Visa alla inlägg skrivna februari 2017

tisdag 28 februari 2017 - 19:38

Fastlagstisdagen

frulle3

frukost1

Ja men klart vi firar fastlagstisdag här borta också ♥ Med en brakfrukost inelddes dagen. Inga gluten- veganska eller sockerfria bullar här, utan semlorna är köpta från ett närliggande bageri, sylten är köpt på burk och så använde vi sprutgrädde. Man tager vad man haver på semestern!

tisdag 28 februari 2017 - 09:05

Glimtar från en semester

lissabon16

lissabon15

lissabon13

lissabon12

lissabon11

lissabon10

 

Här kommer en hälsning från Portugal! Lissabon är ju hur fantastiskt fin stad som helst. Färggrann med mycket gammal arkitektur. Deras berömda målade kakel finns på många hus och vi har fått se mycket av staden tack vare en guidad rundtur. Redan i söndags hade vi bokat in en rundtur på elcykel. Vänta, varför har ingen berätta om det här förr? Elcykel är världen bästa uppfinning för latmaskar, eller om man vill hinna se mycket på lite tid. Man cyklar typ 30% av tiden och sedan glider man omkring av sig själv hehe. Vi fick höra många intressanta historier om Portugal och Lissabons historia, men knappast är det så intressant för de som inte befinner sig här.

 

lissabon9


Vid strandpormenaden finns det massor av stenar som balanserats på varandra. Jag kom förstås direkt att tänka på våran egen balanserare Caroline.

lissabon8

 

Längs strandpromenaden inledde vi också terassäsongen, den 26e februari ♥

 

lissabon7

lissabon6

lissabon5

lissabon4


Om det är något matställe ni ska besöka, är det Time Out Market. Ett sort, livligt mattorg med ungefär trettio olika restauranger som erbjuder allt från hamburgare till vegesallader och portugisiska traditionella rätter. Folk går och beställer från de olika ställena och slår sig ner sida vid sida i mitten av torget. Jag tog "fish of the day" vid ett ställe som serverades med sparris, kål, champinjoner och sallad. 10 av 10.

lissabon3

 

Lissabon har också otroligt många kyrkor för den som har intresse för det. 

 

lissabon2

 

Lissabon1

 

Det var lite glimtar från vad vi gjort hittills. Mest blir det mycket god mat, promenader och förstås kvalitetstid med familjen. Jag njuter!

måndag 27 februari 2017 - 08:25

Basgarderoben - a och o

Något jag lärt mig är att vill man uppdatera/byta stil ska man alltid börja med basen. När du har en bra basgarderob kan du sedan köpa till dedär plaggen som beskriver din stil och som ger stilen ”det lilla extra”. För många är det här faktist ett problem: kläder i massor finns, men ingen tanke bakom och ingen stadig grund att stå på. Förstår ni vad jag menar? Det där typiska exemplet ”Jag har massor av kläder men inget att ta på mig” kan faktist bero på att basgarderoben inte finns eller att den inte överrensstämmer med din livsstil.

Det viktigaste innan du går och handlar nya klädesplagg och accessoarer är att ta en titt på vad du har hemma. Och börja utrensningen.
Allt som inte längre passar, som är slutförbrukat, som du inte använder och allt som inte längre fungerar åker bort. Gör det bara, skapa inga emotionella band till kläder (okej kanske en dyrbar bröllopsklänning, men you get the point), för det är materiella saker. Har du dyrare märkeskläder: sälj på Facebook-loppisar eller på nätet, ordna loppisbord eller ge bort till behövande. Din garderob mår bättre av att inte vara fylld av tio år gamla tröjor som du hade på semestern i Gran Canaria.

 

clothing 1756045 960 720

 

Jag tror att många skulle blir förvånade över att se min garderob, den är garanterat mindre än de flesta modeintresserade 24-åringars. Jag rensar garderoben nu som då och är ganska strikt med mig själv. Visst har jag klassiker som jag sparar flera år, men överlag om något inte använts på två säsonger åker det bort.

När du rensat garderoben får du fundera ut vilka basfärger som du använder. Jag rekommenderar att välja två eller tre färger som ska utgöra din basgarderob och de får vara neutrala färger. Beige, mörkblå, svart, grå, brunt eller vit är exempel på färger som fungerar. Har du en garderob med basfärger kan du lättare kombinera nya plagg med det som redan finns.

Basgarderoben är precis det vad det heter: b-a-s-e-n. Utöver den får du förstås handla fritt, men har du en bra bas så kanske du funderar extra noga nästa gång: Har jag det här redan eller behöver jag det? 

 

closet 1209917 960 720 side

 

Eftersom vi bor i ett land med fyra säsonger så blir våra garderober automatiskt större. Det behövs vinterkläder, mössor, vantar, ordentliga skor, paraplyn, regnjackor, vårjackor, tunna tröjor, shorts, badkläder, toppar, stickade ylletröjor, jeans, långbyxor....ja listan kan bli hur lång som helst. När du planerar din basgarderob får du skippa för många trendplagg som inte håller säsong efter säsong. Fundera noga ut hur många toppar och övredelar som behövs för att du ska klara dig. Samma gäller nedredelar och klänningar/jackor/skor. Skapa en basgarderob på så lite plagg som möjligt. 

När du sedan har bestämt hur din basgarderob ska se ut: skriv ner det. I min bas vill jag t.ex i skokategorin ha ett par svarta och ett par beiga pumps, ett par springskor, ett par vår/höstskor i läder, ett par varma vinterskor, ett par stövlar och ett par ballerina/loafers. Check. 

Saknar du något som du skulle vilja ha i basgarderoben: skriv ner det. På så sätt har du en shoppinglista tills nästa gång köpsuget slår till.

 

woven 1803874 960 720

 

Att skapa en komplett basgarderob tar länge och är dyrt, tro inget annat. MEN för att spara lite tid och onödiga pengar kan jag komma med lite tips. Så ni vet vilka plagg det lönar sig att betala mera för, och vilka som kan komma hem för en billig peng. Sedan finns det ju alltis loppis för de som gillar att fynda.

Festtoppar: I en basgarderob kan du ha ett par festligare toppar, men här är det budget som gäller. Allt som skimrar lägger på kilon, allt som är matt reducerar. Festtoppar är ingen stapelvara. 

Trendplagg: Det här är garderobens mest kortlivande del. Satsa på budget.

• Stickat: Basgarderobens lyxplagg. Har du möjlighet, så satsa på en eller två stickade tröjor i kashmir eller ull. En v-ringad och en med rund halslinning.

• Skjortan: Det här är garderobsklassikern. Men välj skjortan enligt kroppsform och kom ihåg att märkeströjor inte nödvändigtvis har bättre kvalité än de billigare märkena. Kolla på sömmarna och materialet.

• Skor: Hitta ett par bekväma läderpumps i din stil. De kommer fungera till väldigt många tillfällen. Det är också bra att äga ett par vinter/vårskor i läder, ett par sommarsandaler eller ballerinas, ett par stövlar och ett par rejäla vinterskor. Vinterskorna får vara dyra för de ska hålla vind, snö och kyla.

• Väskor: Tre väskor behövs i basgarderoben. En stor weekendbag, en liten festväska och en väska som rymmer A4 papper.

• Undredelar: Satsa på ett par bättre finbyxor och två par jeans/byxor.

• Klänningar: Klassikern. Den lilla svarta får kosta lite extra eftersom den ska kunna användas mååånga år framöver.

• Ytterplagg: Beroende på vad för stil du har kan jackorna se olika ut. Jag tycker i alla fall att man får ha en klassisk kappa som går på vintern och sen höst. Välj sedan om du vill ha en läderjacka (äkta läder i basgarderoben) eller varför inte en jeansjacka. En quiltad/tunn parkas fungerar både till höst och vår.

• Övredelar: En klassisk kavaj, ett par toppar (gärna en i silke), t-skjortor och tunika. De plagg som du använder mest får också vara av bäst kvalité. 

• Accessoarer: Ett par solglasögon, ett par läderhandskar och smycken. Smycken är en värld för sig, så de får ha sin egen lilla basgarderob.

 

closet 912694 960 720

 

Det var lite tips på vägen! Frågor på det? ♥

 

söndag 26 februari 2017 - 12:00

Nytt för håret

Efter att jag fick håret klippt och färgat hos Day2day (♥) kände jag mig som en ny människa. Ni vet, sådär när man kommer ut från frissan och känner sig fabulös och doftar gott och tänker "nu ska jag alltid börja fixa håret". Haha dream on. 

MEN..köpte i alla fall hem en tuperingsborste från Ghd, för att åtminstone försöka återskapa den nyfriserade känslan här hemma. 

 

gdh tuperingsborste3

ghd tuperingsborste1

 

Den här borsten är tillverkad av bokträ och vildsvinsborst som är skonsamt mot håret och lätt att arbeta med. Den fungerar både som tuperingsborste och som vanlig utborstningsborste - till uppsättningar och finish. Härliga tider!

söndag 26 februari 2017 - 10:08

I en tidning nära dig!

Igår kom Sevendays egna Bröllops & Festbilaga ut tillsammans med lördagens tidning ♥ För mig kändes det extra kul eftersom jag har skrivit hela bilagan på egen hand. Det kändes också spännande att få se hur slutresultatet blev när Anna-Lena och Linn planerat layouten. Och supersnyggt blev det!

I bilagan talar jag om uppdaterade klädkoder, alternativ till den vanliga festbuffén, om frisyrer för korthåriga och så gör jag en enkel sminkning att få inspiration av eller att härma. Dessutom berättar Simone om deras bröllop och ger tips till alla som går i liknande tankar, var som gick rätt och vad man ska tänka på osv. 

 

Skarmavbild 2017 02 26 kl. 10.00.26

Skarmavbild 2017 02 26 kl. 10.00.33

Screenshot från Vasabladet, vill ni läsa alla artiklar gå in på e-tidningen.

frisyr4

Oga 6

sallad1

ingredienser1

hummus2

Lite egna bilder som inte är med i slutresultatet. Fina syster som modell och lite mat när jag och Rebecca kockade ihop recepten.

 

Jag tänker faktist stolt säga att jag är otroligt nöjd med mina jobb!

lördag 25 februari 2017 - 13:00

Shades of red

swatch2

 

Många är vi väl på jakt efter det perfekta, röda läppstiftet...right? Så också jag. Visserligen har jag mina favoriter, men röda nyanser finns det många av och alla har de sin charm. Här är swatchen på de tre senaste inköpen.

 

makeuprevolution3
Först ut är Make Up Revolutions Amazing Lipstick i nyansen "Reckless". En lite djupare röd färg, men som inte är allt för matt på läpparna.

makeuprevolution2
makeuprevolution1


Själv föredrar jag
mörkare nyanser, och den här nyansen är t.o.m på gränsen på för ljus. Men snygg! Märket Make Up Revolution är ett av mina favoriter i sminkvärlden, men jag måste säga att läppstiftet inte uppfyllde förväntningarna. Jag var tvungen att applicera flera gånger för att få färgen jämn på läpparna, och det tog alldeles för lång tid. Dessutom kändes det för glansigt. 

 

nyx7


Näst på tur är NYX Butter lipstick i nyansen "Juju". En väldigt ljusröd nyans, nästan intill korall skulle jag säga. 

nyx6

nyx5


Denna var tyvärr för ljus i smaken för mig. Men bra att ha ifall en kund trivs i ljusröda läppar! Butter lipsticket ger en vädligt glans yta (som smör) på läpparna. Det var lätt att applicera men helt enkelt varken min typ av färg eller konsistens.

nyx4
Sist ut är också ett läppstift från NYX, men i modellen Matte lipstick och nyansen "Bloody Mary".

 

nyx3

nyx2

 

Definitivt mera min typ av röd! En riktigt "bloody mary"-färg, så namnet passar ju hur bra som helst. Det här läppstiftet lämnar en matt yta på läpparna och krävde dessutom inte att man höll på länge att applicera, innan läpparna var täckta. Vinnaren idag är denna. Perfet klarröda läppar för den som vill.

 

 

lördag 25 februari 2017 - 10:47

Lissabon calling!

Hälsningar från ett soligt Arlanda. Idag är det nämligen dags för mig och familjen att åka på en fem dagars semester till Portugal och Lissabon. Jag se SÅ fram emot att få lite miljöombyte, känns som att det var evigheter sedan vi reste iväg. Förra året blev det när jag tänker efter nog en hel del resor: Prag, Grekland, Pärnu och Stockholm x 2, men det här året kommer toppa allt. 

 

arlanda2

arlanda1


Just nu har
vi ett par timmars väntetid här i Stockholm, så passar på att jobba lite med sådant jag inte hann med i morse. Min dator åker självklart med på resan och jag har planerat att undnlägga 2h arbetstid per dag.

I Lissabon har vi hyrt en 130kvm stor lägenhet som vi kommer bo i hela familjen. Det blir skönt med lite omväxling och dessutom får man ju gå ut på frukostar varje dag eller varför inte komponera ihop en i vårt kök ♥ Det jag ser mest fram emot är att äta skaldjur, upptäcka staden, dricka portugisiskt vin och förstås fara på några springturer med pappa. Ännu känner jag att kroppen inte är hundra procent återställd från förkylsningen, men hundra gånger bättre än i veckan. Så om jag har riktigt tur blir det en lätt länk redan imorgon.

Det kommer dyka upp lite tidsinställda inlägg åt er här på bloggen, men kommer säkert hinna uppdatera live från Lissabon också. Ha de!

fredag 24 februari 2017 - 08:00

Bättre välmående med bindvävsmassage

*Inlägget är ett kommersiellt samarbete med Wasa Massageakut*

Som ni kanske vet är jag förutom intresserad av mode & skönhet, också väldigt intresserad av träning och hälsa. Här i dagarna började jag nya springschemat inför Stockholm marathon och Energyrun, och ska verkligen försöka fokusera på välmåendet i vår. Så vad passade då bättre än att inleda veckan med en välbehövlig massagestund? 

 

wasa massage akut3


Passande i gymmet där jag tränar, finns också Lars-Erik West som är ägare av Wasa Massageakut. Lasse erbjuder idrottsmassage och bindvävsmassage och hans mottagning är öppen för allihopa, medlemmar som icke-medlemmar. Vi hade bokat in en tid förra veckan för att jag skulle få testa på bindvävsmassagen. 

Det första jag tänkte på var att en bindvävsmassage gör ont, men jag fick direkt höra att det inte ska kännas smärtsamt, då avbryter man eftersom man inte är tillräckligt avslappnad. För mig tog det inte alls sjukt, man måste bara tänka på att sitta avslappnad utan att räta på ryggen eller spänna kroppen.

 

bindvavsmassage6


För er som inte hört om den här massageformen förut, kan jag berätta att bindvävsmassage är en vetenskaplig beprövad massageform som utvecklades på 1930-talet av läkare och sjukgymnaster. Här i Finland är det en relativt ny metod, och Lasse är faktist ensam att utföra den från Tammerfors och uppåt. 

Bindvävsmassagen hjälper speciellt bra mot astma, reuma, ledproblem, mag- och tarmproblem och olika allergier. Utför man en bindvävsmassage i ansiktet reducerar det också rynkor och kallas för "natural facelift". Hur bra!? I grundbehandlingen börjar man med drag i bäckenet, längs ryggraden, under revbenen och upp till nacken. 

 

bindvavsmassage3


Vid bindvävsmassage används inga oljor eller liknande, utan använder långfingret fuktat i vatten för att få friktion. Man berör alltså det icke-viljestyrda nervsystemet och allt som finns i samma nervbana får behandling. Lasse berättade att hela 16% av ens kroppsvikt består av bindväv. Alla senor, ledkapslar och ligament är bindväv. Via bindväven får muskelcellerna sin näring och via bindväven försvinner slaggämnen från muskelcellerna. Idén med massagen är att spänningarna i musklerna ska släppa, så att blodcirkulationen kommer igång och kroppen reparerar sig. 

 

binsvavsmassage3

bindvavsmassage4

 

Jag var mest spänd på sidan om ryggen, där kändes det som mest under massagen. Försökte verkligen slappna av (under massagen är det okej att sitta som en hösäck) och låta behandlingen verka. Efteråt kände jag mig mjukare i kroppen.

Du behöver inte ha ett "problem" för att gå på bindvävsmassage, utan det hjälper också till i förebyggande syfte. Men skippa gärna om du har mens, är förkyld eller har ett öppet sår. Eftersom behandlingen lägger igång blodcirkulationen kan man få rikligare blödning. Det är också bra om du berättar din sjukdomshistoria.

wasa massage akut


Hos Wasa Massageakut kan du också köpa Kombucha, som är en hälsodryck importerad från Sverige. Kombucha innehåller mjölksyrebakterier, enzymer, b-vitamin och antioxidanter.
Drycken hjälper till att förbättra din tarmfkora och matsmältningen, och är lätt kolsyrad. Den finns i fyra olika smaker och jag själv valde strawberry-mint, definitivt dagens bästa val!

wasa massage akut 2


Här får man också tag på omega-3 tabletter deluxe. De här omega-3 tabletternas ingredienser kommer från Nya Zeeland. I Nya Zeeland är ozonskitet betydligt tunnare än på andra ställen, vilket gör att växter och djur tillverkar mera antioxidanter = bättre grejer. Jämför man butikens tillskott som innehåller två par omegafettsyror, innehåller de här aderton stycken.

 

bindvavsmasage8

bindvavsmassage5


"Ju flera som utför det, desto bättre"

Lasse har själv gått sin utbilding i Stockholm, och har sedan 2015 jobbat heltid med sitt företag Wasa Massageakut. Eftersom det ännu är en okänd metod i Finland är han rätt ensam om att uföra det här i nejden. 

Är du intresserad av att utbilda dig? Då har jag goda nyheter! Lasse berättade att om han får in tio intresserade till en grupp, kan de komma från Stockholm och dra utbildning här i höst. Det är en utbildning som är uppdelad i tre delar: Grundkurs, Fortsättningskurs samt Avancerad kurs och de här varar i en vecka vardera. Man behöver ingen tidigare kunskap, utan det är bara att ta konakt med honom:

 

bindvavsmassage7


Just nu finns det ett grymt erbjudande på gång, köp fem behandlingar och du får den sjätte på köpet. Jag rekommenderar verkligen att testa bindvävsmassagen, den passar allihop. Har du inte möjlighet att komma till Wasa Massageakut på grund av t.ex. dåliga ben, gör Lasse också hembesök. Det kallar jag service när det är som bäst. Ni hittar hans mottagning på: 

WASA MASSAGEAKUT
LARS-ERIK WEST
WOLFFSKAVÄGEN/WOLFFINTIE 36 F10
65200 VASA/VAASA
0500351430
wasa.massageakut@gmail.com

torsdag 23 februari 2017 - 10:10

En sista gång

Igårkväll hade vi stilkurs på Arbis för sista gången! Tänk att sex veckor går såhär sjukt snabbt?! Jag talade bland annat om basgarderoben och så gjorde vi alla en egen personlig stilguide i slutet för deltagarna att ta med sig hem.

perosnlig stilguide1


Det har verkligen varit superkul att vara kursdragare igen. Speciellt för en grupp som varit engagerade, frågvisa och intresserade från början till slut. Igår kände jag mig verkligen febrig och ganska seg men fick upp energin och hela tre timmar höll vi på. Ett bra avslut! Nu får man se om det blir mera kurser någon gång, eller inte..

sminkhallare2

sminkhallare1


Jag hade tänkt
göra en roadtrip till Jakobstad igår för att hälsa på en kompis, men eftersom halsen var så ond och kroppen seg blev det hemmadag. Men då hinner man med nyttigheter som inte kräver mycket energi, som att t.ex ordna upp sin smink-förvaring. Det är aboslut ett tips för allihopa: skaffa en sån här förvaringsgrej (som kan snurra) så tar sminket betydligt mindre plats. Jag har min på tvättmaskinen, då tar den dessutom ännu mindre plats.

 

Nu: Förbereda presentation på ÅA och sedan hem under täcket igen. På lördag åker vi till Lissabon och då ska jag minsann vara frisk!

onsdag 22 februari 2017 - 09:36

Så uttalar du modehusen

Efter gårdagens inlägg började jag inse att det här med uttal på märken och sånt är ju ganska kul! Jag menar det är samma med t.ex maträtter. Ofta finns det lika många uttal som det finns människor när någon ska beställa en Entrecoté. 

Därför grävde jag runt lite och hittade inspiration från ELLE, Metromode och Café, och har samlat ihop en egen topp tio lista. Några populara designmärken, som jag själv tycker har varit svåra för folk att veta ur man uttalar. Får du dom rätt? 

 

1. Balmain: Bahl- maa(n)  

cms block image 12

Tänk på att i många franska modehus uttallar man inte N:et i slutet över huvudtaget. Det ska låta som att du stoppar precis innan sista N:et.

 

 

2. Christian Louboutin: christian loo-boo-taa(n)

C40iiLZXUAAWK I

 

3. Givenchy: dji-von-shee

maxresdefault

Givenchy har jag nog hört uttallas på hundra olika sätt, vanligast är: "giventjy". Men tänk på att det här också är ett franskt märke. Franska är svårast haha.

 

5. Hermès: er-mess 

Hermes windows by Nendo Japan1

Lämna bort S:et i slutet!

 

6. Lanvin: lahn-vahn

c21fb373bedde09947c34b017a85eb8b

Man kan försöka undvika uttala det supersvensk: Lahn-viin

7. Louis Vuitton: loo-ii v(o)i-tåå  

fc846cc2ec45d3efcb957a6321f69614
Jättesvårt att SKIRVA ett uttallande på LV? Men tänk franskt uttal och lämna bort N:et i slutet.

 

8. Ralph Lauren: Ralf låår-en 

b87e32123bab1b0e6fce193a1abcbb0b

Franskt "R"

 

9. Tiger of Sweden: Tiiger of sweden

tiger of sweden brand 1

Svenskt uttal på tiger, engelsk på "of sweden"

 

10. Whyred -  Oai- red

image side

Trots att det här är ett svensk märke ska det uttalas som frågan "Varför röd?" på engelska. Det är faktist därifrån designernamnet kommer i från. 

 

Har ni frågor så ställ dem! Mina planer blev avbokade för dagen (ligger hemma i otroligt sjuk hals). Så jag jobbar hemifrån idag och ikväll är det sista gången som jag håller arbiskurs. Vi ska köra dubbellektion och tala om basgarderob och sådant skoj ♥ Men först: Honungsvatten.