Visa alla inlägg skrivna juni 2016

onsdag 29 juni 2016 - 19:47

Makeup - Prideveckan

Nu när tråkiga nyheter överlappar varandra är det extra viktigt att också uppmärksamma allt bra och positivt som också händer här. Ifall ni missat så har Helsinki Pride börjat denna vecka, vilket är Finlands största kulturfestival för mänskliga rättigheter. Det är alltså en temavecka för sexual- och könsminoriteter, och då jag läser programmet låter det ju alldeles kanonbra. Vilken tur att det finns veckor med så mycket färgsprakande och härligt program för den som är intresserad! Själv väljer jag att bidra med det jag kan här på bloggen: en sminkning med regnbågs-tema för att uppmärksamma veckan som är på gång.

construction paper 1357019 1920

pride5
Färgerna jag använt kommer från gamla paletter (Make up revolution - Ultra eyeshadows och IsaDora - Eye color bar), medan resten är sminkat med vardagsprodukter. 

pride2

pride1

Ha nu en riktigt bra onsdag och ge extra mycket kärlek i veckan ♥

 

måndag 27 juni 2016 - 17:51

Spontant är bäst

Nu är det måndag, och som de flesta andra har jag även jag landat i vardagen igen. Min midsommar blev långt över förväntan rolig! Vi hade som sagt inga planer ännu torsdag kväll, men svirade ihop en midsommarfest i Sundom i sista  minuten och blev ett otroligt härligt gäng. 

IMG 2Kvällen gick mest ut på att snapsa, grilla, köra olympiad och sånt midsommar-aktigt. Ännu en gång kan man konstatera att spontant är bäst. Dessutom hann jag vila upp mig ordentligt på egen villa på söndag, och känner mig liite mera utvilad haha.

I veckan väntar jobb som vanligt, men bara roligt sådant. Ska också försöka ta itu med examensarbetet som (surprise surprise) lämnat på hälft. Trevlig start på veckan ♥

fredag 24 juni 2016 - 11:00

Glad midsommar!

Här kommer en liten midsommarhälsning! Jag vet att jag lovade bjuda på en färgsprakande midsommarmakeup idag, men förlåt förlåt förlåt. Jag har inte hunnit redigera bilderna över huvudtaget. In i sista minuten stod jag utan planer för den här kommande helgen, men nu har vi slagit många kloka huvuden ihop och har midsommmarfest i Sundom ♥ Så mycket att fixa ännu idag med andra ord. Mat, dricka, program, bord och musikfix står på agenden från och med nu. Jag ser jättemycket fram emot kvällen! 

10350601 10152520270412767 3712279815008302026 n

Här kommer en av mina abosluta favoritbilder genom alla år av midsommarfirande. Tänk att vi faktist gjorde egna midsommarkransar! Hahah ligger inte på agendan idag precis, tror jag ska springa via stan i jakt på en plastkrans som sista-minuten-lösning.

 

Glad midsommar och fira lugnt, sitt ner i båten och kom ihåg att festa med förnutet i behåll ♥

 

torsdag 23 juni 2016 - 13:01

Romantisk midsommarmakeup

 

Idag gick jag till jobbet med en antydan av midsommar i sminkningen. Jag testade alltså en eventuell midsommarmakeup, och jag måste säga att jag gillade det starkt! Lite romantisk med pärlemor och rosa toner. Precis som det får vara ♥ Imorgon dyker det ännu upp en liten sminkning som kan fungera för de mera färgstarka personligheterna.

 

midsummer5

resizedimage800533 mg 6923

Bas
Lumene longwear blur foundation, honey + Mary Kay liquid foundation, bronze
Make Up Store loose powder, natural
Make Up Revolution contour kit, light

Ögon
Maybelline the blush nudes palette
Make Up Revolution ultra colour palette
Ben Nye eyeliner Sl-9, black
Max factor eyebrow pencil, dark brown
Lumene blueberry eye makeup pencil, 1
Maybelline the falsies volum' express mascara

Läppar
Mary Kay lip pencil
Mac lipstick, matte mehr

midsummer7

Sugen på att testa göra en romantisk sminkning tills helgen? Här kommer en lätt pictorial som förhoppningsvis hjälper dig på traven!

eye1 checker

1. Applicera en ljus, skimrande ögonskugga vid inre ögonvrån, under ögat och ögonbrynet, samt på hela ögongloben.
2. Välj ut en rosa skimrande skugga och dra en linje från undre ögonfransraden uppåt mot ögonbrynet. Fyll på rosa på ögonlocket.
3. Ta en brun eller mörklila skugga och dutta försiktigt i yttre ögonvrån. Sudda ut kanterna om du vill (jag gjorde det inte).
4. Dra en tjock eyeliner och dra ett lager mascara på. 

midsommar0

Klar! Glad midsommar! 

torsdag 23 juni 2016 - 08:00

Colour bars

smink7

smink8

smink9

smink10

Det är något visst med färgsprakande paletter och härliga ögonskuggor på rad. Man blir så sugen att testa något nytt och köra färgkombination efter färgkombination! Visst ser man vilka skuggor som är favoriterna? De som är mest nergrävna och skitiga haha. För tillfället håller jag på att söka inspiration för att köra igång med tema-veckor på bloggen, och dessutom dyker det upp en midsommar makeup både ikväll och även imorgon morgon ifall jag hinner fixa allting. Kolla in senare ♥

onsdag 22 juni 2016 - 08:13

SOLA SMART

Eftersom sommaren är bra igång vid det här laget, tänkte jag idag tala lite om solning och solskydd. Det är ju ingen nyhet att solens strålar kan vara skadliga för kroppen, b.la kan det leda till allvarliga hälsoeffekter som hudcancer och dessutom åldras huden i förtid. Men solen ger ju oss också mycket glädje! Efter en stund i solen känner jag mig i alla fall betydligt piggare, gladare och full av d-vitamin.

För att hur som helst minska risken för brännskador och farliga hälsoeffekter, så är solskydd A och O. Därför tänkte jag tala och tipsa om hur du kan tänka kring solning och solens varma strålar. 

beach hut 237489 1280

 

1. För det första är den traditionella solskyddskrämen en verklig vinnare. Det är ingen skillnad om du föredrar kräm, stick, mousse eller spray. Huvudsaken är att den skyddar mot både UVA- och UVB-strålning. UVB-strålningen ger upphov till solbrännan, medan UVA-strålningen tränger djupare ner i huden och gör så att huden åldras i förtid. 

2. Sifforna på solskyddmedlet berättar hur länge du kan vistas i solen innan du blir bränd, i förhållande till om du int hade använt solskydd över huvudtaget. Säg att du t.ex står tio minuter i solen, betyder ett SPF 6 att du klarar dig sex gånger längre (en timme) istället. SPF 6 är det lägsta skyddet, själv tycker jag av SPF 30 eller SPF 50 ska användas på kroppen och framför allt i ansiktet där huden är som känsligast. (Källor på fakta från Strålsäkerthetsmyndigheten och Skincity).

3. Tänk också på att undvika att vara i solen mitt på dagen, då solens strålar är extra starka och intensiva. När jag förra veckan semestrade i Grekland, gick hela byn i siesta under dagarnas varmaste timmar, vilket vi också borde ta modell av! Att inte vistas i de starkaste strålarna kan många gånger vara klokare än att få den brunaste brännan. 

 

sky 414199 1920

 

4. Var inte heller rädd för skuggan! Solens UV-strålar hittar också till ställen där solen inte skiner. Det beror på att den blåa himlen gör så att strålarna sprider sig. Visste du att man inte ofta bränner sig av då vattnet reflekterar UV-strålarna? Egentligen är det p.g.a den fria himlen över havet som gör att du bränner dig ute på sjön. 

 

woman 667547 1920

 

5. Mitt sista råd för sommaren är att testa en bra brun-utan-sol produkt, så kan du istället sola med förstånd och hatten på huvudet. Nedanför har jag grävt fram några favoriter, både sådana jag själv testat och som folk verkar vara nöjda med enligt recensioner på nätet.

 

 

 

aco brun utan sol checker2

 

1. BUS i cremeform från ACO. Ett alternativ som inte skimrar. 2. St.Tropez Self Tan Bronzing Mousse. Har hört väldigt bra om den här produkten!
3. Clarins BUS i cremeform. 4. Lumene Self Tan Mousse. Ett budgetalternativ! 5. Too faced tanning bed in a tube, den här skimrar väldigt mycket om man gillar sådant. 6. L'oreals Sublime bronze, är alltså ett minikit med två servetter som ger en bränna på antingen ansikte eller kropp. 

 

Njut av solen så länge det varar ♥

tisdag 21 juni 2016 - 13:53

En ny tisdag

Kände att det är dags för en liten uppdatering av le blog, och här är början! En lite skarpare, mer stilren header som nog speglar mig bättre. Blev dessutom lite trött på allt det vinröda och tänkte att svart alltid kommer vara svart. Ett säkert kort!

 

Skarmavbild 2016 06 21 kl. 12.04.39


Förutom ny header tänker jag ta ett litet möte med mig själv och min hjärna, och börja fundera på bloggens framtid. Har inga funderingar på att sluta (tvärtom) men jag känner att jag vill få inläggen att se mera enhetliga ut och kanske köra mera tema-inlägg och sammanhängande serie-inlägg. Det blir bra. Tänker skriva ner alla idéer och brainstorma lite för mig själv, ni som läser får gärna hjälpa till. Om ni någon gång hade tänkt slänga in en kommentar på önskeinlägg eller andra förslag/feedback så är tiden inne nu ♥

måndag 20 juni 2016 - 08:17

MORNING ROUTINES

Passligt nu på måndag morgon tänkte jag visa vilka produkter som hör till min morgonrutin. Jag har haft väldigt tur med min hy, har i princip aldrig haft ordentligt med finnar eller på något sätt problemhy. Ärren har ju kommit i efterhand och de behandlar jag på kvällen. Hoppas ni får tips på nya produkter! 

rutin1

På morgonen brukar jag först putsa bort eventuella sminkrester eller smuts som kan ha lämnat kvar under natten, med Sublime fresh: Skin perfecting purifying toner från L'oreal. Jag torkar ansiktet med tonern och en bomullspad. 

rutin2

Innan ansiktskrämen rekommenderar jag att alltid använda ett serum. Själv har jag fallit för Bright Now vitamin C- serum från Lumene. Flaskan skakas innan och så applicerar jag det i ansiktet. Serumet får dra in sig med jag t.ex borstar tänderna.

rutin3

Dagkrämerna brukar variera, just eftersom jag inte använder någon speciell hudvårdsserie så brukar jag mixa och testa. För tillfället använder jag Nature facial cream från finska märket Dermosil. En liten tub som är superbra att ta med till gymmet eller på resan!

rutin4

Ögonkrämen kommer också från samma serie, Nature eye cream från Dermosil. Huden kring ögonen är mycket tunnare än resten av huden i ansiktet ,och därför behöver den en annan slags kräm för att återfuktas ordentligt. 

rutin6
..Och sådär, redo för att sminka mig! Fyra produkter är allt som behövs. Jag har alltså ingen serie som jag använder kontinuerligt, men har använt Mary Kays timewise serie som jag var väldigt nöjd med. Har även hört mycket lovord om Dr.Murads c-vitamin serie och Rosenserien. Bästa sättet att hitta rätt produkter är nog att testa testa och testa sig fram. Om du funderar på att satsa i en dyrare hudvårdsserie, kom ihåg att alltid be om tester innan!

söndag 19 juni 2016 - 09:40

MAKEUP - GLOW

Hej på er! Nu är jag tillbaka på finsk mark och har änligen inlett både sommarjobben och min praktiska del för slutarbetet. I går hade jag faktist önskat ledigt från Seven Roses (har ju fått en ny underbar kollega: Rebecca som hjälper till ♥), eftersom jag på något sätt hade lovat att springa Kvevlax halvmarathon tillsammans med en kompis. Ett bra lopp att öva inför marathon i Helsingfors i augusti, och dessutom gick det mycket bättre och snabbare än förväntat! Efteråt firade vi med lite drinkar och sedan middag på Strampen. Jag körde på en makeup med lite gold ´n glow-tema, guldfärgade ögon och en väldigt kraftig highligt. 

gold1

MINI2 downa checker2Bas
Lumene longwear blur foundation, honey + Mary Kay liquid foundation, bronze
Make Up Store loose Powder, natural
Make up revolution contour kit, light

Ögon
Mary Kay mineral eye color quad, autumn leaves
Maybelline the blush nudes
Max factor eyebrow pencil, dark brown
Lumene blueberry eye makeup pencil, 1
Maybelline the falsies volum' express mascara

Läppar
Dermosil lip balm

gold6

gold2

 

onsdag 15 juni 2016 - 08:14

INSPIRATIONSBOOST

Eftersom jag ännu befinner mig på resande fot så kan jag inte bjuda på pinfärska makeuper. Dels för att jag inte orkade släpa med systemkameran, och dels för att jag inte sminkar mig om dagarna på resan. Hur som helst tänkte jag istället bjuda på lite inspirationscollage med tidigare makeuper, som ni säkert ha glömt och förhoppningsvis kan hitta inspiration från ännu. Så kul att gå igenom arkivet och trots att min blogg bara funnits i lite över ett halvt år, har jag hunnit samla på mig en hel del! enjoy! 

 

SUN3 side down

MINI2 downa checker

pin4 side

Försökte hitta en favorit av dehär utplockade, och fick jag själv gå omkring med en enda slags makeup i resten av mitt liv, skulle det vara som sjätte nedifrån, i vänster balk. Du då?