tisdag 20 juni 2017 - 21:27

att fira midsommar

Tre dagar kvar till midsommar och här kommer mina svar på veckans lista.

Det här är planerna för midsommar: Att åka till Andreas villa. Grilla, umgås med vänner, bada bastu och förhoppningsvis inte bli uppätna av myggor. 

 

Det bästa med midsommaren är: Att umgås med familj och vänner. Att äta god mat. Dock så behöver det inte vara sill och nypotatis. 

Det sämsta med midsommaren är: Att det finns mycket förväntningar på hur det ska vara. Jag känner ingen sådan press längre men jag tror många är besvikna om det inte blir århundradets fest med solsken, långbord, krans och klänning. Det kunde kanske ordnas något gemensamt midsommarfirande för de som inte har någon villa, jobbar eller firar ensamma. 

 

IMG 6183

 

En tradition jag inte bryter: Att dricka skumppa. Och att ha blommor i håret. 

 IMG 1180

 

Ett måste på midsommarbordet: Jordgubbar

 

Tre tips för en lyckad kväll: Är ni många, så dela på ansvaret för mat, dryck och stolar, glöm inte myggsprayen och fira precis så som du vill. Och om du är typen som gillar tävlingar, frågesporter och laglekar. Ordna femkamp!

10481742 10204375490097818 8769513503079278910 n

 

13549136 10153854654012572 514234278 o

 

Ett starkt midsommarminne: Ifjol gifte sig våra vänner på midsommarafton och bjöd på brunchbröllop. Det var väldigt fint. En midsommarhelg för typ 10 år sedan åkte vi och tältade till en ö på torsdagen, hade midsommarfest på fredagen och åkte vidare på en annan fest på lördagen. Hade jag gjort det nu hade jag väl knappt återhämtat mig före villaavslutningen. 

måndag 27 juni 2016 - 21:06

att ha gått på midsommarbröllop.

För en gångs skull hade vi midsommarplanerna klara långt på förhand. Flera månader till och med eftersom vi var bjudna på bröllop. En av Andreas närmaste barndomsvänner gifte sig med sin Sarah och jag hade sett fram emot dagen länge. 

midsommar 8

De hade valt att ordna brunchbröllop vid Aspegrens trädgård i Jakobstad. En ny upplevelse för mig, men jag älskade konceptet. Tänk att kunna bjuda på både nypotatis, kallrökt lax, plättar och nutellacroissanter på samma buffé. Att ha vigseln på förmiddagen och sedan åka iväg på resa om man vill det. Eller det kan man väl om man vill. Det finns så mycket förutfattade meningar och osynliga regler när det gäller bröllop.  Vem man ska bjuda, vad som är fint att äta och vem som ska skära tårtan först. Helt fåniga saker egentligen och jag gillar när folk går emot normerna och gör på sitt sätt.

midsommar4

Att vigas i en kyrka känns omöjligt nu. Det var så fint med levande musik och det kändes som att man som gäst kom mycket närmare brudparet på det här viset. Alla var liksom med samtidigt som det bara var deras stund. Och vädret var ju absolut perfekt. Jag är inte säker på att männen i kostym håller med, men ändå. Sagolikt.

midsommar9Melker trivdes också förträffligt. Han gillar buffeér och eftersom det inte var något styrt program så gick det bra att gå runt med honom. Aspegrens är ett väldigt fint område och vart man än går finns det något som blommar, små fina hus och till och med får och kaniner. Ja och så fick han ju en present. Vem trivs inte då. 

 

midsommar 3

Och nu är de alltså gifta. Konstigt men ändå helt självklart.

fredag 29 april 2016 - 09:05

att fira sju år.

P4291152 Fotor

Idag är det sju år sedan den här bilden togs. Där satt jag i Emilias soffa på kyrkoesplanaden, sydde ihop två halarben i ett försök att få dit några sistaminutenmärken, drack Lidlcider och hade nog ingen aning om vad kvällen skulle leda till. 

Bakom mig hade jag ett av de absolut mest kaotiska åren i mitt liv. Kaos på både ett bra och ett dåligt sätt. Det andra studieåret skulle just ta slut, vi hade varit tutorer och jag har aldrig festat så mycket någonsin. Sorglösa dagar med föreläsningar, shopping och kaffe med vänner blandades med förfester, dans och ångest. En vilja att bli bekräftad och känna att du betyder något för någon. Annat än 03.30 på tisdagsnätterna då. Många hejdlöst roliga kvällar och många kvällar när allt blev meningslöst för att rätt person inte var ute eller helt enkelt inte intresserad. 

Just den här kvällen skulle vi på prevappen-sitz till Hankens krog Cella Nova. Vi kände inte så många där (därav peppförfesten!)  men jag kommer ihåg att vi såg fram emot att se något annat. På väg till sitzen råkade vi gå bakom Andreas och då bestämde jag mig för att han ska jag ha. Och ja, det fick jag ju. Exakt hur jag gick tillväga kommer jag dessvärre inte ihåg. Och inte han heller. Romantik på hög nivå. 

 

Så här skrev jag i alla fall i min dagbok på morgonen den 30.4. 

 

Skola igår å sen till stan och shoppa med flicksen. Hem å fix mig för sitz å stek lite på balkongen. For till Emiliapå förfest och sydd lite halarmärken å sen till Cella. Kaotisk men helt sjukt kul sitz!

Å eftersläpp! Dansa myki å tala med folk. Har tydligen fått Jannikas topp iställe för min som bara föll ner..pinsamt!

Gick hem me Envik å sto lääänge å hångla utanför hans hus..Sen hem!

Ska å handla till Mias villa nu å sen fira vappen i parken. Kulkul!

 

Baserat på den analysen är det svårt att tro att det skulle leda till något mera.  Men samma morgon skickade jag också efter hans telefonnummer, bara för att inse att jag redan gjort det innan jag somnade. Det var tydligen viktigt och jag visste nog egentligen redan där att det var något extra med den mannen. 

 

Sju år alltså. Livet ändå. 

 

måndag 25 april 2016 - 21:06

att ha firat en ettåring.


IMG 1656 Fotor

Ettårsdagen började med paketöppning i sängen

DSC 3045

och några timmar senare var det dags för fest. 

IMG 1667 Fotor

Bordet dukades i vardagsrummet för att få lite mera svängrum

Collage Fotor2

Och i köket dukades godsakerna upp. Bland annat en amerikansk jättecookie som ni hittar receptet på här och en pavlovatårta med citronkräm som jag hittade här. Och så Melkers tårta förstås. Den var en hit. 

IMG 1671

Huvudpersonen var mycket nöjd med både lördagens och söndagens kalas och skulle antagligen vilja ha lika mycket gäster varje helg. Här poserar han vant med en presentfavorit. En alldeles egen cykel. 

 

En fin helg för världens finaste gubbe

torsdag 21 april 2016 - 14:20

att ordna kalas.

DSC 2398 Fotor

I helgen ska vi ha inte mindre än två födelsedagskalas. Ett för familj och ett för vänner. Eller ja, våra vänner och Melkers vän Selma om vi ska vara noga. Jag har hört att vissa tillämpar regeln lika många kalasgäster som år man fyller, så det känns ju passande. Jag borde väl börja skicka save the date kort nu då för att få ihop 27 till min födelsedag i december.

Men kalas ja. Jag gillar att ordna fest och fixa pynt och fundera på dukningar och upplägg. Oftast tar jag i lite väl mycket och stressar i onödan men den här gången känns det lugnt. Melker blir ju glad bara någon kommer på besök och bryr sig inte om jag köpt eller bakat kakorna. Ändå ser jag nog fram emot när han blir äldre och vi kan gå all in med temakalas och maskerad. Speciellt om vi bor i hus då och har lite mera svängrum för gästerna. 

kalas

Kalastrenden verkar annars hålla på att svänga lite från att länge ha varit pintereststylade fester med pompons och färgtema till att bli mera på barnens villkor och det är bra. Eller ja, på barnens villkor men ändå himla snyggt och kreativt förstås. Redan i år har det kommit ut tre böcker om att ordna kalas och det säger en del om hur populärt det ändå är. Barnkalas: 50 bakverk och 10 kalasteman som riktat in sig på temakalas, Kalas steg för steg med tydliga instruktioner så att barn själva ska kunna baka och pyssla och Kreativa Karins kalas för barn som innehåller en massa tips på olika kalaspyssel. Alla böcker rekommenderas från 6-9 år så det känns som att vi har en bit dit. 

 

Tårtbilden är från Melkers senaste fest, hans dopdag. Då sov han mest och kunde inte bry sig mindre om dekorationer och kakor. Nu ska han i alla fall få en egen tårta och jag tror det blir en likadan som Selma hade på sitt kalas, vattenmelon med grädde på. 

DSC 2956 Fotor

måndag 4 april 2016 - 09:24

att ordna babyshower.

saras babyshower5

Efter några veckors planering, många facebookdiskussioner och en nervös väntan på att huvudpersonen skulle anlända så var det igår äntligen dags för Saras babyshower. Sara är duktig på att läsa människor och känna av situationer så det var extra roligt att se henne så överraskad. 

En viktig del av en babyshower är maten och mat hade vi i överflöd. Salta pajer och muffins, sallad, cupcakes, kakor, godis och frukt. Som Åsa beskrev det Babyshower eller sockerfrosseri-tills-man-hatar-sig-själv. Men då allt var så gott. 

 

saras babyshower8

Och som vi alla vet, frukt är också godis. 

saras babyshower6

Sara fick också försöka para ihop vem som var vem på babybilder och så gissade vi babyns vikt och längd och tävlade i en frågesport med babytema. Som jag vann. Frågesport är nämligen en av mina starka grenar. 

saras babyshower7

Och förstås fick både Sara och babyn presenter. Mat, skratt och paket. En riktigt fin söndag alltså. 

onsdag 17 februari 2016 - 20:55

ett helt år.

selmaskalas1

 

DSC 2935 Fotor

 

DSC 2938 Fotor

 

DSC 2948 Fotor

 

DSC 2953 Fotor

 

Så blev Selmafröken ett år. Jag kan fortfarande inte förstå det då det känns som nyss vi fick veta att hon var här. Jag och Andreas hade varit på föräldraförberedelsekurs i Gerby och åt pizza på Dallas när Emilia skickade en bild på en litenliten människa i rosa mössa. Jag blev så till mig att jag åt upp hela min pizza på en gång. Det händer aldrig.

Men det är lite så hon är Selma, 100% av allt. För det mesta är hon glad och nyfiken och är hon arg så är hon minsann riktigt arg. Är hon pigg så är hon snabb som vinden och överallt och är hon trött så myser hon mot allt mjukt som finns i närheten. En riktig känslomänniska och jag är så glad att hon finns.

Ikväll bjöd hon på kalas och vi öppnade paket, åt tårta och beundrade allt pynt som de fixat. Ett helt år. Det är otroligt. 


DSC 2960 Fotor

Så måste jag bara visa en bild från Selmas rum. Där kan man gå runt hur länge som helst och bara titta på allt fint. Någon dag när ljuset är bättre ska jag fråga om jag får fota och visa mera. Emilia är helt klart  värd mera cred för sina skapelser. 

onsdag 20 januari 2016 - 10:29

det här med att gifta sig.

Jag känner att jag borde delta i bröllopshysterin som råder just nu. Eller hysteri är egentligen helt fel uttryck, då det hittills är främst de med en mer avslappnad inställning till giftermål som har delat med sig av sina erfarenheter och drömmar. Pernilla som gifte sig en vardag vid magistraten, Karolina som kan tänka sig att vigas barfota på en strand och Amanda och Malin som visserligen hade kyrkbröllop och fest, men på den tiden när sociala medier knappt fanns och du inte hade tillgång till en oändlig mängd inspirationsbilder på pinterest. Kärleksfulla beskrivningar allihopa och superintressant att ta del av hur folk tänker kring just sin stora dag. För den är väl bara ens egen, eller?

0bda191ea85a88fd14864ed0b3b92bef

 

Jag drömmer om en stor fest. Kyrka, vit klänning, matchande brudtärnor, fotograf hela dagen, band, toastisar, skumppa, skratt, tal, dans och program. En genomgående stil och massor med dekorationer, ljus, pompoms, skyltar, blommor och små vackra saker. Avslappnat, kärleksfullt, bohemiskt och romantiskt. Absolut inte stelt och lyxigt. Alltså superplanerat in i minsta lilla girlang men med ett sken av att inte vara det. Ni hör ju att jag kommer bli utbränd innan vi ens valt festplats.

 

fd3f28c1f6edbdb5ab847cba144f55b4

 

Vi ja, det här gäller förstås inte bara mig. Jag råkar vara förlovad med en man som också älskar att ordna fest och att stå i centrum, men han är lite mera koncentrerad på att musiken och maten ska vara bra, än att blommorna ska matcha programbladet. Men han vet att pynt gör mig glad och han vet också hur stressad jag blir när det inte blir som min vision. Och det vet jag också, vilket har lett till att bröllopsplanering är lite kombinerat med ångest för mig. Det känns som ett så enormt projekt att jag hellre skjuter upp det än börjar fundera på färgtema. Så borde det ju förstås inte vara, men jag vet samtidigt att ett litet familjebröllop inte är något alternativ för oss, för jag tror vi skulle ångra oss i slutändan. Så jag väntar på att inspirationen och den perfekta tidpunkten ska infinna sig. Kanske när Melker är lite äldre, när vi byggt ett hus eller så mitt i allting. För det är ju trots allt en dag jag verkligen ser fram emot. 

 

cad5dce9b348e5cd33dcff3558c3

Under tiden sparar jag fler bilder i min bröllopsmapp och bygger vidare på visionenSamtidigt undrar jag vad som skulle vara min vision om jag inte visste om allt som de sociala medierna visat åt mig. Hur vårt bröllop hade sett ut 2005. Paradoxalt nog så tror jag att det var lättare att ha en egen stil då när du inte visste om alla stilar man kan ha.