Visa alla inlägg skrivna januari 2016

söndag 31 januari 2016 - 10:22

MAKEUP - SATURDAY NIGHT

saturday5

saturday3

Bas
Lumene longwear blur foundation, 3
Make Up Store blue neutralizer
Make Up Store loose powder, natural
E.l.f healthy glow bronzer
E.l.f Studio baked highlighter
MAC BB prep+prime, amber

Ögon
Make Up Store eyedust, empira
Kicks baked eyeshadow, milkyway + sunset boulevard
MaxFactor eyebrow pencil, dark brown
IsaDora Eyebrow gel, 57
Ben Nye eyeliner Sl-9, black
Maybelline One by One volume express mascara
Depend lösögonfransar

Läppar
Lumene true passion lip color, natural light
Mary Kay satin lips lip balm

saturday1

saturday4

Lite sådär blev lördagens makeup! Med mina snygga hennatatueringar som förstör hela intrycket haha! Tyvärr var det väligt mörkt när jag tog bilderna så någon rättvisa på färger blev det inte.

Oj herre förresten vad jag är öm i varenda liten muskel. Vi åkte till Norvalla igår förmiddag med några härliga Sevendaysbloggare för att delta i Norrvalla Fitness-eventet. Jag orkade med två pass efter en redan intensiv träningsvecka, och det känns idag kan jag lova! Men mera om det i ett annat inlägg. Nu ska jag njuta av söndagen och ladda upp för en fullsatt skolvecka. Trevlig helg ♥

 

fredag 29 januari 2016 - 13:03

METEOROLOG PÅ TV

I vår kurs Skapande av stilhelhet är våra uppgifter väldigt olika. Vi har haft imagefotografering, produktfotografering och nu gjorde jag Sandra till en meteorolog på TV! Vi gjorde uppgiften en dag innan deadline haha så snabbt och effektivt blev stylingen. Men makeupen kan jag bjussa på! Det blev en enkel makeup med bruna och beiga nyanser och lösögonfransar så att de ska synas i tv-rutan. Dessutom skuggade jag och highlightade extra mycket och använde foundation av Ben Nye, som är meningen för film. Som avslut borde jag ha applicerat ett varv med transparent HD-puder, men denna gång fick mitt vanliga från Make Up Store duga.

meteorologen

meteorolog2

Idag har jag varit en sväng till vörå och ska dra mig till gymmet ikväll för löpträning. Hade träff med Rebecca och Michaela för någon dag sedan, och bland allt skvaller snackade vi också lite maraton. Jag sprang Stockholm maraton förra året och en liten liten hjärncell i mig blev faktist  sugen på att göra det igen. Den som lever får se!

torsdag 28 januari 2016 - 17:32

HENNATATUERINGAR & 30-TALS NAGLAR

hennatattoo

Såhär kan det se ut när man studerar till estenom! Idag hade två av mina klasskompisar sina planerade lektioner i handledningskursen. Niina undervisade oss i hennatatuering, med en praktisk uppgift att tatuera sig själv. Mycket svårare än man tror. Massan hade dock varit på luftning i 24 av 48 timmar, så resultatet blev väldigt orange och inte mörkbrunt som hennan i själva verket var. Men kul att testa på! Om du själv är sugen på hennatatueringar så gör det inte utomlands, utan Niina rekommenderade att man själv köper material från tillförlitliga sidor. I annat fall kan enorma allergiska reaktioner förekomma.

nails

Andra lektionen höll Josefina om nagellackets historia, och som praktisk övning gjorde vi nagellack à la 30-tal! Visste ni förresten att det inte finns dokumtenterat något om nagellack på medeltiden, men det användes mycket i tidsepoker före och efter? Nagellacket försvann från världskartan av någon underlig anledning under medeltiden. Om någon hittar information om detta så meddela mig för vi satt och funderade på det här och jag kan inte släppa det! 

Nu kom jag just hem från sista lektionen för idag -personlig stilguide- och ska pysa iväg till gymmet. Imorgon ska jag träffa min kund första gången och ser så fram emot det!

torsdag 28 januari 2016 - 10:53

MAKEUP - DOUBLE EYELINER

eyeliner1

eyeliner3

Testade på en dubbel eyeliner idag på ett annars torsdagstrött ansikte. Riktigt bra vardagsmakeup tycker jag! För att göra en dubbel linje började jag med att göra den övre vita linjen med en penna, och täckte sedan med en svart vanlig eyeliner.

Hittills idag har vi haft handledningslektion i hennatatuering och om nagellackats historia. Superintressant! Ska visa upp lite små hennatatueringar vi gjorde senare.

eyeliner4

Ögon
Max Factor Kohl Pencil, 010 white
Ben Nye black eyeliner, Sl-9 
L'oreal false lash wings effect mascara

 

onsdag 27 januari 2016 - 15:19

EN UTEBLIVEN ÅSIKT

Här hade jag skrivit ett mycket utförligt och argumenterande inlägg om bloggvärldens snackis: Bröstoperationer. Men det åkte ner i skärpkorgen. Jag påminde mig själv att sedan Make Me Up starade, bestämde jag mig för att inte ge mig in i diskussioner och skriva åsiktsinlägg. Det här ska ännu vara en frizon! Det kan verka tråkigt och opersonligt, men sanningen är att jag har åsikter om det mesta, och ibland när jag läser ett blogginägg suckar jag bara och tänker "jaaa jaa moving on". Skönhetsoperationer är däremot något vi diskuterar i skolan, ställer frågor om, funderar huruvida något är okej, hur samhället ser på skönhet osv. Så i vår utbildning glöms det inte bort!

 

Tack vare att det här samtalsämnet har flammat upp igen har många nya tankar väckts från kloka bloggare. Personligen tycker jag att svaret på den här uttjatade diskussionen är så enkel att jag inte ser poängen i att kommentera. Men följer gladeligen med i diskussionen medan jag bloggar vidare om makeup på denna ytliga blogg!

 558341 10152202454927767 296974405 n

 Så en gammal, glad bild på det! Tänk om man borde göra en Michelle och bli brunhårig igen ♠

onsdag 27 januari 2016 - 10:49

BUDGETTIPS

När det kommer till budgetprodukter som fungerar har jag två otroligt bra produkter jag kan rekommendera. Köpte för en vecka sedan en ny bronzer, en highlight och en concealer från märket e.l.f. Ett underskattat märke på många håll. 

elf2

Concealern är inget att hänga i julgranen, men de två andra produkterna är absolut värd sina pengar! kostar 7,95€/styck om jag minns rätt. Vilket inte är mycket pengar att kasta bort ifall du inte gillade dem. Bronzern använder jag i princip varje dag och highlightern ger bra skimmer men inte för ljust. Ett snabbt tips från coachen!

tisdag 26 januari 2016 - 14:09

FOUNDATION FÖR LJUS HY

Ett typiskt grej för oss nordbor och européer överlag är den otroligt ljusa hy som många har. Det här är ju inte ett problem i sig (fantastiskt snyggt med snövit hy), men ibland kan puder och foundation i rätt nyans vara svåra att hitta. Jag har själv inte en blek ton, men har förstås bekantat mig med sådana produkter när jag sminkat andra. En produkt i riktigt, riktigt ljus nyans som inte svänger till helvit är inte något som hyllorna svämmar över med. Därför kommer nu tips på foundations för dig vackra nordiska kvinna (eller man) med snövit hy och bleka toner. Tre grymma foundations som jag själv upplever täckande, men inte för tjocka och fasta på ansiktet.

1.

mary kay ivory 1

Vet att jag tipsat om den här för länge sedan, men Mary Kays foundation är verkligen något att ge en chans! Deras ljusaste nyans är Ivory 1. Jag har tidigare haft tre stycken MK foundations i olika nyanser, för att sedan kunna blanda till rätt nyans beroende på årstid. Produkten är jättedryg och räckte hur länge som helst för mig. 

2.

bennye shinsei ivory

Ben Nye är ett makeupmärke ämnat för film och foto, men jag tycker absolut de passar till vardaglig användning, bara man gör det rätt. Eftersom deras foundation är vaxbaserad kan den upplevas tjock på ansiktet om man inte blandar ut den med vatten. Tunna ut foundationen med en blöt svamp (då blir den samtidigt vattenfast) och resultatet blir superbra! Dessutom drygaste produkten jag haft, räcker en evighet. Om Shinsei Ivory ännu är för mörk, finns nyansen Milky White

3.

clinique foundation fair

Ifall nyansen Fair från Cliniques foundationnyanser passar dig så är detta ett kap. Priset är lite dyrare, men kvalitén och tunnheten på produkten väger alla gånger upp det. 

 

Att tänka på om du har väldigt ljus hy:

- Ta reda på hurudan underton du har. Är den gul? Rosa? Alla hudfärger har olika undertoner vilket är viktigt att veta när du testar dig fram.

- Testa din foundation på kinden (om du inte har smink) eller på halsen i annat fall. Det är din hudton och inte vad armen eller handryggen har.

- Köp en helvit foundation tex Face Atiliers "Zero Minus" och blanda i några droppar av den i din vanliga, så kommer nyansen att ljusas upp

- Transparent HD puder kan fundera som mattande effekt istället för färgat vanligt puder

 

 

måndag 25 januari 2016 - 16:13

MAKEUP - COLOR QUAD

I julas fick jag en ljuvlig ögonskugga av Sara från Marykay. Eller egentligen är det en mini-palett bestående av fyra olika nyanser. Idag testade jag på en mera vardaglig makeup där jag endast använde färgerna:

marykay1

Skuggorna är festligt glittriga och lite höstiga (produkten heter Autumn Leaves) med en vinröd, mörklila, guld och militärgrön färg.

marykay3

marykay2

Bas
Lumene longwear blur foundation, 3
Make Up Store loose powder
E.l.f concealer
Make Up Store blue neutralizer
E.l.f healthy glow bronzer
Kicks baked eyeshadow, milky way

Ögon
Marykay color quad, autumn leaves
Ben Nye black eyeliner, Sl-9
L'oreal fals lash wings effect mascara
Maxfactor eyebrow pencil, ebony

Läppar
Kicks läppstift, sand washed

 

marykay5

 

lördag 23 januari 2016 - 16:19

AW MED SEVENDAYS

 

Förra fredagen fick ett bättre avslut på en stressig vecka. Jag och många av Sevendaysbloggarna åkte till Folkhälsan i Norrvalla för en helkväll i välmåendets tecken! Varje evenemang som jag deltagit i med Sevendays har varit så otroligt lyckat, och den här kvällen var verkligen inget undantag.

Folkhalsan1

folkhalsan4

folkhalsan5

Vi började kvällen med föreläsning om välmående och mental hälsa. Jätteintressant ämne och bra diskussioner fick vi igång! Dessutom presenterades lite kurser och utbildningar som drar igång i Norrvalla, och jag blev verkligen sugen på att gå deras löparskola. För er som inte vet så älskar jag att springa på fritiden, och skulle gärna vilja bli bättre på löpteknik osv.

 

folkhalsan7

folkhalsan8

folkhalsan3

Sedan väntade både teamövningar och ordentlig träning. Så otroligt kul! Det är alltför sällan som man tränar i grupp mera (förutom ledda passen på gym) och jag som är en riktig tävlingsmänniska gav typ allt. Nå inte riktigt lika mycket som Linn men nästan!

 

foklhalsan3

 

Efter träning och smoothie hoppade vi ner i terapibassängen och körde 40 min vattenjumppa. Jag är inte den som älskar träning i vatten men det var ju varmt(!) i poolen från början och dessutom bra gäng, så fick bra eftersmak på vattenträning. Kanske man borde ge det flera chanser?

 

folkhalsan6

folkhalsan9 side

Sist men inte minst blev vi bjudna på 3-rätters middag vid Elsas kök. Det blev en lyxigare variant av ärtsoppa, lax som huvudrätt och bryllis till efterrätt. Av alla efterrätter som existerar är crème brûlée och på topp 5 listan av de godaste. Och även denna kväll! Tusen tack alla som bidrog till den bästa fredags after worken på länge ♥

 

Alla bilder är tagna av Anna Riska!

fredag 22 januari 2016 - 11:23

VANLIGA SMINKMISSAR DU TROLIGEN GJORT

Är du påväg på afterwork eller festligheter ihelg? Här kommer då lite tips som jag både läst och har lärt mig den hårda vägen. Vanliga fel i sminkningen man (läs: jag gjorde) gör! Jag vill igen betona att jag inte är en självutnämnd expert men har upplevt att bara man blir medveten om "rätt" och "fel" så är det roligare att korrigera och öva på sminket. 

 

Misstag 1: Du lägger eyeliner för långt från fransroten.

eyees

Ett vanligt fel som man ofta ser är när det skapas ett "mellanrum" mellan fransarnas rot och själva eyelinern. Satsa på en vinklad pensel för att komma emellan fransarna, och böj fransarna sist av allt innan mascaran!

Misstag 2: Du använder för mörk foundation för din hudton. 

eye5

Om du väljer att bära en foundation som är mörkare än din egen hudfärg, kom ihåg att blanda ut! Det är inte snyggt med den klassiska "kanten" vid käkpartiet. Själv applicerar jag alltid foundation ända ner på halsen. På vänstra bilden har jag använd en alldeles för brun foudation, och den högra bilden är min vanliga nyans.

TIPS. När du söker och prövar nya nyanser, testa inte på handryggen utan på egna halsen.

 

Misstag 3: Läppennan appliceras på fel sätt

lipp

Jag rekommenderar inte att dra läppennan som en linje vid utkanten av läppen. Trots att du efteråt applicerar läppstift på hela läppen kommer färgen i något skede försvinna under dagen. Resultatet kommer bli en mörkare ring runt dina läppar á la 90-tal. Gör istället en ordentlig bas med läppennan och se till att inga stora nyansskillnader syns.

 

Misstag 4: Du suddar inte ut ögonskuggan tillräckligt.

sminkmisstag1

Om du inte försöker göra en creased eyeshadow (som alltså inte är det jag gör på bilden) så ser det inte snyggt ut med skarpa kanter och kontraster i din skuggning. Använd en mjuk pensel med rundad, liten borste och sudda noga ut kanterna på dina skuggor. Även under ögat.

 

Misstag 5: Concealern appliceras på fel sätt

sminkmisstag2

Istället för att bara applicera concealern på mörka ringarna under ögat, gör istället en upp-och-nervänd triangel. Den här formen täcker inte bara mörka ringar, utan skapar också en illusion av ett mera "lyft" och spänsigt ansikte.