Visa alla inlägg skrivna februari 2016

måndag 29 februari 2016 - 11:59

MAKEUP - MONDAY DRAMA

Hej på er! Ny vecka nya tag nudå. Kör på en med dramatisk måndagsmakeup som är lite för festlig egentligen, men man får ju fira att sportlovet snart inleds ♥ 

bronze4

bronze3

Bas

MUS studio foundation, sandy
MUS loose powder, natural
MUS blue neutralizer
MAC prep+prime, abmer
e.l.f healthy glow bronzer
E.l.f baked blush, pink tastic
MUS microshadow, cava

bronze1

Ögon
MUS microshadow, casa
MUS blush, abricot sorbet
MUS microshadow, bronze
LA Palette, nude
Ben Nye black yeliner, Sl-9
Maybelline colossal volume express mascara
E.l.f eyebrow kit
IsaDora eyebrow gel, dark brown
Depend lösögonfransar

Läppar
Mary Kay lipliner, spiced tea
Kicks lipstick ,dark spirit

bronze2

bronze5

bronze6

 

Den här veckan ska jag skriva på slutarbetet från morgon till kväll, och försöka träna varje dag. Har börjat fundera på att springa halvmarathon i sommar och marathon i höst, men konditionen är inte vad den var förra året ... så att säga haha. Annars så kan jag ju tipsa er blivande brudar och brudgummar om att ta er till Rewellcenter inkommande söndag. Det vankas bröllopsmässa och modevisning med årets trendigaste bröllopsklänningar!

 

 

lördag 27 februari 2016 - 17:58

TIPS - ATT FÖRBÄTTRA HÅRFÄRGEN

Sedan jag gick från blond till bronde så har jag varit supernöjd med min färg. Jag är brun i själen! Men tyvärr är det så, har man blonderat och blekt håret så krävs det oftast mer än en gång färgning för att den nya nyansen ska hållas och se bra ut. Jag märker nog att håret blivit lite ljusare, så därför fick ja tips av min klasskompis Jeanette att testa Color Mask. Man applicerar alltså den färgande hårmasken i handdukstorrt hår och låter verka 5-10 minuter, beroende på hur starkt resultat man vill ha. Ska testa det här imorgon så får ni se före-efter bild!

 

colormask

Köpte den här från en frisörsalong i Rewell Center i Vasa!

 

lördag 27 februari 2016 - 10:21

SHYA - THINKING OUT LOUD

Ni har väl inte missat gårdagens snackis? Shya har släppt en musikvideo till sin låt "Thinking out loud" ! Förra veckan hade låten premiär på radio, och nu toppar den tvåa på Vegalistan! Shya kommer alltså från finland men hon flyttade till LA efter att vi gick ut gymnasiet. Min vän är hemma på ett lite längre besök och såklart har jag velat träffa henne så mycket som möjligt. Är så stolt och imponerad över folk som verkligen följer sina drömmar, vilket hon gjort♥ 

Så lördagen till ära tycker jag ni ska lyssna på låten och lägga artisten bakom örat! Grymt bra låt.

 

http://www.youtube.com/watch?v=xSmMNFpI5gg&feature=youtu.be

fredag 26 februari 2016 - 10:34

BLOGGKVÄLL MED MOSHO

Precis som jag diskuterat med några kompisar, har det varit mycket evenemang med Sevendays denna månad. Så otroligt kul! Igår avslutade vi februari med en kväll på 1H+Kök här i Vasa, tillsammans med Sanna Lundström från Mosho

Mosho1

mosho2

Mosho Ab är ett dotterbolag till finska företaget Dermoshop, och säljer precis som Dermoshop hudvårdsprodukter. Men deras koncept går ut på att föreningar och klubbar säljer produkterna och gör vinst för sina egna ändamål. Det kan vara t.ex en klassresa, träningsutrustning eller resekostnader för idrottslag. Lite som wc-pappersrullarna ni vet? Mosho är version 2.0 av wc-pappret!! Och som skönhetsbloggare föredrar jag alla gånger i veckan att köpa snygga kroppslotion än papper. Vi fick förstås känna och testa produkterna som kan återförsäljas. Man säljer dem paketvis på två produkter/ paket. Mina favoriter blev bland annat dessa:

mosho3

Jag hade personligen inte hört om Mosho tidigare, så det var verkligen intressant att få testa på! Produkterna påminner som Dermoshops (vilka jag ibland har tipsat om), bara att utseendet och försäljningssystemet är annorlunda. Sanna var hur härlig som helst att få prata med och en riktig energispruta!

mosho5

mosho4

1H+Kök hade fixat en supergod vegetarisk sallad åt mig och aromas ljuvliga bröd. (haha var inte bara salladsblad som det ser ut som på bilden! ) Dessutom fick jag ju träffa mina favoritbloggare igen.

mosho6

Det här lilla gänget var vi igår! Josefin, Nadia, Michaela, Jens, Marie, Elin, Caroline, Sanna och Lena. Plus Lillemor som smög iväg lite tidigare. Tusen tack för ett bra avslut på torsdagen, det här behövdes ♥

onsdag 24 februari 2016 - 11:20

BAS - SÅ GÖR DU

Här kommer ännu ett önskeinlägg: Hur man gör en bra vardagsbas. Nu finns det ju hundratals olika sätt att applicera en sådan, men jag tänkte visa steg-för-steg hur min vardagsmakeup blir till. Hoppas det är till hjälp!

 

1. Applicera foundation.
Jag applicerar min foundation med fingrarna, men svamp eller foundationpensel går lika bra. Kom ihåg att återfukta innan du börjar och att välja rätt nyans. En foundation jämnar till nyansen i ansiktet och är passligt täckande.

bas1

2. Applicera concealer eller neutralizer

En concealer täcker rödheter och blåheter i ansiktet. Jag använder själv en blå neutraliserare från Make Up Store som täcker mörka ringar under ögonen. 

bas3

Under ögonen och på pannan "behövs" det på mig. Här syns concealern just efter applicering.

bas2

Blå neutralisering.

3. Applicera ett transparent puder.
Eftersom alla produkter hittills är flytande eller i krämform, använder jag ett transparent/nudefärgat puder för att matta till hyn. Det här fixerar produkterna och gör så att de hålls bättre hela dagen.

bas5

4. Contouring.

Till vardags använder jag en myket lätt contouring i puderform. Lite mörkare under kindbenen, vid näsbenet och käklinjen. Men jag har ju visat contoring förr!

bas4

5. Klart! 
Jag vill att resultatet ska se så lätt och naturlig ut som möjligt, åtminstone till vardags. Det viktigaste är att inte använda för mycket produkter så att man får känslan av en kaka i ansiktet.

bas6

bas7

 

 

tisdag 23 februari 2016 - 18:27

EN STREJK

Snabb hälsning härifrån! Min blogg har varit stendöd hela helgen eftersom jag spenderat en fantastisk helg i Stockholm ♥ 

Men som ni säkert läst har SAS och facket GEC börjat förhandla och såklart ledde det till strejk på måndagen då jag skulle hem. Strejken är inte över, men jag bokade om till Helsingfors så förhoppningsvis kommer jag hem någongång efter typ fem dagar i Stockholm. Men klagar inte. Brukar ju inte lägga upp vardagliga inlägg, men bjussar på några bilder från helgen för att förklara liv i bloggen igen!

 

10647618 10153973043802767 2038172486 n checker

Har både hunnit träna på SATS och varit på länk, fick ganska mycket dötid då Mikalea och Niclas som jag bodde hos fortsatte vardagen i måndags haha. Så har jag hunnit träffa vänner, shoppat lite, kört en utgång och samlat energi för våren. 

12596292 10153973044532767 548279513 n checker2

Nu ska dethär gå tillbaks till en normal blogg! Bara jag kommer hem och får ställa mig vid spegeln med penslarna i högsta hugg, så får vi se vad som händer. 

 

 

 

fredag 19 februari 2016 - 15:29

SÅ HÅLLER MAKEUPEN HELA KVÄLLEN

Här kommer ett önskeinlägg som jag har suttit och knåpat ihop. Hur man får sminket att hålla en hel utekväll. 

Vem har inte kommit hem med mascaran utsmetad och en halv färgpaletten under ögonen? *räcker upp en hand*. All charm i det förstås, men vill du se på topp ut hela krogkvällen, eller ens klara kvällsmiddagen utan att sudda ut makeupen, så kanske de här tipsen kan hjälpa!

 

1. Bra bas.

Se till att ha en riktigt bra bas för att sminket ska hålla. Använd ansiktprimer och gärna foundation som inte är i flytande form. Allt som är fastare än flytande (puder, gel, mousse) kommer inte rinna och glänsa lika mycket. Ett bra tips är att avsluta med ett transparent puder som mattar till och ger fäste.

 

Skarmavbild 2016 02 17 kl. 19.18.15

2. Primer, primer, primer

Din heliga produkt för kvällen är primer. Produkten slätar ut och jämnar till huden, och gör så att makeupen hålls på plats länge. Man applicerar en primer efter ansiktscrémen men före foundation. Det finns skild antikstprimer, läpprimer och ögonprimer som läggs på ögonlocket. Jag använder alltid ögonprimer innan jag applicerar ögonskugga när det är dags för fest. Livslängden på ansiktet ökar rejält!

Skarmavbild 2016 02 17 kl. 19.25.52

exempel på primers. 

3. Setting spray

Den andra mirakelprodukten heter sealer eller setting spray.  Det är ett slags spray du sprayar i hela ansiktet när makeupen är klar. Setting sprayet och primern har ungefär liknande syften, men en primer läggs innan foundation medan ett setting spray appliceras efteråt. Syftet med sprayet är att skydda huden från vind, damm och yttre påfrestingar= ditt smink hålls bättre och längre på plats. 

0236444938788 

Mitt är ett budjetalternativ från KICKS. 

 

4. Undvik

Undvik alla produkter som smetar redan från början. Gel-eyeliner kan bytas ut mot penna, använd ögonskuggor i puderform och hellre brynpenna än gel eller pomade (om det inte är vattenfast).

Skarmavbild 2016 02 17 kl. 21.40.18 down

5. Vattenfast

För maximal hållbarhet är det bra att använda så många vattenfasta produkter som möjligt. Men det här är ENDAST om du ska ut på fest, jag rekommenderar inte att använda vattenfasta produkter dagligen. 

Skarmavbild 2016 02 17 kl. 21.54.25

 

Det finns också vattenfast foundation som är vaxbaserad (från Ben Nye är den enda jag kommer på nu direkt). När du duttar på en fuktad svamp på en sådan vaxbaserad foudation blir det vattenfast. Samma gäller brynen (Anastasias brow pomade är vattenfast). Allting som är vattenfast är också - svettfast! 

_____________________________________________________________________________________________________________________

Som bonus var det meningen att jag skulle publicera en bild på samma makeup efter jag tagit en dusch: en bild där jag följt ovanstående regler, och en bild där jag använt allt som inte är vattenfast. För att visa en konkret skillnad!

Men det får bli nästa vecka. Jag ska nämligen iväg till Stockholm idag och måste prioritera packning och att komma i tid till flyget. Trevlig helg allihopa  och dansa vilt i helg utan att vara rädd för smetad mascara och smink!

 

 

 

 

torsdag 18 februari 2016 - 10:30

BRONDE

Så gick man från blond till bronde! 

bronde3

bronde1

bronde2

Jag ville ha en lite ljusare brun i kall ton, och exakt det fick jag. Nästa steg är nog en nyans brunare, men ska vänja mig vid mitt nya jag först. Jeanette som går i min klass är också utbildad frisör, och igår fick hon ta tag i mitt utväxta blondrufs! Annars jobbar hon på  Label 4 här i Vasa! Stort tack och stor rekommendation ♥

bronde4

bronde5

Idag ska jag träffa min kund i personlig stilguide för sista gången och lämna över boken jag gjort. Ska bli så kul att se om hon är nöjd över arbetet!

 

onsdag 17 februari 2016 - 18:24

MAKEOVER..

12736523 10153959610542767 1014474131 o2


Idag blev det en makeover som heter duga! Jag fick hårfärgen som jag i själen är. Men ska visa imorgon då dagsljuset är framme igen och ger bilderna sin rätt, är så otroligt nöjd.

 

fransar


Bytte tjänst med Jeanette som både är estenom och frisör. Jag fixade hennes fransar och hon färgade mitt hår, bra deal. Nu ska jag sätta igång med slutspurten, för imorgon ska jag träffa min kund i personlig stilguide för sista gången. Så har även den kursen tagit slut. 

Tips. Har ni inte som jag skolarbete upp till öronen, tycker jag ni ska iväg till Club Ernst om 40 minuter. Bland annat min sånglärare Sonja Biskop är där ikväll och då blir man inte besviken kan jag lova. ♥

onsdag 17 februari 2016 - 08:19

BÄSTA ANSIKTMASKEN

Om ni söker efter en bra, rengörande och återfuktande ansiktsmask behöver ni inte söka längre, för jag har hittat den! 

marykaybotanical 

Mary Kays ansiktsmask från serien "botanical effects" har jag testat två gånger nu och kommer knappast testa  något annat. Lite över 20 € ligger denna mask på, och verkligen värd sitt pris. Otroligt dryg! Den både återfuktar och skrubbar ansiktet, eftersom det finns små peelingkorn inne i den.

marykay

 

Du applicerar masken i ansiktet, låter det verka i 10 minuter och avlägsnar med varmt vatten. Alternativt använder som scrub i ansiktet. Jag beställde min från Sara som också tipsade mig om ett nude läppstift med bruna toner. Lite materiell lycka ♥