Visa alla inlägg skrivna 2017

onsdag 13 september 2017 - 14:00

att ha ett dagisbarn.

DSC 3273

Att jag har börjat jobba betyder hos oss att Melker börjat på dagis. 115 timmar per månad och en helt ny värld för oss båda. Någon annan som lagar hans lunch, hjälper med vantar och dragkedjor, leker, lyssnar och finns där när han behöver det. Och lär honom helt nya saker. Konstigt, svårt och ovant. Främst för mig som blivit van med att ha koll på exakt allt. Förstås också kämpigt för honom som inte vetat om något annat än att vara hemma med mig. I början grät han från att han vaknade tills att jag stängde dagisdörren och blev ledsen så fort han hörde ordet dagis. Då kändes det inte så motiverande att gå till grannbyggnaden och jobba med andra barn. Nu är det ändå bättre, vi kan prata om det och imorse sprang han före mig till cykeln när vi skulle åka. Vi vänjer oss. 

 

Jag såg att det diskuterades ivrigt i en mammagrupp på facebook om vad man egentligen behöver på dagis och tänkte därför visa vad som fanns på vår checklista. En lista som jag för övrigt jobbade på parallellt med listan på vad vi behövde fixa inför bröllopet och listan med saker jag behövde skaffa inför jobbstarten. Jag är lite förvånad att jag lyckades skaffa skor och kläder åt någon av oss. Det var lite stressigt där en tid. 

Collage Fotor Fotor

Det mesta hade vi från tidigare men en del måste köpas nytt. Som regnhalaren med fleecefoder. Efter att ha jobbat ett år på dagis insåg jag hur smidigt det är att inte behöva dra regnkläder ovanpå tjocka vinterkläder. Väldigt praktiskt när gården mest bestod av vatten och is från november till april. Skalkläder köpta via facebookloppis, bästa fleecen från Polarn och pyret och tumvantar från Kappahl. Dagispersonalen önskade att barnen inte har fingervantar och jag förstår dem innerligt. Innetossor blev ett par med hajar från slipstop.fi. Främst för att de är tunna och lätta att dra på men alla roliga mönster är förstås ett plus. Och så en ryggsäck från Lager 157. Bara för att jag är svag för bruna läderdetaljer. 

Jag tror att vi har det ganska på raden nu. Eller jag är lite osäker på om vi ska köpa en till vinteråkpåse. Två dagar i veckan sover han i vagnen vid dagis och det skulle vara skönt att veta att han har det varmt och mysigt oavsett väder.  

För ja, det blir ju vinter också. Tipsa gärna redan nu om varma men smidiga vinterhandskar. Det är ett område jag har dålig koll på. 

måndag 11 september 2017 - 14:15

att ha ett jobb.

Jag har ju alltså börjat jobba. Efter att ha varit hemma i två år och fyra månader. Det låter som en hel evighet men har ändå gått snabbt. Dagarna hemma har sett ganska likadana ut och även om vissa förmiddagar känts som fyra år så går tiden ändå. Speciellt eftersom jag oftast sett fram emot något. Att Melker skulle lära sig krypa/gå/äta själv, att Andreas skulle komma hem, att det skulle bli helg och att jag skulle få någon timme ensam på stan. Ta vara på småbarnstiden och ”passa på att njuuuta” säger folk hela tiden. Ta ingen stress över det säger jag, det hinner man nog också med. I alla fall på två år.

Jag hade egentligen ingen plan för min mamma- och vårdledighet men kommer ihåg att det var något bland det första många frågade efter att de kollat hur den nyfödda bebisen mådde. Hur länge jag skulle vara hemma. Det ledde till att jag automatiskt ställde mig i försvarsposition och började rabbla något om hur lite lärartjänster det finns i Österbotten, att jag inte hade något fast jobb, att vi inte ville lägga Melker på dagis i stan och sedan flytta till Replot. Och alltid på något vis känna mig lite dålig. Som att jag egentligen nog ville jobba och ta mig uppåt men tyvärr bara var hemma. Fast det inte alls varit så. Jag hade möjligheten att vara vårdledig och jag trivdes med det. Sedan förstår jag också de som vill börja jobba tidigare, och de som inte har något annat val. 

 

IMG 0331

Men jobbet då. I augusti började jag som skolgångsbiträde vid Replot-Björkö skola och det trivs jag väldigt bra med. Intensiva men korta dagar och varierande arbetsuppgifter. Men du är väl klasslärare? Frågar de flesta då. Och så börjar jag igen. Att det finns så lite lärarjobb, att det är praktiskt med korta dagar när Melker börjat på dagis och att det är skönt med en mjukstart. Förklarar och samtidigt förminskar mig själv och alla assistenter med mig. Totalt onödigt.

Ja, men jag trivs som skolgångsbiträde, ska jag börja svara. 

 

Att jobba i skolan är annars det bästa du kan göra på en ny ort. Jag har automatiskt fått över 80 nya bekantskaper, får höra historier om vems fammo som bor var, vem som har mycket hallon och vilka hundar som hör till vilken familj. Små saker som gör att det känns mera som hemma i Replot. 

onsdag 30 augusti 2017 - 14:40

ett försök till ett hej.

Hur börjar man? Med att berätta om mitt nya jobb? Att Melker börjat på dagis och hur det går? Att ni kan läsa om vårt hus i morgondagens tidning? Om hur det är att bo på en ny ort? Att jag numera är gift?

Att jag inte ens heter Marie Håkans längre.

IMG 0294

Det känns som att den här bloggen har en seriös identitetskris.

Bloggaren själv däremot börjar ha det mesta på plats, så även om jag många gånger tänkt att det vore lika bra att sluta, så ska jag nog försöka lite till. Det blir ju ändå september med krispig luft, mysikvällar och nystart och allt vad höst innebär. 

Vi ser. 

tisdag 11 juli 2017 - 15:45

inredning för mig.

Förra veckans sevendayslista handlade om inredning. Eftersom det är semestertider och ingen riktigt håller reda på dagarna tänker jag att det inte gör så mycket att jag svarar på den först nu.

 

Inredning för mig är: En passion som just nu mera kan beskrivas som en hatkärlek. Efter att ha planerat och inrett ett helt hus känner jag mig rätt likgiltig inför allt vad som gäller inredning. 

IMG 5626

 

 

 

Jag skulle beskriva min stil i hemmet som: Klassisk, lantlig, lite industriell, ljus och fräsch med gröna inslag. Typ. 

IMG 5303

 

En inredningspryl jag ångrar att jag köpt:

Jag funderar ofta väldigt länge innan jag köper saker, så det händer egentligen oftare att jag ångrar att jag inte köpte någon grej eftersom mycket hinner ta slut. Jag ångrar ändå alla felköp vi gjort på Ikea det senaste året. Saker man trott skulle passa men som ändå inte gör det. 

 

Så här vill jag ha mitt hem: Hemtrevligt men avskalat. Jag gillar inte saker som inte har någon logisk plats och därför har vi en hel massa korgar och förvaringslådor där du ändå aldrig riktigt vet vad du kan hitta. 

 

IMG 5576


Den bästa inredningsdesignern: Jag har inte direkt någon favorit.


Hade jag en miljon att lägga på inredning: Först skulle jag anlita en trädgårdsplanerare som skulle få fixa vår trädgård. Sedan skulle jag ha en hel del pengar kvar. Allt är ju i princip nytt hos oss och jag faller sällan för dyra inredningsprylar men ett badkar behöver vi. Jag får väl ett i guld med inbyggd bastu då typ.


Det finaste hemmet jag sett: Just nu måste jag nog välja vårt eget. Jag kommer ihåg en gång i vintras när jag scrollade genom instagram, såg en fin trappa och hann tänka att den måste jag spara. Innan jag insåg att det var en bild från oss, som vår byggare lagt ut. Då kände jag att jag lyckats. 

 

IMG 4995

En inredningsstil jag inte förstår mig på: Det vita, släta med svarta inslag. Ungefär så som 70% av husen på fjolårets bostadsmässa såg ut. Minimalistiskt och ganska opersonligtenligt mig. Även om jag inte heller tilltalas av retrostilen, så har den ändå en själ och berättar något om vem som bor där. 

tisdag 4 juli 2017 - 21:30

att spika datum.

Hur bestämde ni er för att gifta er? Förstår jag ju att ni undrar. Eller så inte, men jag berättar ändå. 

Vi förlovade oss sommaren 2014 och redan då visste jag nog att vi kommer att gifta oss. Inte följande år direkt utan mera österbottniskt, någongång. Kanske om fem år, kanske om tre eller så om 15 år. Medan vi ännu e snygg har Andreas åsikt varit i frågan. Men så var det en dag i september, Melker hade höstblåsor och Andreas var på kickoff till Tallinn.  Jag hade antagligen kommit in på frierier och bröllopsklipp på youtube för att höja humöret och kände mig väl lite extra romantisk och skickade ett meddelande på whatsapp åt min trolovade.

 

fullsizeoutput e50

Min trolovade som alltså är döpt till sitt efternamn i mina kontakter. Så fint. 

 

Och därifrån fortsatte det. För ett och ett halvt år sedan skrev jag förresten det här inlägget om att gifta sig och planera bröllop. 

"Det känns som ett så enormt projekt att jag hellre skjuter upp det än börjar fundera på färgtema. Så borde det ju förstås inte vara, men jag vet samtidigt att ett litet familjebröllop inte är något alternativ för oss då jag tror vi skulle ångra oss i slutändan. Så jag väntar på att inspirationen och den perfekta tidpunkten ska infinna sig. Kanske när Melker är lite äldre, när vi byggt ett hus eller så mitt i allting. För det är ju trots allt en dag jag verkligen ser fram emot."

 

Nu är ju Melker faktiskt lite äldre. Och vi har byggt ett hus. Kanske det är den perfekta tidpunkten ändå. Medan vi ännu e snygg. 

måndag 3 juli 2017 - 12:00

#bröllop

Kanske ni var på bröllop i helgen? Jag tror i alla fall att var tredje i mitt instagramflöde var det. Och det är så roligt. Mitt lördagsnöje går nämligen ut på att följa med olika bröllopshashtags. Att försöka koppla ihop gäster och brudpar och få att se alla olika festplaster, pynt och kläder. Jag förstår att man inte vill att gästerna ska sitta och surfa halva festen men samtidigt tycker jag det är ett roligt sätt att få sparat ögonblicksbilder på. Om varje gäst postar en bild? 

Men för att komma till saken. Vill ni veta en grej? Något som kan vara både bland de bästa och sämsta besluten vi tagit. Sämst ekonomiskt, tidsmässigt och för psyket. Bäst för att det är så himla roligt.

Vi ska gifta oss. Om mindre än två månader. 

Efter att ha levt för att flytta till huset i maj, så har augusti varit någon stans i en helt annan tideräkning. Sen när vi bor i huset ska vi boka/planera pynt/fixa inbjudningar/ringa prästen. Det är alltså nu det då. En hel del har vi ändå ordnat. Bröllopsplaneringen har varit lite av ett andrum för mig. När jag stirrat för länge på kakel, färgkartor och kaminer har det känts skönt att se på bordsdekorationer, buketter och frisyrer. Och bröllopsvideon på youtube. Finns det något finare? 

IMG 0645

De flesta antar att jag ska vara mer stressad än vad jag är. Men jag är ganska lugn. En hejdundrande fest för att fira att jag ska vara tillsammans livet ut med den bästa personen som finns. Vad är det att stressa över? 

 

tisdag 20 juni 2017 - 21:27

att fira midsommar

Tre dagar kvar till midsommar och här kommer mina svar på veckans lista.

Det här är planerna för midsommar: Att åka till Andreas villa. Grilla, umgås med vänner, bada bastu och förhoppningsvis inte bli uppätna av myggor. 

 

Det bästa med midsommaren är: Att umgås med familj och vänner. Att äta god mat. Dock så behöver det inte vara sill och nypotatis. 

Det sämsta med midsommaren är: Att det finns mycket förväntningar på hur det ska vara. Jag känner ingen sådan press längre men jag tror många är besvikna om det inte blir århundradets fest med solsken, långbord, krans och klänning. Det kunde kanske ordnas något gemensamt midsommarfirande för de som inte har någon villa, jobbar eller firar ensamma. 

 

IMG 6183

 

En tradition jag inte bryter: Att dricka skumppa. Och att ha blommor i håret. 

 IMG 1180

 

Ett måste på midsommarbordet: Jordgubbar

 

Tre tips för en lyckad kväll: Är ni många, så dela på ansvaret för mat, dryck och stolar, glöm inte myggsprayen och fira precis så som du vill. Och om du är typen som gillar tävlingar, frågesporter och laglekar. Ordna femkamp!

10481742 10204375490097818 8769513503079278910 n

 

13549136 10153854654012572 514234278 o

 

Ett starkt midsommarminne: Ifjol gifte sig våra vänner på midsommarafton och bjöd på brunchbröllop. Det var väldigt fint. En midsommarhelg för typ 10 år sedan åkte vi och tältade till en ö på torsdagen, hade midsommarfest på fredagen och åkte vidare på en annan fest på lördagen. Hade jag gjort det nu hade jag väl knappt återhämtat mig före villaavslutningen. 

måndag 12 juni 2017 - 12:58

att ha flyttat in.

IMG 4984

 

Att flytta in i huset kan vara det största antiklimax jag varit med om. I snart ett år har det här varit min målbild och allt i mitt liv har kretsat kring byggande, inredning och akutlösningar. Och säkert hundra liter målarfärg. På vardagarna koordinerade vi byggandet från stan, körde ut material och målade tak- och väggpanel. Helgerna handlade om att få så mycket som möjligt gjort under de timmar Melker sover på dagen. In med en mikropizza, ut med barnet i vagnen och sedan 14 saker på to-do listan. Barnvakter är minst lika viktiga som elektriker och vvs-installatörer om ni frågar mig. Och vi har haft de bästa. Vi har både fått och anlitat mycket bygghjälp men ändå tror jag inte att någon som inte varit i samma situation kan förstå hur mycket energi det tar. I påskhelgen när vi hämtade 500 meter lister i full snöstorm och jag visste att de skulle målas två varv, då gav jag nästan upp. Men så kom våra familjer till undsättning, jag och Andreas lyckades väldigt bra med en tapet och det kändes möjligt att ro projektet i land igen. 

 

IMG 5138

Och nu har vi bott här i en månad. Den vanligaste frågan är hur känns det. Det känns bra, lite overkligt men ändå självklart. Den första veckan var jag dock tveksam, Melker ville åka hem och jag hade noll motivation för att inreda och plocka upp saker. Första helgen efter flytten åkte jag och Andreas till Umeå. Lite underligt kanske att åka bort när vi äntligen var på plats, men ett otroligt bra beslut. Hem kom jag med ny inspiration, vårkänslor och en beställd soffa. Då märkte jag också att det faktiskt kändes som att komma hem. Att städa ur lägenheten (som nu är såld!) var inte så dramatiskt som jag tänkt och det kändes mest skönt att få ett avslut på hela försäljnings- och flyttrumban.

 

IMG 5211

En hel del har vi förstås kvar att fixa ännu. Hyllor, gardiner, tavlor och ja, terrasser, gräsmatta och en hel trädgård. Men det får ta sin tid. Vi bor ju här nu. 

 

onsdag 17 maj 2017 - 14:30

att resa.

Jag vet inte om man kan säga att jag gillar att resa. Jag har rest en del och sett många städer och sevärdheter i olika världsdelar men ändå. Det bästa med att resa tycker jag är att man får tillbringa tid tillsammans. Göra något annat och hinna prata med varandra. Både om du reser med en partner, vän eller med hela familjen. Man umgås på ett annat sätt på resor. Äter ny mat, upplever saker, tappar bort sig och skapar minnen. Oavsett om det är en helg i Köpenhamn eller två veckor i Thailand. Jag är ju till och med exalterad över att åka en dag till Ikea. Det krävs inte så mycket. 

 

Min senaste resa gick till: Umeå. Föga förvånande. Jag och Andreas tog en andningspaus från hus och flytt och tillbringade två dagar på andra sidan kvarken. Shopping, mat, hotellfrukost och morsdagschampagne. Strålande trevligt. 


Så ofta reser jag: Ett par gånger per år. Några kortare turer och oftast en lite längre. De senaste åren har det mest blivit stadssemestrar i Europa och nu drömmer jag om en riktigt hederlig solsemester. 

 

IMG 4822

Min drömresa går till: Jag skulle gärna se Australien men mitt problem är att jag inte är så förtjust i tanken att vara borta mer än två veckor. Jag gillar att åka men jag älskar att komma hem. 

En plats alla borde se: Min första tanke var New York men jag vet inte. Det är en mäktig stad men det känns som att tillräckligt många ser den. Jag blev däremot positivt överraskad av Krakow. Fina byggnader och mysiga restauranger på innergårdar, mycket grönområden och intressanta kontraster mellan gammalt och nytt. 

 

IMG 3326

Här är vi i Göteborg. Också en väldigt trevlig stad.

Tre saker jag packar med: Telefon, laddare och en bok


Mitt ultimata resesällskap: Andreas. Vi är båda bra på att shoppa, dricka kaffe och att turista, men uppskattar också att göra absolut ingenting. 

3

Den sämsta resan jag gjort: Jag har nog aldrig varit på någon riktigt dålig resa. Oftast finns det något positivt. Om inte annat så att man får vara tillsammans och se något nytt. 


Den bästa resan jag gjort: Jag trivdes i Barcelona eftersom det kändes som en liten storstad. Kroatien var väldigt fint och det var roligt att resa tillsammans med min familj och Sardinien var både vackert och väldigt behövligt för oss två. Jag kan inte välja. 

 

IMG 4821

 

En inplanerad resa är: Andreas springer halvmaraton i Köln i höst, så dit ska vi åtminstone. Jag vet absolut ingenting om Köln. 

fredag 7 april 2017 - 13:46

måndag 13.28

Skarmavbild 2017 04 07 kl. 14.12.14

 

Jag blev nästan nervös. På måndag börjar alltså den sista säsongen av SKAM. Med Sana som huvudperson. Trodde ni det? Jag var ganska säker på Vilde ändå. Och att det skulle bli sex säsonger, en för varje termin i gymnasiet och att Jonas skulle vara den som avslutar. Han är så emot hela russegrejen att det skulle bli en bra kontrast. Dessutom är det han som inleder hela serien med att läsa sin uppsats. Men tydligen inte. Är de något skaparna är bra på så är det ju att förvåna. Men ska de alls vara russ nu? Och stämmer det att Penetrator-Chris inte kommer att vara med eftersom han gör militärtjänstgöring? 

Oavsett så ska det bli spännande. Får se hur många som på något magiskt sätt tar sig till Oslo på måndag då. 

 

Här finns trailern. Nu ska jag se på gamla klipp från serien på youtube.