Visa alla inlägg skrivna april 2015

torsdag 30 april 2015 - 10:45

MEN HÖRNI, TA ERT ANSVAR!

Det är mycket här i världen vi borde ta mer ansvar över. Kunde säkert skriva tusen blogginlägg som tangerar temat. Miljön, köttindustrin, skräpsortering, jämlikhet.. Men idag tänker jag välja att skriva om skönhetsideal.

Vem skapar dessa? Jo människor. Vi. Och det är vi vuxna som gör det. Ni vet ju hur osäker man är på allt som ung. Man har ingen aning om hur man eller vad man borde vara. Influenser får man allstans ifrån och tillslut endar man upp med den 25 åring man sen är. På vägen kan man hoppas att man inte blivit påverkad till fettsugning, bröstförstoring eller ätstörning. Varje dag får vi utstå ideal som kommer via media och vår sociala krets. Det kanske är lite väl naivt att önska att alla kunde få vara i sin egen bubbla och helt bestämma själv. Det får man ju i och för sig, men hur många gör det sist och slutligen? Alla blir vi påverkade.

Men då tycker jag att vi vuxna, som fortfarande påverkas men inte i lika stor utsträckning, borde ta vårt ansvar. Om vi vill ha en förändring måste vi vara aktsamma med vad vi gör! Kvinnan får inte en bättre ställning här i samhället om vi inte jobbar aktivt för det varje dag. I varje val vi gör. Skönhetsidealen kommer aldrig sluta om vi inte väljer bort idealen som ligger rakt framför oss. Hur vi borde vara. Hur vi borde bete oss. Det finns inget borde. Vi alla får bestämma själv. Dina läppar ser bra ut som dom är. Fungerar dom? Kan du pussas med dom? Äta? Artikulera ord? Då behöver du inte förstoring för någon annans skull. Du behöver bara dig själv. Så som du är. Är inte det vad vi alla skulle vilja säga till våra barn? Vad ger det då för bild om vi vuxna går å gör precis tvärtom.

För en 25 åring är det lättare än för en 16 åring. Hörni tjejer där ute. Och killar för den delen. Ta ert ansvar! Spä inte på med onödigt dåligt självförtroende till andra. Man kan göra så mycket bara man vill, och det hänger int på omkretsen av midjan eller hur rund din näsa är. Det hänger på allt annat än just det! Och det är vad vi borde lära våra ungdomar och barn. Inget annat!

---------------------------

Men efter att jag skrev de här blev ja lite kluven. Vill ju inte döma någon. Jag vill stå för ett öppet sinne. Om nån vill förstora brösten eller fixa om nosen ska dom väl få göra det för sig själva. För deras egen skull. Med hjälp av sin fria vilja. Hmm.. Svårt det här med skönhetsideal.

Äh så här då: skönhetsideal är uppåt rumpan med alla har ett val att göra vad dom vill med sig själva. Välja helt fritt. Utan att nån ska döma.

onsdag 29 april 2015 - 19:30

MIN ARBETSPLATS

Välkommen till min arbetsplats! Tampereen Teatteri är en av Finlands äldsta teatrar och grundades i industrialismens Tammerfors 1904 av Kaarle Halme. Då stod det inte på samma plats som nu, utan den byggnad vi ser här nedan kom till då staden 1911 valde att placera teatern och bygga om den på stadens finaste tomt. Det fick bli brevid Tammerkoski! Och ou jess indeed det är stans finaste tomt! Mitt i centrum. Här arbetar ungefär 130 personer med alla möjliga uppdrag som nu finns på en teater. Varje år ser ca 130 000 människor något på teaterns tre scener, och årligen kör huset 8-10 premiärer. Stor och proffsig teater indeed!

 

image79

 

 

onsdag 29 april 2015 - 17:34

TÅG, POLLENALLERGI & SÅNT

Musikalbloggen åker ännu en gång tåg. Det är bara att vänja sig, jag och VR kommer umgås en hel del resten av detta år! Men borde jag inte öva koreografi i Tammerfors just nu? Jo, egentligen. Men vi har varit så duktiga så vi fick ta vappen-ledigt lite i förväg. Ganska lyxigt! Och bra tajmat eftersom jag känner att flunssan är påväg. Den typiska vårflunssan som kommer med all pollen och damm som yr kring mig. Jag är som tur inte allergisk för mycket, men pollen och damm. That gets to me. Sådär irriterande att allt kliar. Och rösten brukar försvinna. Plus andningssvårigheter på det. Inte precis det bästa för en musikalartist som älskar att röra på sig utomhus.

Repetitionerna har kommit igång bra och fyra nummer är härmed satta! Lite vapp-ledigt ska bli skönt för min träningsvärk, som på något underligt sätt sitter i akillessenan? Wierd but true!

 

image78

tisdag 28 april 2015 - 16:46

NÄR DRÖMMAR VERKLIGEN SLÅR IN

Siis tota noin.. Hur hamnade jag här? Måste nypa mej själv lite i armen. Att jag ens fick de här jobbet var en ren slump, eftersom de redan sa tack och hej efter första audition. Men här är jag ändå. Uppringd och headhuntad. Som en del av en så otroligt duktig ensamble. Och så hinner man bara in genom dörren på teatern då man får veta att ja föresten Sarah, du gör understudy på huvudrollen Sugar Kane och har si å så många föreställningar per månad. As in jag ska få göra huvudroll var tredje vecka? As in ja ska vara självaste Sugar Kane. As in på finska. Mot en massa kända skådisar och på en sikastor teater och i en väldigt stor teaterstad. As in på Tampereen Teatteri. As in Sugar, piukat paikat. Ibland hoppar nog livet upp och biter en i rumpan. TACK MUSIKALGUDARNA! Jag är en otroligt tacksam. Men väntar typ på att nån ska komma och daska mej i armen å baa höhö de va bara på skoj. Men idag har jag pratat med teaterchefen å det är inte alls skoj. Helt påriktit. Sarah ska göra talroll på Tampereen Teatteri. På finska.

Nu ska jag bara försöka att int skita på mej av nervositet. Jag vet ju iallafall vad jag gör i sommar: övar repliker.

 

image5

 

 

måndag 27 april 2015 - 23:18

FÖRSTA REPDAGEN

Hälsningar från en totaldöd men ack så lycklig musikalartist, som ligger i sin säng med sänghimmel i ett mysigt bostadsområde i Tammerfors. Första dagen på teatern gick som smort och det var så roligt att få se huset och personalen igen! Det kändes som att komma hem. Vilket kanske inte är så konstigt när man huserat där från maj 2013 till maj 2014. Och här är jag nu igen.

Det som händer först när man börjar repetera är att man har kollationering. Det är samlingsnamnet för första träffen i början av repperioden när hela teamet bakom produktionen presenterar sina idér och man gör en första läsning genom manuset. Regissören presenterar sin tanke med föreställningen, koreografen likaså. Kapellmästaren går igenom musiken stilvis och scenografen visar upp sina fina modeller på hur scenen sceniskt kommer se ut. Jag blev så himla imponerad! Och läsningen. Huhu! Det är länge sen jag skrattat så mycket! Det här blir en sjukt rolig produktion att få vara med i. Både pga gänget och för det komiska manuset.

Imorgon fortsätter vi! Och så ska vi göra till slutet av maj. Men nu är jag så trött att huvvet inte samarbetar mera, därav säger jag gonatt. Med ett stort musikalleende på läpparna. Vår bästa tid ee nu!

måndag 27 april 2015 - 15:00

TAMMERFORS HERE I COME!

image77

Godmorgoon! Nu satte jag mig på tåget. Jag och min cykel och vad som känns som hundra väskor. Blev plötsligt vrålnervös igårkväll och inatt har jag tyvärr inte sovt många blundar. Men det gör inget! Jag lever på musikaladrenalinet! Ska bli så underbart att påbörja ett nytt äventyr. Tammerfors, Tampereen Teatteri och Sugar here I come!

 

 

 

söndag 26 april 2015 - 16:16

RÅA LIVE 2015

Hej peeps! Nu ska jag minsann ta och berätta för er vad jag sysslat med i helgen. I fredags var det nämligen dags för RÅA LIVE 2015! En tribute helg med en massa musiker som sammanstrålar under Rockföreningen vid Åbo Akademis vingar. Många tycker att det här är studieårets bästa evenemang och fest, och jag kan inget annat än hålla med. Vad går det ut på då? Jo, man bestämmer sig för att samla på sig ett bänd för att göra en efterapning av en känd artist. Iår valde vi Veronica Maggio! Under fredag och lördag samlas alla dessa tributebänd på Kåren och massor av folk kommer dit för att titta. Förutom oss fanns det möjlighet att se Rihanna, Rammstein, Green Day, Depeche Mode och Guns n' Roses och mååånga fler. Vi uppträdde sist på fredag och tiden gick så snabbt och vips var allt över. Men tiden går ju snabbt när man har roligt. Och publiken var helvild. Totalt galet! Fastän jag är van att sjunga inför 450 pers per kväll när man gör musikal, så finns det nästan inget som går upp mot superstarkänslan man alltid får på RÅA LIVE. Otroligt kul!

 

Före allt drog igång på fredagen satt jag och tjejerna ute på Blanko och njöt av livet, rose och soliga Åbo. Igår, lördag, när jag vaknade tyckte mitt huvud nog att det hade fått alldeles för lite sömn. Men det var bara att ignorera och ge sig iväg på 8 h jobb på teatern. Vill man så kan man heter de ju. Efter jobbet drog jag tillbaka till Kåren för att se lördagens upplaga av bänd. Sen blev det raka vägen bums i säng. Och här sitter jag nu och söndagspackar. Imorgon bär det av till Tammerfors och musikal. Pirr!

 

image75

image76

11186360 10153016646098071 80812476 n

11186410 10153016646058071 1000926180 n

11156802 10153016646023071 1277186256 n

11195392 10153016645973071 87496472 n

11119067 10153016646018071 817366146 n

torsdag 23 april 2015 - 14:12

HÄLSNINGAR FRÅN FÖRELÄSNINGEN

Hej från föreläsning i dysartri. En salig blandning av allt. Samtalsmattor och Evita-pennor. Typiskt mig.

 

image69

torsdag 23 april 2015 - 08:34

DET SNURRAR I MIN SKALLE

Ja hörni, det är lite snurrigt nu. Idag sitter jag på heldagsföreläsning i dysartri, sen ska jag iväg och roada (as in bära försträrkare och instrument och ett helt hav av sladdar) inför helgens otroligt roliga happening! RÅA LIVE 15. Rockföreningen vid Åbo Akademi ordnar varje år i Åbo en tribute helg med olika band. För två år sedan ställde jag upp som Lady Gaga. Iår blir det Veronica Maggio.

379715 10151528386488071 856170007 n

Efter helgen bär det av till Tammerfors. Pirr pirr i magen! Tampereen Teatteri here I come again. Sen kommer ett helt maj bestående av repetitioner. Och några vårkonserter. Och presentation av ett forskningsprojekt. Juni börjar med två veckors praktik på Korsholm HVC. Akademivärld blandat helvilt med musikal och sång och härmed stämplar Sarah Nedergård, talterapeut och musikalartist in!

11085111 453143741517982 1378706771 n

11116947 895966800462047 156271234 n

tisdag 21 april 2015 - 23:36

HÅRRESANDE

Välkommen med på en hårresande tur genom min rastlöshet vad gäller mitt hår.

 

Fram till 2010, mörkt långt var alltid min melodi.

29747 386793988070 8270936 n

2011 bestämde jag mig för att ljusa upp huvvet lite och återgå till min naturliga färg!

IMG 0509 kopia2

Och det blev sommar 2012 och håret blektes ikapp med solen! BlondiSarah.

IMG 3381 kopia

Och så lite rosa toppar på det.

IMG 2702 kopia

Hösten 2012 fick jag damp och färgade orange!

IMG 4325 kopia

Och efter det rött! Trivdes så otroligt bra i denna hårfärg och längtar ofta tillbaka. Tyvärr slet det olidligt mycket på mitt hår.

IMG 5435 kopia

IMG 5723 kopia

IMG 4742 kopia

Där emellan fixade jag tantfrisyr. Haha, no shit detta är en karaktär ur musikalen Hair.

IMG 4455 kopia

Sommaren 2013 stack jag på interrail till soliga breddgrader och färgen gick rejält ur.

IMG 7192 kopia

 

2013-2014 huserade jag i denna blonda prinsessperuk fem dagar i veckan. Mitt eget hår såg knappt dagens ljus.

IMG 6712 kopia2

Sommaren 2014 kom och här var jag blondi igen.

IMG 7926 kopia2

Hösten 2014 höll jag på att tråka ut mig. Ville ha förändring..

IMG 8523 kopia2

.. så jag klippte lugg och blev mörkare! 

IMG 8554 kopia2

IMG 8625 kopia

IMG 0576 kopia2

Nu april 2015 håller jag på att växa ut luggen. Den var jättefin, det hänger inte på det, utan för att jag blev lite irriterad på att ständigt ha nåt hängandes i ögonen. Så nu är den på växning och jag kan rapportera att det går ultalångsamt. Och att jag varannan dag vill ta till saxen. Men jag ska försöka stå ut. Undrar vad det blir för förändring här näst?

IMG 2572