Visa alla inlägg skrivna april 2017

söndag 30 april 2017 - 17:08

Vappenbrunch

Glömde ju att önska er allihopa en GLAD VAPPEN! Startade morgonen med en underbar brunch (hade ju själv fixat den haha) med familjen. Tillsammans med ett par glas skumppa kan den här dagen inte bli annat än en tiopoängare, oavsett väder. Ha en härlig kväll ♥

brunch3

brunch2

brunch4

söndag 30 april 2017 - 14:37

"Skapa en hållbar stil"

Igår blev den ett rolig och hektist dag. Först åkte jag till YLE på morgonen för att kolla lite med peruker tillsammans med Camilla. Har alltså lånat två stycken peruker från Wasa Teater i 90-tals anda som vi ska använda nästa vecka i samband med "Barn i 100 år"-inspelningarna. Haha jag dör så BRA det kommer se ut! Kommer säkert börja må illa på inspelningsplatsen för gammal inredning är något jag inte tål. Får ofta huvudvärk när jag sitter för länge i gamla hus, inget skämt. Men perukerna är perfekta och nu håller jag tummarna att det passar skådisen också.

 

18196118 10155282102482767 126109925 o


Efteråt körde jag
ut till Malakta för att hålla föreläsning i samband med marthornas klädbytardag. Jättekul att så många ville stanna och höra på! Efteråt fick alla gå och prova kläderna som fanns.

Skarmavbild 2017 04 30 kl. 14.17.05 checker

(Lånade bilder från Mittemellanmarthorna och Malakta) 


Temat blev
"Skapa en hållbar stil" och då pratade jag mycket om basgarderoben, om materialval, stilpersonligheter och lite stilsäkra trender. Skulle ju kunna hålla på och babbla om basgarderoben i evigheter så en timme gick allt för snabbt hehe.  

 

Efteråt blev det en 20km länk i solen (tänk att det är snö idag, TUR jag tog långlänken igår), lite jobb och på kvällen paradrätten: Sparris med Gunnels fiskbiff. Tänk på livet kan vara bra när lördag känns som fredag. Idag är det söndag och det känns som lördag. 

lördag 29 april 2017 - 07:10

Tutorial - Vappensmink

Här kommer dagens tutorial serverad, som lovat! Det är alltså gårdagens militärgrönda och guldnyanserade ögonsmink. Jag är själv borta idag på jobb (först YLE, sen föreläsning) men det får ni höra mera om efteråt. Ha en riktigt skön lördag ♥

 

 

 

fredag 28 april 2017 - 14:47

Makeup - Militärgrönt möter guld

Hej på er och glad fredag! Äntligen är helgen på gång och det ska ju bli extra skönt med extra lång helg. Jag har börjat dagen med lite fransjobb, perukjakt á la 90-tals style, lite jobb på datorn och så tänkte jag ännu bjuda på en härlig fredagssminkning åt er. Så här ser jag ut idag: Ögonen i militärgrönt och guldtoner. Matchar med guldsmycken och mina gröna lammskinnsbyxor fredagen till ära.

 

olive makeup3

olive makeup1

olive makeup

Bas
Nyx studio foundation, beige
Make Up Store loose powder, banana
Make Up Revolution contou kit, light
NYX studio concealer

Ögon
Make Up Revolution palette: Guld, grönt och mörkgrönt använde jag
YSL Mascara
Anastasia Beverly Hills dipbrow pomade, dark brown
Lumene kohl pencil, black

Läppar
-

olive makeup4

 

Jag har gjort en tutorial på det här, som dyker upp imorgon så håll utkik! En lite festligare sminkning till vappen kanske? Nu ska jag iväg på kaffe med tjejerna och ikväll väntar länk i det förhoppningsvis soliga Vasa och fredagsmiddag. Det blir en lugn kväll eftersom jag är på språng på jobb hela dagen imorgon. Ha de!

 

torsdag 27 april 2017 - 18:10

Tips: Snabb och god lunch!

Fast det här kanske inte ser ut som något för världen, kan jag lova att det är paradis för smaklökarna. Igår efter gymmet (Energyrun-träningarna blev inhiberade så körde en 10km intervallträning på matta istället) slängde jag ihop ett gott kvällsmål/middag. 

lunch2

 

Just nu är det ju verkligen säsong för sparris, så stekte dem och kryddade med salt och peppar. Jag tycker sparris smakar bäst när de nästan är lite överstekta. Slängde sedan i två stycken Gunnels fiskbiffar som kommer från Reko torget. Serverade med en klick smältot med svartpepparsmak.

 

lunch

Servicen är från Lexington Company, svarta besticken köpte jag från Lagerhouse.


Idag har jag gjort två fransförlängningar, fått mina egna påfyllda och kört en lätt morgonträning + 12 km länk på eftermiddagen. Så härlig dag! Ännu ska jag ta med Nisse på valpkurs. Sjukt att det är fredag imorgon förresten, veckorna går så otrooligt snabbt.

 

Taggar:

Kategorier:

Recept

Skriv en kommentar 0

torsdag 27 april 2017 - 08:20

Var finns den perfekta trenchcoaten?


En av de
stora vårtrenderna är trenchcoaten 2.0. Alltså den klassiska kappan men med en tvist, t.ex överdimensionerade axlar, annorlunda knappar, assymetriska skärningar eller en anna färg än beige. Jag är just nu på jakt efter en ny trenchcoat men det är SÅ svårt att hitta något som motsvarar mina förväntningar?! Söker alltså inte efter en kappa med tvist, utan söker efter en riktigt riktigt klassisk modell. Mina krav är:

 

• Beigefärgad (eller kamel, mörkblå i "värsta" fall)

• Dubbelknäppning

• Så lång att den går mig till knäna. Det här är svårt eftersom jag är typ 178 lång och många blir korta.

• Skärp i midjan

• Ett styvare material, inte mjukt tyg som skrynklar

• Krage

• Epålett

 

6c83bc09446c27e63c158e53f92cb489 checker

Kan det vara så svårt? Skulle ju gärna ha en med foder, med mörka knappar och gulddetaljer. Men allt man man ju inte kräva hehe. Har ni tips så berätta gärna, känner mig för en gångs skull lite lost! 

Taggar:

Kategorier:

Stil

Skriv en kommentar 2

onsdag 26 april 2017 - 16:30

Vardagslyx

middag1

middag2

middag3

 

Igår blev jag och Nisse bjuden på middag till Rebecca ♥ Vilken vardagslyx att få bli bortskämd med fullkornsspagetti, en härligt kryddstark sås och falafel. Sedan blev det mest prat, kaffe och lite uppdatering på våra liv. Tänk förresten att jag och Rebecca träffades när vi båda var på praktik på Sevendays. För två år sedan (!!), jissus vad tiden går fort. Känns som igår när vi träffades i lilla studion på VBL (som nu är matrum) och skakade hand. När man hänger varje dag i tre månader händer något. Man blir tighta! Becca tom förlängde sin praktik för jag ville att hon skulle hänga med mig så länge som möjligt hehe.

 

Idag har jag gjort lite fransförlängningar och försökt fixa ett upplägg för lördagens föreläsning. Men det är så svårt med en liten Chihuahua som springer vid fötterna, kastar Råttis på en, kommer med en tuggpinne, ska ut och kissa osv. Som att ha barn. Imorgon ska jag nog ta in på ett mysigt café och försöka få det gjort. Ikväll är det dags för Energyrun-träning! Klockan 18 på Öjberget utmanar vi vädret så häng med om du vill. Trevlig onsdag ♥

onsdag 26 april 2017 - 10:17

Garderobsdykning - Kostymbyxan

Som nästa basplagg ut i garderobsdykningen är ett plagg som går att klä upp, klä ner och styla nästan precis hur som helst: Kostymbyxan.

kostymbyxor

 

Min absoluta favoritavdelning i garderoben är byxavdelningen. En riktigt bra kostymbyxa ska sitta bra, vara gjorda av bra material och hålla många långa år. Varje människa borde äga ett par byxor eftersom:

1. De passar nästan alla stilar. Styla med sneakers, pumps, loafers, sandaler, stövlar...ja du ser.

2. Kostymbyxan är en av de klassiska plaggen som fungerar varje säsong.

3. Du kan både klä upp och klä ner en stilhelhet innehållande kostymbyxan.

 

outfit5

outfit checker

 En ledig styling

Själv är jag en lite byx-junkie (till skillnad från kjolar, som jag bara äger tre stycken av) och bär hellre byxor än klänning till de flesta tillfällen. Jag är den personen som hellre kommer med en snygg kostym än en klänning på fest. Men var och en med sitt! På de flesta jobb passar dessutom byxor bra- förutsatt att du inte behöver klä dig i en speciell uniform. Det här är mina nyaste inköp, i väldigt tunt tunt ylle och känns nästan som linne mot benen. Definitivt garderobens nya lyxvara.

 

outfit1

 

Loafers: Ellos
Kostymbyxor: Tiger of Sweden
Polo: Lindex
Kofta: Bikbok
Hund: Vörå

När det är dags att införskaffa ett par riktigt snygga och användbara kostymbyxor - tänk först och främst på färg och material. En säker färg som kan matchas till allt är förstås svart, men vill du inte ha en väldigt strikt och stram look kan också gråa eller mörkblåa fungera bra. Är du en byxälskare så gå loss på vita, beiga eller ljusrosa till sommaren! SÅ snyggt. 

Som material är nog ylle det material jag skulle rekommendera först. Är det ett par ordentligt gjorda byxor så blir de heller inte för varma på sommaren. Som mera "vardagliga" kostymbyxor kan också en blandning av bommull och polyester fungera. De hålls att slita med hälsan. 

 

outfit4

 

Styla kostymbyxan precis hur du vill! Det här är bara en av hundra sätt jag kommer bära dem i sommar. Till vardags är det snyggt att mixa en vit t-skjorta, ett par härligt blåa kostymbyxor och vita sneakers. Gå mera ton-i-ton till fest och byt om till ett par snygga pumps. På Karismas visning tycker jag själv att dessa stylades så snyggt: 

 karisma 6 1

Foto: Ella Grangärd.

 

Kom ihåg att titta efter tvättråd! Är de av ylle får du tvätta i max 30 grader (undvik tvätt, torka istället bort fläckar med en fibertrasa) och låt torka så att pressvecken inte förstörs. Happy shopping! Här kommer lite tips på vårens snyggaste byxor: 

bloggmati0

Anna Field / Armani Jeans / Maison Margiela / J.Lindeberg / Patrizia Pepe / Selected Femme

 

tisdag 25 april 2017 - 16:21

Make up - på rosa moln

collage1

collage2

makeup2

collage

 

Och här är min favorit vardagslook som jag visat förr, hehe. Rosa med lite skimmer. På ögonen har jag Maybelline the blush nudes paletten. Ett hett tips! Men älskar man något så gör man, varma toner är min visa hela våren. 

 

collage5

collage3

collage6

Idag har jag jobbat hemifrån och börja planerat lördagen. Ska nämligen hålla en timmes föreläsning om hur man skapar en bra, hållbar basgarderob och hur man bäst väljer material och sköter dem. Det får vara mitt bidrag till Fashion revolution week. Efter det väntade en härlig lunch med Camilla och Sara på Selmas Turkish Cuisine & Catering i Brändö (dagens andra heta tips) och sedan lite klädprovning på Malakta. Nästa vecka är det dags för 90-tals inspelning och jag ser SÅ fram emot det. Tänk en familj i riktig nittiotalist-anda. 

Nu ska jag iväg på middag till Becca. Har vilodag idag från träningen så tänker t.o.m ta bilen dit. Är det vilodag så är det. Ha en skön tisdag!

 

tisdag 25 april 2017 - 08:14

Kisskiss - Guerlain

Från Next Beauty fick vi med hem en goodiebag fylld med härliga produkter, och såklart är jag inte sen att testa på dem! Det jag såg fram emot efter att ha hört så mycket om Guerlain var läppstiftet i miniformat. Perfekt att slinka ner i väskan på krogen eller stan. Det här var i nyansen "Kisskiss" i en skarp och härligt klarröd/orange. Ni ser ju själva.

 

guerlain

 

Själva konsistensen var inte sådan jag var van med, otrooooligt mjukt på läpparna. Nästan som ett läppomada. Mycket skönt och behagligt, men mjukheten gör ju också att läppstiftet är glansigt och inte matt. Så här blev det applicerat:

 

guerlain2

guerlain1

 

Ja nu använde jag inte någon läppenna eller underlag, mest eftersom jag ville kolla nyansen och konsistensen. Vad tycks? Jag kan tycka att en sån här klar färg kan vara otroligt snyggt med naturligt smink, nakna ögon och en snygg solbränna. Definitivt något jag ska testa på i sommar.