Visa alla inlägg skrivna januari 2016

fredag 29 januari 2016 - 12:04

SÄMST PÅ ATT HA TRÅKIGT

Jag blir så trött på mig själv. Varför är jag så otroligt sämst på att ha tråkigt? Och med tråkigt menar jag när inget speciellt händer. Jag har blivit så bortskämd. Alldeles förfärligt hur spoiled jag är med att ha en full kalender. Och här sitter jag med en ledig helg och vet inte vad jag ska ta mig till och ställer hela världen på enda och tycker att allt suger när det egentligen på alla fullaste allvar är så att jag har den bästa av tillvaron just nu. Jag borde vara mer än nöjd. Men jag är such a dramaqueen.

Men sen så blir det så att jag inte är det och inte alls lever i nuet. Och vad är nuet? Jo det att jag har en heldags föreläsning i kommunikationsstörningar vid afasi idag och sedan har jag en ledig kväll. Och jag kan då inte bara gå hem och se serier och laga god mat? Nej för jag vill göra något. Göra göra göra. Och om jag inte gör något eller min pojkvän föreslår något roligt så börjar jag ifrågasätta hela min existens och konsistens och varför jag finns på denna jord. Djises. Jag hör ju själv hur ohälsosamt o-zen detta är.

Varför kan jag inte se möjligheter i det att vara ledig? Att göra inget speciellt på en och samma plats. Inte fundera på en spontantrip till Vasa eller Göteborg. Inte fundera på att man borde ordna lazertag i lägenheten. Dekorera om. Köpa en hund. Hissa en flagga. Restaorera möbler. Ibland är jag baa så otroligt trött på mig själv.

torsdag 28 januari 2016 - 08:15

OM CATS I ARLA MORGONSTUND

 

Eftersom jag steg upp i arla morgonstund och sitter på ett tåg som just passerade Karis i 103 km i timmen, tänkte jag att jag kan ju må väl recensera gårkvällen.

Det handlar alltså om Cats på Lahden Kaupunginteatteri. Sådär för att säga nåt snabbt om Lahtis (var jag innan igår aldrig hade varit) så var det halt och dimmigt. Say no more. Men teatern var destomer stor (det var den verkligen) med ett ganska coolt yttre. När jag stod utanför tänkte jag att här måste det göras storverk.

image50

Cats som är skriven av Andrew Loyd Webber (som verkligen verkar ha en förkärlek för sjukligt höga sopranstämmor) hade premiär i London 1981 och handlar om ett gäng katter och deras biografi. Typ. Verkligen inte min favvomusikal alls. Det är faktist rätt så wierd. Men när Ammi är med måste man ju gå och se. Och nu är den ju sedd!

image51

Lahtis version är en konsertversion. Med lite regi. Och lite suspekt dans. Grymma cirkusakrobater (dom var ju bäst igår) och inte helt övertygande kostym (nån form av futuristisk plastiga benskydd möter batik). Helt totalt felcastad Grizabella (hon som sjunger den enda sång man som vanlig dödlig känner igen, alltså Memory) men desto bättre castade solistroller. Förutom Grizabella (som annars jobbar Salatut Elämät) så är de kvinnliga solisterna mycket duktiga. Jag gillade också killarna! Förutom Rum Tum Tugger som gjorde suspekta höftrörelser som fick mig att vilja titta på allt annat förutom honom. Haha och att casta en kille som till utseende förnimmer sig lite som en råtta, kan man verkligen inte casta till en katt. Det går icke.

image52Ullis och Juuli!

Men vet ni vad jag brukar försöka göra? Innan jag över huvudtaget får säga något kritiserande måste jag säga tre bra saker. Så här kommer mina:

1. Den mörkhåriga cirkustjejen.

2. Den mörkhåriga cirkustjejens rumpa.

3. Orkestern. Den var alldeles fantastisk!

Och om jag skulle säga en fjärde så kanske jag skulle nämna ljussättningen. Den var verkligen lyckad!

image53

image54

Over and out. Minns att åsikter äro subjektiva. Nån annan kanske tycker denna version var det bästa de nånsin sett. Men. Cats ser jag knappast igen. Kommer hur som helst ha Jellicle cats temat på hjärnan i tid och otid framöver.

onsdag 27 januari 2016 - 16:22

TUSEN OCH EN MASSA TACK!

Vill börja med att säga tusen triljarders tack för alla grattisar för Sound of music. Man blir så varm i hjärtat av alla era peppande och glada ord. En radiojournalist frågade mig varför jag tror att just jag fått rollen, och jag skulle lätt kunna svara att det är för att jag blir så himla och härligt upplyft av positiva människor kring mig. Det får mig att om möjligt älska att sjunga och stå på scen ännu mer. Så tack för att ni hejar på mig!

För det andra så har jag idag upptäckt att jag nuförtiden påriktigt är Åbobo. Iallafall står det i ÅU idag. Och annat skoj är ju att dagstidningar nuförtiden använder sig av sina egna bilder på mig. Det kan väl bara betyda att jag figurerat ganska ofta i deras press.

Och för det tredje har jag idag varit på gradusemi och börjat bostadsspara. Nu sitter jag på ett tåg mot Lahtis av alla ställen. Har aldrig varit där förut! Ska se omaiset-föreställning av Cats på Lahden Kaupunginteatteri. Ammi och Miikka som är med i Sugar gör ensamble i den!

image49

 

tisdag 26 januari 2016 - 21:04

MARIA I SOUND OF MUSIC!

It's out there! I sommar kommer jag spela rollen som Maria i Sound of Music på Raseborgs sommarteater. Man kan läsa om det här. Eller här. Den senare får man gärna ignorera bilden var fotovinklen verkligen inte är till min fördel.

Jag ser väldigt mycket fram emot i sommar. Minns ni att jag önskade mig att få göra sommarteater denna sommar? Det sket ju sig med Åbo. Men här lyckades jag desto mer. Tänk att få sjunga My favorite things varje kväll i ljumma sommarkvällen (eller spöregnet)? Jag ser så himla mycket fram emot detta äventyr och att äntligen få jobba på svenska igen. Åh.Ibland är världen så himla otroligt bra!

Egentligen har jag vetat om det här sedan lite innan jul. Men har ju förståss inte kunnat säga nånting, hur mycket jag än skulle ha velat klättra upp för Öjberget och skrika ut att jag ska få göra en av mina drömroller. Att jag ska få utmana mig själv. Att jag ska få bli bättre och utvecklas i en vad som verkar bli en alldeles alldeles galet härlig produktion.

Det sista kapellmästare Teddy sa till mig innan jag sprang till tåget idag var att Sarah, det här kommer bli den bästa sommaren i ditt liv. Jag tror honom!

image48

tisdag 26 januari 2016 - 14:26

SNART FÅR NI VETA MIN HEMLIS

Nu är det inte länge kvar. Är påväg mot kontraktskrivning och presstillfälle. Spännande! Och jag är så glad för att jag igen får uppleva hur drömmar slår in. Vad tror ni att det är? Fniss.

image46

image47Är by the way helt slaskblöt. Vad är det här för väder?

lördag 23 januari 2016 - 21:19

LÖRDAG KVÄLL ÄT DÖ TIATÖR

Här sitter man. Några stickar. Andra läser tidningen eller instagram. Dom andra äter. Vi är mitt inne i dagens andra akt två.

Det är alltså dubbel-Sugar going on, och jag har den sjukaste träningsvärk i rumpan idag. Det är Sean Ts fel. Och idag försenade jag mig nästan till badbollsscenen för att jag flätade Ellas hår. Glömde bort mig lite. Kom inspringande i rätt tid dock, så helt oprofessionell är jag inte.

Aj jo! Filip är dagens people of Österbotten idag. Han är med i Sugar! Bor dock i Vasa med sin musikalande flickvän på Kaupunginteatteri.

Läste just att alla föreställningar på Broadway har ställts in idag på grund av vädret. Snöstormen Jonas härjar tydligen. Här är det säkert precis lika snöigt, men vi spelat ändå. I tid och otid.

image45Ett lite trött musikalgäng.

fredag 22 januari 2016 - 20:31

SNAPSHOTS FREDAG 22.1

image40Insanity-treenit med Sean T som skriker "Never compromize your form!!"

image41Världens godaste kvarg. Smakar bättre än godis!

image42En glad Juuli i snöiga Tammerfors.

image43Lite studier hanns också med.

image44Och en goo jungle juice innan föreställningen.

 

torsdag 21 januari 2016 - 23:50

HAN DEN DÄR JONAS BERGQVIST

Min Tampere-kämppis brukar på hemvägen från teatern fråga mig vad som har varit dagens bästa. Idag kommer jag med ett lätt svar! Att Jonas Bergqvist har börjat blogga här på Sevendays.

Jag stötte på Jonas på Wasa Teater nu i december när vi båda var med på julkonserten Lytts med vänner. Och vilken stojsig och härlig typ han är! Genomgo och skrattvarning på richterskalenivå. Plus att han kan sjunga. Å är duktig på rimm. Å foton! Han tog bland annat dessa fina backstage-bilder. Och han klädde ut sig till isbjörn. Här kommer bildbevis.

Jonas, din blogg blev genast min favvo! Tack för dagens bästa.

image37

image38

image39

torsdag 21 januari 2016 - 05:22

LIFE OF A TALTERAPEUTSTUDERANDE

Väckning 04.30. Ibland är man simply i fel stad när det nalkas skola. Därav beger jag mig från Tammerfors här i arla morgonstund till Åbo och introtillfälle för min femte praktik. Ska ha talterapi i grupp för personer med afasi. Juttutupa kallas det. Orkar inte ens oroa mig för finskan just nu. Är lite dimmig i huvvet.

Förr var det musikalyrket som jag tyckte verkade long gone far away. Nu är det istället det att jag en dag ska vara talterapeut som känns så otroligt, inte otänkbart, men lite långt borta. Men det är närmare än vad jag tror. Har iallafall svårt att se mig på något sjukhus med nån stiff ljus rock och kaffepaus var tredje timme. No. I'm meant for something else I think. Vad vet jag inte ännu.

image36Ett försök till att inte se för trött ut. Tampere-selfie.

onsdag 20 januari 2016 - 21:32

WHAT ACTORS SEE WHEN THEY'RE ON STAGE

Idag kom jag över en intressant grej i mitt facebookflöde. Någon hade länkat detta. En sneekpeak på hur det ser ut på scen på teatrar, men från skådespelarnas synvinkel.

Teaterhus kan ju vara det vackraste och mest magiska man har sett. Beroende på teaterhus då förståss. Parketten med sina röda stolar, dammiga heltäckningsmattor. Kristallkronorna. Utsmyckningen i salen. Takmålning. Statyer på väggarna. Höjden. Djupet.

Just den här fotografen, Klaus Fraum, har fotograferat salongen från scen i olika teatrar i Tyskland. And I found it really fascinating. Det här får jag se varje gång jag är på jobbet. Eller se och se, man ser inte så mycket. Rad ett, två och tre ser man ansikten på. Resten är en mörk fläck på grund av alla ljus och strålkastare.

Salongen må vara vacker. Men scenen. Det där ni inte ser. Det är där allt det vackra hänger i vajrar från taket. All rekvisita har sin plats någonstans där bakom. Kulisserna hänger högt i taket och hissas ner när de behövs. Och drömmar blandas med dunkel och fuktig uppvärmningsluft. Där gör man mirakel och är med om den bästaste konstform man enligt mig kan hitta. I ett utrymme ryms det så mycket kärlek.

image34

image35Bildkälla.