Visa alla inlägg skrivna juli 2015

torsdag 30 juli 2015 - 21:31

HEY THERE DELILAH

När man är kär, då är ju det sista man vill att vara ifrån varandra. Speciellt om förhållandet e nytt och man vill pirrpirra brevid varandra varje dag. Dela vardagssysslor och samsas om det där som får en att lära känna varandra på djupet. Se hur den andra funkar när vardagen kommer emot. Göra spontana saker. Eller bara inte göra något alls. Kunna skämma bort varann med en kvällsglass som man hämtat efter lenkkin. Eller övverraska med att skicka med mellanmål till jobbet. Kasta tankar kring sina egna projekt, få hjälp på traven, hjälpa på traven eller bara få en välbehövd kram. Eller en välbehövd metaforisk dask dä baak när man surar i onödan. Den andra är bara där. Inte 500 eller tiotusentals kilometrar bort.

Snackar ofta distansförhållande med mina flickor. Många av oss har det, har haft det eller kommer att ha det. Det är lite så det funkar nuförtiden. Och vad tycker vi? Jo, att det är en enda lång olidlig längtan. Man snackar om att det är bra att vara ifrån varann då och då. Man säger men guu va lyxigt att få sakna varann å längta. Man kanske går in med tanken att nu får jag bara ha tid för mig själv och satsa på bara jag jag jag. Men i själva verket gråter vi nog alla oss till sömns då och då.

Hur man upplever distansförhållanden är nog upp till var och en. Och med all säkerhet beror upplevelsen mycket på personligheten hos parterna. Hur funkar det för mig? Jo jag försöker hålla mig busy för att inte hinna tänka (låter ju sunt..) och fundera. Och jag är faktist rätt så van. Mitt yrke medför ju väldigt mycket miljöombyte och oftast sover jag inte i samma stad alla nätter i veckan. Och så har det varit i några år nu. Men om jag fick välja? Då skulle jag sova i hans armar varje natt.

Men det här är mitt val. Liksom det var mitt val att spendera sommaren i Österbotten medan han är kvar i Åbo. Så valde jag. Och har det gått bra? Ja. Har det gått snabbt? JA! Och har vårt förhållande lidit? Näpp.

Men samtidigt kan jag ju inte sticka under mattan att jag nu i en veckas tid räknat ner dagar. Nu just står vi på 8 dagar tills han rullar in på Vasa tågstation. Om jag drömmer en mardröm sku de helt klart va kivogare om han var brevid, inte 500 km bort. Samma sak när vattenkrigslusten slår till och man helst av allt bara vill blöta ner just bara honom. Det finns mycket i min värld som är bara han. Till exempel hela jag. Jag är bara hans.

Men sen kan man lägga det i perspektiv till hur andra har det. De sitter och längtar och väntar på olika kontinenter, i olika tidszoner. I olika världar. Deras kontakt hänger på sköra trådar som Skype eller Facebook med nöd och näppe stöttar upp. Då är han inte långt borta. Där sitter han i fina Åbo. Och där är han kvar när jag musikalat klart och ska ta tag i skolan igen i september efter min premiär. Där är han. Bara ett whatsappmeddelande ifrån.

Det är ju nog en chansning att i ett nytt förhållande träna med hundratals kilometer emellan trånande hjärtan och pussjuka munnar. Men då har jag en magkänsla av att relationer som genomgår just det, kanske står sig ett snäppet starkare. Vad vet jag. Hur mycket jag än just nu längtar till att spontant kasta lenkkiskorna framför honom och fråga med honom på en busig kvällslenkki, så får jag hålla mig. Nu just har vi det så här. Och det är alldeles fine. Jag klarar mig! Och han klarar sig (bättre än mig) och vi klarar oss. Och 8 dagar går ju snabbt. Och om inte, kan man ju iallafall lyssna på Hey there Delilah och vara tacksam för att man har nån att längta efter och till.

Hur går det för er andra på långdistantfronten?

Hey there Delilah don't you worry about the distance. I'm right here if you get lonely, give this song another listen. Close your eyes. Listen to my voice, that's my disquise. I'm by your side.

onsdag 29 juli 2015 - 20:09

LESPECS!

Jag måst bara få säga. Jag ha hittat dom coolaste brillorna ever! I Vasa. Jag dom är känd för att ha eviga problems med huvudbonader och solglasögon (thank god att jag ser fläckfritt). Sen såg jag på dem för nån vecka sen. Och sen tänkte jag på dem igår igen. Och idag innan jobbet slog jag till! Valde mellan dom grön/blåa runda och dom som det sen blev. Lite crazycat-coola liksom. And I like them alot!

image96

image97

image98

image99

onsdag 29 juli 2015 - 10:39

UNDER EN ROSA HIMMEL

Gårdagen kronades med en cykeltur till Bocks med bästis och syster. En Sarah, en Sannah och en Petronella på tuur. Hälsade på getabockarna och drack lite veteöl. Efter det? Traditionell ostficka från Holland-koppin på torget. Och en Franskiskanet på Little Pub under en rosa himmel. Sen cyklade vi hem till Sundom och fast de va lite kyligt i byxdress + jeansjacka så får denna dag kanske ändå alla sommartummar upp!

image91

image92

image93

image94

image95

tisdag 28 juli 2015 - 15:23

VARNING! INSPIS-EXPLOSION

Ilandsproblemen kommer emot när man spelat in en vlogg men inte kan ladda upp den på grund av nonexcisting wifi..

Nåväl. Jag har iallafall en UNDERBAR och ledig dag ute på skären! Äntligen sommar! Äntligen sol! Äntligen ledig bikinidag! Så ledig och fri att huvudet spinner runt och aktiverar alla inspirationsceller som kan tänkas hitta innanför skalpen på denna musikalartist. Jag, tillsammans med en smart kollega och the one and only Andreas Kastren, har hittat på världens bästa programidé inför Konstens natt i Vasa 6.8! So freaking good kommer det bli! Det ligger så rätt. och det behövs! Vi ska göra skillnad. Jag är så into så jag vet int riktit vart jag ska ta vägen. Jag totalälskar inspirationsrus!

Vad annat? Är inne på sista jobbveckan. Har alltså två veckor kvar i Sundom och Vasa, sen bär det av till Tammerfors och teatern. Som jag längtar! Rutiner. Moronlenkkin. Pyynikki. Den finska hatkärleken. Världens bästa teater och fina kollegor. En fin stad.

Nä hörni. Aj simpli känt händel maj inspirejshön rajt nao. Måst gaa å simm. Världens bästa dag! Yes yes yes!

image90

måndag 27 juli 2015 - 17:36

MÅNGKULTURALISM - ELLER BARA HELT VANLIGT DISNEY-VETT

Frågan jag ställer mig efter dagens alla löpsedlar och oändliga kommentarer är - vad är alla så rädda för? Inte förståss alla. Många, fler än de som kommenterar för Immonens uttal, vill leva i en värld av utveckling och välkomnande. I en värld var alla lär sig något av varandra.

Jag vet inte vad som är finskt. Jag vet inte vad som menas med ett storfinland. Jag kan bra stava finland utan stor begynnelsebokstav. Jag vet inte riktit vad vi ska med gränser till.

Men det jag vet är att jag är tacksam över allt detta land gett mig. Att jag fått växa upp i en trygg miljö utan en hemlös gatubild, ljudet av missiler och skrik i natten. Jag har fått ta del av en värld var jag fått utvecklas i min egen takt, kunnat välja vad jag vill göra av mitt vuxna liv och fått verktygen för att växa upp till den tacksamma och levnadsglada drömmande individ jag blev

Alla har det ju inte så. Och ska man inte dela med sig då, om det finns att ta av? Det tycker ju då inte vår ledande front. Kommentarerna florerar om hur det gick med Rinkeby och "mångkulturalism enligt grundlag". Det finns alltid något litet negativt där och lurar. Motstridigt. Tråkigt. Så att man blir mörkrädd.

Jag vill lära mig något nytt varje dag. Jag välkomnar olikheter och nyheter varje dag. Det handlar inte om mångkulturalism. Det handlar om vanligt disney-vett. Till alla er som inte fattar grejen, kolla Disneys Pocahontas från 1995.

Tror minsann jag paketerar in den och skickar den till herr Immonen. Nåt måste han ju göra med sin tid när han inte sitter i riksdagen och låter liksom Breikvik. För bort från sin ledande post ska han. Illa kvickt!

image89

söndag 26 juli 2015 - 21:18

MUSIKALLYCKLIG

Nu är jag hemma efter en helg i Jeppis och musikalgalan i Schaumansalen. Det gick så himla bra och det var så otroligt roligt att vara tillbaka på musikalbanan igen efter lite sommaruppehåll. När jag inte stod på scen satt jag brevid och gapade över mina duktiga kollegor. Det var en sån fröjd att sjunga med dom här!

Nu är jag helt loppu slut. Vi hade en överraskningskeikka ikväll ännu, jag och Kastren. Och nu ligger jag rak lång i sängen och skulle helst vilja skriva av mig om skiten Immonen men jag är helt enkelt för trött. Vi tar det en annan dag. Nu tänker jag somna musikallycklig!

image85

image86

image88

lördag 25 juli 2015 - 20:26

HEJ FRÅN JEPPIS!

Ojoj hörni vad har jag inte gjort idag? Övat inför musikalgala i Schaumansalen (så otroligt härligt ställe att sjunga!! Akustiken är helt otrolig), ätit på Friends and Burgers (premiär för mig), kaffat på Skorpan (också premiär) samt spelat volley i Skolparken. Nu nappar ja lite innan de e dags för att möta upp syster + hennes Victor för att spana in KAJ!

Så otroligt roligt med så mycket folk! Vasa är ju en spökstad jämfört med Jeppis idag. Och att ni kommer fram och tackar för mitt sommarprat. Alltså mitt hjärta växer! Ni är så härliga!

image80

image81

image82

image83

image84

torsdag 23 juli 2015 - 20:42

WEAR SUNSCREEN + SANNA LUNDELL

Jaa hörni, vad blev det av den här sommaren? Kan snart räkna de soliga dagarna jag kommit hem torr cyklandes från jobbet på en hand. Idag var det samma dyngblöta visa.

För att skina upp dagen kan jag vidarebefodra finheter jag fått skickat till mig idag. Minna messade länken till detta. Som jag visserligen sett förut. Men det tåls alltid att lyssna på igen!

Och passligt tills jag skulle hemåt länkade Sophia detta fenomenala sommarprat av Sanna Lundell. Kanske sommarens bästa sommarprat!

Nu ska jag fortsätta gå igenom ooh-stämmor till Jason Robert Browns verk som ska sjungas på söndag! De börjar bli lite pirrigt.

image79

torsdag 23 juli 2015 - 10:35

MUSIKALGALA I JAKOBSTAD!

Jeppisdagarna är ju i full gång, och de senaste åren har jag faktist styrt kosan ditåt för helgfirandet. Inte för att fira så mycket, utan för att jobba.

Förra året fick jag möjligheten att vara med på Pride-firandet och uppträdde som Mimi från musikalen Rent på den officiella efterfesten. Det var så sjukt kul att få vara med på Pride-festligheterna!

Iår ska jag få vara lite mer sofistikerad och på söndag, 26.7 kl 14.00 ska jag medverka i en musikalgala i Shaumansalen. Här hittar ni eventet. Musikalisk ledning sköter min vän Martin Segerstråle och med mig på scen har jag världens bästa Erik-Andre Hvidsten (som jag spelade mot i Hair på ÅST), Kristian Snellman (min klasskamrat på IMTE och kollega) samt Isa Lindgren-Backman (en otroligt duktig donna). Det kommer bli superbt! Vi bjuder på solosånger, duetter och ensamblenummer från en lång radiramsa av musikaler. Jag ska bland annat sjunga den här sjukt roliga sången!

Om ni är i Jakobstadstrakten - kom in och lyssna på ett fint spektakel!

image78

onsdag 22 juli 2015 - 09:20

MIRRORS COVER

Det här är ingen färsk video (snarare från när jag kom hem från europainterrailen och var brun som en pepparkaka och blond som ett halmstrå). Men jag gillar ännu låten! Justin Timberlake - Mirrors, vassågooda.