Visa alla inlägg skrivna maj 2017

tisdag 30 maj 2017 - 16:16

Back to the 80s'


Mellanlandning! Har kraschlandat efter LA i kropp och knopp, men idag när jag vaknade kändes det helt okej. Har varit en väldigt kul dag på jobbet ♥ Inspelningarna av "Barn i 100 år" fortsätter och idag var det 80-talet som gällde. Dag ett av två.

 

18838782 10155379236907767 726538335 o

18789153 10155379237072767 1221527285 o

18789591 10155379237772767 1030894470 o


På inspelningsplatserna får
man dela på allt: Klädrum, sminket, matsal och allmänna hängrummet i ett och samma. Väldigt mys. Vi höll till i en 80-tals lägenhet här i Vasa som Mia och Pia hade inrett helt fantastiskt! En genuin och äkta feelis fick man, som att resa tillbaka till tiden.

 

18836528 10155379636982767 98753365 o

18817688 10155379637047767 590148816 o


Här är familjen Vähäkangas år 1986! Plus sonen som kom lite senare. Mamma fick lite dagen-efter-lockar tillsammans med turkos ögonskugga och rosa läppstift. Syns ju inte så bra på bilderna men googla 80s makeup så förstår ni. Med en österbottnisk stil förstås. Nu väntar jag på att göra en fransförlängning innan dag är slut. Ha en skön tisdag ♥

måndag 29 maj 2017 - 04:51

Veckans lista: Träning

Jag har verkligen landat hårt efter LA, är så otroligt jetlaggad. Har suttit vaken sedan klockan tre i natt  (har googlat hur man botar jetlag men hittar inget smart..åt just en smörgås mitt i natten så gjorde ju redan ett misstag) så kan ju lika gärna blogga och fylla i veckans blogglista på Sevendays! Gissar att jag är först att göra det, haha. Passande nog är temat träning och jag ska ju springa marathon nästa helg. Får tagga till lite nu.

botnia1


Träning för mig är: En rutin, något som gör mig glad, ett sätt att ta ut aggressioner, en social samvaro, en nödvändighet och ett sätt att rensa tankarna.

napra8
Min favoritträning: 
Löpning och muskelträning.


17572136 10155183439597767 335753689 o
Det bästa med att träna: 
Är lyckan och energin den ger mig. Har ni någonsin upplevt runner's high? Det händer inte ofta (kommer inte ihåg senast det hände mig nu) men det är verkligen något jag lever för och jag LÄNGTAR tills jag får uppleva det igen. Det bästa med träning är att det påverkar mig positivt både psykiskt och fysiskt.

norrvallafitnessevent10

norrvallafitnessevent1


Det sämsta med att träna: Är när det känns jobbigt, tvingat och omotiverat. När träning tillför mera skada än nytta. Men egentligen är det inte själva utförandet av träningen som är dålig, utan det är ju förutsättningarna och ens kropp.


En sport jag skulle vilja pröva: Tennis! Har aldrig spelat det tidigare.


En träningsgren jag inte förstår mig på: Jag har svårt att förstå mig på träning där idrottsgrenen går ut på en enda sak man måste kunna med extrem precision och teknik.

 

Därför tränar jag/tränar jag inte:  Jag mår bra i mig själv, min kropp orkar arbeta och bära mig i vardagen, jag mår bättre psykiskt, jag känner mig stark, uthållig och det ger mig bra hållning. Jag tränar för att det nu känns som en självklarhet för mig och för att om jag INTE skulle träna skulle mitt humör, min kropp och mitt psyke må dåligt.

17693074 10155183439692767 795072049 o

17670488 10155183439497767 967624020 o

 

Mina träningsmål: Just nu är det att klara Stockholm Marathon nästa helg, fixa Energyrun den 17 juni och efter det ska jag lägga upp nya mål. Det kommer nog bli något annat än löpning.

lördag 27 maj 2017 - 07:36

6 saker att göra i LA

Okej hur ska jag egentligen få ner saker att göra till SEX stycken? Det finns hundra saker jag tycker man borde hinna med haha. Nåja, får försöka välja ut best of the best. Här kommer fem saker ni ska göra om ni befinner er eller planerar att åka till LA. Det här är ju saker jag gjort..gick inte på några som helst guidade rundturer eller typiska turistiga saker.

 

1. Hiking vid Runyon Canyon.

Om du är en som gillar träning, är Runyon Canyon verkligen ett måste. Stig upp extra tidigt en morgon för att få det fantastiska ljuset som fyller himlen, eller gå efter sjutiden på kvällen för att inte behöva grillas i solen. Parken har flera olika vanrdingsleder som utmanar dig på olika sätt. Högsta punkten är Indian Rock och är på 402 meter hög.

18744950 10155368941587767 1677856043 o2

18721592 10155368940102767 785810304 o2

Obs ta med vatten, eller så kan du köpa där för en dollar.

2. Ta en kväll vid 641 Selma Avenue

(Allt det här finns där). Det här området köptes upp och totalrenoverades för att behaga turister och folk som är sugna på både middag och nattliv. Vi åt ju som sagt vid nyöppnade Tao (obs boka bord i tid) vilket jag rekommenderar. Alldeles brevid finns klubben The Avenue och Beauty & Essex som är ett måste att se. Ställena är lite finare, så det passar inte dig som vill dansa till hiphop och mera swag musik. Det finns väldigt många ställen för den typen också.

 

tao2

18742200 10155368938057767 1832284681 o side2

Tao LA

 

Beauty & Essexs ingång är designad som en juvelerarbutik. Du går helt enkelt in i ”butiken” och sedan in genom en liten bakdörr och kommer till himmelen. Stället är inrett med speglar, kristaller överallt och det spelas sjukt bra musik. Det kändes som att stiga in på en hemlig klubb haha!

18721670 10155368937637767 1180114627 o2

18742519 10155368937767767 1384958885 o2

Beauty & Essexs ingång

 

3. Ta en dag i Beverly Hills.

Själva Hollywood har ju också butiker, men för riktigt shopping är nog Beverly Hills lajvet. Boka en uber och unna dig en dag bland alla caféer, restauranger och butiker i Beverly Hills. Vi lunchade på vegevänliga Urth Café men utbudet är ju enormt! Sök dig lite bort från stora boulevarden för mera specialbutiker. Jag älskade verkligen Beverly Hills och skulle gärna spenderat mera tid där.

beverlyhills13

beverlyhills11

beverlyhills12


Tips: Ladda ner uber-appen. Sandra hade ju den på sin telefon, men uber är verkligen transportmedlet nummer ett i Los Angeles! Betydligt billigare än taxi, snabb service och du behöver inte cash utan betalningen sker via appen.

 

4. Sky bar vid Catch

Också det här är ett ställe jag måste rekommendera. Otroligt vackert! Catch brukar också vara rätt fullt, men några hundra meter därifrån ligger skybaren och restaurangen E.P. & L.P som har en mera avslappnad atmosfär. På Catch dansar man inte, men kan sitta på middag och ta en drink på terassen med utsikt över LA. Båda ställena ligger i West Hollywood.

Skarmavbild 2017 05 27 kl. 07.10.2

Skarmavbild 2017 05 27 kl. 07.09.2

Catch LA

 

Skarmavbild 2017 05 27 kl. 07.08.3

Skarmavbild 2017 05 27 kl. 07.08.2

L.P. Var tvungen att låna bilder med you get it!

 

5. Stranden

Äh, redan fem punkter? Nåja är man i Kalifornien är ju stranden ett måste, vare sig du surfar, solar, cyklar eller tränar. Med Uber kostar det typ 20 dollar till Santa Monica och här kan man också spendera hela dagen. Venice beach är brevis och där är det mera urbana vibbar. Tänk på att komma på förmiddagen och undvik att ta dig tillbaka (om du nu bor i Hollywood) vid eftermiddagen då trafiken är GALEN.

venice10

venice9

venice8

6. The Grove

The Grove ligger på The Grove Drive och är ett område fullt med butiker, bion, cafén, restauranger och evenemang. Vi spenderade bara några timmar där vilket var kort tid om man ska hinna se hela utbudet, så lägg undan en halv dag eller heldag för stället! Kändistätt också haha.

thegrove9

thegrove10

Det var sex stycken saker jag rekommenderar! Och så några till förstås, så bara att slänga in en kommentar om det är något ni funderar på, så ska jag se om jag har tips (eller om Sandra kan tips). Nu ska jag stiga upp, har varit vaken sedan 04:30 pga jetlag så har inte fått såå många timmars sömn. Lika bra att ta dagen när den välkomnas. Ha en skön lördag ♥

torsdag 25 maj 2017 - 13:27

Veckans blogglista: Skönhet & ideal

 

Den här veckan kör vi ett väldigt passande tema på Sevendays: Skönhet och ideal. Eftersom min blogg i stor mån tangerar det ytliga, skönhet, smink och stil så är det här något av en hjärtefråga för mig. Jag älskar skönhet och jobbar med det. Här kommer listan! 

 

Det här är skönhet för mig: 

- Skönhet för mig är någon som är självsäker och samtidigt ödmjuk. Skönhet är också det perfekta i det imperfekta, ståtlig hållning, leende och värdigt åldrande.

 

Mina bästa skönhetstips: 

  • Drick två liter vatten per dag. Extra. Vatten är bra för ALLT och att överkonsumera vatten är väldigt svårt. Tänk på kroppen som en vindruva. Fyller du den med vatten blir den ung, frisk och god. Torkar du ut den blir den ett rynkigt, skruttigt och gammalt russin.

  • Mata din kropp med energi och näring. Tänker man på hudvård är vad du äter a och o. Fundera vilka maträtter som ger dig vad du behöver och skippa sådant som inte uppfyller några av kroppens behov. Men ibland ska också hjärnans behov mättas.

  • Investera i dig själv! Unna dig bra produkter, ansiktsbehandlingar, lacka naglarna, piffa till dig så du känner dig snygg. Känner du dig snygg så mår du också bättre. Power of mind.

  • Den här produkten.

 

wedding6

 

Dagens skönhetsideal är:

- Ja men ni vet väl själva, det är bara att slå upp vilket magasin som helst så ser ni praktexempel på den typiska, vita kvinnan och hur vi förväntas se ut.

 
Jag motarbetar/följer skönhetsidealen på det här sättet:

- Jag varken motarbetar eller följer skönhetsidealen aktivt. Snarare följer jag dem undermedvetet eftersom vi daligen matas av bilder på olika sociala medier. Jag är medveten om det, men samtidigt älskar jag skönhet/mode och jobbar i en branch där folk inte ska glänsa i tv-rutan och se pigga och fräscha ut. Då behöver man smink och fina kläder. Jag älskar skönhet men inte ångesten idealen framkallar.

Parentes: Jag tror inte att vi någonsin kommer kunna undgå skönhetsideal helt och hållet (så länge människan funnits, så har det ju funnits ideal. Vi har alltid haft någon att se upp till och eftersträva) utan jag tror att medvetenheten är ett steg i rätt riktning. Våga vara kritisk till bilder och stereotyper, men acceptera ändå att alla gör som de vill. Många anser att man ska acceptera sig själv som man är. "Så här är jag", helt enkelt. Jag eftersträvar att vara den bästa varianten av mig själv. Är det fel att sträva uppåt? En fråga jag måste fundera vidare på.

 

karismagrupp 1

Foto: Ella Grangärd

nextbeauty1

Skarmavbild 2017 04 06 kl. 13.30.29

yle4

yle3Skönhet kan ha många utseenden.

 

Min skönhetsrutin:

- Oj haha. Här kommer allting jag gör! Tvättar ansiktet med ansiktsvatten varje dag, dricker extra vatten varje dag, peelar ansiktet en gång i veckan, använder ansiktsmask en gång i veckan, använder dag- och nattcréme, använder ögoncréme, smörjer kroppen med återfuktande efter duschen, fyller fransarna en gång i månaden, bleker tänderna en gång i månaden, gör ärrbehandling tre gånger per år. Kanske det var allt? Skönhet för mig hör ihop med välmående så det är svårt att veta var man drar gränsen.


Senaste gången jag upplevde skönhet:

- När vi cyklande längst Santa Monica Beach och jag tänkte på hur vackert livet ändå kan vara!

venice2


En person som är vacker:

- Min mamma.

onsdag 24 maj 2017 - 23:07

Santa Monica & Venice Beach

Idag är det hemfärd för mig, dags att återgå till vardagen i Finland. Helt ärligt kan jag beskriva känslan bäst med ett "urk" just nu, vill stanna här! ♥ Som tur väntar ett grymt roligt jobb i sommar, så något skoj har man framför sig! Jag har verkligen storgillat Kalifornien, Los Angeles och Hollywood och det är sjukt hur mycket man kan se på endast tio dagar med en bra guide (läs: min babe Sandra som sett och varit överallt redan). Jag har blivit otroligt bra omhändertagen och fått sett alla sidor av LA. Men här på bloggen kommer ju förstås mest sådant som kan inspirera och göra er peppade att resa till änglarnas stad!

vanice1


Hur som helst,
i går på min sista dag tog vi oss ut till Santa Monica och Venice Beach för lite shopping. Vi hyrde cyklar, gick på café, lunchade på piren och tog ut det sista av dagen. Jag gillade verkligen Santa Monica! Man märker att stället är lite dyrare att bo och leva på, lite bättre välskött och snyggare än t.ex Hollywood. Samtidigt finns det surfing och Venice Beach bara 10 minuter därifrån som är mera chill och avslappnat. Däremot bor det väldigt mycket hemlösa vid stranden eftersom det finns public toilets och duschar där. 

venice21

venice20

venice19

venice18

venice17

venice16

venice15

venice12

venica1


Sista kvällen blev
det fajitas till middag och sedan hade vi bokat bord på Hollywoods nyöppnade ställe, Tao. Det blev dessert, drinkar och lite dans på Beauty & Essex. Väldigt coola ställen! Känns som att jag namedroppat så många namn på ställen som jag rekommenderar, att det nog blir en liknande guide som jag gav för Lissabon här i bloggen. Hur låter det? 

 

Nu ska jag stiga på planet som tar mig hem till verkligheten. Har saknat Nisse så otoligt mycket så hoppas han står på flygplatsen och väntar på mig imorgon ♥

onsdag 24 maj 2017 - 00:00

The Grove - Short shorts

grove344

grove6

grove8


Skjorta: Zara
Shorts: Ellos
Väska: Åhlens
Armband: H&M
Brills: Rayban
Skor: Downtown La

 

I söndags tog jag och Sandra en tur till The Grove som ligger typ mellan West Hollywood & Beverly Hills (?). Stället är som en egen liten oas med mysiga caféer, butiker, bio och annan underhållning. Gillade stället stort! Tyvärr blev tiden rätt knapp där innan vi skulle vidare på en spelning, så vi hann med en matbit och en snabb rundtur. Åk dit när ni har tid! Verkligen härligt ställe med good vibes och bra musik. Jag körde på vita shorts och en avslappnad, skön skjorta.

 

grove2

grove5

grove1


Skorna blev ett
snabbköp vid downtown när hunden åt upp mina nuvarande haha. Men de fungerar som de ska! Gillar att plocka upp gulddetaljen i smycken och på accessoarer för att göra det lite mera spännande. Idag är det sista dagen här (BUHU) så vi ska försöka ta ut det sista. Vill verkligen inte hem. 

 

the grove1

thegrove6

thegrove3

thegrove5Några snapshots från The Grove. 

tisdag 23 maj 2017 - 18:00

5 saker som händer när man får hund

1. Din kamerarulle ser ut så här:

18472080 10155323758242767 1342629483 o

Ja men ni ser. Bild på Nisse, Nisse och Nisse. Jag tycker lite synd om mina kontakter på Snapchat (inte för att jag är sepciellt aktiv där mera) som bara får bilder på en hund hela tiden haha. Men Nisse är min bäbis!  


2. Du blir alltid 5 minuter sen

Det här beror på att det alltid ska busas lite extra, rastas, ges mat och gosas. Alltid innan jag går hemifrån säger jag "hejdå älskar dig" åt Nisse. Dessutom är det svårt att slitas från små söta hundögon. Önskar jag kunde säga åt Nisse att jag snart kommer tillbaka och att ha skulle förstå det.

17887159 10155220208487767 1265481057 o

Foto: Ella Grangärd

3. Du hatar folk som krossar glas.

Vet ni hur förbannad jag blir på folk som är påväg till krogen, har med en glasflaska och bara kastar den i marken?! Själv har jag också gjort det i unga dumma år. Usch. Tänk på den stackars lilla hund som på söndag morgon tar sin första morgonpromenad och stiger på en skärva. 

 

4. Du gråter till den här filmen ♥

 

5. Du skrattar åt sånt här:

hilarious dog owners situations 20

hilarious dog owners situations 11

hilarious dog owners situations 25

hilarious dog owners situations 26

99167ffa 0c39 4d56 a62b 2e11615e5460

50057566 e03e 42c6 b262 9aa26e8ef17c

53af32c8 92d4 42f8 a85f 6b0502c649b5

lifebuzz aa260f24051e731e2ef21dc2f70d32db limit 2000

Med det önskar jag er en trevlig tisdag ♥

tisdag 23 maj 2017 - 06:00

WKND IN LA


Hej och godmorgon
(eller ja, vi har ju kväll här). Tänkte ge en ny uppdatering från resan nu igen, mycket lättare att blogga medan allt är färskt i minnet. I lördags hade vi program från morgon till kväll, så det sista vi gjorde på fredag var en fotografering och sedan bums i säng. Bestämde oss för att köra en morgonhike uppe vid Runyon Canyon så sagt och gjort. Utsikten där uppe är värt varenda svettdroppe.

18641847 10155348835312767 934522503 o


Efter det tog 
vi oss till Mansion du soleil  för lite poolfest. Helt otroligt fint hem, speciellt kul för mig som inte ännu fått uppleva det i LA. Den här ligger på sköna 30 000 kvadratmeter (haha jag som sagt att mitt hus ska vara 250....) och Michael Jackson bodde där under sina sista år. Helt fantastisk, en drömbostad.

18596551 10155348834547767 1545436755 o

18676605 10155348834032767 501104531 o

18618709 10155348837247767 2123425167 o

 

Kaftan: Hera
Simdräkt: Lindex
Skor: Tiger of Sweden

 

18675056 10155352926032767 340563562 o2

18641640 10155352926147767 509852641 o 

Mot eftermiddagen skyndade vi hem för att fortsätta kvällen på en konstutställning nära där vi bor, och vek in till Roosevelt Hotel efteråt. Lika vackert på dagen som på natten! Passade dessutom på att sitta med fötterna upp mot stjärnorna och njuta av stunden. Efter 12h i samma klackskor kan jag lova det behövdes. 10 av 10 walk-of-fame-stjärnor får lördagen ♥

måndag 22 maj 2017 - 18:00

Ton-i-ton under sommaren


På tal om 
att sommaren kommit, så visade telefonen på ordentliga 31 grader här i går. Gissa om det kändes efter en dag i solen! Trots det, är det skönt att gå i luftig skjorta och vita jeans eftersom havet ändå bjuder på lite vindar emellanåt. En look jag kommer köra flera gånger i sommar är:

beverly14

beverlyhills0


R.I.P skor som
efter den här dagen blev uppätna av hunden som bor med oss haha. Nåja som tur finns dessa ännu att beställa från nätet. Köpte ett par nya sandaler i downtown, så jag åtminstone klarar mig under de restrerande dagarna.

bverli6

beverly12


Passligt lördagen innan
 jag åkte, kom också mina nya Ray Ban brillor. Visst, de liknar ett par jag redan har, men glaset är mörkare + själva skalmen är av rosé och inte guld. Riktigt nöjd! Jag tänker så här: Hittar du en modell av glasögon som du känner dig riktigt fin i så köp så mååånga du vill.  Ha en skön måndagskväll!

 

 

 

måndag 22 maj 2017 - 08:17

10 snaps från telefonen

Det är ju alltid lite roligt att krypa in i en persons privatliv och snoka? Ni vet vad har hen i sitt kylskåp, vilka appar finns på telefonen och vad var senaste inkomna sms:et (haha om man har sådana mera). Därför tänker jag göra er en tjänst och bjuda på de tio senaste bilderna från telefonrullen! Ja eller en bild per händelse, för man tar ju alltid 143589 likadana. Eftersom det här är tidsinställt har troligen nya bilder tillkommit, men varsågoda en smygtitt:

 

18426813 10155309623027767 1077324024 o side

 

En bild jag skickade på Nisse när han sov (spännande) och en bild från när jag jobbade med Sevendays från sängen och hade en betraktare.

 

18379264 10155309624177767 1029271701 o side


Haha här kommer två kontraster i livet: en bild Ella skickade på när vi skulle handla rosé, och en screenshot jag tog på ett pass FIT som jag var på. Hanna höll ett så bra pass att jag vill komma ihåg vad vi gjorde.

 

18379318 10155309623772767 1622631514 o side

 

På matshopping i Citymarket, och en opublicerad instastorie från vinkvällen med Ella och Rebecca ♥

 

10

 

Två screenshots. Gör det för det mesta på telefon, bilder tar jag med systemkameran. En från våra intervallträningar på Öjberget och en från Instagram som visar hur vi hade det på 90-tals inspelningarna.

 

18406218 10155309715832767 1115107029 o side

 

Bild från första maj med mina älskade vänner, och förstås ännu en bild på Nisse när han sover hehe. Ni skulle se min telefonrulle!! 90% Nissebilder!