, varvat med uppträdande av Fredrik Furu, Ronya och Ella Saloo. Grymma artister alla tre! Förutom uppträdandena så gjorde nog kvällens programvärdar Hannah Norrena och Anne Hietanen ett grymt jobb för att lätta upp stämningen. 

Efter galan fick man en goodiebag fullproppad med härligheter, och sedan åka limousin till Plan B där efterfesten ägde rum. Jag åkte tyvärr hem efter galan, men är säker på att det blev en jättelyckad efterfest. Arrangörerna hade verkligen ordnat fint med galan, och det är viktigt att komma ihåg att det här inte är deras heltidsjobb. Grymt att ha studier och ett socialt liv på sidan om denna planering. Jag hopas också att man på något sätt ska få ge feedback för att utveckla konceptet till nästa år.
 

Priserna då? Många fina priser fick Sevendaysbloggare kamma hem, vilket alltid känns extra roligt. Lillemor blev vinnare av årets familjeblogg, årets personliga blogg fick KarolinaLinn blev framröstad som årets mediepersonlighet (blir spännande att se om någon bloggar om mottagnade av priset haha!) och årets blogg blev Carola Ekman! Dessutom fick fina Michelle från Autre priset för årets modeblogg villket hon verkligen förtjänar, och Sandra fick ett extrapris från Autre för kvällens finaste makeup! 
Jannike och Michelle delade också ut ett pris samt lite goodiebags. De var båda klädda i guld från topp till tå och glittrade ikapp på scenen.
Jag är stolt över att alla som jobbar hårt får bekräftelse på att hårt arbete och envisehet lönar sig. Stort grattis till alla vinnare och nominerade, vi ses på galan 2016!

_______________________________________________________________________