måndag 13 mars 2017 - 15:13

Sevendays 2-års fest

Om ni klickat er in på framsidan eller på diverse bloggar idag och igår, är det omöjligt att missa vad Sevendaysbloggarna gjorde i helgen. Nämligen firade sajtens 2-årsdag! En otroligt rolig och inspirerande lördag väntade runt hörnet.

wasaline7

wasaline3

På morgonen var vi alltså ett glatt gäng bloggare som steg på Wasaline här i hamnen i Vasa. Jag hade laddat upp med fullt kamerabatteri, tidsinställt jobbgrejer och en kaffekopp. På instagram finns massor av bilder taggade #sevendaysgoesumea2017.

wasaline2

wasaline1

Frukost med bubbel är bästa frukosten, eller hur? Kaptenens frukost ska ni aboslut äta under kryssingen! Då hålls men mätt och belåten under umeåvistelsen också.

wasaline5

wasaline6

wasaline4

På båten hade vi också en workshop som behandlade utvecklingen av Sevendays. Många åsikter och förslag och tankar kom på tal: inspirerande! Jag tycker att man alltid ska sträva framåt och förbättra saker som går att förbättra, samtidigt också reflektera över vad som är bra. Vi gjorde både och.

WhatsApp Image 2017 03 12 at 10.34.28

Jag lämnade kameran i båten väl i Umeå, ville njuta av sällskap och upplevelser istället. Det blev lite shopping inne på Lagerhaus, kaffe på Rost med Ella, Simone och Michaela, samt lite stroll i stan. Timmarna gick jättesnabbt i bra sällskap och strax var det dags att ta bussen till båten igen.

wasaline8

På vägen hem åt vi ett himmelskt skärgårdsbord. Jag hade inte ätit något i Umeå och var vrålhungrig när buffén hade dukats upp. Så hungrig att jag glömde dokumentera. Eftersom det också var final i Melodifestivalen laddade gänget upp med snacks och mellomys. Jag satt med datorn i famnen och jobbade lite samtidigt och slösurfade. Är inget stort Mello-fan men med det här ivriga gänget blev det jättekul haha!

konferense1

Det var otroligt smidigt att ha tillgång till eget konferensrum på vägen dit och tillbaka. Mera om det här dyker upp i ett senare inlägg, håll utkik ♥ Tack för en bra ordnad resa och kul att se så många nya och gamla ansikten bland bloggarna.

torsdag 2 mars 2017 - 04:32

5 saker att göra i Lissabon

Nu är vi på väg hem efter fem helt fantastiska dagar i storstaden! Jag har njutit av att både ha aktiviteter och att också bara slappa och äta god mat. Vädret har varit omväxlande (det är ändå typ vinter för portugiserna ännu) så jag gissar om man kommer hit över påsk t.ex kommer det vara perfekt väder. Här är fem saker jag absolut rekommenderar att du gör om du någon gång är påväg till Portugals huvudstad:

1. Guidad rundtur

lisbon2

lisabon2

Jag rekommenderar att
ta detta som en av de första programpunkterna. Jag själv är inget fan av guidade rundturer just för att jag hatar att känna mig som en turist hehe. Vill smälta in i folkmängden så fort som möjligt och gå självsäkert på gatorna utan att ha en karta under näsan eller se ut som en utlänning. MEN vi tog som sagt en guidad rundtur på elcykel vilket överträffade alla förväntningar! Man fick se så mycket och att ha en privat guide som svarar på ens frågor och berättar intressanta historier lönar sig i slutändan. Man får se saker man annars inte skulle se och får också veta vilka saker det inte lönar sig att lägga tid på. Efter färden är det bara att gå tillbaka till att låtsas vara o-turistig igen.

2. Ät middag på Bread4You/Oficina

Tripadvisor brukar alltid ha de mest rättvisa bedömningarna, inte guideböckerna. Min syster kollade upp vilka restauranger nära lägenheten som fått bra betyg och Bread4You dök upp. Vi blev verkligen inte besvikna! Restaurangen är liten och mysig med goda viner, bra betjäning och bästa maten. Stället är verkligen populärt så vi hade tur som fick bord. Boka gärna innan.

lisbon3

lisbon4Räk- och svamprisotto vid Bread4You

Oficina do Duque hittade vi av en slump sista kvällen och blev helt klart min favorit. Ett trendigt ställe med cool inredning, duktiga servitörer och snygg portionering av maten. De hade tagit alla rätter och gjort det till egen stil. Min vegeportion bestod svamp, sauterade(?) grönsaker och quinoa. Tio poäng av tio. Tyvärr har jag för skrivande stund inga bilder från telefonen på datorn, men allting var en fröjd för ögat.

4. Gå upp till slottet

lisbon5

lisbon6

Lissabons gamla slott
kan man antingen promenera upp till (för den med raska ben) eller tränga in sig på spårvagn nr.28 som tar en upp. Eventuellt kan du också beställa en tuktuk. Slottet bjuder på jättefin utsikt över Lissabon och på gamla historier.

5. Åk till Belem

belem2

belem1

Jag mitt päron spillde kaffe på vita jeans i Belem, men fint var det där så länge det varade! För oss var det 13 stopp med spårvagn från lägenheten (bodde riktigt vid centrum). I Belem kan du besöka ett stort kloster, ha picnic i parken, se på monument och förstås smaka på Pastei de Belems Pasteis de nata. Portugals berömda små bakelser som är BÄST. Googlade receptet och ska definitivt pröva på dem hemma. Bakelserna finns också på andra ställe än i Belem men det är härifrån "orginalet" kommer.

Tyvärr orkade jag inte flytta över några telefonbilder (har för det mesta haft med telefonen) men det här var några tips! Förutom att göra det här kan du sitta på massa uteserveringar, shoppa loss och förstås länka i många fina backar i Lissabon. Har jag chansen att komma hit igen, gör jag det ♥

Taggar:

Kategorier:

Resor

Skriv en kommentar 2

onsdag 1 mars 2017 - 13:00

Lissabon- Skepp ohoj!

Det är så sjukt hur otroligt snabbt man vänjer sig vid värme och +15 grader. Samtidigt får jag bilder skickade från Vasa på många centimeter snö och en söt springande hund. Så här går jag omkring men för det mesta med ännu mindre kläder. När solen kikar fram blir det SÅ varmt ♥

outfit8

Stövletter // Ell
Väska + klocka // Tommy Hilfiger
Brillz // Ray-Ban

Igår när jag och pappa testade på en ny springrunda, tog jag bara shorts och en tunn långärmad. Det var nästan för varmt på vissa ställen! Eller helt enkelt så svettas jag mycket hehe. Så otroligt skönt att kunna röra på sig igen efter en veckas förkylning och halvhjärtliga träningspass. Tisdagen spenderade vi hela dagen i Belem och det blev middag här i centrum på kvällen. Jag måste göra ett skilt inlägg tillägnad Lissabons pärlor, men det kommer.

Ha en trevlig onsdag ♥

tisdag 28 februari 2017 - 19:38

Fastlagstisdagen

frulle3

frukost1

Ja men klart vi firar fastlagstisdag här borta också ♥ Med en brakfrukost inelddes dagen. Inga gluten- veganska eller sockerfria bullar här, utan semlorna är köpta från ett närliggande bageri, sylten är köpt på burk och så använde vi sprutgrädde. Man tager vad man haver på semestern!

tisdag 28 februari 2017 - 09:05

Glimtar från en semester

lissabon16

lissabon15

lissabon13

lissabon12

lissabon11

lissabon10

Här kommer en hälsning från Portugal! Lissabon är ju hur fantastiskt fin stad som helst. Färggrann med mycket gammal arkitektur. Deras berömda målade kakel finns på många hus och vi har fått se mycket av staden tack vare en guidad rundtur. Redan i söndags hade vi bokat in en rundtur på elcykel. Vänta, varför har ingen berätta om det här förr? Elcykel är världen bästa uppfinning för latmaskar, eller om man vill hinna se mycket på lite tid. Man cyklar typ 30% av tiden och sedan glider man omkring av sig själv hehe. Vi fick höra många intressanta historier om Portugal och Lissabons historia, men knappast är det så intressant för de som inte befinner sig här.

lissabon9

Vid strandpormenaden finns det massor av stenar som balanserats på varandra. Jag kom förstås direkt att tänka på våran egen balanserare Caroline.

lissabon8

Längs strandpromenaden inledde vi också terassäsongen, den 26e februari ♥

lissabon7

lissabon6

lissabon5

lissabon4

Om det är något matställe ni ska besöka, är det Time Out Market. Ett sort, livligt mattorg med ungefär trettio olika restauranger som erbjuder allt från hamburgare till vegesallader och portugisiska traditionella rätter. Folk går och beställer från de olika ställena och slår sig ner sida vid sida i mitten av torget. Jag tog "fish of the day" vid ett ställe som serverades med sparris, kål, champinjoner och sallad. 10 av 10.

lissabon3

Lissabon har också otroligt många kyrkor för den som har intresse för det.

lissabon2

Lissabon1

Det var lite glimtar från vad vi gjort hittills. Mest blir det mycket god mat, promenader och förstås kvalitetstid med familjen. Jag njuter!

lördag 25 februari 2017 - 10:47

Lissabon calling!

Hälsningar från ett soligt Arlanda. Idag är det nämligen dags för mig och familjen att åka på en fem dagars semester till Portugal och Lissabon. Jag se SÅ fram emot att få lite miljöombyte, känns som att det var evigheter sedan vi reste iväg. Förra året blev det när jag tänker efter nog en hel del resor: Prag, Grekland, Pärnu och Stockholm x 2, men det här året kommer toppa allt.

arlanda2

arlanda1

Just nu har
vi ett par timmars väntetid här i Stockholm, så passar på att jobba lite med sådant jag inte hann med i morse. Min dator åker självklart med på resan och jag har planerat att undnlägga 2h arbetstid per dag.

I Lissabon har vi hyrt en 130kvm stor lägenhet som vi kommer bo i hela familjen. Det blir skönt med lite omväxling och dessutom får man ju gå ut på frukostar varje dag eller varför inte komponera ihop en i vårt kök ♥ Det jag ser mest fram emot är att äta skaldjur, upptäcka staden, dricka portugisiskt vin och förstås fara på några springturer med pappa. Ännu känner jag att kroppen inte är hundra procent återställd från förkylsningen, men hundra gånger bättre än i veckan. Så om jag har riktigt tur blir det en lätt länk redan imorgon.

Det kommer dyka upp lite tidsinställda inlägg åt er här på bloggen, men kommer säkert hinna uppdatera live från Lissabon också. Ha de!

söndag 19 februari 2017 - 18:43

Söndag i Helsingfors

Hälsningar från tåget upp till Vasa. I fredags åkte vi ner till Helsingfors för att fira våra vänner Jani & Jennys förlovning och samtidigt ha lite inflyttningsfest i deras lägenhet.  Jag och Lizette kom till Helsingfors igår och vi började med att möta upp Linda och Ica för lunch på Factory. Efteråt tog vi oss ut till Busholmen och till Lindas lägenhet. Alla mina vänner bor så otroligt fint här att man blir avundsjuk, jag vill också bo i Helsingfors (åtminstone på helgerna).

16810987 10155057746387767 17373571 o

Jenny och Jani har just flyttat till sin nya lägenhet och igår blev den fylld av vänner, bekanta och nya ansikten! Kvällen gick så otroligt snabbt och det blev en tiopoängare med program, lekar och utgång i Helsingfors. Trots att vi inte träffar våra kompisar i södra Finland lika ofta, är det SÅ kul att hänga ♥

brunch6

brunch7

brunch8

brunch9

brunch1

Idag vaknade vi sega men taggade för frukost! Så hoppade på bussen ut till Eirastranden till Icas och hennes fästmans nya lägenhet. Sju stycken satt vi runt bordet ända tills eftermiddagen. Ica & Eemelis lägenhet kändes som drömmen och jag själv fick otroligt mycket inspiration till min framtida. Det gäller att planera i tid!

Kommer hem redan 20-tiden ikväll så ska sätta mig ner, planera kommande vecka och se på nya "passengers". Hoppas ni hade en lika fin helg som mig ♥

torsdag 2 februari 2017 - 14:10

Efterlyses: Lissabon-tips!

Om ett par veckor kommer jag åka iväg på en resa till Portugal, närmare bestämd huvudstaden Lissabon. Det här är en plats som jag aldrig sett förut (har nog besökt Portugal, men endast kusten) och därför efterlyser jag tips. Tips tips tips på vilka ställen man inte får missa, var man ska äta och vad man ska göra. Jag vill inte gå i turistfällorna och uppskattar det som är genuint, äkta och inte överhypat. Som alla andra!

resizedimage800600 michaelaf down

Om någon av er har varit till Lissabon och vill dela med er av små guldkorn skulle jag vara hemskt glad, allting mottages med tacksamhet! Gärna matställen eftersom vi älskar mat haha. Boende har vi redan på klart så där behövs ingen hjälp. Tack ♥