Visa alla inlägg skrivna oktober 2016

lördag 29 oktober 2016 - 11:23

Halloween pt. 1


Det är inte ofta jag har helt ledig fredag, och det hade jag inte heller igår heller men nästan! Redan tretiden tog jag Nisse under armen och körde iväg till Jakobstad för lite Halloweenfirande.

halloween4

 

Vår vän Sandra som bor i LA har varit hemma några månader och ska tråkigt nog flyga tillbaka nästa vecka, så vi passade på att ta en helkväll hos henne med middag och filmmys ♥ Gårkvällen lever jag verkligen länge på, ofta samlas vi väldigt många från tjejgänget vilket betyder högljudda diskussioner, vilket förstås också är kul. Men igår var vi fem personer och ibland är det skönt att sitta färre vid bordet så alla får prata och alla lyssnar. Om någon är en bra värdinna och fixare så är det hon! 

 

halloween5

halloween3

halloween2

Som middag blev det en mustig höstsoppa med örtbröd och grillad halloumi- och grönsaksspett. Så otroligt gott. Vi satt ungefär sex timmar runt matbordet och bara pratade, vilket sällan man gör nu för tiden. 

 

halloween1

Kolla bara duktningen, haha helt fantastiskt! Hela huset gick i sann Halloween-anda med orange accentfärg, levande ljus och små dekorationer. Efter tolv körde några hem medan jag, Nisse och Madeleine stannade för sleepover och filmkväll. Filmvalet föll på The Loft som är typ action/thriller genre och en riktigt passlig hemsk film.

 

14858725 10154675978467767 1327857696 o

 

Efter hemmabio somnade vi och åt en snabb frukost innan det var avfärd. Jobb på butiken 10-16 är vad som gäller för mig, innan Halloweenfirandet fortsätter på annat sätt ikväll! Har dock ännu inte bestämt mig vad jag ska klä ut mig till. Tror det blir mera satsnings på dräkt än på smink i år. Den som lever får se.

 

 

 

fredag 28 oktober 2016 - 14:54

Därför behövs nattkräm

Förutom ett lass från superalko och många nya kläder till basgarderoben, kom jag också hem med en ny nattkräm från Pärnu. Min tog slut under resan och vad är väl bättre än att få testa något helt nytt? Det här föll valet på:

collage2

collage3

Många använder inte skillda dag- och nattkrämer, vilket jag förespråkar. För det första innehåller dag- och nattkräm olika ingredienser, eftersom huden behöver få i sig olika saker beroende på tidpunkt. När det är läggdags och ansiktet är rengjort, ställer sig huden in på att bara vila, återhämta sig och rensa bort slagg. Huden behöver inte skydda sig på samma sätt som på dagen när den utsätts för alla möjliga saker. 

Nattkrämen innehåller därför mer feta och flera aktiva ingredienser (typ antioxidanter, hyaluronsyra och kollagen) och är ofta oljebaserade. Allt för att huden ska få återhämta sig så mycket som möjligt! Dagkrämen fokuserar däremot mera på att skydda huden. Därför kan du göra dig själv en tjänst och unna dig skilda produkter för dag och natt. Din hud kommer tacka dig. 

 

torsdag 27 oktober 2016 - 12:10

VIDEO: Karisma fashionshow

För er som missade Karismas höstvisning för ett par helger sedan kan ta och titta på denna otroligt snygga video av Esa Siltaloppi. Det var en jättekul visning att få delta i och kolla bara in vilka kläder ♥

 

 

Idag jobbar jag på Strömsö i sminket, sedan väntar kaffeträff med Rebecca och jobb på Seven Roses. Ikväll ska jag försöka hinna skriva en försenad deadline hehe. Kom på nu i skrivande stund att jag hade en sådan också! 

 

Skarmavbild 2016 10 27 kl. 10.06.52

torsdag 27 oktober 2016 - 08:02

Examensarbetet del 3: Skogsrået

Här kommer den tredje (av fyra) delar av stylingarna till examensarbetet. Det här är alltså en nytolkning av det kvinnliga väsendet skogsrået, till en modern kvinna år 2016. Emelie var den perfekta modellen, dels för att hon både har utseendet att platsa i vilket magasin som helst, och dels för att vi klickar så bra personlighetsmässigt. Denna styling fick färger inspirerade av naturen, med en modern och väldigt trendig look: Flätor, bomberjacka och skarp contouring i ansiktet.

 

DSC4043 1

DSC0498 side


Sofia hade också
varit snäll och bifogat naturbilder, för att få den rätta feelingen.

 

DSC3830 1

DSC4011 1

DSC0336 side


Som miljö hade vi Stadshotellet i Jakobstad. Perfekt bar för vad vi var ute efter.

 

DSC3965 1

DSC3959 2

DSC3939 2

Modell: Emelie Peltonen
Bild & redigering: Sofia Jern
Styling, hår och makeup av denna bloggerska.

onsdag 26 oktober 2016 - 10:55

ÄNTLIGEN: Fransar dygnet runt

Igår fick jag äntligen tillbaka mina fransar! Jeanette fixade till en C-böjning med längsta fransen på 14mm. Är jättenöjd och det var så skönt att stiga upp imorse utan att behöva minka sig. Här är före/efter-bild. Ni kan ignorera brynen för jag tog bilden direkt efteråt hehe. 

fransar1

frans2

Med dessa godingar fixade är jag redo för resten av veckan! Men först --> Morgonens kaffekopp och så ska jag göra en fransmodell. Trevlig onsdag ♥

tisdag 25 oktober 2016 - 22:55

En typisk dag i Julias liv.

Det här var gårdagens schema, i ett försök att beskriva en vanlig dag denna tid:

 

06:30 Väckning - Stiger upp, tar Piss-Nisse på en kort promenad

07:00-08:00 Morgongym.

08:30-09:30 Jobb på Sevendays. 

Lunch + vovvedags

12:15-14:15 Gör en fransförlängning - Går ut med Nisse igen, fyller sedan på ett par fransförlängningar 

14:30-16:00 Skola - Sista lektionen i marknadsföring!

16:30-17:30 Jobb med Jobben.fi & Sevvan

18:15-19:45 Hålla stilkurs på Arbis - Den här kvällen hade vi enbart fokus på makeup, superkul ♥

20:00-20:45 Jobb på Sevendays

21:00-22:30. Sysslor. Förbereda morgondagens deadline, städa, beställa fransprodukter, svara på mail, busa med Nisse, försöka hinna blogga men misslyckas.

 

För många är det så trååååkigt att schemalägga dagar på halvtimmen, men utan det skulle min vardag inte fungera just nu. Jag behöver också vilotid och därför måste jag tex skriva in att "efter 21 får jag göra sysslor". För annars kan man lätt hamna på att skriva en skoluppgift eller planera inkommande kurstillfälle. Det bästa på dagen är att få äta en långlunch och att få gå på en långpromenad med vovven. Och den första kaffekoppen förstås. 

Imorgon har jag en inte lika tokig dag som  de två första, så ska försöka komma upp med något fyndigt och kreativt inlägg då! Vi återkommer, puss och kram. 

 

söndag 23 oktober 2016 - 17:23

En tredje behandlingsdag

Så gick tredje och sista dagen av den förlängda helgen till sitt slut. Idag är det avfärd hem till kalla och ruskiga Vasa som gäller, nog för att det finns mycket gott som väntar där hemma också ♥

 

14796267 10154655023507767 123545391 o


Inledde gårdagen med
en massage för rygg och axlar. Sedan drog jag och pappa på en springtur längst Pärnu å och över bron till andra sidan staden. Går man över bron i Pärnu så kommer man tillbaka till Sovjetutinonen. Så känns det iallfall. Där finns gamla hus, betong, igenbommande fabriker och trasika butiker. Så som man tänker sig gamla Sovjet.  Efter länken släpade jag mig ännu iväg på ett gympass i salen, på en paraffinbehandling för händerna och avslutade till sist med lite shopping och en tur till bastuavdelningen. 

 

mona4

 

Att simma och basta kräver verkligen sin del av energin, varje gång man stiger ut ur en ångbastu är man så aaaavslappnad och vill inte alls piggna till och aktivera sig. Men det är kanske det som är meningen? Trots att stegen är lite snabbare och mer energiska än resten av hotellgästernas, tror jag ändå att lugnet på något sätt har påverkat oss alla. Det är inte så bråttom hela tiden, och ingenting försvinner för att pulsen hålls lite lägre. Sådant är nyttigt att inse.

 

mona1

14813260 10154655023192767 1698411366 o

mona2

Här kommer också en rekommendation för dig som är på väg till Pärnu: När hotellets mat inte smaker mera, besök Mon Ami! Vi åt middag där igårkväll och var jättenöjda med både service, mat och miljö. Restaurangen är nyöppnad förra (eller detta) år och har sin lokal i ett gammalt postkontor. Hela salen är väldigt fräsch, snygg och har en meny som fungerar åt de flesta. Jag tog osttallrik till förrätt och musslor till huvudrätt. Tips tips!

 

söndag 23 oktober 2016 - 10:00

Examenarbete del 2: Trollet

Som andra del (av fyra) till examensarbetet, gjorde jag en nytolkning av det kvinnliga väsendet trollet, till en modern kvinna år 2016. Den här bildserien blev kanske den mest dramatiska både redigerings- och miljömässigt. Jag, min fotograf Sofia och fantastiska modell Niina hade fått lov att fotografera på Bock's Corner Brewery här i Vasa. Miljön blev exakt vad jag hade tänkt mig och nog ser man väl ganska bra att trollet finns där som inspiration? Här är några favoriter:

 

DSC5341

DSC5314 1

niina0


Jag stylade, fixade
hår och smink på Niina. Hon fick en ganska ljus foundationbas, med lätt metallisk ögonskugga och långa fransar. Och mörkröda läppar då förstås för att se glammig ut.

 

niina10


Detta är min
favoritbild! Se vilken kraftfull och dramatisk kvinna alltså. Som rekvisita användes massor av mat och vin, två saker jag älskar hehe.

DSC5262

niina11

Bild&Redigering: Sofia Jern
Modell: Niina Moisio

lördag 22 oktober 2016 - 10:10

En andra behandlingsdag.

Gissa om det kändes bra med nio timmars sömn natten från torsdag till fredag? Redan 20:20 lade vi oss i sängen och jag slöt ögonen strax efter tio. Helt slut. Igår var det däremot mera energi i hela familjen med både det ena och andra på programmet. Jag började dagen med en undervattensmassage.

Något jag lärt mig är att här får man inte vara blyg och pryd hehe. Undervattensmassage gick till så att man doppade ner sig i en varm jacuzzi (ensam och obs naken) medan en estnisk kvinna sprutade en undervattensstråle på kroppen. Det kändes ungefär som massagestrålar i en pool x 10. Visserligen skönt, men liite obekväm måste jag erkänna att jag var. Hela situationen blev så komisk när jag tänkte att "jaha nu ligger man utan kläder med en stråle här och var". Kunde inte precis ligga ner och blunda för det stod en kvinna brevid med en slang hela tiden. Nå nu har man testat på det också!

 

14786907 10154650883492767 1034507420 o

14787463 10154650883697767 1433639438 o 1


Här sitter man, utanför behandlingsrummen och väntar på att dörren till heaven ska öppnas. Förutom igår morse då. Jag går mest i morgontofflor och tights från Seven Roses.

14796031 10154649931697767 1920088395 o 1

 

Sedan väntade en paraffin-ozokeritbehandling. Det här hörni, är andra bullar än undervattensmassagen! Väldigt skönt och varmt, beroende på var man önskar att paraffinet ska verka. Jag har fått på axlar och rygg.

abs2

abs1

 

Till sist blev det en rygg- och armmassage innan dagens behandlingar var över. Vi hade försökt ställa det så att eftermiddagen skulle vara ledig för lite shopping och sightseeing.

 

14799931 10154650882597767 1615881566 o

14787607 10154650882452767 1238092217 o


Pärnu är ju förvisso en liten stad, men väldigt mysig. Dessutom finns det två stora shoppingcenter för den som är sugen på sånt. Vilket vi var. Klientelet på hotellet har en medelålder på kanske 70 och klädutbudet för dem finns minsann! Tänk en typisk estnisk klädbutik med varor uppstoppade från golv till tak. Mycket mönster, pälsar och polyester. Men så finns det guldkorn som linnebutiker och "moderna" klädkedjor, där speciellt jag shoppade loss.

 

Igår kväll avslutade vi dagen med en tidig middag på hotellet i äkta retreat-style. Det enda som fattas är att folk skulle gå i badrock till matan! Men nästa gång. Efter middagen hoppade vi in i bastuavdelningen och testade saltbastu, aromabastu, ångbastu och japansk jacuzzi. 

 

abs4

Lite jobb och examensarbete har också blivit skrivet. Jag vet, blabla ingen orkar höra om någon annans skoljobb. Men nu är det så otroligt nära deadline att det är helt sjukt! Min syster som studerat svenska korrekturläser åt mig, vilket är guldvärt i slutet. Det är verkligen skönt att få rymma från vardagen en stund och bara göra det man tycker om: Äta, träna, unna sig och sova.

fredag 21 oktober 2016 - 07:44

Examensarbete del 1: Älvan

Nu kan jag äntligen börja visa lite bilder från mitt examensarbete! Länge har vi jobbat på med slutresultatet och nu är det väldigt väldigt nära för inlämning. Först ut är min nytolkning av det kvinnliga väsendet älvan, till en modern kvinna år 2016. Här är några av mina favoritbilder!

 DSC5796 1 side


Jag orkar inte
skriva ut något av tolkningen (antar det inte är vad du som läsare vill veta hehe) men resultatet blev en bohemisk, naturlig styling. Är supernöjd.

DSC5490 2

DSC5818 1

DSC5615

DSC5457 1

DSC5846 1


Fotograferingen gjorde vi
alltså på Fäboda strand i Jakobstad, en perfekt miljö för min vision.

 

DSC3620


Min fantastiska fotograf
Sofia hade också bifogat miljöbilder som inspiration, så att man som betraktare ska få en uppfattning om vilken slags känsla jag ville förmedla. 

DSC5797

Foto & redigering: Sofia Jern
Modell: Jessica Wikar
Smink & styling av yours truly

 

Tips tips! Min vän Sofia Jern är för övrigt i Kenya i skrivande stund och arbetar med sitt slutprojekt där hon fotograferar och jobbar med gatubarnen. Nu deltidsbloggar hon på HBL bloggen Andetag. Verkligen intressant att få följa med och få en insikt i gatubarnens värld, så in och läs ♥