Visa alla inlägg skrivna 2017

tisdag 20 juni 2017 - 21:27

att fira midsommar

Tre dagar kvar till midsommar och här kommer mina svar på veckans lista.

Det här är planerna för midsommar: Att åka till Andreas villa. Grilla, umgås med vänner, bada bastu och förhoppningsvis inte bli uppätna av myggor. 

 

Det bästa med midsommaren är: Att umgås med familj och vänner. Att äta god mat. Dock så behöver det inte vara sill och nypotatis. 

Det sämsta med midsommaren är: Att det finns mycket förväntningar på hur det ska vara. Jag känner ingen sådan press längre men jag tror många är besvikna om det inte blir århundradets fest med solsken, långbord, krans och klänning. Det kunde kanske ordnas något gemensamt midsommarfirande för de som inte har någon villa, jobbar eller firar ensamma. 

 

IMG 6183

 

En tradition jag inte bryter: Att dricka skumppa. Och att ha blommor i håret. 

 IMG 1180

 

Ett måste på midsommarbordet: Jordgubbar

 

Tre tips för en lyckad kväll: Är ni många, så dela på ansvaret för mat, dryck och stolar, glöm inte myggsprayen och fira precis så som du vill. Och om du är typen som gillar tävlingar, frågesporter och laglekar. Ordna femkamp!

10481742 10204375490097818 8769513503079278910 n

 

13549136 10153854654012572 514234278 o

 

Ett starkt midsommarminne: Ifjol gifte sig våra vänner på midsommarafton och bjöd på brunchbröllop. Det var väldigt fint. En midsommarhelg för typ 10 år sedan åkte vi och tältade till en ö på torsdagen, hade midsommarfest på fredagen och åkte vidare på en annan fest på lördagen. Hade jag gjort det nu hade jag väl knappt återhämtat mig före villaavslutningen. 

måndag 12 juni 2017 - 12:58

att ha flyttat in.

IMG 4984

 

Att flytta in i huset kan vara det största antiklimax jag varit med om. I snart ett år har det här varit min målbild och allt i mitt liv har kretsat kring byggande, inredning och akutlösningar. Och säkert hundra liter målarfärg. På vardagarna koordinerade vi byggandet från stan, körde ut material och målade tak- och väggpanel. Helgerna handlade om att få så mycket som möjligt gjort under de timmar Melker sover på dagen. In med en mikropizza, ut med barnet i vagnen och sedan 14 saker på to-do listan. Barnvakter är minst lika viktiga som elektriker och vvs-installatörer om ni frågar mig. Och vi har haft de bästa. Vi har både fått och anlitat mycket bygghjälp men ändå tror jag inte att någon som inte varit i samma situation kan förstå hur mycket energi det tar. I påskhelgen när vi hämtade 500 meter lister i full snöstorm och jag visste att de skulle målas två varv, då gav jag nästan upp. Men så kom våra familjer till undsättning, jag och Andreas lyckades väldigt bra med en tapet och det kändes möjligt att ro projektet i land igen. 

 

IMG 5138

Och nu har vi bott här i en månad. Den vanligaste frågan är hur känns det. Det känns bra, lite overkligt men ändå självklart. Den första veckan var jag dock tveksam, Melker ville åka hem och jag hade noll motivation för att inreda och plocka upp saker. Första helgen efter flytten åkte jag och Andreas till Umeå. Lite underligt kanske att åka bort när vi äntligen var på plats, men ett otroligt bra beslut. Hem kom jag med ny inspiration, vårkänslor och en beställd soffa. Då märkte jag också att det faktiskt kändes som att komma hem. Att städa ur lägenheten (som nu är såld!) var inte så dramatiskt som jag tänkt och det kändes mest skönt att få ett avslut på hela försäljnings- och flyttrumban.

 

IMG 5211

En hel del har vi förstås kvar att fixa ännu. Hyllor, gardiner, tavlor och ja, terrasser, gräsmatta och en hel trädgård. Men det får ta sin tid. Vi bor ju här nu. 

 

onsdag 17 maj 2017 - 14:30

att resa.

Jag vet inte om man kan säga att jag gillar att resa. Jag har rest en del och sett många städer och sevärdheter i olika världsdelar men ändå. Det bästa med att resa tycker jag är att man får tillbringa tid tillsammans. Göra något annat och hinna prata med varandra. Både om du reser med en partner, vän eller med hela familjen. Man umgås på ett annat sätt på resor. Äter ny mat, upplever saker, tappar bort sig och skapar minnen. Oavsett om det är en helg i Köpenhamn eller två veckor i Thailand. Jag är ju till och med exalterad över att åka en dag till Ikea. Det krävs inte så mycket. 

 

Min senaste resa gick till: Umeå. Föga förvånande. Jag och Andreas tog en andningspaus från hus och flytt och tillbringade två dagar på andra sidan kvarken. Shopping, mat, hotellfrukost och morsdagschampagne. Strålande trevligt. 


Så ofta reser jag: Ett par gånger per år. Några kortare turer och oftast en lite längre. De senaste åren har det mest blivit stadssemestrar i Europa och nu drömmer jag om en riktigt hederlig solsemester. 

 

IMG 4822

Min drömresa går till: Jag skulle gärna se Australien men mitt problem är att jag inte är så förtjust i tanken att vara borta mer än två veckor. Jag gillar att åka men jag älskar att komma hem. 

En plats alla borde se: Min första tanke var New York men jag vet inte. Det är en mäktig stad men det känns som att tillräckligt många ser den. Jag blev däremot positivt överraskad av Krakow. Fina byggnader och mysiga restauranger på innergårdar, mycket grönområden och intressanta kontraster mellan gammalt och nytt. 

 

IMG 3326

Här är vi i Göteborg. Också en väldigt trevlig stad.

Tre saker jag packar med: Telefon, laddare och en bok


Mitt ultimata resesällskap: Andreas. Vi är båda bra på att shoppa, dricka kaffe och att turista, men uppskattar också att göra absolut ingenting. 

3

Den sämsta resan jag gjort: Jag har nog aldrig varit på någon riktigt dålig resa. Oftast finns det något positivt. Om inte annat så att man får vara tillsammans och se något nytt. 


Den bästa resan jag gjort: Jag trivdes i Barcelona eftersom det kändes som en liten storstad. Kroatien var väldigt fint och det var roligt att resa tillsammans med min familj och Sardinien var både vackert och väldigt behövligt för oss två. Jag kan inte välja. 

 

IMG 4821

 

En inplanerad resa är: Andreas springer halvmaraton i Köln i höst, så dit ska vi åtminstone. Jag vet absolut ingenting om Köln. 

fredag 7 april 2017 - 13:46

måndag 13.28

Skarmavbild 2017 04 07 kl. 14.12.14

 

Jag blev nästan nervös. På måndag börjar alltså den sista säsongen av SKAM. Med Sana som huvudperson. Trodde ni det? Jag var ganska säker på Vilde ändå. Och att det skulle bli sex säsonger, en för varje termin i gymnasiet och att Jonas skulle vara den som avslutar. Han är så emot hela russegrejen att det skulle bli en bra kontrast. Dessutom är det han som inleder hela serien med att läsa sin uppsats. Men tydligen inte. Är de något skaparna är bra på så är det ju att förvåna. Men ska de alls vara russ nu? Och stämmer det att Penetrator-Chris inte kommer att vara med eftersom han gör militärtjänstgöring? 

Oavsett så ska det bli spännande. Får se hur många som på något magiskt sätt tar sig till Oslo på måndag då. 

 

Här finns trailern. Nu ska jag se på gamla klipp från serien på youtube. 

torsdag 6 april 2017 - 21:12

plus med hus

fullsizeoutput 1680

Jag skrev redan att en av de saker jag mest ser fram emot med huset är gården. Det fick mig att tänka på vad annat jag längtar efter 

Att ha diskmaskin. Den levererades igår och jag älskar den redan. Att handdiska för två personer var helt okej men Melker bidrar redan med flera tallrikar om dagen, flaskor, fruktfat och youghurtskålar. Har du gäster är det ju kört. Diskmaskinen är helt klart värd en första plats på listan. 

 

Att ha två våningar. Olika rum som man kan stänga dörrar till? Hallelujah. Visserligen har vi vant oss vid att titta på tv med högst volym 3 och vi kan vara de som flitigast använder textningen via text-tv. Vissa program blir ändå ganska värdelösa utan ljud. Som melodifestivalen. Andra saker som att kunna tvätta efter klockan 20, diska, plocka fram kläder, använda elvisp och att göra vadsomhelst som låter lite efter att Melker somnat  ska bli skönt. Antagligen kommer jag ju mest sitta i soffan i huset också. Men jag kan sy om gardiner. Om jag vill.  

 

Större yta och mer avskilda utrymmen ger oss också möjlighet att ha gäster på ett annat sätt. Andreas menar att vi ska ha middag varje helg. Så känn er välkomna. Vi har också ett gästrum. Det här tror jag annars är en klassisk punkt som ändå aldrig förverkligas. Men oavsett är det mera praktiskt. 

Att ha en terrass och en grill. Alla gäster måste ju få mat på något sätt också. 

 

Mera organiserad förvaring. Där vi bor nu har vi helt tillräckligt med förvaring men saker är lite där de får plats. Höst- och vårjackor ovanför diskskåpet. Julpynt ovanför kylskåpet och lakan i fotpallen i vardagsrummet. Tänk att ha ett hjälpkök. Att inte behöva dela garderob med Melker och att ha ett helt arbetsrum där alla tusen papper, band och pärlor kan förvaras. Jag ser seriöst fram emot att organisera allt det här. 

 

Jag frågade Andreas vad han ser fram emot och svaret blev, att ha en gård, att inte bo som apor i en bur och att det är så fint. Jag tolkar det som att han är rätt nöjd med att flytta ut till glesbygden. 

 

 

onsdag 5 april 2017 - 18:00

vårlistan

Veckans tema på Sevendays är våren. En favoritårstid för mig eftersom det finns så mycket att se fram emot. Sommaren alltså. Lite synd om våren egentligen då den mest är en transportsträcka till det som kommer sen. Semester, värme, ljusa nätter och strandliv. Ändå en skön period med mindre press än sommaren. Då ska det vara varmt och grönt. På våren är du överlycklig över 13 grader i solen längs en husvägg och de första gröna bladen. 

 

Mitt bästa vårtecken: Bara vägar, måsar som skriker och att det är ljust klockan 20.

Låt som ger mig vårkänslor: Loreen-Euphoria. 

Den här våren läser jag: Jag läser verkligen ingenting just nu och det är både synd och dumt. Jag tror däremot att jag läser lika mycket som förr så jag köper böcker i samma takt. Tidningar på Readly brukar jag ändå titta i och det blir mest inredning. 

Inför våren längtar jag alltid efter: Värme, alla planer som görs upp för sommaren, kaffe i solen, påsk och hav. 

IMG 3196

Min bästa våroutfit: Ljusa jeans och vita sneakers. Solglasögon och min rosa cykel. Så har jag köpt en ny bomberjacka som är ljusgrön. Och förstås resten av min garderob som är blå-vit-röd. Passar varje säsong. 

Mat som jag förknippar jag med våren: Kinderägg och de första grillade biffarna.

Våren doftar: Gräs, damm och fukt. 

Om jag måste välja något dåligt med våren så säger jag: Takatalvi. Besvikelsen över snö är aldrig så stor som när du trott att det är över. 

tisdag 4 april 2017 - 22:25

sökes: trädgård.

Om det är något jag ser fram emot med att bo i hus så är det att ha en egen gård. Speciellt nu när det blir lite varmare och finns mera att göra utomhus. Med göra menar jag bland annat att sitta i en stol och dricka kaffe medan barnet leker, men också att ha en plats att ta itu med olika projekt på. I stan måste vi alltid gå någonstans för att leka och det finns väldigt dåligt med utrymmen för att plantera om blommor, måla möbler och bygga saker. 

Därför vill jag flytta nu. För att få plats för min inre äntligen hemma-personlighet och för att den här gårdsjobbaren ska få mera yta att röra sig på. 

 

IMG 4357 Fotor

 

IMG 4374 Fotor

 

IMG 4426 Fotor

 

IMG 4441 Fotor

 

Bilderna är tagna under samma vecka. Vinterhalare för kylan, gummistövlar för slasket, skalkläder för varmt men vått och dunjacka men inga utebyxor för att inte få för varmt i vagnen men ändå inte för kallt då det alltid blåser. Det är ju en hel vetenskap det här med finsk vår. 

torsdag 30 mars 2017 - 20:57

att vara redo för våren.

Varklader Fotor

Facebook påminner mig om allt möjligt jag hållit på med förr. Väldigt mycket pampasrelaterat under de här dagarna, men också en hel del gamla blogginlägg. Speciellt inlägg om barnkläder. Det känns som att jag tänkte mera på det i fjol Följde med kedjornas pressbilder för att se kommande kollektioner och var stressad på butikspersonal som inte visste exakt när vissa plagg skulle fås in. Visserligen händer det ännu, men det känns som att utbudet av barnkläder från storlek 92 är tråkigare än babykollektionerna. Nu är det endera spider-manstilen eller ingenjörsstilen med v-ringad tröja över skjorta som gäller. Av de två föredrar jag den senare men jag saknar ändå glada färger och fina mönster. Jag har ju en grej för fruktmönstrat och det är flera storlekar sedan jag hittat något fint i den kategorin. 

Något som ändå behövts fyllas på är utekläder. Förra våren kunde Melker knappt gå och de kläder han hade i höstas är för små så i stället för att googla tapeter och lister om kvällarna har jag letat skalhalare, fodrade gummistövlar och sommarskor. Väldigt skönt med lite variation även om jag blir besviken varje gång jag missar något fynd på facebookloppisarna. 

Halare, mössa, fleece, sneakers, skalbyxor och gummistövlar. Förstås också lite mindre bildsköna saker som kurahandskar och fingervantar. Nu saknar vi bara ett par vattentäta tossor. De där vita skorna lever inte länge på vår lerhög till tomt. 

 

onsdag 29 mars 2017 - 21:26

att välja smart.

Om det är något som gått mig förbi i år så är det kommunalvalet. Jag tycker att de precis kommit igång med sina kampanjer och så är det val om inte ens två veckor. Delvis kan det också bero på att jag mest rör mig mellan Vasa färg, K-rauta och Replot och inte så mycket mellan valstugorna på torget men ändå. Redan? Som tur är så finns det kandidattest, valdebatter och förstås, sevendays veckotema. 

 

1. När jag hör ordet politik tänker jag:

En grå massa, män i kostymer och krångliga begrepp. Ett ord som egentligen är väldigt underskattat. Vet ni förresten att jag sökte in till den samhällsvetenskapliga fakulteten vid Åbo Akademi då för 10 år sedan? Socialpolitik var linjen och lika lite visste jag nog då som nu vad den linjen handlade om. Det konstiga är att jag inte ens kommer ihåg om jag deltog i inträdesprovet. 


2. Jag tror att unga avstår från att rösta, eftersom..

De tänker att det ändå inte har någon skillnad. Att en röst inte kan påverka något och att de unga kandidaterna ändå inte har så stor chans. Det har de visst. Om man röstar. 


3. När jag väljer min kandidat inför valet brukar jag tänka på:

Att välja någon som värnar om det lokala men tänker i större banor. 

 


4. Om jag sku få driva en valkampanj skulle jag:

I alla fall inte bjuda på kaffe på torget. Jag vågar eller ids aldrig gå fram till sådana. I stället skulle jag satsa på synlighet i sociala medier. Ha en grupp runt mig som verkligen matar ut budskapet. Jag vet att jag har en pin på min studenthalare med Jocke Strands kampanjnummer. Kanske inte det mest seriösa att kampanja på Ollis, men ett bra sätt att göra dig lättillgänglig och synlig för en grupp som annars kan vara svår att nå. Pampas nationaldag kommer ju passligt emot också så jag skulle nog delta i olympiaden. Desto större synlighet om du är 50+ i den situationen.

Sedan skulle jag också försöka visa konkret vilken möjlighet en invald person har att föra fram sina åsikter. Berätta om hur mötessituationer ser ut och vilka frågor som brukar diskuteras.  

solnedgang
5. Om jag sku få ändra på något i mitt närsamhälle skulle jag ändra på:

Osäkerheten. Ska sjukhuset ha fulljour eller inte? Kommer småskolor att stängas eller inte? Får asylsökande stanna? Får vi en ny kvarkenfärja? Mer raka linjer och inte så mycket om och men. Folk behöver veta saker för att våga planera framåt. 

Kanske inte gällande kvarkenfärjan. Det skulle ändå vara min hjärtefråga. 

torsdag 16 mars 2017 - 10:15

aprilbröllop.

För snart ett år sedan stod jag och Andreas och frös i fäbodaskogen tillsammans med heliumballonger, sidenband, assistenter och bästa fotograf-Karolina. Hon ville ordna en stylad brudparsfotografering och det är precis en sådan sak som är typiskt mig att anmäla mig till. Men det är ju så roligt. Att få prova ut kläder och smycken, bli sminkad och fixad och allt helt utan press eftersom det ändå inte är du som gjort valen. 

Fotograferingens tema var lite lekfullt romatiskt och jag tycker att det lyckades bra. Eller jag är förvånad att hon lyckades ta någon seriös bild. Jag tror nämligen att vi gapskrattade mest hela tiden. Av nervositet, glädje och slutligen för att det blev så otroligt kallt och vi helt enkelt inte orkade se kära ut mera. Det är kallt med aprilbröllop. 

DuVi 170314 marieandreas 0002

 

DuVi 170314 marieandreas 0009

 

DuVi 170314 marieandreas 0014

 

DuVi 170314 marieandreas 0023

 

DuVi 170314 marieandreas 0027

 

DuVi 170314 marieandreas 0050

 

 

Vill ni se mera bilder från fotograferingen, veta varifrån kläder och smycken kommer eller se på en hel massa andra söta barn och fina brudpar. Gå till Bildbolaget och boka Karolina. Hon är duktig på att skapa en avslappnad stämning men lyckas ändå ta bilder i exakt rätt ögonblick.