Visa alla inlägg skrivna december 2015

onsdag 30 december 2015 - 16:16

OM JULLOVET OCH HÖJDEN AV LYCKA

Hej på er, och hej VR. I'm back on track. För en timme sen rullade tåget från perrongen i Vasa, och kvar lämnade jag en vinkande pappa och slängpussande lillasyster.

Jullovet har varit alldeles väldans behövligt, lugnt och skönt. Det var jättemycket jag inte hann med. Men sådär är det. När jag väl är hemma vill jag faktist prioritera det viktigaste. Och det viktigaste är familj och mina älskade vänner. Och att ligga lite på soffan och lugna ner pulsen. Det var några jag lovat ringa och kaffa med, men det blev aldrig av. Men dom ringde ju inte mig heller! Så kanske jag kan lämna det dåliga samvetet någonstans här i Seinäjokiskogen. Jag gör så.

Julmat gillar jag faktist inte, utan den godaste maten detta jullov blev Raawka-brunchen och Magokorosushin. Julannandagspizzan på Pikkuquattro med Petronella var också väldans bra. Och det bästa har ju heller inte varit julklapparna (fastän jag ska få gå å köpa nytt täcke å nya kuddar åt mig jipiiii), utan det bästa är alltid samkvämet. Promenaderna. Soffhänget. Escape-room med familjen. Kaffandet. Lunchandet. Sällskapsspelen. Ack så ljuveligt!

Och medan jag nu ikväll återigen står på scen i Tammerfors, ska jag hålla hårt i mina nerlugnade kärlekstankade nerver. Och ni, ni får gärna titta på mina jullovsbilder.

Ja, och vill bara tillägga att jag fann höjden på lycka denna jul. När man sitter brevid sina bästa vänner i hela världen som man är så himla stolt över å lilla baby Nike tar tag i ens näsa och ger ifrån sig ett glädjetjut och världens finaste leende. Då. Där och då. Det är lycka!

image97Ville promt leva i min ugly xmas shirt.

 

image98Julafton hemma hos mommo och moffa.

 

image99

Hälsade på farfar och Etelfammo på vackra Sundom gravgård.

 

image100En sjukt bra julklapp!

 

image101Och mitt försök till Amirikagraan.

 

image102En juldagssyster och Aperol Spritz.

 

image103Och en juldagspuss från en taggad Sarah.

 

image104Månskensbonden på Ritz!

 

image105Morgonpromenad med Ninni, Anna och Antonia.

 

image106

Och en brunch på Raawka med Petronella och Sophia.

 

image107Catan. Världens bästa sällskapsspel! Här är både grundspelet + tilläggsdelen med sjöfarare.

måndag 28 december 2015 - 13:08

MITT 2015

Januari firade jag in i Vasa med älskade vänner. Vi började i Sundom, drog senare in till stan för att se raketerna vid fiskarstranden och sen efterfestade vi hos Caius och Rebecca. Minns att jag ringde Wille och han sa för första gången att han tycker om mig på det där speciella viset. Cute! Väl tillbaka i Åbo studerade jag hej villt igen, började jobba vaktis på teatern igen, hejade på Jennie i Voice of Finland och firade Ninni i Helsingfors. I januari bad jag också till musikalgudarna att jag skulle få jobba på scen igen. Och nästa dag ringde dom från Tammerfors. Det var nästan för bra för att vara sant! En riktigt tursam musikalartist kände jag mig som då. 

image67

I februari började jag bloggaa igen här på Sevendays. Och alla hjätans dag firade jag med bästis Josefine i Helsingfors, var vi kollade Disney on Ice på Hartwall Arena. Det var magiskt! 

image68

Mars bjöd på ännumera Helsingfors, var vi hade tjejhelg och kollade Mamma Mia! Jag gjorde även audition för Disneyland Paris och kom till sista skedet var de fixade om mig till Anna från Frozen. Det var väldans kul att komma så långt, men jag fick inte jobbet. Som tur! Ibland är det bra att peruker inte passar. I slutet av mars gjorde jag en praktik på Parkinssonliitto i Åbo som var väldigt givande.

image69

I april fick jag vara med i VeckoRevyn. Ganska coolt. Och påsken firades hemma i Vasa med Wille som för första gången var på besök hemma hos oss i Sundom. Var även med som Veronica Maggio i RÅA LIVE på Kåren i Åbo. Sjukt kul, och ganska galet. I slutet av månaden började vi repetera Sugar i Tammerfors, vilket jag efter ett halvår av bara studier njöt av till fullo.

image94

Maj spenderades i Tammerfors, var jag och Ulriikka bodde i natursköna och Pyhäjärvi-nära Pispala. Där fanns massor av trappor. Och jag sprang i dom som en galning. Första maj hann jag ändå fira i Åbo med bästa klasskompisar och vänner som sig bör. Gjorde även en morsdagskonsert i Vasa och presenterade vårt forskningsprojekt på ÅA. Jag minns att jag njöt av min musikalvardag med repetitioner från 10-15 och 18.30 till 22. Älskar att gå in och fokusera på bara en sak. Och dansa och röra på mig flera timmar per dag! Repetitionsperioder är intesiva med 6 dagars veckor, men ack så man mår bra. I slutet av månaden tog jag mitt pick och pack hem till Vasa för sommarfirande. Ja och Annas möhippa i Helsingfors hann vi också med!

image71

I början av juni spelade jag in mitt sommarprat på Yle och gjorde en tvåveckorspraktik på Korsholm Hälsovårdscentral. Trivdes som fisken i vattnet som talterapeut! Midsommar firade vi i Sundom hos Petronella och jag och Wille bakade två otroligt goda tårtor till kalaset. Minns ännu hur ljuvligt det var att i småtimmarna cykla ut till skären efter att vi lekt kurragömma hela gänget under midsommarfirandet. Han och jag. Hand i hand. På söderfjärden pågick Leastadianfest och vi bestämde oss för att ordna en egen sådan hemma hos oss i Sundom. På kvällssidan gick vi in på området med ballonger i pride-färger. En liten mysig tyst protest sådär. Och så föddes ju lilla Nike, och gjorde världen till en fin plats.

image72

image95

image96

Hela juli hoppade jag in och jobbade på ett handikappboende. Jag älskar att vara där! Världens bästa jobb. Och så blev det bröllop! Och vilket bröllop. Anna och Erik strålade. Jag firade en ledig vecka i Åbo och gjorde en musikalgala i Jakobstad på Jeppisdagarna tillsammans med bland annat Erik Andrè Hvidsten.

image75

I början av augusti jobbade jag lite till, och vi gick på fina Linn och Patricks bröllop i Kristinestad. På konstens natt gjorde vi projektet Musikalartister mot rasism som resultede i denna video. Sen var sommaren i Vasa slut och det var tillbaka till sista repperioden i Tammerfors.

image76

September bjöd på premiär av Sugar. Och så åkte jag och Wille iväg på en underbar en veckas solsemester till Kreta. Efter premiär och Grekland började jag ta tag i studierna igen. Gradun tog jag tag i på allvar och skrev så fingrarna glödde. 

image77

image78

image79

Oktober började med en tjejhelg i Stockholm var vi åt gott, shoppade och gick på soppteater. i Åbo va det underbart höstväder, och mellan graduskrivandet gick jag många långa underbara promenader. Ja, och varannan vecka spelade vi för fullsatt hus i Tammerfors. Och jag fick hoppa in och göra huvudroll!

image80

I November höll jag på med jobb i Tammerfors, studier och vaktisjobb i Åbo om vartannat. Och så fyllde jag 26. Och i slutet av månaden drog jag iväg på en galen turnè runt å kring som började med besök i Esbo hos Minna, tjehleg i Helsingfors för att fira lillajul och sen flög jag till Stockholm för att umgås med Sannah.

image93

December var galet. Julkonsert på Wasa Teater, musikal i Tammerfors, keikkor och auditions. Men sen kom jullovet, och ack vad juvligt det har varit.

 

Sammanfattningsvis har jag kanske haft en av de bästa åren i mitt liv. Trots stress och lite hjärtklappningar har jag fått vara med om så mycket. Och så mycket roligt. Det bästa av allt. Och jag fick vara i ett tryggt och skojfriskt förhållande hela året, vilket jag är så otroligttacksam över. Det har varit en mix av lycka, harmoni och för mycket inskrivet i kalendern. Just precis så som jag trivs bäst. Tack 2015, tack för allt jag fick. Nu ska vi se om 2016 kan bli ännu bättre!

 

 

 

 

 

 

söndag 27 december 2015 - 21:10

I'M ALIVE & INSPIRERAD

Hej på er och god jul och hoppas ni haft en härlig ledighet och festlig juldag och allt det där. Själv har jag levt i ett härligt moln av helig ledighet och samkväm här hemma i Vasa. Just nu är jag så zen att jag skulle vilja spara det på burk till sämre dagar. För dom kommer att komma. Men just nu, nu har jag det så himla bra. Lugn, jag ska dela med mig av jullovsbilder och kompiskärlek här. Men inte just nu. För nu tänker jag fortsätta njuta av de få dagar jag har kvar av att göra ingenting. På onsdag blir det musikal i Tammerfors igen.

Ledighet gör så himla gott åt kropp och själ. Och inspirationen! Plötsligt vill jag göra löpa backträning, skriva egna svenska sånger och testa på att vara vegan en månad. Jag blir också så inspirerad av alla nya bloggar jag hittat detta jullov, och vill satsa på att skriva här och göra er glada. Ser så framemot ett nytt bloggår! Älskar ju att dokumentera och fånga dagen.

Och nya bloggkategorier har uppstått. För att göra det hela lite enklare. Medan jag rörde om i kategorierna läste jag förståss igenom en himla massa gamla inlägg. Hittade det här. Haha. Håll till godo. Snart börjar bloggvardagen igen!

tisdag 22 december 2015 - 14:11

30 DAY MUSICAL THEATRE CHALLANGE DAY 28, 29 & 30

Nu kommer sista omgången från musikal-följetången. 

DAY 28. A NUMBER YOU WOULD LIKE TO PERFORM IF YOU WERE OF THE OPPOSITE SEX

Sången Sante Fe kommer från musikalen Newsies. Om jag var man, då skulle det definitivt vara min drömmusikal! Underbar musik.

DAY 29. A NUMBER YOU HAVE PERFORMED

2013-2014 gjorde jag rollen som Cosette i Les Miserables i Tammerfors. Ett av det största som hänt i mitt liv by far. Så fort jag hör upptakten till In my life som är Cosettes stora solo, får jag gåshud ända in i hjärtat. Världens finaste musik, världens bästa Cosette. Och världens bästa musikal!

http://youtu.be/o11wBtKViIY

DAY 30. A NUMBER YOU WOULD LOVE TO PERFORM IN THE FUTURE

Det här är min dröm. Att få vara Ariel och få sjunga Part of that world. Chansen att det här kommer slå in är väldans liten. Jamenar, vilken teater i norden gör denna storsatsning? Och vad är sen chansen att jag får rollen? Men jag håller det nära hjärtat. Önskar och drömmer lite till. Vem vet. If you dream it, you can do it!

tisdag 22 december 2015 - 10:00

VINTERLISTAN

Både Jenna och Ida har gjort denna vinterlista. Så visst vill jag också!

Hur var din höst?

Min höst har varit fartfylld och distansförhållande-ig. Började med premiär i september, och sen har jag lekt musikal varannan vecka. Mellan Tammerfors och Åbo har jag pendlat med VR. Ibland med buss, eftersom Matkahuolto ibland har superba webberbjudanden. Jag har faktist varit väldans glad över att fått jobba på Tampereen Teatteri igen. Och så har jag skrivit gradu. Och det har väl gått i rolighetsvågor. Ibland var det jätteinspirerande och sen emellanåt inte alls.

Vad förväntar du dig av vintern?

Jag förväntar mig mera rutiner. De faller alltid bort för mig i julkonsertstider. Mera gym och mera regelbundna måltider. Och sen vill jag ha roligt också! Plus att gradun ska bli klar.

Din bästa vinterbild från Instagram!

En bild från när jag satt på bussen tillbaka till Åbo i slutet av november. Satt och tittade på ett ljuvligt vinterlandskap hela vägen. Tyvärr regnade det bort.Skarmavbild 2015 12 21 kl. 21.05.39

Vilka är dina favoritspel under jullovet?

Förra julen köpte jag Settlers from Catan till familjen som julklapp! Megahit!

Vad är den mest välplanerade julklappen du ger bort i år?

Iår är mina julklappar ganska oplanerade. Tyvärr. Varför blev det så? Vet inte. Det blev bara så.

Hur ändrar din väskas innehåll under vintern?

Handkräm flyttar in. Och reflex.

Beskriv en typisk dag för dig under vintern 2015-16.

Vaknar i Åbo hos Wille, han drar till skolan och jag går hem och packar mina Tamperegrejer. Jag går till bussen och drar iväg till musikallandet. Kommer fram till teatern, värmer upp + smink, köper en sallad från Sokos, äter den, soundcheck, föreställning, hem, duschar, pratar i telefon, godnatt. Ungefär så.

Går du i ide eller lever du upp under vintern?

Går lite i ide nog.

Vad är god vintermat för dig?

Rotsaker i ugn.

Vilka sånger går på repeat hos dig just nu?

Sarah McLachlan - Wintersong och Sofia Karlsson - Alltid dig nära.

Nämn tre bra vinteraktiviteter.

Gå i skogen och se snön trilla av grankvistarna, fara till skären och lyssna på tystnad och dricka varm choklad och promenera ute i minusgrader och njuta av hur det knarrar under fötterna.

Hur såg julen ut hos dig för två år sedan?

Som nu. Mamma, pappa, Sannah och jag hemma och myser. Äter mat hos mommo och moffa med morbror + familj och sen via fammo på Carl och Carolina och gravarna då förståss. Sen äter vi choko och dricker lite vin på kvällen hemma framför granen var vi öppnar lite julklappar. 

Vilken var årets bästa julfest?

Wasa Teaters julfest var ganska legendarisk nog! Men gillade även lillajulsfirandet med tjejerna i Helsingfors.

Vad ska du ännu hinna göra innan det blir vår?

Skriva klart en gradu, och ta några studiepoäng till. Göra en afasi-praktik. Säga upp min lägenhet. Förbereda inför nästa musikalprojekt. Pussas. Ha roligt med vänner! Allt sånt. 

måndag 21 december 2015 - 21:38

BÖRJAN PÅ JULLOVET

Har haft jullov ända sen lördag eftermiddag. Och jag har hunnit med så mycket. Känner mig ännu väldans trött dock, men jag skyller på vädret. För energipåfyllande saker jag har minst sagt gjort. Och inte ett dugg själv, eftersom Wille vart här och julfirat lite.

Natten mellan torsdag och fredag hämtade vi Petronella som äntligen har kommit hem från sitt utbyte i Japan. Lyckan var total när hon kom gåendes in i flygfältet. Där satt vi på varsin sida av glaset medan hon väntade på sin väska. Men vad gjorde det, vi var ju i samma land iallafall. 

10268273 10153516636543071 1118899588 n

I fredags bakade vi lussebullar. Blev väldans goda och saftiga! Och julfeelisen kom till mig baboooom.

12421689 10153516636533071 2103686656 n

Vi har också hängt på Raawka, spelat spel på O'malleys, ätit chevrehamburgare på Amarillo och glöggat hos familjen Riska. Samkvämat på bästa vasa vis heltenkelt. 

1931967 10153516636563071 655623529 n

702872 10153516636668071 599955439 n

 

Igår kom Rebecca och Malin hem till stan, och i sakta mak börjar alla vara samlade för julmys. Underbart! Man känner sig rofylld och trygg med alla nära och kära kring sig. Det hörni, det är kärlek. Lika så när man sitter hos lilla familjen Brink och världens finaste lilla fröken Nike, som är hälften Sophia och hälften Axel, petar på ens näsa samtidigt som hon ler sitt söta två-tänders leende. Då är man lycklig.

Kärlek är också det att man kan bli älskad av någon som är lika knasig som en själv. Tokigt hur lycklig denna man gör mig!

12399148 10153516636683071 797288699 n

Ja, och en ny jacka blir man ju också glad för!

12421594 10153516636503071 1654307716 n

måndag 21 december 2015 - 21:18

STOLT OCH RÖRD #backstagelyttsmedvänner

Så var det slut. Världens bästa julkonsert. Jag pratar alltså om Lytts med vänner på Wasa Teater, var jag nu iår fick vara en av vännerna. Det har varit så otroligt kul! Och jag känner mig så tacksam för att jag fått vara med. För vilket gäng alltså! Jag är kär i Wasa Teater och alla där som öppnade sina armar åt oss gästartister. Markus. Sussi. Jonas. Johan. Lina. Tinja. Och Thomas Lundin som det bara sa klick med! Vissa människor är bara ment to be friends. Och fina Hilde.

12399202 10153516636488071 1470250085 n

Vi hade sista konserten i lördags på dagen. Då satt Petronella, Markus, Sophia och Axel i publiken. Och klasskompis-Ida. Och Wille! Så roligt att alla hade tagit sig dit för att titta. Man blir så hjälplöst glad. Plus att det är inte varje dag man får ha sin pojkvän i logen.

12399277 10153516636653071 201969551 n

Måste få berätta en liten anekdot. I slutet av konserten har jag sjungit Let it go ur Frozen. Sjukt svår låt. Men otroligt härligt att sjunga. Utmaningar ska man ju ha. Nåväl, varje gång pianointrot sätter igång utan förvarning hör man hur många i publiken viskar "de e frozen", "frozen fozen" etc. Och vissa har otroligt nog sjungit med. Barnen har stora ögon och applåderar hejvilt. Det är nog det bästa tacket, när en mamma kommer fram med barnet i handen och berättar hur flickan sagt att hon tycker att jag minsann är den riktiga frozen-prinsessan och att hon vill bli sångerska precis som jag när hon blir stor. Det hörni. Då känner man sig stolt och rörd. 

12404122 10153516636613071 1764097204 n

Ja hörni. Världens bästa julkonsertsgäng. Tack från botten av mitt hjärta. Jag har strortrivts, i stor skala. Och jag längtar redan tills nästa gång jag får sätta foten på den här ljuvliga teatern. Jag önskar att det iallafall någon gång kommer att få bli så. When you wish upon a star, heter det ju!

torsdag 17 december 2015 - 11:23

EN NÖJD TÅGRESENÄR

Hej på er! Jag sitter på ett tåg som inte startar från Tammerfors. Men snart ska det nog göra det. Nåt tekniskt problem tror jag det var. På mig går det ingen nöd. Helt påride.

Han som sitter i sätet framför mig nynnar på Roxette. Och ännu längre fram sjunger en liten tjej Let it go på knagglig engelska. Idag blir jag inte irriterad utan tycker att det är upplyftande och dögölligt. Har en sån dag idag. Och jag har köpt en julklapp åt mig själv påvägen till tågstation. En mörkgrå kappa! Tycker den skulle passa bra hos mig.

Idag är min sista pendlingsdag innan jul. Sååå skönt. Ikväll gör jag julkonsert på Wasa Teater igen, och efter det kommer Wille inrullande med tåg till Vasa. Och inatt ska vi hämta Petronella från flygplatsen! Jag varnade redan henne om att jag säkert kommer gråta lite. Har ju saknat henne så mycket! Åh. Denna underbara känsla av att alla snart kommer vara samlade. Underbart!

Nä, det var bara sånt här svammel jag hade att uppdatera er om. Känner mig nöjd och glad. Det ska bli underbart med jullov!

image66

tisdag 15 december 2015 - 16:44

MITT HÅR

Vet ni vad som är extra roligt med att göra julkonserter på en teater? Jo, att man får gå in i sminket och bli superuppiffad! Och Fia gör exakt det man ber om. Fast bättre! Och man får göra olika varje gång. Så här har jag sett ut på de tre konserterna vi har haft hittills.

Mitt hollywoodsvall kunde man läsa om här. Men här följer lite andra frisyrer!

image62Papiljottsarah.

image63Stort och burrigt!

image6430-tals filmstjärnehår.

 

Men baksidan med det hela är att mitt hår är så himla skört. Det har alltid haft en tendens att gå av. Därav har jag till vardags lagt totalförbud på plattänger och fönar. Och varje vecka måste jag bomba det med fukt. Annars blir det bara ett torrt trollbo. 

Jag har ett tidsfördriv. Och det är att leta spruckna toppar. Det här hittade jag idag. HELT FÖRSKRÄCKLIGT. Hårmardrömmen. Jag menar, haha hur många delar kan ett hårstrå dela sig i??

image65

 

tisdag 15 december 2015 - 10:00

HEJA AROMA!

Denna tisdag började med mysfrukost på Aroma. Sevendaysgänget var ditbjudna på bloggfrukost, och guuuuu så kul det var att få träffa alla! Vanligtvis är jag all annanstans än på plats när sånt här ordnas. Så idag var jag kvittrande glad när jag äntligen fick hänga med mina bloggkollegor i härlig miljö! 

image56

Aroma har flyttat till Hovrättsesplanaden, in i ett härligt utrymme med schackrutigt golv och insynsvänligt bageri. Nu behöver man inte ta sig hela vägen till Kvevlax längre för att få Vasanejdens godaste bröd. Eller Finlands till och med.

image57

image58

image59

Det bjöds bland annat på härlig äppeltoddy, marmelader, ostar och gooobröd. Maria (som är så driven och proffsig så man vill smälla av) berättade om bageriet, verksamheten och produkterna. Proffsigheten får liksom tala för sig själv. Jag älskar dessutom att se när intresse för riktigt hantverk och inspirationens glöd lyser i ögonen på duktiga entrepenörer. Heja Aroma!

image61

image60

Köpte med mig Levain och fikon-valnötsbröd hem till mamma och pappa. Nu har vi att mumsa på!

Och tillsist, så sjukt kul att träffa några av Sevendays bloggare in real life. Härliga typer!