Visa alla inlägg skrivna 2017

fredag 7 april 2017 - 13:46

måndag 13.28

Skarmavbild 2017 04 07 kl. 14.12.14

 

Jag blev nästan nervös. På måndag börjar alltså den sista säsongen av SKAM. Med Sana som huvudperson. Trodde ni det? Jag var ganska säker på Vilde ändå. Och att det skulle bli sex säsonger, en för varje termin i gymnasiet och att Jonas skulle vara den som avslutar. Han är så emot hela russegrejen att det skulle bli en bra kontrast. Dessutom är det han som inleder hela serien med att läsa sin uppsats. Men tydligen inte. Är de något skaparna är bra på så är det ju att förvåna. Men ska de alls vara russ nu? Och stämmer det att Penetrator-Chris inte kommer att vara med eftersom han gör militärtjänstgöring? 

Oavsett så ska det bli spännande. Får se hur många som på något magiskt sätt tar sig till Oslo på måndag då. 

 

Här finns trailern. Nu ska jag se på gamla klipp från serien på youtube. 

torsdag 6 april 2017 - 21:12

plus med hus

fullsizeoutput 1680

Jag skrev redan att en av de saker jag mest ser fram emot med huset är gården. Det fick mig att tänka på vad annat jag längtar efter 

Att ha diskmaskin. Den levererades igår och jag älskar den redan. Att handdiska för två personer var helt okej men Melker bidrar redan med flera tallrikar om dagen, flaskor, fruktfat och youghurtskålar. Har du gäster är det ju kört. Diskmaskinen är helt klart värd en första plats på listan. 

 

Att ha två våningar. Olika rum som man kan stänga dörrar till? Hallelujah. Visserligen har vi vant oss vid att titta på tv med högst volym 3 och vi kan vara de som flitigast använder textningen via text-tv. Vissa program blir ändå ganska värdelösa utan ljud. Som melodifestivalen. Andra saker som att kunna tvätta efter klockan 20, diska, plocka fram kläder, använda elvisp och att göra vadsomhelst som låter lite efter att Melker somnat  ska bli skönt. Antagligen kommer jag ju mest sitta i soffan i huset också. Men jag kan sy om gardiner. Om jag vill.  

 

Större yta och mer avskilda utrymmen ger oss också möjlighet att ha gäster på ett annat sätt. Andreas menar att vi ska ha middag varje helg. Så känn er välkomna. Vi har också ett gästrum. Det här tror jag annars är en klassisk punkt som ändå aldrig förverkligas. Men oavsett är det mera praktiskt. 

Att ha en terrass och en grill. Alla gäster måste ju få mat på något sätt också. 

 

Mera organiserad förvaring. Där vi bor nu har vi helt tillräckligt med förvaring men saker är lite där de får plats. Höst- och vårjackor ovanför diskskåpet. Julpynt ovanför kylskåpet och lakan i fotpallen i vardagsrummet. Tänk att ha ett hjälpkök. Att inte behöva dela garderob med Melker och att ha ett helt arbetsrum där alla tusen papper, band och pärlor kan förvaras. Jag ser seriöst fram emot att organisera allt det här. 

 

Jag frågade Andreas vad han ser fram emot och svaret blev, att ha en gård, att inte bo som apor i en bur och att det är så fint. Jag tolkar det som att han är rätt nöjd med att flytta ut till glesbygden. 

 

 

onsdag 5 april 2017 - 18:00

vårlistan

Veckans tema på Sevendays är våren. En favoritårstid för mig eftersom det finns så mycket att se fram emot. Sommaren alltså. Lite synd om våren egentligen då den mest är en transportsträcka till det som kommer sen. Semester, värme, ljusa nätter och strandliv. Ändå en skön period med mindre press än sommaren. Då ska det vara varmt och grönt. På våren är du överlycklig över 13 grader i solen längs en husvägg och de första gröna bladen. 

 

Mitt bästa vårtecken: Bara vägar, måsar som skriker och att det är ljust klockan 20.

Låt som ger mig vårkänslor: Loreen-Euphoria. 

Den här våren läser jag: Jag läser verkligen ingenting just nu och det är både synd och dumt. Jag tror däremot att jag läser lika mycket som förr så jag köper böcker i samma takt. Tidningar på Readly brukar jag ändå titta i och det blir mest inredning. 

Inför våren längtar jag alltid efter: Värme, alla planer som görs upp för sommaren, kaffe i solen, påsk och hav. 

IMG 3196

Min bästa våroutfit: Ljusa jeans och vita sneakers. Solglasögon och min rosa cykel. Så har jag köpt en ny bomberjacka som är ljusgrön. Och förstås resten av min garderob som är blå-vit-röd. Passar varje säsong. 

Mat som jag förknippar jag med våren: Kinderägg och de första grillade biffarna.

Våren doftar: Gräs, damm och fukt. 

Om jag måste välja något dåligt med våren så säger jag: Takatalvi. Besvikelsen över snö är aldrig så stor som när du trott att det är över. 

tisdag 4 april 2017 - 22:25

sökes: trädgård.

Om det är något jag ser fram emot med att bo i hus så är det att ha en egen gård. Speciellt nu när det blir lite varmare och finns mera att göra utomhus. Med göra menar jag bland annat att sitta i en stol och dricka kaffe medan barnet leker, men också att ha en plats att ta itu med olika projekt på. I stan måste vi alltid gå någonstans för att leka och det finns väldigt dåligt med utrymmen för att plantera om blommor, måla möbler och bygga saker. 

Därför vill jag flytta nu. För att få plats för min inre äntligen hemma-personlighet och för att den här gårdsjobbaren ska få mera yta att röra sig på. 

 

IMG 4357 Fotor

 

IMG 4374 Fotor

 

IMG 4426 Fotor

 

IMG 4441 Fotor

 

Bilderna är tagna under samma vecka. Vinterhalare för kylan, gummistövlar för slasket, skalkläder för varmt men vått och dunjacka men inga utebyxor för att inte få för varmt i vagnen men ändå inte för kallt då det alltid blåser. Det är ju en hel vetenskap det här med finsk vår. 

torsdag 30 mars 2017 - 20:57

att vara redo för våren.

Varklader Fotor

Facebook påminner mig om allt möjligt jag hållit på med förr. Väldigt mycket pampasrelaterat under de här dagarna, men också en hel del gamla blogginlägg. Speciellt inlägg om barnkläder. Det känns som att jag tänkte mera på det i fjol Följde med kedjornas pressbilder för att se kommande kollektioner och var stressad på butikspersonal som inte visste exakt när vissa plagg skulle fås in. Visserligen händer det ännu, men det känns som att utbudet av barnkläder från storlek 92 är tråkigare än babykollektionerna. Nu är det endera spider-manstilen eller ingenjörsstilen med v-ringad tröja över skjorta som gäller. Av de två föredrar jag den senare men jag saknar ändå glada färger och fina mönster. Jag har ju en grej för fruktmönstrat och det är flera storlekar sedan jag hittat något fint i den kategorin. 

Något som ändå behövts fyllas på är utekläder. Förra våren kunde Melker knappt gå och de kläder han hade i höstas är för små så i stället för att googla tapeter och lister om kvällarna har jag letat skalhalare, fodrade gummistövlar och sommarskor. Väldigt skönt med lite variation även om jag blir besviken varje gång jag missar något fynd på facebookloppisarna. 

Halare, mössa, fleece, sneakers, skalbyxor och gummistövlar. Förstås också lite mindre bildsköna saker som kurahandskar och fingervantar. Nu saknar vi bara ett par vattentäta tossor. De där vita skorna lever inte länge på vår lerhög till tomt. 

 

onsdag 29 mars 2017 - 21:26

att välja smart.

Om det är något som gått mig förbi i år så är det kommunalvalet. Jag tycker att de precis kommit igång med sina kampanjer och så är det val om inte ens två veckor. Delvis kan det också bero på att jag mest rör mig mellan Vasa färg, K-rauta och Replot och inte så mycket mellan valstugorna på torget men ändå. Redan? Som tur är så finns det kandidattest, valdebatter och förstås, sevendays veckotema. 

 

1. När jag hör ordet politik tänker jag:

En grå massa, män i kostymer och krångliga begrepp. Ett ord som egentligen är väldigt underskattat. Vet ni förresten att jag sökte in till den samhällsvetenskapliga fakulteten vid Åbo Akademi då för 10 år sedan? Socialpolitik var linjen och lika lite visste jag nog då som nu vad den linjen handlade om. Det konstiga är att jag inte ens kommer ihåg om jag deltog i inträdesprovet. 


2. Jag tror att unga avstår från att rösta, eftersom..

De tänker att det ändå inte har någon skillnad. Att en röst inte kan påverka något och att de unga kandidaterna ändå inte har så stor chans. Det har de visst. Om man röstar. 


3. När jag väljer min kandidat inför valet brukar jag tänka på:

Att välja någon som värnar om det lokala men tänker i större banor. 

 


4. Om jag sku få driva en valkampanj skulle jag:

I alla fall inte bjuda på kaffe på torget. Jag vågar eller ids aldrig gå fram till sådana. I stället skulle jag satsa på synlighet i sociala medier. Ha en grupp runt mig som verkligen matar ut budskapet. Jag vet att jag har en pin på min studenthalare med Jocke Strands kampanjnummer. Kanske inte det mest seriösa att kampanja på Ollis, men ett bra sätt att göra dig lättillgänglig och synlig för en grupp som annars kan vara svår att nå. Pampas nationaldag kommer ju passligt emot också så jag skulle nog delta i olympiaden. Desto större synlighet om du är 50+ i den situationen.

Sedan skulle jag också försöka visa konkret vilken möjlighet en invald person har att föra fram sina åsikter. Berätta om hur mötessituationer ser ut och vilka frågor som brukar diskuteras.  

solnedgang
5. Om jag sku få ändra på något i mitt närsamhälle skulle jag ändra på:

Osäkerheten. Ska sjukhuset ha fulljour eller inte? Kommer småskolor att stängas eller inte? Får asylsökande stanna? Får vi en ny kvarkenfärja? Mer raka linjer och inte så mycket om och men. Folk behöver veta saker för att våga planera framåt. 

Kanske inte gällande kvarkenfärjan. Det skulle ändå vara min hjärtefråga. 

torsdag 16 mars 2017 - 10:15

aprilbröllop.

För snart ett år sedan stod jag och Andreas och frös i fäbodaskogen tillsammans med heliumballonger, sidenband, assistenter och bästa fotograf-Karolina. Hon ville ordna en stylad brudparsfotografering och det är precis en sådan sak som är typiskt mig att anmäla mig till. Men det är ju så roligt. Att få prova ut kläder och smycken, bli sminkad och fixad och allt helt utan press eftersom det ändå inte är du som gjort valen. 

Fotograferingens tema var lite lekfullt romatiskt och jag tycker att det lyckades bra. Eller jag är förvånad att hon lyckades ta någon seriös bild. Jag tror nämligen att vi gapskrattade mest hela tiden. Av nervositet, glädje och slutligen för att det blev så otroligt kallt och vi helt enkelt inte orkade se kära ut mera. Det är kallt med aprilbröllop. 

DuVi 170314 marieandreas 0002

 

DuVi 170314 marieandreas 0009

 

DuVi 170314 marieandreas 0014

 

DuVi 170314 marieandreas 0023

 

DuVi 170314 marieandreas 0027

 

DuVi 170314 marieandreas 0050

 

 

Vill ni se mera bilder från fotograferingen, veta varifrån kläder och smycken kommer eller se på en hel massa andra söta barn och fina brudpar. Gå till Bildbolaget och boka Karolina. Hon är duktig på att skapa en avslappnad stämning men lyckas ändå ta bilder i exakt rätt ögonblick. 

tisdag 14 mars 2017 - 20:51

glad idag, Marie.

Hej. Jag tror att hela vagnhistorien blev lite för mycket. Ni vet som när du är trött, stressad, har pms, 40 saker att göra och väskan fastnar i ett handtag. Eller mjölken till morgonkaffet är slut. En händelse som egentligen inte är så farlig i sig men som i sammanhanget gör att du bara vill ge upp. Lite så. Jag hade noll inspiration för att prata med poliser och försäkringsbolag och bli uthängd och smutskastad på facebook. Det kändes inte ens roligt att börja tänka på en ny vagn. Googla åkpåse och babyvakt när jag egentligen borde beställa duschdörrar och badrumsinredning. 

Men vi fick den tillbaka. Tack vare smarta barnvagnsintresserade kvinnor och duktiga poliser. Det är jag tacksam för. Jag tappade nämligen tron på mänskligheten där i något skede men all hjälp vi fick visar att det ändå finns hopp. 

 

IMG 4173

Och vad är mars om inte en månad för hopp. Igår gick jag över torget och kände en stark lust att dricka kaffe utomhus. Det var ju ändå två plusgrader och sol. Idag regnar det slask, men också det kommer att försvinna. Våren och värmen vinner alltid. Och att vara snäll. 

måndag 20 februari 2017 - 21:04

att inte längre ha en bugaboo.

Det dåliga morgonhumöret botades med Kaavyalunch, en lång dagssömn och ett loppisbesök med Sara. Sedan gick det utför. Någon har nämligen stulit vår barnvagn. Under en kort stund medan jag bar upp Melker och klädde av honom, har alltså någon gått in på vår gård och tagit med sig vår vagn. De måste ha vetat var den brukar stå medan Melker sover, och hoppeligen hade de koll på att han inte låg i den just då. Det är väl det enda positiva.


IMG 1251

Men vagnen. Jag grät. Ni som känner mig, ni vet. Ni som gillar barnvagnar, ni förstår och ni andra, ni får vara upprörda för att man inte stjäl från tvååringar. Eller ja, i de bästa fall inte överhuvudtaget.

Vi har använt vår vagn varje dag sedan Melker föddes. Den är vårt enda färdmedel på dagarna och den plats han sover bäst på. Vagnen har alltid varit hans trygghetsplats och det är väldigt sällan han är missnöjd där. 

IMG 1202

 

Den var också den första sak vi köpte. Efter ett missfall och med världens i särklass mest pessimistiska inställning till graviditeter hade vi bestämt att vi inte fick köpa något bebisrelaterat före det andra ultraljudet i vecka 20. Alltså efter halva tiden. Sedan tror jag att vi beställde den samma dag och den blev beviset för att vi kanske trots allt skulle få en baby. Inte en Lindexbody för 9,90 utan en tuseneuros vagn från Holland. Då var det på riktigt. 

 

Tänk på det du som tog den. 

 

Och stort tack till alla er som delar, gillar och ger smarta råd på facebook. Flera har till och med erbjudit att låna ut sina vagnar. Tack.

Har någon missat så är det alltså en svart Bugaboo Buffalo, med rätt solblekt tyg, en grön åkpåse och mönstrad sittdyna+regnskydd  som saknas. De säljs inte så ofta i Österbotten men jag antar att den som tog den visste exakt vad han stal och att den inte finns här mera. Jag antar tydligen också att det är en man som tagit den. Jag hoppas att han får norovirus på ett flygplan.

måndag 20 februari 2017 - 12:16

måndagshumöret.

Jag somnade först 02.30. Melker vaknade 06.15. Det hade snöat. Brödet var nästan slut. Han ville inte ha gröt. Det skulle vara koskenlaskija på smörgåsen. Nej gurka. Absolut inte osten. Se på padden. Nej. Se på padden. Nej. SE PÅ PADDEN. Och så flög smörgåsen i golvet. Ost på mattan. Synd på sista brödskivan ändå. 

Andas. Drick lite kaffe. Kanske vi kan se på padden en liten stund. Börja om. 

 

IMG 1260

Måndag helt enkelt.