Visa alla inlägg skrivna mars 2015

tisdag 31 mars 2015 - 15:45

MUSIKALARTISTER MOT RASISM

Nu ska ni få se på fint initiativtagande. För en tid sedan tog två musikalartister saken i egna händer och skickade ut en förfrågan till kollegor på fältet. Utmaningen var att anmäla sig, och få en textrad ur Michael Wiehes låt Valet, sjunga in textraden på sin mobil och skicka in den. Resultatet ser ni här under iform av ett youtubeklipp med ett klart budskap. Musikalartister mot rasism. Jag hurrar och stödjer härifrån Finland. Vilket fint och sannerligen viktigt initiativt.

 

Vakna upp, fatta mod, börja se dej omkring! Bli inte an av dom som bara står där sen och säger att jag visste ingenting.

 

 

Härligt att se att många vill sätta ner foten för vad som sker runt oss. Så att vi inte bara står brevid och ser på. Det är viktigt att vi alla säger nej mot rasism och främlingsfientlighet. Så som dessa gjort:

10997715 10153101999105395 3241490278913024061 n

10401992 10153210354631303 5180551714771563585 n

10989240 10152768447031630 685881783958765994 n

tisdag 31 mars 2015 - 15:32

DET BLIR SOM DET BLIR

" Ett helt hav kan inte sänka ett fartyg, så länge inte vattnet strömmar in. Världens negativitet kan heller inte dra ner dig om du inte låter den fylla dig!"

 

Citatet läste jag imorse på en av Sverige toppbloggar och tänkte, ja så precis är det. Skit i nättroll, eller sommarjobb som inte hör av sig, eller kursansvariga som inte blir nöjda. So what att människor har åsikter kring hur jag uttrycker mig eller vad jag väljer att visa upp för allmänheten. Skit samma om gradun inte hinns med. Vem lider av det annat än jag? Jo det ska jag berätta för dig Sarah Nedergård; Ingen. Graduskrivandet läggs härmed på is, och jag tänker njuta av regnet som trilskas utanför. Försöka tänka positivt och andas och gå på bodycombat ikväll. Kanske bli av med dom stressiga hjärtklappningarna på köpet. Hakuna matata och don't worry be happy. Det blir som det blir. Så himla skönt att kunna leva efter det mottot!

large

måndag 30 mars 2015 - 09:05

ATT IRRITERA SIG PÅ NÄTTROLL

Egentligen började det här med att jag irriterade mig på att folk tycker så fel saker. Men jag antar att jag måste vara större än så. Alla tycker olika, och who am I att bestämma vad som är rätt och fel. Men jag tror det är ganska allmänt att rasism, förtryck och mobbning alltid har en negativt klang och därmed är fel. Hursomhelst.

 

Jag sitter på VR mot Åbo och irriterar mig så himla mycket. Ångar upp. Inte för att nåt speciellt har hänt just nu i denna stund utan det är mest bara en underliggande irritation orsakad av inget annat än internet. The wonderful life of nätet. Vilket trollhak alltså! Jag har ju som tur inga alls. Förutom knasiga svenskar som tycker men comoooon när jag säger att det är svårt att lära mig finska. Säkert finns det folk som irriterar sig på min flamsighet å vilja att vara in the spotlight, men som tur håller dom det för sig själva. Tur. Jag har ju liksom nog med rösterna i mitt eget huvve. Ni vet, dom där som klankar ner på självet å jaget å allt det där.

Nåväl. Nu ångar folk upp för Skavlan och SDs partiledare. Skavlan är mobbare blablabla. Men det är väl Skavlans egna program för sjutsingen? Jag måste akta mig för att svära nu. Svär ofta när jag är arg. Annars aldrig. Säger på min höjd bajs eller burk eller nåt. Det är ju för bajs och burk Fredrik Skavlans egna program? Så himla typiskt folk att klaga. Först när han intervjuar deras favvorockstar är det fredagsmys delux å puttinutt så bra, men sen när han tar tag i nåt viktigt som att visa upp bortgjorda politiker så blir det liksom ramaskri. Men titta int då! Byt till temptation island eller nåt. Men sluta säg att han gör fel. För han gör ju hur han vill eftersom det är hans program. Om han vill kritisera en oansvarsfull människa ska han väl få göra det? Dessutom tycker jag det är ett journalistiskt ansvar att visa hur idioti ser ut. Och om man blir arg så blir man. So what att han såg lite på krigsstigen ut. Han var väl det? LÅT HAN VA DET! Byt program om det stör dej.

Det är som med bloggar. Janina skrev om det tidigare. Nättrollen. Kritiken. Och folk kommenterade om att hon ska sluta skriva om provocerande ämnen. Men det är ju hennes blogg? Varför ska hon kuva sig? Hon får tycka och skriva precis vad hon vill. De e ju som att säga att man int ska ha på sig provocerande kläder för då blir man våldtagen. Sluta våldta, det är ju där problemet sitter. Sluta skriva fult mär ni blir provocerade. Andas in och ut. Skriv dagbok eller sparka på träd i skogen om ni måst ventilera. Men att vara elak - snacka om att slå benen av någon och orättvisa å skit. Fyfasiken vad lågt och orättvist att klanka ner på någon som gör sitt bästa. Alltså nu irriterar jag mig så mycket att jag måste ta en paus annars börjar jag svära igen.

Jag kan bli nåt så fruktanssvärt blå i ansiktet av hur folk har sig rätten å tycka dittan å dattan. När det bara är fel. Å vad är då fel och rätt. Men alltså jag tycker att man kan ta den gyllene regeln att man får tycka hur mycket man vill bara man inte sårar eller kränker nån annan. Eller har som maingoal att trycka ner nån. Sen är det ju också ok att tycka saker om man har världsfred och kärlek och gemenskap och heal the world make it a better place i åtanke och som idé med det hela.

Men alltså när man kommenterar nåt så dumt som att nää de där är ju bara idiotiskt, int kan man ju ha ha barnen i badkaret för då faller granarna i skogen och chokladpuddingen tar slut i butiken. Nonsens kommentar visst? Men sådär ser dom ut. Makes no sense! För folk har inget med att göra hur man väljer att leva sitt liv! Sluta vara grå, bittra och avundssjuka. Gå ut å gör nåt av dagen istället. Inspireras. Sök. Leta. Hitta nya vägar.

Om man vill köpa dyra byxor och väskor, ok. Om man vill äta enbart lök för det är nån konstig diet, ok. And so on. Visst kan man debattera och ifrågasätta. Men inte allt!

Voi huhu, denna värld. Kom ihåg att alla äro olika. Å vi ska vara det. För annars blir de tråkigt. Ju mer olika desto bättre värld. Å va herregud snälla mot varann. Å sluta bry er så hemst mycke om vad en vilt främmande människa gör. För den försöker sitt bästa. Å bara för att man väljer att skriva om det på nätet eller för att man väljer att vinkla en intervju för att framkalla eftertanke och rädda världen från idiotisk rasistisk undergång behöver man inte lägga ner ett program. Det finns fortfarande vettiga människor där ute. Nättrollen är bara några få.

Jag tror ändå att de flesta människor är riktigt reko och vettiga. Jag tror verkligen det. Å det är dom (oss) vi ska fokusera på!

söndag 29 mars 2015 - 19:29

PÅ TAL OM BRÖLLOPSSÅNG

Förra sommaren sjöng jag på 8 bröllop. Det är ett bröllop varenda helg. Så man kan lätt kalla mig en inbiten bröllopssångare. Varför är det så roligt att sjunga på bröllop då? Jo för att när man är kärleks och happily ever after nörd som mig finns det inget bättre än att se blicken från brudgummen när bruden uppenbarar sig, kärleken i bara ett litet ögonkast, förväntningarna som ligger i luften och värmen från släkt och vänner. Kärleken fest! Och till kärlekens fest vill man ju ofta ha musik som beskriver tillställningen och beslutet bakom att man väljer att leva just med den människan resten av sitt liv. Hur väljer man?

 

Precis som jag nämner i annas intervju, tycker jag att man ska:

1. Välja personligt. Har brudparet en speciell låt som beskrivet deras kärlek till varandra? Ta den! Inte det som ni hittar i bröllopssånger volym 3.

2. Har man inte en "egen" låt, sätt igång och lyssna! det behöver ju inte vara puttinuttit. Om man vill och tycker att det passar så kan man ju faktist ha en partylåt också! Varför inte knasigaste discodängan som råkade spelas på krogen just när ni hängde där tillsammans? Eller er favoritfilms soundtrack. Det finns inget som är skrivet i sten. Och det gäller bröllopsmusik också! Ta det ni vill ha för böveln. 

3. Men lyssna på texten! Många låtar kan vara vackra och ha fina melodislingor, men sen kan texten vara nåt helt annat. Nåt man vid första anblick tycker är en kärlekslåt aka darling there's no love like your love and you're my everything kan ju faktist handla om att man inte vill att ens älskling ska lämna en. Lite för desperat sådär. Och det i sin tur passar väl kanske inte på bröllis. Man har ju faktist valt att spendera forever tillsammans. Ta liksom inte I still haven't found what I'm looking for bara för att ni gillar första strofen i sången.

 

Det roligaste som finns är när brudparen kommer med egna önskemål. Att de faktist tänkt till. Men om så inte är fallet kommer jag självklart med förslag!

 

Förra sommaren var John Legend - All of me en favorit. Och 5 år tillbaka och fram till nu vill folk nästan alltid ha Du är allt eller Kärleksvisan. Men vad finns det annat? Jag älskar beskrivande sånger. De får gärna vara på svenska, om jag får välja, eftersom det är mitt känslospråk. Mina top 5 just här i detta nu utan innebördes ordning är:

1. Utan dina andetag (den har ännu inte blivit uttjatad thank god)

2. Som skapta för varann (från musikalen Livet är en shlager)

3. Thinking out loud (stor chans att den blir sommarens bröllopshit nummer ett)

4. Ellie Goulding - How long will I love you (bara för att den snurrar i huvvet nonstop)

5. Flying without wings (yess westlife versionen men alltså texten är ju så fiin och handlar om kärlek i många versioner)

 

11118334 10152953804703071 589458420 n

 

 

söndag 29 mars 2015 - 17:59

EN VASAHELG

Hej på er! Just nu är jag hemma i Vasa och ligger raklång på soffan och njuter av att göra ingenting. Blogginläggen att dömma har den här veckan varit helt totalt galen. I fredags, efter en heldagsworkshop i sväljningssvårigheter, satte jag mig på tåget för att ta mig hem till pampas. Inte för att fira pampas dock utan för att sjunga på sjukskötarföreningens 90 åriga jubileum. Tåget rullade in där strax efter 19, min pianist hämtade upp mig (lyxigt javisst) och vi övade lite och sen var det dags för showtime. 

 

image47

image48

image49

Efter gigget var det direkt hem till mamma och pappa som gällde. Och mammas goda pizza. Det finns inget som slår mammas mat. True story.

 

I lördags sov jag ut, utan väckarklocka. Kanske den mest välbehövda sömnen på länge! Sen drog hela familjen ut i Sundom skärgård på mina kusiners gemensamma födelsedagsfirande. Otroligt kul att hinna med att se släkten också när man är hemma på snabbvisit! Guld värt. På lördagskvällen umgicks jag med min gravida bästa vän och hennes och hennes mans fina katt Kafka. Han är så söt med sin mustasch! Talade oss igenom earthhour och åt choko. Kärlek alltså!

 

image50

image51

Denna söndag har gått i lathetens tecken. långfrukost i mina sköna nya långa stickasockor. Tack finaste mommo för dem! Anekdot: min mommo läser mig blogg. Hur coolt är inte det? Sedan hälsade jag på hästar vid travbanan med anna och hängde hemma hos henne och Erik. Skön söndag yess indeed! Imorgon bitti bär det av tillbaka till Åbo. Och skola. Men också en fin Wille. Vasa, det blir återseende redan på torsdag!

 

image53

image54 

 

onsdag 25 mars 2015 - 16:37

INSTAVECKA!

Min hjärna exploderar lite eftersom jag just (klockan är bannemej 16.40) hann inta dagens första mål! Det här är helt sinnessjukt. Dumt att bortprioritera frukost för att snooza 15 min till med mannen, men jag tänkte ju att jag sku klara mej till lunchen. När väl lunchen kom hann jag inte äta den eftersom hemtentan tog för länge och jag var tvungen att förbereda ett röstergonomiskt info. På engelska. Ej optimalt alls. Den här veckan är helt sinnesjuk. Men om ni varit uppmärksamma och följer @sevendays.fi på instagram kan ni se att jag fram till söndag instagrammar där. Följ med vetja! Där hinner jag uppdatera. Inte här.

insta2

tisdag 24 mars 2015 - 13:05

ETT VÅRTECKEN

När man hör fiskmåsar, då tinar vårkänslorna upp iskalla fingertoppar. Eller när solens strålar börjar värma på näsan. Men speciellt mycket vårfeelis får jag när påskliljorna blivit planterade på teaterbron här i Åbo. Då vet man att det är vår!

11032832 792691784118919 1436926255 n

söndag 22 mars 2015 - 17:40

NÄSTA ÄVENTYR = SUGAR!

Jag har ju nämnt lite här och var att nya äventyr väntar i höst. Och nu vill jag stolt presentera SUGAR, Piukat Paikat på Tampereen Teatteri med premiär 10 september 2015! Ska bli sjukt kul att få jobba i Tammerfors på Tampereen Teatteri igen. Framför alllt kul att få jobba på finska! Vi är ett sjukt bra gäng som ska föra fram den komiska historien om Sugar Kane, Jerry och Joe. Har någon sett filmen? Eller kanske sett den på Wasa Teater för ganska länge sedan? Hur som helst. Det är just den musikalen!

Jag är med i ensamblen, vilket innebär en massa dans och sång! Det ska bli så härligt och jag ser så mycket framemot detta. Regi görs av Georg Malvius, koreografi av Adrienne Åbjörn och kapellmästare är Ralf Nyqvist. 

sugar2

sugar3

sarahsugar

lördag 21 mars 2015 - 18:31

#rosalägenheten

Okej, nu tänkte jag att ni skulle få se hur man kan bo på 23 kvadratmeter och älska rosa stuff. Jag har absolut inte städat inför dessa iphonebilder utan så här ser det ut hemma efter x antal timmars lördagsjobb på teatern. Här har jag bott i tre år nu! En pyttelägenhet i stadsdelen Martti, inredd med stilen jag-har-ingen-aning. Inredning vet jag inget om. Men det jag vet är jag är lite av en pryltok. Och färg. Och musikal och disneystuff. 

 

11084534 10152935834478071 1602789790 n2

En obäddad säng, inramade musikalposters (från egna musikaler, guu va ego) och ett fint färgglatt motto.

11072302 10152935831678071 533853180 nIkeafjärillarna på köksväggen tyckte jag att piggade upp då för tre år sen när jag i nåt angstit moment klistrade upp dem. Men där trivs dom helt bra så där får dom stanna!

11084326 10152935890758071 1444139675 nIt's a wonderful life köpte jag i Kroatien i nån liten bybod i somras, och så gillar jag buddhisarna i rosa och blått. Ser ni Toystoryfigurerna? Just sånt krääsä älskar jag av någon underlig anledning.

11081709 10152935834518071 987193306 nI höstas var jag totalt oinspirerad så då smällde jag upp en inspirationsvägg. Tänkte att den sådär omedvetet skulle hjälpa! Ser nu att 30 day arm challange blev lite på hälft. Hups.

11084594 10152935834458071 650494788 n

Igår köpte jag tulpaner och tyckte att dom skulle passa i saftkannan från Pentik. Min favvofärgkombo är verkligen rosa och ljusblått yess indeed! Å champangen är en kvarleva från gårdagens firerier.

11042192 10152935831758071 1992064284 nOch här har vi hyllan som jag varje kväll innan jag går å sover hoppas att inte ska rasa i huvvet på mig. Den är nämligen fullproppad med allt möjligt. Mestadels min disneysamling. Men också lite noter, prinsessböcker och självklart mina hoppande bästisar inramade.

11086642 10152935831848071 887969408 nOch där står till och med vinflaskan jag tänkte dricka ikväll. I en bättre värld skulle jag bo på lite större än 23 kvadrat. Varför? Jo för att 1. köket är så litet att jag tappar matinspis av att bara se på det och 2. för att allt man gör så gör man in sängen. Tänk om jag hade plats för ens en soffa? Då kanske jag skulle tillbringa lite mer tid någon annanstans än i min säng. 

 

Det var den inredningen och den lägenheten. I smyg längtar jag till något större. Då skulle jag nog få utforska min inredningsstil lite mera. För jag har verkligen noll koll och ingen aning om vad jag gillar. Det jag vet är att svart iallafall går fett bort. Och rött. Speciellt i kombination ger det mej symtom på illamående. Sen gillar jag kanske inte riktit heller shabby chick eller va de heter? Enbart vitt liksom. Nää. Färg, form och personligt får det vara! Iallafall i mitt hem!

 

fredag 20 mars 2015 - 00:12

EN DAG I SARAHS LIV

09.30 Cykla iväg mot Hirvenssalo i finvädret. 

10307025 10152932116123071 1222478562 n

Höll terapier hela dagen för mina klienter och föreläsning och sväljningssvårigheter vid Parkinssons sjukdom. Otroligt härligt att se resultat, och att klienterna själva är nöjda. Bästa belöningen!

11079670 10152932116073071 209229709 n

10949798 10152932116048071 919812676 n

16.05 cyklade jag hemmåt över Hirvenssalobron och tyckte att världen var rätt superb. Men trött som en trötter var jag. Orkade knappt trampa upp för backen. 

11084549 10152932116043071 1342025943 n

16.40 Hemma. Ville somna i hallen. Säkert för att jag spännt mig så mycket pga nerver.

10003306 10152932116038071 1409571396 n

17.30 Efter en instagram, svara på mail och läsa-bloggar paus i sängen tog jag tag i eftermiddagen och tänkte att det skulle sitta med lite damsugning. Hajade också att fräknar hade ploppar upp i ansikte. O du härliga vår! Fräknar är det absolut finaste jag vet och en sak som jag är väldigt glad att jag har. Kanske ett av de finaste med mig!

11077681 10152932114478071 2125530216 n

11074906 10152932115993071 2133626575 n

18.20 Var jag hungrig som en varg och föste ihop nåt jag hittade i kylskåpet. Hade som tur butternut som jag ungsrostade med kanel och honung (det godaste jag vet just nu) som livade upp salladen lite. Och så passade jag på att göra inlämningsarbeten i engelska och planera morgondagens terapier.

11073721 10152932114468071 1189853383 n

21.00 Då borde Sarah egentligen gått och lägga sig, men nej. Dags för bändträning! Om en månad ska vi göra Veronica Maggio på Åbos bästa musikhelg RÅA LIVE. Massa olika kopior av bänd, med satsade kostymer och peruker. För två år sen gjorde vi Lady Gaga! Har aldrig kännt mig mer som en rockstar som då. Men nu är det dags för lite vänare toner ala Maggio. Blir sjukt bra!

11084600 10152932114463071 826845634 n

11082890 10152932114473071 1389931793 n

00.27 Hemma i sängen och kan knappt hålla upp ögonen. Dags att sova då! Imorgon är det min sista praktikdag på Parkinssonliitto. Tänk! Då har jag klarat en hel vecka av finska. Duktiga mej. Hej.