Visa alla inlägg skrivna augusti 2015

lördag 29 augusti 2015 - 10:16

PLÖTSLIGT HÄNDER DET!

Igår hände det. Efter genomdraget som drog ut på tiden och klockan var 22.15, efter att vi alla dansat oss igenom det vilda encore-numret, stod vi där med toma blickar, sneda peruker och glipande lösögonfransar. Vi såg nog alla lite i kors. Och i mitt huvud snurrade bara "om 12 timmar ska jag vara tillbaka här och genomföra ett sju timmars dansrep..". Då kommer regissören upp på scen och drar några snabba notes som kan låta ungefär såhär "tjejer var försiktiga när ni dansar ut på scen ni drar med er backdroppen, replikerna var för utdragna och tajmingen sög... Ja och förresten, NI FÅR HA LEDIG DAG IMORGON!!!!"

Jag grät lite där och då. Om ni skulle sett blicken i allas ögon i just den stunden! Vi är alla så trötta. Det tär att jobba sex dagar i veckan, från morgon till kväll. En ledig lördag och söndag, två hela dagar efter varandra (herregud det händer aldrig i musikalvärlden ju!) kommer vara rena rama himmelriket.

Och denna lördag vaknar jag upp i min pojkväns säng i Åbo. Han har visserligen dragit iväg till gymmet. Men jag tänker ligga här och lata mig. Göra ingenting! Det är vad jag ska göra i helgen. Ingenting! Så. Himla. Skönt!

image119

fredag 28 augusti 2015 - 17:20

TRÖTTER

Just nu är jag en trött oinspirerad musikalartist som lite har tappat gnistan. Ville börja gråta idag under genomdraget när precis alla danssteg gick fel. Kände mej som en slapertass till  apa på halt tvåligt golv. Konstig grå är dagen. Men så får det vara ibland! Man behöver inte skjuta ut raketvis med energi helatiden. Och fastän jag typ har världens roligaste jobb behöver jag inte varje dag skutta och tjoa. Ibland får man vara en vanlig trött och grå människa. Som varken säger bu eller bä. Utan bara är.

Nu ska jag bara vara i 15 minuter till innan det är dags för kvällsgenomdraget. Full mundering med peruk, mask och kostym på för vi ska fotografera bilderna till programbladet. Till och med naglarna ska lackas röda! He va naa.

image118

onsdag 26 augusti 2015 - 16:28

MUSIKALARTISTER MOT RASISM - VIDEON

Nu är den äntligen här! Vår fina video som Isa nu så superbt har klippt ihop. Minns ni? Vårt projekt på Konstens natt i Vasa! Är så himla glad för den blev så fin och alla hälsningar är så fina och alla som hjälpte till var så fina. Tillsammans kan vi sätta ner foten mot främlingsfientlighet och nationalism. Tillsammans står vi alla och ropar JA till ett mångkulturellt Finland!

Nu hoppas jag att denna video delas till alla håll och kanter och sprider sitt kärleksfulla och viktiga budskap. Och självklart kommer den åka raka vägen till Sannfinländarnas huvudkontor!


"He e int nain skillna om du e vit, svart brun, va du talar för språk elär va du har för religion - du e noo bra för he!"

"Sinä päivänä kun Suomi tarvitse apua, kun suomalaiset tulevat olemaan pakolaisia - sinä päivänä me tarvitsemme maailmaa, ja jos me käyttäydymme tyhmästi nyt me emme saa apua"

 

 

 

 

 

 

 

tisdag 25 augusti 2015 - 23:57

EN TISDAG I EN MUSIKALARTISTS LIV

09.00 väckarklockan (music theme från filmen Up) ringer och väcker en. känner av lätt träningsvärk i lårmuskulaturen och känslan av att jag borde ringa massören. Men känner mig pigg och glad efter 9 h sömn, och framförallt supertaggad för vad dagen ska bjuda på! Idag var det nämligen dags för första genomdraget med kostym och sen sitzprobe (för att veta vad det är läs hela inlägget). Kollade även en Celine Dion dokumentär på youtube medan frukosten (en jugurtskål plus två stekta ägg) slank ner.

image109

11.00 på plats på teatern och på med första kostym. Min ensambleroll är alltså en tjej som är medlem i ett tjejbänd, Sweet Sue ja Seurapiirien Synkoopit, och till stor del står jag på scen och fejkspelar klarinett i detta svarta dammetsfodral med lila paljetter. Inget smink eller hår är lagt här utan det är bara kostymen som är rätt!

image110

 

15.00-18.30 har vi paus. Då gick jag via Anttilas K-market och köpte ingredienser till kikärtscurry. Sen gick jag hem till teaterkämppän och stretchade (!!!!) medan jag kollade instagram. Fick för mig att en lenkki skulle sitta bra och drog ut på en sådan + muskelpass i parken brevid Näsilinna. Tiden flög iväg och jag hann knappt fixa curryn innan jag skulle iväg till teatern igen.

image111

image112

18.30-21.00 Sitzprobe. Vad är det undrar ni? Det är helt enkelt första repetitionen med orkestern! Hittills har vi bara repat med pianist, så ni kan ju tänka er exsaltationen när man klämmer till med ett 11-manna bigbänd! Wooohooow vilken energiboost. Och dom ska ackompanjera oss varje kväll. Så himla bra låter det! En kväll av massa energi och gåshud! Det alra bästaste under repperioden om ni frågar mig!

image113

image114

image115

image116

Efter denna härliga dag gick några från arbetsgruppen till Ruby and Fellows på en Strongbow. Satt och tittade ut över forsen och en upplyst stad i sensommarskrud och kände mig lycklig över att få göra det jag älskar alra mest. Och imorgon ska jag vara i sminket klockan 10! Mask + peruk och genomdrag med det! Woop!

 

Godnatt kära ni. Nu ska denna lyckliga musikalartist somna leendes. Imorgon är också en bra dag!

måndag 24 augusti 2015 - 23:41

JAG DEKLARERAR HELRE ÄN STRETCHAR

Nu är det ju så här att jag älskar att röra på mig. Älskar att mina ben bär mig och mina muskler kämpar i uppförsbackar eller orkar ta mig genom en hel dag av koreografinötning. Jag lever och mår som bäst efter att min kropp har tagit ut sig rejält och svettats riktigt ordentligt. Men sen då? Nu ska jag avslöja min dödssynd för er. Jo, för jag hatar (ja, jag kan använda detta starka ord i detta sammanhang), storaktat avskyr nämligen att stretcha.

Och nu längre går det inte att skylla på att jag spelat fotboll i 10 år eller det att mina höfter är knasiga sedan födseln. Båda dessa selityksiä är sanna, men jag kan inte längre skylla ifrån mig och dra över skulden på min historia. Nu tammetusan måste jag skratta helvetet rakt i ansiktet och börja tänja på mina tighta baklår och stiffa höfter som for real är så korta vad gäller muskellängd att det påverkar min hållning och sedermera min rygg. Om detta fortsätter kommer jag se ut som en kidneyböna vid 40.

Varför avskyr jag stretchning så mycket då? Jo för att det är tråkigt och gör ont. Träna är roligt och man får ut något av det. Men stretcha. Jag ser inget slut i tunneln. Det är bara enbart hemskt. Jag vet att det direkt efterråt och synnerligen dagen efter känns mycket bättre, men ändå hittar jag alltid på excuses. Det blir liksom inte gjort. Mest är det väl nog painful för att jag troligen är den stelaste människan i världshistorien. Och så ser det hemskt plågsamt ut. Ibland skäms jag som musikalartist över att vara så här pass stel. Ush på mej!

Så nu Sarah Nedergård. Hur många år har du inte gett som nyårslöfte fören skumppaskålen vid 12-slaget att det är dags att göra stretchning del av din vardag? Säkert tre år irad. Men nu måste jag. Om inte för att få till snyggare fankickar i dansen så för att Sarah 80 år kommer att tacka mig.

Jag är redo att anta utmaningen. Och det kommer vara plågsamt och otrevligt. Men varje dag ska jag stretcha minst 20 min! Minst. Det är ingenting jämfört med hur många minuter jag spenderar på instagram dagligen.. Jag kanske kunde sammanföra dessa två å förena nytta med nöje. Varje gång jag vill kolla insta måste jag således också stretcha. Är ni med mig? Om vi provar en vecka?

Sen skulle jag gärna börja med yoga igen. Det skulle var bra för mig och min knasiga kropp. Får kolla upp utbudet här i Tammerfors!

image108

lördag 22 augusti 2015 - 08:51

SMULTRONSTÄLLEN

Igår mellan dags och kvällsrepen försökte jag mig på att skippa dagsvilan (låter som en treåring..) och ta vara på det underbara sensommarvädret. Med hörlurarna ipluggade och Shawn Colvin i öronen gick jag upp till min absoluta favoritplats här i Tammerfors, Pyynikki.

Visst kan man komma hit för nöjespark, shopping, god mat och teater. Men om man väl är i denna stad får man inte missa Pyynikki och Pispala. Det. Är. Så. Vackert! Båda sjöarna på varsin sida av berget. Trappor upp från stränderna till utsiktstornet var man kan köpa dom godaste sockergrisarna. Själv gick jag in i skogen och mumsade på blåbär och hallon och njöt av sensommaren som har börjat bli lite höstigt gul. Och så satt jag länge på berget och tittade ut över Pyhäjärvi innan jag tog mig tillbaka till centrum och teatern.

image103

image104

image105

image106

image107

torsdag 20 augusti 2015 - 22:26

REDHEAD!

Och resultatet blev... Ariel! Eller kanske mer koppar-Ariel. But still! Är supernöjd!

image101

image102

torsdag 20 augusti 2015 - 16:05

KARAKTÄRER SCENE 1

Idag fick vi provköra lite kostymer på teatern. Men nu ska ni inte tro att hela musikalen är fylld av prinsessor och disneyfigurer, nej nej. Dessa karaktärer är bara med lite i början. Sen återgår vi till verkligheten i Chicago på 20-talet! 

image93

image95

image96

image98

image99

Nu sitter jag i frissastolen hos underbara Ella (en av teaterns mask och perukmakers) och får my färg i håret! Katotaan mitä tästä tulee. 

image100

 

tisdag 18 augusti 2015 - 22:47

RUNTRAJTTAREN

Häj på er. Jag ligger i min Tampere-säng och gnider knogarna mot tinningarna. Jag borde få nacken uppmasserad (alternativt fara å simma å basta) för huvudvärken liksom kryper upp därifrån och gör att man ser lite i kors. Tänkte ta och sova bort den nog, men ville först titta in här och säga hej och berätta om min helg.

I lördags efter repetitionerna och sushi på torget mer Filip, tog jag tåget till Vasa. Spenderande alltså lördagskvällen på skären! Aka min sista skärihelg den här sommaren. Vaknade upp til en söndag som skulle innebära namnfest! Sophia och Axels sötnos Nike fick sitt namn och vi alla gassade ikapp med det fina sommarvädret i Sundom. Efter festen vinkade jag hejdå och ruuusade till tåget heading Åbo. Somnade i Willes armar. 

image92

image83

Måndag var ledig dag från teatern, så jag passade på att fixa upp min rosa lilla lägenhet! Nu är den topnotch och färdig för kringresande musikalartist när jag kommer farande. Jepp, kommer alltså bo både i Åbo och Tammerfors detta år! Resten av måndagen hängde jag på Samppalinnan simstadio med sol, skrikande barn och Mr Gray i bokform. Tog mig tid och bytte ut manus mot bok nummer två i snuskserien. 

image84

image85

Kvällen avslutades av någon underlig anledning på Forte. Måndags-forte i det spontanaste vädret! Willes kompisar är dock väldans roliga typer och jag njöt som en prinsessa. Hem gick vi genom Åbo-natten och upp vaknade vi tidigt. Satte mig i en bil (passagerarsätet) med Kristian och Tampere taas.

image87

Idag har vi haft teatersäsongens öppning och hållt öppna repetitioner framför publik. Sen har jag pluggat massa text också. An understudy's gotta do what an understudy's gotta do! Plus att vi dansade runt med badbollar också. Jaa åså åt jag upp en hel ask med jordgubbar på typ 10 min.

image88

image90

Tack för mig. Nu kortslutning. Gonatt!

söndag 16 augusti 2015 - 19:22

FRÅN 10 till 1

10 saker jag tycker om
Hjärtlighet
Vinkväll med vänner
Vatten (drickbart, hav, sjö, fontän)
Riktigt bra musikal
Att dansa
Solen
Äventyr
Willes snälla pigga ögon
Att planera

image78

9 saker jag tycker mindre om
Orättvisor
Dömande människor
Bakåtsträvan
Höjder
Trångsynthet
Skavsår
Ärter ur frysdisk
Perussuomalaiset
Ballonger som smäller

8 bloggar jag läser
Blondinbella
Kenza
Bianca
Jenny
Jenna
Anna
Tajtamamman
Smallmum

saker jag vill göra i framtiden
Ha ett fint och hemtrevligt hem
Alltid leva här och nu
Jobba på Wasa Teater
Bli mamma
Träffa mina älskade vänner så ofta det bara går
Att min syster sjunger på mitt bröllop
Åka till Disneyworld

image79

6 saker jag är rädd för
Den dagen mina föräldrar inte längre finns
Att få hjärtat krossat igen
Att jag ska glömma bort vem jag är
Muskel- och minnessjukdomar
Att gradun blir oskriven
Att det händer nåt hemskt till mina närmaste

platser jag gillar att vara på
Skären
Åbo
Tampereen Teatteri
I vattnet
I Willes famn

image80

ord som beskriver mig
Energifylld
Kärleksfull
Virrig
Målinriktad

saker jag ser fram emot
Första kostymrep
Premiär
Greklandsresan med Wille

image81

bra filmer
Under the tuscan sun
Upp

bra låt
Jessie J - Flashlight