Visa alla inlägg skrivna maj 2015

fredag 29 maj 2015 - 00:00

DET BRINNER I BRÖSTET

http://youtu.be/5_P95fVorec

Kan inte sluta lyssna! Bra låt, och snygg koreografi som är inspirerad av teckenspråket. Snyggt Danny!

onsdag 27 maj 2015 - 18:54

STUDENTERNAS FRAMTIDADRÖMMAR

Läste nyss Yles artikel om de nyblivna studenterna och vad de tror att ha hänt eller ska hända efter 10 år. Mycket intressant! Är ju en sucker för drömmar och ambitioner.

image117

När jag gick ut gymnasiet, i maj 2008 hade jag då ingen aning om vart jag skulle ta vägen och vad som skulle hända med mig. Hade jag fått ta en framåtblick till just nu hade jag säkert fallit av stolen.

Sarah 18 år hade sökt in till historia i Åbo, till journalistik i Helsingfors och till musikalutbildning i Sverige. Idag vet vi ju vart det bar! Över potten och två år i Umeå i musikalens tecken. Men om man då och där, veckan innan mössan satt stadigt på huvudet skulle ha frågat vad jag ville och drömde om skulle jag kanske svarat - en lägenhet med min dåvarande pojkvän och studier nånstans var det känns tryggt. Minns att jag hade en galen separationsångest hela den där sommaren. Och när det sedan bar iväg mot Sverige höll jag krampaktigt tag i verandans stolpar och grät såna floder där klockan fem på morgonen så hela Sundom med all säkerhet vaknade. Jag trodde nog att det var en av mina mest crazy stunder känsomässigt, men ack. Fler å mer galna skulle jag få pröva på genom åren!

Hade man då berättat till den där separationsangstiga ynglingen att
- det där förhållandet kommer give you hell and it wont last
- du kommer få åka på musikaläventyr i london och bli så sjuukt mycket bättre och lära dig så otroligt häftiga saker
- du kommer flytta hem till Finland igen och börja studera talterapi
- du kommer studera musikal på högre nivå
- du kommer träffa en massa härligt hjärtliga underbara människor
- du kommer träffa en hel hög av män som du kommer låta utnyttja ditt disneyhjärta
- du kommer bo i Jakobstad
- du får spela huvudroll på både Åbo Svenska Teater och Tampereen Teatteri
- du kommer att lära dig finska

Då skulle jag nog fallit pladask på grusplan och baa nää hördu dedär är bara ljugerier dedäär kommer aldrig att hända. Jag skulle ha skrattat mitt eget öde rakt upp i ansiktet!

Men här är jag. Och allt detta, plus lite till har hänt mig. Jag som grät och trodde jorden skulle gå under för att jag flyttade över potten. När jag idag läser om studenternas drömmar får jag gåshud av tanken att de inte över huvudtaget vet vart världen kommer ta dem. Ohh rysningar. Det behöver inte ens gå 10 år. 7 år och man är mer rakryggad, sarjad men också förhoppningsvis visare! Oujess I am. Och snyggare också, om man får säga det själv! Hashtag håret be like megauppklippt.

 

Så till alla studenter som läser det här. Dröm och längta, men det viktigaste LEV och pröva på! Ni vet int  vilka hulluga saker ni kommer få vara med om. Å det kommer svida och det kommer skrattas å det kommer vara galet och ibland riktigt tråkigt. Men det händer alla och en var. Livet! Gör allt ni nånsin drömt om och låt ingen jantelag eller finlandssvensk negativism stoppa dig. Det finns bara möjligheter!

tisdag 26 maj 2015 - 19:58

EN LITEN VR-LÖGN

Jag vet att det är fult att ljuga MEN sometimes I just löööööv att jag blivit välsignad med lite teaterskills. Vet ni ibland kommer dom till användning utanför scen. Man kan till och med lyckas prata sig ur diverse kniviga situationer.

Som just. Hade köpt tågbiljett till tåget som gick 21.11 från Tammerfors till Åbo. Men kom på att jag inte heller orkar vänta. Och biljettkoppin hade stängt så jag kunde inte heller byta biljetten.. Och min plånbok skriker tom så jag ville heller inte köpa en helt ny biljett. Well well, då gör man som så att man raskt roadar in alla sina saker (cykel plus sjukt många väskor, som den nomad som jag är) på 19.11 tåget istället och sätter sIg snällt ner på den plats som är min. Om 2 h alltså. Där sitter man tills konduktören kommer förbi och kollar biljetten.

När han sen kollar biljetten och hans blipblipmaskin skriker att nåt är fel tittar man bara oförstående på honom och låssas att det är telefonskärmens ljusstyrka det är fel på. Så man drar ambitiöst upp ljusstyrkan och säger hurttigt nåniin. Han kollar på en och frågar om man är uppmärksam på att min biljett går först 21.11. DÅ tittar man först 5 sek på honom. Sen på klockan 3 sek. Å tillbaka på konduktören och säger nåt i stil med voi että anteeksi mä olen sekopää. Man drar helt enkelt en vit lögn om att man lyckats ta fel på tiden. Kanske lite genomskinligt, men med rätt drag och en hätäleende följdfråga så som mitä mä teen nyt? räddar en galant med endast en snäll tillsägelse om att man nästa gång man åker tåg ska kolla extra noga när tåget egentligen går.

Sådär! 20 euro kvar på kontot och inget dåligt samvete alls. Jag sponsrar VR varje freakin' vecka så det här tycker jag inte är så farligt. Och konduktören får en guldstjärna och karmapoints från mitt håll!

Ah! Snart är jag i Åbo!

tisdag 26 maj 2015 - 19:25

HE VA HE!

Bye bye Tampere for now. Då var repperiod 1 över! Lite över två var klockan när vi alla samlades på scen och konstaterade att genomdraget vi just gjorde var ganska bra 'på raden' för att ha hela augusti kvar att repetera. Eller ja, två veckor går till att komma i kostymerna vid rätt tillfälle, sätta ljus å ljud och få scenografin på plats, plus köra köra och återigen köra. Så i augusti väntar 2 veckor av dans och sångputsning och.. Sen närmar sig premiären! 10.9. Det magiska datumet.

Vad väntar nu då? Jo, imorgon ska jag skriva tent i Kommunikationsstörningar vid demens! Återgår alltså till logopedin nu. Musikalartisten checkar ut och talterapeuten checkar in! Plus bröllopssångerska då som sivubusiness! 2 veckors praktik på Korsholm HVC och sen vips har vi midsommar! Sommar och sol, och en uppsats om dysartri vid ALS. Bring it oooon!

image17

image16

image15

måndag 25 maj 2015 - 14:46

EN UNDERSTUDYS BEKÄNNELSER

Wohow! Här har ni en måndagsglad och energifylld musikalartist! Har varit och provat kläder till teaterns syatelje, både mina ensamblekläder och självaste huvudrollskläderna (har redan fårt datum när jag ska hoppa in!). Vilka kreationer alltså! Och sexiga som få. Sådär marilyn ni vet! 20-talet var nog coolt i klädväg.

Och det räcker inte med det! Fick även sjunga igenom alla Sugars solon och duetter. Så himla roligt! När jag tänkt på mina inhopp i höst så har jag mest tänkt att jag kommer och skita på mej av nerver och funderat om jag kommer att fixa de över huvudtaget, men idag fick jag lite självförtroende! Det var sjukt kul och jag ser så fram emot varenda dag och kväll med den här musikalen! Det blir så himla bra! Och roligt. Och knasigt! Humor åå hög nivå å sjukt snygg scen. För att int glömma sjukt bra cast!

 

Jag är musikalkär. Yes I am!

 

image116

söndag 24 maj 2015 - 16:47

OM MÅNS OCH EUROVISION

Bara för att jag inte skrivit om Eurovisionen här på bloggen ännu betyder det inte att jag inte kollat, tyckt till och trallat med. Men nu tänkte jag byta medie (twitter har gått varm under alla delfinaler och även under finalen igår, ni som inte följer mig ännu så do it på @SarahNedergard) och skriva av mig lite här.

Ända sedan jag såg Måns Zelmerlöf och hans sträckgubbar i deltävlingen av Melodifestivalen visste jag att den var nåt alldeles speciellt! När han igår tävlade i finalen var sträckgubbarnas hattar lite omritade, men annars var det precis lika fenomenalt. Vilken kille. There's a reason for Mums Måns alltså! Jag minns när jag 2008 såg honom i en musikal i Göteborg. Ja, och från Idol då också. Vilken skönsjungande mumsbit och när han ler vill man ju bara kutterikutta. Och rösten där till. Len som sammet. Visste ni att hans mamma är talterapeut? Jo minsann, och logopedin har till och med haft henne som gästföreläsare!

Nu var det ju inte bara Sverige som glänste stort i mina eurovisionsögon utan för mig blev Serbien och Ryssland allt mer självklara. Jag valde att sätta undan ett politiskt världstänk och fokuserade på att Polina nog sjunger å tar plats för just A million Voices. Sjukt bra låt! Den ringer i huvudet konstant ännu idag! Ganska disney sådär, och stor. Och äkta! Serbien vann bästa text tycker jag. Jag älskar låtar med Finally I can say, yes I'm different but it's okey punchlines och det är ju som så, att beauty never lies! Från finalen tar jag med mig Australiens och Israels bidrag på alla sommarens förfester. Dom låtarna fick faktist mig att vilja dansa rumpan av mig. Estland, Norges och Österrikes bidrag (värdlandet fick inte ett endaste poäng buu) platsar bra in på min vardagsspotifylista! Bra låtar!

Vad tyckte ni? Vann rätt biddrag? Jag kan avslöja att min sms-röst gick till Ryssland. En klart sprakande stjärna är vad hon är!

Ja och nu, nu ligger jag på balkongen i bikini och borde läsa på demenstent. Men gah. Orka! Jag tror jag ska äta lite tortilla å sen fara på långprommis!

image14

torsdag 21 maj 2015 - 18:05

EN LÖRDAGSLISTA

1. Vem är din bästa vän? Sedan lågstadiet har Petronella, Josefine och Sophia varit fastklistrade i mitt hjärta. Därifrån kommer dom aldrig att försvinna! Min lillasyster Sannah platsar bra in i bästa vän hörnan också! 


2. Vad har du för skostorlek? 38


3. Brukar du skratta för dig själv? Ja, när jag gör tokigheter. Eller när jag i efterhand fattar att jag sagt nåt riktigt knas på finska.


4. Vilket är ditt favoritnummer? När jag spelade fotboll var 14 mitt spelnummer, så jag tror jag kör på det!

 

5. Vad var det senaste du åt? En vegeburrito på BurritoBar


6. Om du var en krita, vilken färg skulle du vara då? Jag skulle nog vilja vara ljusrosa eller korall!

 

7. Hur är vädret just nu? Molnigt och regnskurar.


8. Vem var den senaste personen du pratade med i telefon? Mia som ringde och frågade var vi skulle ses!


9. Vad är det första du ser hos det motsatta könet? Leendet och ögonen. Men mest karisman ändå!


10. Tv eller dator? Enda gången jag tittar på tv är när jag är hemma i Vasa. Och just nu har jag ingen dator. So I guess jag måste svara min iPad!


11. Favorit TV-program? Somsagt, har inte tv. Men har nu snöat in mig på Ex on the beach Sverige..


12. Har du några syskon? En väldigt kär lillasyster. Dock känns de mer som att vi var tvillingar!


13. Längd? 161 cm


14. Hårfärg? Rödbrun


15. Ögonfärg? Gröna


16. Använder du kontaktlinser? Nope, har riktit bra syn faktist!


17. Favorit högtid? Jag gillar midsommar. Men villaavslutning är inte heller helt fyskam!


18. Favorit månad? Augusti!


19. Har du gråtit någon gång utan någon anledning? Jag tror det alltid finns en anledning till att känslorna vill sippra ut!


20. Vilken var den senaste filmen du såg? Monsters University


21. Favoritdag på året? En ledig och solig sommardag. Eller en dag man längtat till. Eller dagen man har sitzprobe (första genomdraget med orkestern) under repperioden!


22. Är du för blyg för att fråga ut någon på dejt? Nope, om jag vill nåt så gör jag oftast något åt det ganska snabbt.


23. Kan du stå på huvudet (utan att luta dig mot en vägg)? Jepp!


24. Kramar eller kyssar? Det beror på vad man i stunden behöver!


25. Choklad eller vanilj? Choko! Idag åt jag en gudomlig rå choko smoothie från Ruohonjuuri!


26. Har du tattueringar? Jess, 2 st!


27. Vad lyssnar du på just nu? Inget, tystnad efter en hel vecka av repetitioner är ganska så skönt!


28. Är du kär i någon kändis? Nej, men jag är kär i min pojkvän! 


29. Vilka böcker läser du just nu? Läser ingen bok, tragglar bara manus.


30. Piercingar? Njet. Hål i öronen nog, men dom använder jag väldigt sällan!

 


31. Vad gör du just nu? Ligger raklång på soffan och funderar vad jag ska äta till middag!


32. Smöriga, naturella eller saltade popcorn? Smööööööör!


33. Hundar eller katter? Hundar absolut. Katter är också söta, men har inte de bästa erfarenheter av dem..


34. Favoritblomma? Jag gillar rosa rosor och lila orkidér. Men också liljekonvalj!

 

35. Har du blivit påkommen göra något du inte får göra? Många gånger!


36. Har du en bästa kompis i det motsatta könet? Jag och mitt ex var nog bästa vänner, tyvärr inte längre. Men annars är nog alla mina närmaste vänner tjejer faktist!


37. Har du älskat någon nångång? Jag älskar mina vänner och familj. Men älska, som i att älska en partner. Det har jag fått känna två gånger i mitt liv! Ganska lyxigt.


38. Vem vill du träffa just nu? Min syster som är ute på turne, saknar ihjäl mig efter henne just nu. Om teleporten fanns skulle jag teleportera hit henne bums!


39. Är du fortfarande vän med folk från skolan? Jag är lyckligt logtad och har många gamla vänner (ända från lågstadiet och högstadiet) som finns med mig, men även många nya jag funnit längs vägen. Vänner <3


40. Har du någon gång skjutit med en pistol? Aldrig. Och kommer aldrig att göra det heller. Är en stor vapenmotståndare. Vill inte veta av vapen. Se dem i nåns hem eller ens på datorskärmen. Bort med all sån skit! 


41. Gillar du att flyga med flygplan? Ja, om det tar mig mot nya äventyr!


42. Höger eller vänster-hänt? Jag är högerhänt.


43. Hur många kuddar sover du med? Många! Åtminstone tre! 


44. Saknar du någon? Ja, bästis Petronella som jag inte sett sedan julen!

image13

onsdag 20 maj 2015 - 00:00

EN FÖRLÄNGD HELG I ÅBO

Surprise! Sitter på tåget. Har varit så inne i min lyckobubbla i Åbo och inte tagit mig tid till annat än att umgås med sjukt bra människor och njutit av underbart sommarväder. Ja, och presenterat vårt forskningsprojekt.

 

Vad kan man riktigt hitta på i Åbo då? Jo,

- Ta sovmorgon och äta långfrukost i sängen med pojkvännen

- Vandra ån upp å ner å bak och fram och titta på båtar samt äta glass

- Äta plåtbröd på Pub Niska

- Luncha med klasskompisar och skratta åt att skolåret gick så snabbt

- Kolla på Monsters University med en likasinnad (tecknad film is the shit)

- Vandra runt och titta på hus och träna i parker

- Picnica med logopeditjejerna vid åkanten

 

Ungefär så! Underbart så!

image115

image114

image113

image112

image111

image110

 

söndag 17 maj 2015 - 20:18

BETE DIG GUBBJÄVEL

Måst bara avreagera mig lite. Läser trådar om SUs ypperliga kampanj #dittsamvete och gubbar (ja faktist gubbar den här gången också) tycker att det är en naiv idé. Alltså ett, inga ideér är naiva. Även de mest naiva ideér kommer ur en välvilja som ingen ska få släcka. Två, en naiv idé är ändå bättre än att inte göra något alls. Skulle vilja fråga gubbarna vad de i vardagen gör för att världen ska bli en bättre plats?

Idag, när jag satt vid pub Niska med pojkvännen och mumsade på plåtbröd, såg jag en gubbe (jepp en gubbe denna gång också) som schasade, påriktit riktigt schasade iväg en kvinna som bad om att få en slant i sin papperskopp. Nu får ju då folk göra hur de vill med sina pengar. Men schasa tycker jag inte man behöver göra. Han såg aggresiv och elak ut. Man kan faktist bara titta människan i ögonen och säga nej tack också. Ingen förtjänar att bli behandlad som en fiskmås.

lördag 16 maj 2015 - 17:48

#DITTSAMVETE

image109

 

Sitter på bussen till Åbo och läser om Svensk Ungdoms fina förslag till att göra skillnad i detta sketna råtthål som Finland håller på att bli. En mörk gränd var ingen tänker på någon annan än sig själv. Ser bara framåt och till sitt eget bästa. Ekonomi å tråkigt tjat om nationalistiskt tänk. Jag får ont i magen av bara tanken.

 

För varenda flykting som dör i Medelhavet kommer Svensk Ungdom skicka ett vykort till Juha Sipilä. Kampanjen heter #dittsamvete eller #omatuntosi och ni som känner samma sak som jag, att man inte vill sitta och titta på när våra makthavare gör bort sig, kan göra en liten gärning som denna. Ta en selfie med orden lyssna på ditt samvete Juha och spamma sociala medier. Glöm för guds skull inte hashtaggarna! Med små medel kan vi faktist sätta ner foten för att visa att vi inte tycker regeringens planer är okej!