söndag 20 mars 2016 - 18:37

SUNDAY FUNDAY

Här kommer två bilder från min dag. Började med sovmorgon och ett avsnitt The Carrie Dairies. Så jäkla bra serie och jag gråter lite över att det aldrig kom en tredje säsong. Sen åt jag frukost ala bananpannkakor med cashew, kokos och blåbär och ett avokadoknäckis samtidigt som jag gjorde lite skoljobb. Bild två är från Karis där jag haft repetitioner hela dagen. Hemifrån till tågstation i Åbo var himlen klarblå och när jag stiger ur tåget i Karis är det snöstorm going on. Jag hoppas det hinner bli lite vårigare igen den här veckan. Takatalvi är så himla trist. Man blir liksom lite less när man redan hunnit få the hopes up inför resan när man fantiserat sig iväg till rysk stadssemester i solglasögon och utan vantar. På fredag far vi. Det ska bli så fruktansvärt skönt med semester och nya vyer att upptäcka! Jihu!

image35

image36

 

tisdag 22 december 2015 - 14:11

30 DAY MUSICAL THEATRE CHALLANGE DAY 28, 29 & 30

Nu kommer sista omgången från musikal-följetången. 

DAY 28. A NUMBER YOU WOULD LIKE TO PERFORM IF YOU WERE OF THE OPPOSITE SEX

Sången Sante Fe kommer från musikalen Newsies. Om jag var man, då skulle det definitivt vara min drömmusikal! Underbar musik.

DAY 29. A NUMBER YOU HAVE PERFORMED

2013-2014 gjorde jag rollen som Cosette i Les Miserables i Tammerfors. Ett av det största som hänt i mitt liv by far. Så fort jag hör upptakten till In my life som är Cosettes stora solo, får jag gåshud ända in i hjärtat. Världens finaste musik, världens bästa Cosette. Och världens bästa musikal!

http://youtu.be/o11wBtKViIY

DAY 30. A NUMBER YOU WOULD LOVE TO PERFORM IN THE FUTURE

Det här är min dröm. Att få vara Ariel och få sjunga Part of that world. Chansen att det här kommer slå in är väldans liten. Jamenar, vilken teater i norden gör denna storsatsning? Och vad är sen chansen att jag får rollen? Men jag håller det nära hjärtat. Önskar och drömmer lite till. Vem vet. If you dream it, you can do it!

måndag 14 december 2015 - 23:42

30 DAY MUSICAL THEATRE CHALLANGE DAY 25, 26 & 27

DAY 25. A NUMBER PERFORMED BY YOUR FAVORITE MALE BROADWAY STAR

Ramin Karimloo. Need I say more? Här gör han Til I hear you sing från Love Never Dies. Så sjukt bra.

DAY 26. A NUMBER BY YOUR FAVORITE COMPOSER

Jag älskar Jonathan Larsson som har skrivit Rent och Tick Tick Boom. Men eftersom jag redan visat er Rent-klipp kommer jag lyfta fram Scott Alan istället. Han har vad mig vet inte skrivit någon hel musikal, men han skriver underbara fristående sånger med musikalig touch. Alla hans sånger är underbara, men jag måste ju välja en här nu. Och då väljer jag Again, sjungen av Hadley Fraser.

DAY 27. A NUMBER BY YOUR FAVORITE NORDIC MUSICAL THEATRE PERFORMER

(Det här var egentligen favorit koreograf, men jag suger på koreografer. Kan inget. Bob Fosse typ. Och det orkar ingen se på. Så jag tog mig friheten och ändrade lite i schemat)

Så okej, favvo musikalartist från Norden. Det finns ju så många duktiga! Jag skulle kunna välja världens bästa Helene Sjöholm. För att hon är världens bästa. Men jag tror jag ska vara lite mera äventyrslysten och välja..

.. Hanna Von Spreti (tidigare Lindblad). Så sjukt duktig! På allt. Speciellt på att dansa

torsdag 10 december 2015 - 18:56

30 DAY MUSICAL THEATRE CHALLANGE DAY 22,23 & 24

DAY 22. FAVORITE NUMBER PERFORMED BY AN ANTAGONIST

Jag antar att med denna rubrik menas skurk. Skurken i sagan liksom. Och där tar Ursula i Little Mermaid the musical hem titeln med stor marginal. Förutom att berättelsen om Ariel är bland det bästa jag vet, så gör sig Ursula väldans bra på musikalscen. Här från Broadway 2009!

DAY 23. FAVORITE NUMBER FROM A SHOW YOU HAVE'NT SEEN LIVE BUT WISH YOU COULD

Matilda the musical, som är baserad på Roald Dahls bok med samma namn, verkar så otroligt bra. En musikal om att barn visst kan! Har lyssnat sönder soundtracket. Nästa gång jag åker till London står den här högst upp på min lista. Men vem vet, kanske den hinner komma till Norden innan det.. You never know!

DAY 24. A NUMBER PERFOMED BY YOUR FAVORITE BROADWAY STAR

Okej, ni fattar att jag älskar Little Mermaid the musical. Och här är varför. Sierra Boggess! Detta är min drömroll. Att få spela Ariel. Och här ser ni Sierra göra Part of your world. Så himla snyggt! Och så häftigt at genom en hel musikal åka runt på rullskridskor och röra sig som om man var under vattnet. Sierra är 33 år gammal och har gjort roller som Christine i Phantom of the opera och Love never Dies (Phantom of the opera 2). Hon verkar så genomgo! Och så är hon så himla himla duktig. En riktig förebild!

lördag 5 december 2015 - 21:30

30 DAYS MUSICAL THEATRE CHALLANGE PART 19, 20 & 21

DAY 19. FAVORITE LOVE SONG FROM A MUSICAL

Visst vill jag ha den där Moulin Rougiga krampaktiga passionerade blod, svett och tårar kärleken med känslorna på huden så de nästan droppar ner för scenkanten. Men det är just det. Den stannar ofta på scen. I det långa loppet vill jag ha något och någon som tårkar mina tårar, för dom kommer att komma. Någon som tycker jag är perfekt även under de mest galna psykbryt. Han som kan säga att jag inte är galen, inte iallafall för mycket galen. Han som avgudar och älskar mig ändå. Och här har vi en sång om just det som jag beskrev. Det här är inget love-medley med raketer å stjärnor i skyn. Det är numret Hey #3 ur musikalen Next to normal.

DAY 20. FAVORITE NUMBER FROM A MUSICAL THAT DID NOT ORIGINATE IN THE U.S

Livet är en schlager är musikalen av Jonas Gardell och Fredrik Kempe som gick upp på Cirkus 2014 med Helene Sjöholm och Peter Jöback i huvudrollerna. Jag tipsar hjärtansglatt om att lyssna på hela soundtracket på Spotify! Så jäkla bra och fiffigt är det! Här kan ni höra Annars vore jag inte jag. Väljer den för att jag simply lyssnat sönder alla andra.

DAY 21. FAVORITE NUMBER FOM THE GOLDEN AGE OF BROADWAY

Till The golden age of Broadway räknas musikaler från tidigt till mitten av 1900-talet såsom Carousel, West Side Story, Fiddler on the roof, South Pacific och Kiss me Kate. Funny Girl hade premiär på Broadway 1964 (samma år som mina förädrar är födda) och hör till musikalklassikerna. Här nedan sjunger Barbra Streisand Don't rain on my parade. Ett av mina favvo pepp-nummer vad gällermusikal.

måndag 30 november 2015 - 21:01

30 DAYS MYSICAL THEATRE CHALLANGE DAY 16,17 & 18

DAY 16. YOU FAVORITE MALE SOLO NUMBER

Jag har ett par på lut här. Ni förstår, det är ofta så att man som musikalnörd trånar efter att ha den där manliga djupa rösten. Och för Anthem ur Chess kunde jag faktist tänka mig könskorrigering. Skämt åsido! Nämen den här sången kommer alltid att få mina armhår att resas och hjärtat att skutta lite extra. Och Tommy Körberg. Han kan han

DAY 17. A NUMBER FROM A MUSICAL THAT IS UNDERRATED

Jag väljer Light in the Piazza och sången med samma namn. Jag vill göra den här rollen en dag. En ung tjej med utvecklingsstörning som förälskar sig i en italiensk man, mot sin mammas vilja förståss.

DAY 18. A NUMBER FROM A MUSICAL THAT IS OVERRATED

Evita. Never liked. Det bästa med den är sången You must like me som skrevs till Madonna i filmen. Finns o-ofta med på scen. Och här får ni nåt konstigt potpurri av musikalens sånger.

fredag 27 november 2015 - 14:16

30 DAYS MUSICAL CHALLANGE DAY 13,14 & 15

DAY 13. A NUMBER FROM YOUR GUILTY PLEASURE MUSICAL

Guilty plesure är ju något man lite skäms över att man gillar. Nu hör det verkligen inte till min natur att skämmas över saker jag tycker om eller som tillhör mig och min personlighet. Så detta med guilty plesure ska man ta lite med en nypa salt. Men jag väljer att lägga Grease i denna kategori. Älskade sönderspelade Grease. Så klyshig. Men nog skulle den vara kul att göra minsann!

DAY 14. A NUMBER FROM BEST MUSICAL TONY NOMINEE

2013 vann musikalen Kinky Boots Tony awards för bästa musikal. Jag minns jag satt uppe på natten och tittade på galan och föll pladask för denna musikal med musik skriven av Cindy Louper. Den handlar om en skofabrik som håller på att stängas ända tills Charlie ändrar affärsiden och går över till att tillverka skor för dragqueens istället. Numret nedan, History of wrobg guys, är så himla komplett! En helt knäpp tjej som faller för skofabrikschefen. Genial sång!

DAY 15. A FAVORITE FEMALE SOLO NUMBER

Get out and stay out kommer från musikalen 9 to 5. Musiken är skriven av Dolly Parton och manus baserar sig på filmen från 1980! Här har vi girlpower. Det här är den ultimata break up eller get-over-someone låten!

 

måndag 23 november 2015 - 17:19

30 DAY MUSICAL THEATRE CHALLANGE DAY 10,11,12

DAY 10 FAVORITE 11 O' CLOCK NUMBER

Fick ju nog googla va sjutton detta med 11 o' clock number är. Och det visade sig att det är 11 o'clock number is a theatrical term for a big, show-stopping song that occurs late in the second act of a two-act musical. It was so named because in the days when musical performances would start at 8:30 PM, this song would occur around 11 PM. Jahapp då vet vi det!

Jag väljer en av mina favoritsånger någonsin. Astonishing från musikalen Little Women. Så. Jäkla. Bra. Låt! Texten. Peppen! Det här är en av mina motivationslåtar delux. Här sjungen av världens bästa Sutton Foster.

http://www.youtube.com/watch?v=N48FjH-jVno

 

DAY 11 FAVORITE COMICAL NUMBER

Låt mig presentera It sucks to be me från Avenue Q. Trallvänligt och roligt på en och samma gång! jag har faktist en liten dröm att någon gång få köra Kate i denna musikal som baserar sig på Sesame Street figurerna. Musikalartisterna är så himla duktiga och kan skådespela dubbelt med både sig själv och sina dockor. Jag blir helt paff! jag såg den som turnerande version i Sverige när jag bodde i Umeå 2010 och det var så himal otroligt bra. Plus att jag typ pissade på mig för att den är så kul.

 

DAY 12 FAVORITE ENSAMBLE NUMBER

Det här är en kul en. Girlpower (om än blond och twangad sådan) och mycket rosa. Oh my god från Legally blond the musical! Skulle vara sjukt kul att göra!

 

torsdag 19 november 2015 - 10:00

30 DAY MUSICAL THEATRE CHALLANGE DAY 7,8 AND 9

Har legat lite på latsidan med dessa, så här kommer dom på rad nu.

DAY 7. YOUR FAVORITE DUET
Den här är så jäkla svår. Vet tusen jag kunde välja. Bland annat denna. Eller denna. Vem lurar jag? Jag kan inte lämna bort duetten mellan Kristina och Karl-Oskar med de vackraste ord jag nånsin hört. Vi ska va tillsammans när dag läggs till dag, för dit du går, går också jag. 

 

 

DAY 8. A FAVORITE DANCEBREAK

Idag valde jag detta klipp från musikalen Newsies. Det här med dans i musikal är ju alltid något så breathtaking. Inte bara för att det är så vackert eller annars effektfullt, utan också för att musikalartisterna kan vara så jäkla duktiga! Alltså man förstår inte ibland. På Broadway och Westend är kvaliteten på ensamblemedlemmar skyhög och man kan lätt tro att de inte gjort annat än stretchat och dansat varje vaken minut sedan de var barn. Men det bästa/värsta (beroende på hur man ser det haha) är ju att dom dessutom sjunger som gudar och är guldskådisar samtidigt!! Där sitter man och gapar. Kolla in dessa killars splithopp och diagonaler och vad tusan inte. Här har vi konst när det är som bäst!

 

DAY 9. YOUR FAVORITE BALLAD

Här kan man ju också räkna upp ett par. Men jag väljer Fifty percent från musikalen Ballroom. Den här sången kom jag i kontakt med under min tid i Sverige. Min en klasskompis sjöng den. Och jag blev fast. Jag hänfördes av den vackra melodin och den sorgsna men ändå så starka texten. Sången handlar om att ha någon som inte är helt din. Att dela kärleken. I don't share his name, I don't wear his ring. There's no piece of paper saying that his mine. But he says he loves me, and I believe it's true. Doesn't that make someone belong to you?

måndag 16 november 2015 - 10:13

30 DAY MUSICAL THEATRE CHALLANGE DAY 6

DAY 6. YOUR FAVORITE OPENING NUMBER

För något år sedan var musikalen Pippin och dess revival på Broadway det enda folk pratade om. När jag tänker på bästa opening number i en musikal dyker två alternativ upp. Antingen Lejonkungen, eller så detta. Pippin är alltså musikalen och nedan får ni se Magic to do. En cirkusinspirerad härlighet! Herregud vad det finns duktigt folk alltså. Ni måste se! Och före bjuds de på lite Corner of the sky eftersom klippet kommer från Tony Awards 2013 var Pippin vann Best revival of the year!

http://youtu.be/0Xr-9ytgusQ