Visa alla inlägg skrivna juni 2015

tisdag 30 juni 2015 - 12:26

ETT INLÄGG MED LÄNKAR

Gick ut på förmiddagslångpromenad med Erik Riskas sommarprat i öronen. Sjukt bra talat Erik! Och hela Sundom hörde nog mins fniss och höga naaaw när han pratade om sin blivande fru. På lördag it is!

 

Efter lite hemmagym satte jag mig ner i köket och åt en ljuvlig linssoppa från Raawka. Är så himla glad för det ställer. inte bara för att Maria och Rosanna håller i trådarn och att min fina syster står och glatt betjänar där varje dag, utan för att dom kommer med förnyelse och en frisk fläkt i ett ganska mainstream Vasa. Go Raawka! 

 

Många gånger, ja och då menar jag många, har tanken lämnat på Malin Båtmästar och hennes otroligt inspirerande förmåga att jobba med sitt företag och hela sin business. Så coolt att det finns unga kvinnor med sådant driv och som inte är rädda att visa det. Helatiden ploppar nya idér upp, nya recept, nya tankar. Och hon kan inte bara laga mat utan skriva också! Här har vi en kvinna som har siktet inställt på framåt och ingen annan stans. Och jag är så sjukt glad att man får följa hennes drift, för man dras liksom med på vägen. Tack Malin för det! 

 

När vi ändå är inne på innovativa kvinnor kan vi ju också lyfta fram Cecilias bakblogg. Det här hörni, det här är det jag gör om kvällarna när jag egentligen borde sova. Jag surfar omkring i hennes smaskiga blogg var kreationerna helatiden outstandar varandra. Så sjukt duktig på bakverk alltså, Jag tackar som ödmjukast för att du Cecilia har väckt min inspis för bakning igen med dina sjukt underbara recept!

 

Oj huhu, inspiration finns kring en så man nästan badar i det. Tack för det kära ni! Nu ska jag ge mig på låttexter och innötning av dessa. Plus bändövning ikväll!

 

image44

image45

måndag 29 juni 2015 - 23:24

OM DISNEYPRINSESSORNA HADE HAFT MAMMOR

image163

 

image164

 

image165

 

image166

 

image167

söndag 28 juni 2015 - 12:23

#CELEBRATINGPRIDE

 

Jag skulle aldrig fixa att vara politiker. Det skulle resultera i att jag gick omkring och var arg dagarna i ända för att det finns såna stolpskott med kränkande värderingar. Sen har jag ju inget tålamod heller, men det är en annan historia.

Min pojkvän sa de så fint: Sarah, du behöver int vara politiker för att påverka den här världen. Du kan göra de på ditt eget sätt. Sagt och gjort.

Igår ordnade jag en liten get-to-gether med vänner här hemma hos oss i Sundom! Vi hade så mycket att fira. Att vår bästa vän Sophia och hennes Axel har blivit föräldrar, att alla delstater i USA får (ja, dom får!) älska precis som dom vill och gifta sig på köpet, att det är sommar och att Sundom är i händelsernas centrum. Vi satt hemma och umgicks och bestämde där vid 22-tiden att ta en promenad ut till området. Vi tänkte såklart på att respektera stormötets deltagare, så alkoholburkarna som hör till vårt sätt att fira lämnade hemma.

Men pride-ballongerna! Dom tog vi minsann med. Som en tyst revolt liksom. Lerigt var det. Och sjukt mycket folk. Dom tittade efter oss och undrade nog vem sjutsingen vi var. Många ungdomar (ungdomar där är 13-åringar, inte 17 som vi skulle vara. Helt simply för att 17 åringarna möjligtvis är vuxna redan) frågade om det var min födelsedag när jag stod vid porten och lyfte pride-färgerna mot skyn!

Men det var inte min födelsedag. Vi svarade bara att nej, vi firar pride ikväll. Dom förstod nog inte var det var. Och dom som gjorde det kanske viskade lite i bakgrunden. Det var vår revolt. Vårt sätt att påverka. Att ta oss till mitten av stormötet på Söderfjärden och säga vår sak. Tyst. Med bara några få glada ballonger som symbol för att alla får älska alla. En ganska radikal kontrast. Med ett budskap för kärleken.

Efteråt gick vi hem och dansade i köket. Till Håkan Hellström och 80-tals dängor. Och jag skrev i anteckningarna på min telefon 03.42:

Om allt annat skiter sig, så får vi ändå älska vem vi vill. Den vi vill. Hur vi vill. Och det är bannemej det viktigaste.

 

image43

image41

image40

 image39

image162

lördag 27 juni 2015 - 15:11

BRÖLLOPSSÅNG IT IS!

Sitter just nu och väntar på att ett bröllop ska börja och att jag ska få sjunga lite för ett vackert brudpar. Och det där med att vara nervös? Det är lite från och till. Bröllopssång brukar inte vara så farligt. Medan att hoppa in i huvudroll på finska framför 500 pers nog är. Med med bröllop är det så bra, för det som firas är kärleken och jag får förgylla någons speciella dag med att lägga melodi bakom ord som betyder mycket för brudparet. Så jag njuter bara! 

 

Men på tal om nervositet så pirrar det i magen av annan anledning! vår bästa vän Sophia och hennes Axel är på BB och snart kommer Baby Brink att entra världen! DÖR SÅ SPÄNNANDE!

 

image161

torsdag 25 juni 2015 - 22:53

SÅNGKRISEN. IT'S HERE.

Som kvinna, ja och människa för den delen, går men ju genom identitetkriser lite då och då. Av olika slag liksom. Jag har lärt mig att man tar sig igenom dom på olika sätt, men igenom kommer man alltid. Det finns dock kriser jag avskyr mer än dom andra, och det mina damer och herrar är.. SÅNGKRISEN.

Den uppenbarar sig när man minst anar det. Ofta hänger den väl ihop med allmänt låg feelis. Eller så kommer den med en förkylning på posten. Eller som nu: genom känsla i kroppen. Det började med att jag jammade hela eftermiddagen tillsammans med Andreas. Kände lite sådär olustigt att faasiken jag måste vara mindre lat och sångöva mera. Sen kom jag hem och lyssnade på inspelningar och märker till min fasa att glansdagarna är förbi.

Jag saknade disneyvärmen i min röst, stabiliteten av att ha studerat musikalsång i fyra år. Tryggheten i att rösten gör precis det som jag vill att den ska göra. Ja till och med omfång! Nu kändes det som att nån stoppat en träplanka i halsen på mig. Det kändes styvt, vanligt och lät sämre än vad det borde hos en professionell sångerska.

Det här är inget snyftinlägg var jag vill att ni ska kommentera att jag visst är bra och ska gå å gömma mig under täcket. Klart jag vet att jag kan sjunga. Annars hade jag nog inte fått göra huvudroller. Men jag vill nu bara plita ner i Musikalbloggen att Sarah är lite out of focus. Jag ska minsann ta tag i sångövandet igen nu. Piste! Fram med mina gamla övningsprogram och ett samtal till sångpedagogen. Här ska övas. Här ska sjungas skalor. Nu är det nog med att vara lat!

Sång är inte bara något man kan. Rösten finns inte bara där. Det är en förskvara. Tänk att jag som snart fördig talterapeut måste påminna mig själv om det!

image38

 

 

onsdag 24 juni 2015 - 22:52

VÄRLDSFÖRBÄTTRING!

Vad gjorde du idag för att rädda världen? Det är en fråga man kan ställa sig själv. Gärna varje dag. Som ni kanske förstått är jag lagd åt göra-skillnad hållet och är bara inte bekväm med att sitta och titta på när allt går åt helvete. Pappa tycker att jag har för lite bekymmer i mitt liv som kan lägga ner energi på att delfiner dör i Japan eller hur människor blir behandlade i andra länder än vårt eget. Jag vet nog egentligen att pappa vill hjälpa till han också, men att vuxenheten bekymmer har växt på honom hela livet och han liksom inte har energi att lägga på att tänka på flyktingarna i medelhavet. Soini är betald för att tänka på dom. Så han slipper banne mig inte undan hur mycket han än vill slingra sig.

Så jag tänkte att vi tar och funderar på denna dag nu, idag, som snart är förbi. Vad har du gjort för att världen ska bli en bättre plats?

Jag har ätit vegetariskt hela dagen. Egentligen handlar det ju inte om vad man äter. Utan vad man köper! Köttindustrin är en stor jädra miljöbov jag inte vill vara med och boosta. Här kan jag påverka. Det kan du också.

Jag gick hela vägen hem till skären från Sundom. I ösregn. Sparade in på en bilresa och avgasutsläpp!

Jag sa fina saker till min syster och hon blev glad. Plus att jag lovade hjälpa två kompisar med håruppsättningar inför the big wedding nästa helg!

Det var mina världsförbättringar. Vad som inte var bra med idag var att jag duschade ganska länge.. Min stora bov. Men att duscha är som terapi för mig. Dock jäkla miljöovänlig session. Jag vet att jag måste skärpa mej. Jag vet.

Så, er tur! Vad kan tänkas ha varit världsförbättrande i er gågna dag?

 

image158

onsdag 24 juni 2015 - 15:55

LEASTADIANER OCH LERFEST!

Ingen har väl undgått vad som händer på Söderfjärden just nu? Jo leastadianfest gånger tiotusen. 70 000 pers ska samlas på vår bakgård. Typ. Ifjol när man hörde om det tänkte man väl att jaajaa där ska dom nu då träffas å be mitt på lindon. Men faktum är att Sundoms odlingsmarker och min lenkki-runda har förvandlats till en hel by. Eller camping för den delen. Det är så storskaligt så man fattar det först när man ser det på nära håll. För oss Sundombor är detta verkligen året happening. Inte som att vi deltar eller nåt. Men på den skalan att vi alla sitter nyfikna och tittar på vad dom riktigt håller på med. Vissa till och med med kikaren i högsta hugg.

Fröken nyfiken som jag är gick jag på promenad ut dit idag. Alla ordningsmän på vägen vinkade glatt och sa hej. Stackrarna visste väl inte att syndig popmusik dunkade i mina öron. Ju närmare jag kom desto mer förvånad blev jag! Så sjukt mycke husvagnar och tält. Och då var säkert bara 1/5 där ännu. Och lera! Så det stod upp till knäna i vissa fall. Det kommer bli en enda stor lerfest av detta.

Sen tittade jag lite på människorna och konstaterade att dom ser ju precis ut som vem som helst. Ylläri Sarah! Men sen kom jag på att dom inte får göra det som jag älskar mest av allt i hela världen. Sjunga, dansa och spela teater. Stackars den som e leastadian och vill bli musikalartist säger jag bara! Det går liksom inte.

 

image157

image156image155

image154

image153

image152

image151

 

Sen är det ju ganska humor att man hittar en liten djävul gömd på baksidan av en kontainer. Lite ironiskt sådär.

image34

måndag 22 juni 2015 - 23:15

OM HUR ARG MOBBNING OCH VINGKLIPPNING KAN GÖRA MIG

Sådär på tal om sommarprat. Läser igenom kommentarerna som florerade efter Elin Bloms mycket fina start på the season of sommarprat. Många väldigt fina. Men även många väldigt. Ja. Bittra. Och jag blir mörkrädd. Tänk att det finns så många haters. Vill inte ens tänka på vad dom kommer skriva efter mitt prat.

Elin pratade modigt om musikbranchen, hur man tar sig fram som en ojämnställd kvinna bland producentgubbar men också om hur det var att gå i skolan. Där blev hon utfryst. Mobbad. Fy. För att hon var annorlunda.

Och precis likadant gör de vuxna människorna på Yles sidor. Skriver saker som: Jag blev också mobbad men int vill ja nu exponera mej själv på radio och i tidningar för de, bara för att få en uppsving i karriären. Så jäkla negativt klingande.

Likadant som krönikan Magnus Silfvenius-Öhman skrev om att vingklippa sina medmänskor. Alltså jag tycker ju nog att alla bittra människor hemma runt om i socknarna får ta å skärpa till sig lite. Ja vi är finlandssvenskar, ja vi är olika, ja vi gör precis som alla behagar själva. När ska även vuxet folk fatta att man int får vingklippa eller tala bakom axeln på någon bara för att man gör saker och ting på sitt sätt? Sluta kommentera med negativ klang. Pliis. Gå ut i trädgården å sparka på träd istället så kanske ni märker att världen består av andra färger än svart och vit.

måndag 22 juni 2015 - 18:42

EN SLAPP SÖNDAG PÅ SKÄREN

Ligger på nedre inglasade verandan på skären och tittar på föräldrarnas tomatplantor medan jag lyssnar på coola Elin Bloms sommarprat på Radio Vega. Blir lite nervös, snart är det ju min tur att sommarprata.

image32

Tidigare idag var jag in till stan för ett möte med ett bänd jag ska ha en bröllopskeikka med. På inget mindre än vår Annas bröllp!

 

Före det tänkte jag att jag skulle göra mig av med degkänslan i kroppen efter midsommarhelgen. Men alltså fy. Backträning. Jag ville spy! Ibland känns träningen tung. Och idag var en sån dag minsann!

image33

Dags att börja skriva praktikrapport och plita ner tonarter. Sarahs sommarlov!