Visa alla inlägg skrivna november 2015

måndag 30 november 2015 - 21:01

30 DAYS MYSICAL THEATRE CHALLANGE DAY 16,17 & 18

DAY 16. YOU FAVORITE MALE SOLO NUMBER

Jag har ett par på lut här. Ni förstår, det är ofta så att man som musikalnörd trånar efter att ha den där manliga djupa rösten. Och för Anthem ur Chess kunde jag faktist tänka mig könskorrigering. Skämt åsido! Nämen den här sången kommer alltid att få mina armhår att resas och hjärtat att skutta lite extra. Och Tommy Körberg. Han kan han

DAY 17. A NUMBER FROM A MUSICAL THAT IS UNDERRATED

Jag väljer Light in the Piazza och sången med samma namn. Jag vill göra den här rollen en dag. En ung tjej med utvecklingsstörning som förälskar sig i en italiensk man, mot sin mammas vilja förståss.

DAY 18. A NUMBER FROM A MUSICAL THAT IS OVERRATED

Evita. Never liked. Det bästa med den är sången You must like me som skrevs till Madonna i filmen. Finns o-ofta med på scen. Och här får ni nåt konstigt potpurri av musikalens sånger.

söndag 29 november 2015 - 12:28

MIN HELG I ESBO OCH HELSINGFORS

Esbo-Helsingfors-Stockholm-Åbo-Karis-Tammerfors-Vasa-Tammerfors-Åbo-Helsingfors-Vasa-Tammerfors-Vasa

I fredags hade jag en mysig dag tillsammans med min musikalvän Minna och hennes lilla pojke. Vi tog en kaffe på stan och åkte sen hem till dom i Esbo för att koka fisksoppa och leka järnet med Isak. Så himla underbar unge! Alldeles ljuvlig. När han hade somnat på kvällen drack vi lite vin och planerade musikaläventyr. Vi har en plan!

image56

image57

På lördag bar det av in till Helsingfors. Har haft en hel härlig lördag och söndag förmiddag i kära vänners lag! Igår träffades vi allihopa hos Ninni som ordnade mysig lillajuls-brunch med allt gott man kan tänka sig. Runt bordet satt vi länge och snickelisnackade. Vissa av oss har inte setts sedan sommaren, så det fanns mycket att catcha up på!

image58

image59

image60

Efter brunchen, med champagne, var nästa destination Escape room. Så. Himla. Roligt! Alltså bästa adrenalinkicken jag varit med om på länge. Vi hade ett rum ute i Nordsjö som hette Sensation. Vi hade 60 min på oss att ta oss ut ur ett rum och hitta ledstrådar till nyklar och koder. Och vi tog oss ut! Med 5 min marginal dessutom. Jag rekomenderar verkligen detta!

image61

image62

Sen drog vi vidare till The Cock för drinkar och mat. Jag åt en underbar tomat och ricottapasta! Jättegott. Och snyggt ställe!

image63

image64

Idag fixade vi go'frulle hos Josefine och kollade nyhetsmorgon innan jag sprang till bussen var jag sitter just nu. Är påväg ut till flygplatsen för att ta flyget till Stockholm!

image65

image66

Måste bara säga. Jag är så himla tacksam för mitt tjejgäng. Dom är bäst!

fredag 27 november 2015 - 14:22

TURNÉN BÖRJAR!

Hej på er! Tänkte bara meddela att min galna "julturné" börjar nu. jag har ingen egen julturné på det sättet, men hela december kommer vara totalt galet. Mer passande kanske skulle kunna vara december-cirkus. 

Är snart framme i Helsingfors var jag ska möta upp Minna och hennes lilla Isak och åka hem till dom i Esbo. Imorgon är jag tillbaka i Helsingfors för tjejhelg med Vasa-flicksen. På söndag tar jag flyget till Stockholm var jag ska hänga med min syster några dagar. Sen tillbaka till Åbo. En vända till Karis. Tammerfors. Vasa. Tammerfors. Åbo. Helsingfors. Vasa. Tammerfors. Vasa. Åbo. Tammerfors. Ja, ni hör ju.

Vi ska hoppas att jag inte tappar bort mig på vägen! Puss.

image54

image55Från en liten grådaskig åstrand i Åbo.

fredag 27 november 2015 - 14:16

30 DAYS MUSICAL CHALLANGE DAY 13,14 & 15

DAY 13. A NUMBER FROM YOUR GUILTY PLEASURE MUSICAL

Guilty plesure är ju något man lite skäms över att man gillar. Nu hör det verkligen inte till min natur att skämmas över saker jag tycker om eller som tillhör mig och min personlighet. Så detta med guilty plesure ska man ta lite med en nypa salt. Men jag väljer att lägga Grease i denna kategori. Älskade sönderspelade Grease. Så klyshig. Men nog skulle den vara kul att göra minsann!

DAY 14. A NUMBER FROM BEST MUSICAL TONY NOMINEE

2013 vann musikalen Kinky Boots Tony awards för bästa musikal. Jag minns jag satt uppe på natten och tittade på galan och föll pladask för denna musikal med musik skriven av Cindy Louper. Den handlar om en skofabrik som håller på att stängas ända tills Charlie ändrar affärsiden och går över till att tillverka skor för dragqueens istället. Numret nedan, History of wrobg guys, är så himla komplett! En helt knäpp tjej som faller för skofabrikschefen. Genial sång!

DAY 15. A FAVORITE FEMALE SOLO NUMBER

Get out and stay out kommer från musikalen 9 to 5. Musiken är skriven av Dolly Parton och manus baserar sig på filmen från 1980! Här har vi girlpower. Det här är den ultimata break up eller get-over-someone låten!

 

onsdag 25 november 2015 - 17:56

DETTA HAR HÄNT

På min födelsedag i lördags hade vi dubbelföreställning, men innan det åt jag en god brunch på Fazer! Jag gillar deras brunch. Speciellt efterrättsbordet. Det fick jag dock ingen bild på eftersom jag var busy med att mumsa i mig allt gott.

image44

Efter föreställningen gick vi på skumppa till Kivi. Fira bör man, för sen ändå dör man liksom.

image45

image46

I söndags var det alldeles vintrigt väder i Tammerfors med massa snö på marken och krispig luft. Blev glad när jag satte mig i bussen och såg det vackraste vinterlandsskap svischa förbi.

image47

image48

image49

image50

Nu är jag i Åbo och har koncentrerat min början av veckan på skolbusiness. Har skrivit en uppsats om afasi hos flerspråkiga och rättat min resultatdel i gradun. Igår var Ida och madde över på sushi (det kan man läsa om här). Idag har jag jobbat vaktis på teatern. Resten av veckan ska jag leva. Njuta av att få vara med min pojkvän, gå på bio, laga god mat. Because I'm worth it.

image51

 

image52

 

måndag 23 november 2015 - 17:19

30 DAY MUSICAL THEATRE CHALLANGE DAY 10,11,12

DAY 10 FAVORITE 11 O' CLOCK NUMBER

Fick ju nog googla va sjutton detta med 11 o' clock number är. Och det visade sig att det är 11 o'clock number is a theatrical term for a big, show-stopping song that occurs late in the second act of a two-act musical. It was so named because in the days when musical performances would start at 8:30 PM, this song would occur around 11 PM. Jahapp då vet vi det!

Jag väljer en av mina favoritsånger någonsin. Astonishing från musikalen Little Women. Så. Jäkla. Bra. Låt! Texten. Peppen! Det här är en av mina motivationslåtar delux. Här sjungen av världens bästa Sutton Foster.

http://www.youtube.com/watch?v=N48FjH-jVno

 

DAY 11 FAVORITE COMICAL NUMBER

Låt mig presentera It sucks to be me från Avenue Q. Trallvänligt och roligt på en och samma gång! jag har faktist en liten dröm att någon gång få köra Kate i denna musikal som baserar sig på Sesame Street figurerna. Musikalartisterna är så himla duktiga och kan skådespela dubbelt med både sig själv och sina dockor. Jag blir helt paff! jag såg den som turnerande version i Sverige när jag bodde i Umeå 2010 och det var så himal otroligt bra. Plus att jag typ pissade på mig för att den är så kul.

 

DAY 12 FAVORITE ENSAMBLE NUMBER

Det här är en kul en. Girlpower (om än blond och twangad sådan) och mycket rosa. Oh my god från Legally blond the musical! Skulle vara sjukt kul att göra!

 

lördag 21 november 2015 - 10:21

HAPPY BDAY TO YOU, YOU LIVE IN A ZOO!

BABY SARAH

image31

15 ÅR

image32

17 ÅR

image33

18 ÅR

image34

19 ÅR

image35

20 ÅR

image38

22 ÅR

image39

23 ÅR

image40

25 ÅR

image41

26 ÅR!!!!!

image42

fredag 20 november 2015 - 23:13

NÄMEN SÅ ATT HEJ MEN NEJ

Idag har jag ätit god sushi. På ett ställe som tyvärr ska stänga. Skit också. Idag har jag blivit tillsagd att man inte hör ett piss av vad jag säger när jag pratar på scen. Och att de ei haittaa koska jag är ihan ok laulaja. Där och då ville jag ge lite upp. Jag borde lära mig ta kritik bättre. Jag har inte hunnit träna ett skvatt denna vecka. Och knappt förra veckan heller. Därav är jag energilös. Och har ingen som helst matlust. Jag har en massa vad som borde vara roligt pågång, men när jag satte mig ner på golvet i logen kände jag att nä, nu är det för mycket. När inget känns kul, då är det för mycket. Jag kommer vara max två dagar på samma ställe under hela december. Flyger och far mellan Finland och Sveriges alla städer. Idag slog jag min klarinett rakt i ett notställ så att det hördes hela vägen till de som satt på sista raden mitt under ett delikat moment. Sen gjorde jag några fula snubbelpiruetter. Värdsliga men ack så ödesdigra misstag i menstruerande tider. Imorgon fyller jag 26 och jag googlade just identity chrisis. Hittade förståss inget eftersom det stavas crisis. Tänkte att jag skulle hitta lyckan bland we heart its bilder. Nope. Nämen så att. Bättre dag imorgon.

fredag 20 november 2015 - 10:53

SISTA DAGEN SOM 25 ÅR

Idag är min sista dag som 25-åring. Tänk det? Åt just hotellfrukost med mormor och morfar som berättade att det just var 1991 och de renoverade köket till ljudet av mina barnvisor. Även om jag knappt kunde prata mer än tvåordsmeningar, sjöng jag hela sånger ur Viggos visor tills dom fick skavsår i öronen. Jag är inte längre två år, jag fyller 26 imorgon.

I ärligheten namn stör det mig lite att jag ska fylla just den siffran. 23 skulle passa mitt sinne så mycket bättre. Hade liksom tänkt att när man är 26 ska man ha allt det där.. Ni vet. Villa, volvo, vovve. Vara mer vuxen på nåt sätt. Jag känner mig rätt vuxen sådär mognadsmässigt. Men inte har jag ju varken ett eget boende eller är stadgad eller nåt sånt, vad det nu då sen betyder. Inga bröllop eller barn i tanken.

Jag får bara stå fast vid att inget i livet blir som man tänkt sig, så vidareför är det också totalt onödigt att planera. Det blir som det blir! Men önska kan man. Och som 26-åring önskar jag mig ett nytt boende. Jag vill flytta! Det blir min plan för nästa levnadsår.

Nu ska jag fira min sista dag som 25 år med att äta världens godaste sushi och ha understudyträningar på teatern innan föreställning!

image30

torsdag 19 november 2015 - 22:50

EN LÅNG MUSIKALDAG

Idag har min dag sett ut som följande. Vaknade av att mina teaterkämppisar pynjade i köket. Vi bor alltså fyra stycken i en tvåa. He e ganska traangt som man sku sejj i Sååndom. Sen tog jag dagens matkasse å traskade till teatern för dubbelföreställning.

image21

Innan riktiga föreställningen hade vi Songs for a new world-repetitioner. Ett eget projekt vi har satt igång med ensamblen som kommer att framföras här i Tammerfors nångång där kring februari.

image22

image23

Dags för att dra in i sminket! Egentligen är det ganska fel att säga så. För jag sminkar mig alltid själv innan jag sätter mig i Ellas stol. Där snurrar hon upp mitt hår så att det ska rymmas under en peruk och sen på med mikrofon och peruken alra sist. Det enda hon fixar sminkmässigt är mina ögonbryn!

image24

image25

image26

Mommo och morfar, och deras kompisar från Sundom pensionärsförening var och kollade dagsföreställningen. Var och hälsade på dem utanför teatern och kände mig bara så glad över att de har kommit hela vägen för att titta på oss. Det värmer mitt musikalhjärta!

Efter det spårade det totalt i vår loge. Trötta musikalartister kommer på det konstigaste fantyg. Eller det här. Mikkipikkarit (trosor med inbyggd ficka för mikrofonsändaren) vs Mickeypikkarit (trosor med musse). Alltså... Vi skrattade oss till fördärvet. Ööh. Häshtäg interna skämt efter en lång dag. Häshtäg två dålig humor.

image28

Nu har jag precis vandrat hem och är trött som en...Jag vet inte vad. Är trött. Godnatt. Imoron tänker jag bjuda på Tamperes bästa ställen samlade i ett enda inlägg. Så he så.

image29